Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 15 av 16 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 312
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @ Komlo: you and me both! Holder for tiden på med å prøve og feile litt med lodding. Litt å lære når dette er noe jeg ikke har gjort før. Planen er å få koblet opp lyden så jeg får testet denne. Bestilte i kveld stæsj til å lage egne kabler til frontveggen og de småstykkene som skal være mellom høyttaler og veggboks.

@ JIB: ja ting ser litt annerledes ut enn fra sist du var innom Gleder meg mest til å få lyd i rommet. Spent på å prøve lyd og akustikk.
    Klart det er duket for et besøk når jeg har ting oppe og gå Er spent selv på lyd gjennom duk og ikke minst bilde på akustisk lerret.

Regner med vi skal en tur på hytta i neste måned så da stikker jeg og kona innom dere en tur også

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder nå på med litt kobling og trekking av kabler til sub og rumperistere. I den forbindelse dukket det opp noe som jeg ble litt usikker på.

På denne subben:

ES250PWBK - JBL SE

Og denne forsterkeren:

RX-A1010 - AV-receivere/forsterkere - Yamaha - Norge

Skal det da være kun én rca kabel eller skal det være en dobbel kabel?

Bruker dekkplater over veggboksene der jeg skrur rcakontakter i så det hadde vært greit for en amatør å vite hvor mange hull jeg skal borre i plata

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Holder nå på med litt kobling og trekking av kabler til sub og rumperistere. I den forbindelse dukket det opp noe som jeg ble litt usikker på.

På denne subben:

ES250PWBK - JBL SE

Og denne forsterkeren:

RX-A1010 - AV-receivere/forsterkere - Yamaha - Norge

Skal det da være kun én rca kabel eller skal det være en dobbel kabel?

Bruker dekkplater over veggboksene der jeg skrur rcakontakter i så det hadde vært greit for en amatør å vite hvor mange hull jeg skal borre i plata

På den Yamaha receiveren kan du vel bruke en kanal til suben og en til romperisterene.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert! Og da blir denne feks:

Signalkabel, 8m RCA-RCA, stk - Signalkabler - Tilbehør

et riktig valg? En/1 plugg til sub?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren din har vel 2 sub utgangar. Då er det riktig kabel du har valgt. ein sånn kabel pr. sub...

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble konklusjonen min også tilslutt.
    Er evig takknemlig for at folk i forumet er så hjelpsomme og greie som svarer på mine, til tider, banale spørsmål.

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Det ble konklusjonen min også tilslutt.
    Er evig takknemlig for at folk i forumet er så hjelpsomme og greie som svarer på mine, til tider, banale spørsmål.
    Har du fått sub og ristere til og fungere??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg på bilder! Ser knallstilig ut! Bare ta turen innom når dere skal på hytta forresten, skal sette på kaffen

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ gpt33: ikke koblet opp alt enda. Mangler også noen hylleplater i komponentsbenken som jeg må male. Er som sagt tidligere, livredd for å begynne å bruke rommet fullt ut før det egentlig er ferdig for da å ende opp med et rom som er 95% og så tar det to år før de siste prosentene faller på plass.
    Kan si så mye som at kabler er trukket i veggen, plater foran boksene er ordnet så det neste på tapeten nå er å skru risterne fast i sofaen, lodde alle kontakter og så koble opp lyd. Da er det vel frem med dubstep-lista til sønnen på spotify og se om det blir noe liv i sofaen

@ JIB: kommer bilder snart. Er liksom så liten forandring når man holder på med disse småtingene Tok to oversiktsbilder over rommet i dag og det er ikke mye som minner om kino akkurat nå nei Men det ser ut som om høsten er kommet til Trondheim nå så da blir det nok noen lange arbeidskvelder i kjelleren igjen så alt er klart til mørketiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du gjer nok veldig rett i å ferdigstilla rommet heilt, før testing. Trur det er einaste måten å unngå 95% fella. Rommet mitt er vel endeleg oppe på 98% ferig no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Komlo. Sitter fortsatt i noen og 90% fella jeg ja.
    Kun kjøpt litt mer av stuff egentlig. Skal hive meg rundt nå i ferien og få malt litt listverk og småtteri. Men til meg ble fristelsen for stor til å ikke teste utstyret og vips da var det gjort gitt :lol:
    Lykke til videre ser meget bra ut da
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Driver x
    Enig med Komlo. Sitter fortsatt i noen og 90% fella jeg ja.
    Kun kjøpt litt mer av stuff egentlig. Skal hive meg rundt nå i ferien og få malt litt listverk og småtteri. Men til meg ble fristelsen for stor til å ikke teste utstyret og vips da var det gjort gitt :lol:
    Lykke til videre ser meget bra ut da

Siden du nevner testing,fått testet suben enda?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ska ikke spamme tråden til nabon med ot. Så vi kan ta resten i min tråd. Men setter stor pris på hjelp hvis du har tid en dag ja Kim.
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoppsann! Her er det lenge siden det er oppdatert noe...
    Ettersom dette er min første post med bilder på det nye forumet så kjører jeg en test først.
    Har fått montert opp lampe over pc-pulten

Type Gubi. Liker denne. Klassisk utseende og gir godt leselys ved pulten.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stor, sen oppdatering. Mange bilder

Ja dette gikk jo supert!
    Da følger resten av bildene også...

Monterte også vegglampene. Har fem av disse i kinoen og fire i trappa ned. Liker retrodesignen og kjenner igjen disse fra barneår med lempa over senga og gamle Donald blad før man sovnet. Super magnetsokkel for å få optimal vinkel.

Kappet ut til strøm og nettverk i serverskapet. Det gikk jo sånn passe...

Satte meg også ned en kveld og lagde en del kabler. Fire korte lengder til side og bakhøyttalere, tre lengre kabler til fronter og senter og to strømkabler til projektor og forsterker.

En annen ting jeg har satt stor pris på er en god avmantlingstang til kablene.

Lagde også plater til kobling av høyttalere, sub og rumperistere.

Så var vi kommet til den jobben jeg kviet meg til og starte med. Lodding. Dette var noe jeg hadde minimal erfaring med tidligere og jeg sliter i tillegg med en del sjelving i hendene. Uansett så var det bare og sette i gang. Terminaler bak alle side og bakhøyttalere, rumperistere og alle koblinger bak lerret skulle loddes.

Måtte bygge meg litt opp til hvert punkt så jeg fikk brukt min hjelpende hånd

Bak lerretet helt til venstre ned i kroken mellom tvbenk og vegg. Der skulle siste lodding tas. Liggende bak lerretet med hendene ned i "gropa" begynte arbeidet i den gode arbeidsstillingen. Her vil jeg ha meg frabedt kommentarer som "hvorfor gjorde du ikke dette før du bygde frontveggen"

Endelig ferdig, men jeg tror jeg har merker oppover begge armene etter diverse klem og skrapeskader

Så ble det en liten pause i byggingen igjen. Dro til hovedstaden for og hente meg en bil nr to. Har vært drømmebilen lenge da jeg liker små kjappe biler bedre enn store tunge. 2004 modell kompressormatet mini som gjør det myyye morsommere og kjøre på jobb. Kona skal få ha minibussen helt for seg selv fra nå av.

Ble noen timer og dager etter jobb til og bli kjent med denne. Ta service og generelt pleie. Kinoen ble satt til side en stund.
    Høsten nærmet seg med stormskritt og desto mørkere det ble på kveldene, desto større ble arbeidslysten til å komme igang igjen.

Fikk rigget meg til og malt hylleplatene som skulle inn i komponentsbenken.

To strøk med maling og to strøk med matt gulvlakk.

Deretter fulgte montering og oppkobling av rumperistere. Måtte gjøre overgangen sofa til vegg så pen som mulig så her ble det tredd på en nylonstrømpe jeg hadde til overs som ble festet med krympestrømper. Laget litt slakke på kabelen i tilfelle noen skulle flytte på sofaen eller man skal komme til for rengjøring.

Å var det kobling av nettverk til serverskap og frontvegg og koblingene til altiboxen. Cat5 og RJ45 var noe jeg ikke hadde prøvd før, men med litt Google, banning, alt for mange feilkoblede plugger så ble det til sist.

Satte stor pris på riktig verktøy til denne jobben og det som viste seg som gull og ha, var en kabeltester jeg rasket med meg for morro skyld når jeg la inn en bestilling hos elektoimportøren.no.

Ryddet og vasket ned hele kinoen og så endelig var dagen jeg hadde gruer meg og gledet meg til. Nå skulle lerretet ut av rullen sin og opp på ramma.
    Ryddet gulvet og la flossteppe midt på gulvet. Oppå der la jeg en stor hvit stoffbit som beskyttelse til duken og også så jeg skulle slippe alt som kunne feste seg til duken.
    Deretter la jeg duken ned på gulvet og rammen oppå der i en så kraftig vinkel som mulig. Tror jeg landet på nesten 15 grader. Startet stiftingen midt på alle fire sider. Strammet til sånn passe. Tok ikke skikkelig i men klarte samtidig ikke og holde det i den posisjonen alt for lenge. Jobbet meg suksessivt utover mot hjørnene. Når vi kom til hjørnene så ble de brettet pent rundt rammen og alt overskuddsstoff ble lempet bak rammen. Ville ikke klippe noe før jeg var sikker på at det ble bra. Vippet opp rammen for å se etter feil, men alt virket bra. Satte inn rammen og resultatet så fremdeles upåklagelig ut.

Deretter ble Blu-Rayspilleren provisorisk montert og prosjektoren ble fyrt i gang. Det ble umiddelbart konstatert etter litt justering at det ikke ble noe problem med størrelsen og at jeg fikk justert alt innenfor de begrensningene jeg hadde. Sjeleglad for det! Da er det snart bare rammen rundt lerretet igjen!

Plukket ned lerretet igjen. Skar til hull til boltene for å feste rammen til frontveggen. Stiftet litt mer langs med sidene og bak og klippet av alt stoff spm ble til overs.

Ett forferdelig screenshot, men det komme MYE bedre bilder etterhvert. Blir så opptatt med og jobbe når jeg holder på så hadde jeg ikke hatt mobilen hadde det ikke blitt bilder.

Dette er ihvertfall status pr i dag. Har en liten oppdatering til som kanskje kommer imorgen. Det som ihvertfall gjenstår nå er:

-bygge ramme rundt lerret
    -bytte ut en del kabler som er for lange
    -installere NAS i serverskapet
    -spikre opp noen få lister som mangler
    -få bodene, dekoder og ps3 oppe og gå.

Deretter venter selvsagt:

-Kalibrering av lyd og bilde
    -akustikkbehandlng av rommet
    Og den uunngåelige oppgraderingen

Dette ble en lang post men håper noen fattet interesse for den!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meeeget pent arbeid og flott resultat!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig!!!

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon Vis post
    Dette ble en lang post men håper noen fattet interesse for den!
    For min del kunne posten gjerne vært mye lenger.....

Utrolig fin kino/flerbruksrom du har bygget, med flott dokumentasjon av tekniske løsninger og godt håndverk!

Her blir det nok en del kvalitetstid for deg og familien!

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der var endelig denne posten også synlig! Mye bugs de siste dagene,de siste postene i tråden min kommer og går de også.

Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    For min del kunne posten gjerne vært mye lenger.....

Utrolig fin kino/flerbruksrom du har bygget, med flott dokumentasjon av tekniske løsninger og godt håndverk!

Her blir det nok en del kvalitetstid for deg og familien!

+1

Blir veldig bra dette,spesielt når du går den rammen på plass.

Har du noen spesifikke tiltak når det gjelder akustikken?
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble jo veldig bra dette! Når maskeringsrammen er på plass blir det flott! Grundig og fin jobb på alle kablene, en del tips man kan få med seg her, ja.

Side 15 av 16 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •