Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 14 av 16 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 312
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En skikkelig opprydding føles godt til tider det også.

Ser forresten flott ut den lerretsrammen.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det Kvindølen. Ble ganske fornøyd med rammen. Gruer meg til å trekke duken
    Ja det funket bra med en opprydning. Blir litt mer styr når jeg må fortsette med siste del av snekkerarbeidet (som jeg vet kommer) for den eneste plassen å stå nå er ute, men til fordel blir det mye mer behagelig og være i kjelleren fremover. Ønsker ikke og ha støv overalt når elektrikern skal begynne med det elektriske uansett for da blir det ihvertfall mye og vaske etterpå

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide med en oppdatering igjen. Fikk gjort ganske mye i dag og venter i spenning på når elektrikern har tid til å begynne. Kjenner jeg begynner å få nok av den arbeidslampa på 1000W

Rimelig kaotisk ned her nå etter at diverse ting har blitt flyttet ut i kinoen igjen fra boden. Mesteparten er jo ting som skal i rommet uansett så det er kanskje like så greit.

Planen først var å få på borrelåsen på baksiden av komponentsboksene. Planen her er å få sydd (det får jeg faktisk ikke til selv) stoffbiter som passer bak hver boks. Da kan jeg lure ut ledingene helt nederst og fremdeles slippe gjennom minimalt med lys som eventuelt skulle komme fra bak lerretet.

Borrelåsbånd fra clasern (overraskende billig til 49,- pr pk) og den elektriske stiftepistolen som jeg har blitt mer og mer glad i (genial til bakplater på feks Ikea-kjøkken).

Skapet før stifting

Fiks ferdig.
    Da kan innsettingen av boksene starte. Desto flere ting som forsvinner fra gulvet desto bedre

Ferdig med boksene (mangler justering)
    Fått på siste strøket med maling på frontveggen også her.

Senterstativet på plass. Ser nå at det kanskje er litt høyt, men det er en smal sak og justere senere hvis det trengs.

Så føk timene unna og støvsugeren fikk virkelig kjørt seg. Med litt hjelp av kona ble det gjort veldig mye på noen timer. Papp ble fjernet og esker med utstyr ble bært inn fra boden og satt på sine respektive plasser.
    Dette er resultatet etter noen meget tilfredsstillende timer.

Har ikke pakket opp noen elektriske komponenter enda og ikke lagt ut teppet. Dette fordi jeg vil støvsuge et par runder til etter at mer støv har lagt seg så jeg føler meg litt tryggere på at det er noenlunde støvfritt.

Som sagt så er det nå bare og vente på elektriker. Har noen småting jeg kan gjøre enda, blant annet det jeg gruer meg mest til, nemlig å spenne opp duken og montere opp prosjektor. Duken er dyr og ukjent så det blir spennende og se om jeg får det stramt nok. Prosjektor og testing av bilde blir også spennende for å se om jeg har regnet riktig og at bilde stemmer. Har ikke kjøpt noen dyr prosjektor så jeg har ikke lens-shift. En amatør skulle kanskje hatt det, men vi får se hvordan det går.

Nå venter en iskald Carlsberg og dårlig søndagsunderholdning før senga kaller.
    God kveld fellow AVere

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at både bøker,filmer,stol og drikke er på plass,da trenger du kun litt musikk for å hygge deg frem til trikkeren kommer og gjør seg ferdig.

Kos deg med Carlsberg'en så lenge,er dessverre ferdig med min for i kveld.

Byggetråd

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er snart på plass og jeg må si jeg gleder meg til å sette meg ned med noen gamle musikkskatter, noe brunt i glasset og en god bok. Er også en mulighet at lerretet også blir brukt når dette kommer opp

Newcomer HolgerL sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kjempebra ut dette, Nabon! Du har litt samme tilnærming til det heile som meg, sidan rommet ikkje er dedikert kino, men skal fungere til fleire formål. Men det kjem til å fungere utmerka som kino også, det er sikkert.
    Litt misunneleg på kor langt du har kome! Eg har akkurat fått første overflate ferdig (taket), og har ein del igjen før eg kan slå meg ned med noko brunt i glasset... :neutral:
    Er også litt misunneleg på det fastspente lerretet.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det HolgerL.
    At det ikke blir et rom som kun kan brukes som kino er jeg egentlig litt glad for. Hvis jeg og kona vil rive med oss hver sin bok, en flaske rødt og sette på noe pent på popanlegget så vil jeg at vi skal trives med det også og ikke det at alt skal dreie rundt et gedigent lerret i et bekmørkt rom. Prøver å få med meg det beste fra flere verdener kan du si Har inngått mange kompromisser både når det gjelder lyd og bilde og ikke minst lyddemping, men mye av dette er nok pga budsjett også. Er meget spent på lydlekkasjene

Liker forresten taket ditt meget godt. Hvordan ligger du an i forhold til farge? Blir det hvitt eller skal du male?

Newcomer HolgerL sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Tusen takk for det HolgerL.
    At det ikke blir et rom som kun kan brukes som kino er jeg egentlig litt glad for. Hvis jeg og kona vil rive med oss hver sin bok, en flaske rødt og sette på noe pent på popanlegget så vil jeg at vi skal trives med det også og ikke det at alt skal dreie rundt et gedigent lerret i et bekmørkt rom.
    Word. Eg har to småjenter som skal veksa opp og bruka rommet også.

Liker forresten taket ditt meget godt. Hvordan ligger du an i forhold til farge? Blir det hvitt eller skal du male?
    Veldig fornøyd med slik det ser ut no. Det blir den fargen det har i første omgang, så får vi sjå om fruen ser problemet når vi får fyra opp projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å se kor langt du har kommet :-) Synes dette ser råbra ut8-)
    Jeg sitter fast i 90% fella, men må vel ta i ett tak igjen snart.
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ HolgerL: Ser jo absolutt meget bra ut det taket, og det er definitivt det beste at de ser utfordringene selv så de kan komme med eventuelle forslag. Viktig at sjefen skal være med og bestemme også vettu

@ Driver X: Tusen takk for fine ord. Begynner å føle at ting faller på plass nå etter en lang byggeperiode både av og på. Prøver så godt jeg kan og ikke falle i 90% fella jeg også. Kanskje derfor anlegget ikke er koplet opp og et laken er stiftet på plass bare for å kunne sjekke noe. Vil liksom bli ferdig med så mye som mulig før jeg slår meg til ro med at jeg er ferdig.

Så over til noen nye oppdateringer.
    Før helgen hadde jeg elektriker på besøk som kom godt avgårde på kobling av strøm og belysning. Fikk være med å hjelpe til under streng overvåkning Resultatet ble da at vi ble ferdige med spotskinnen, nesten hele betjeningspanelet, stikk ved prosjektor og alle stikk bak lerret. Dvs at jeg nå kan koble opp det meste så jeg får trukket lerretet og bygd rammen rundt. Dvs gjøre ferdig det siste av snekkerarbeid.

Godt å endelig kunne kvitte seg med arbeidslyset og endelig få normal arbeidstemperatur igjen
    (Beklager dårlig bildekvalitet, men det eneste som var tilgjengelig nå var telefonen...)

Plasserte høyttalerkoplingene også for å se hvordan det ble. Godt fornøyd med resultatet. Det eneste som mangler nå er å lodde baksiden og skru de fast. Må bare lære meg å lodde først

Første akustiske tiltak er også på plass. 2x3 m flossteppe fra Ikea. Kommer flere akustiske greier på plass når lyden er oppe og går så jeg får testet og lært litt mer.

Fikk også montert dørene på skapene etter at en bormal dukket opp i posten fra Montana bare 3 dager etter jeg ringte. Flott service!

Ferdig med å trekke Hdmi-kabelen fra In Akustik etter mye slit... Trodde virkelig ikke dette skulle bli et problem med et K-50 rør, men svetta godt ei stund før den gikk gjennom. Løsningen ble 3M glidemiddelet. Utrolig glad jeg hadde dette stående, samt at det er et bøybart hode på kabelen.

Lakkerte platen fra Sagi og monterte denne i en elko plussramme jeg hadde liggende. Ble helt greit selv om det ikke ble samme sortfarge. Turte ikke å lakkere selve koblingene, men disse blir vel skjult av kabelen. Cat5-stikket blir ikke koblet til og ligger der bare i tilfelle det skulle bli bruk for det.

Høyttalerne er kommet opp på veggen og jeg begynner å få et bilde av hvordan dette vil bli. Ikke de peneste i klassen, men for en som er fersk i gamet så var dette en morsom kveld med mye oppakking

Fikk også montert Chieffestet på prosjektoren. Litt dårlig forklaring på monteringen, men med litt prøving og feiling ble det forståelig og det føles riktig ut.

Kom dessverre ikke lengre i dag så neste på planen blir nok å få opp prosjektoren i taket og begynne lodding av kabler. Mye moro arbeid gjenstår

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere så mye med det elektriske og mye av utstyret på plass!

Da er du godt i rute før høstmørket og filmtiden starter igjen.

Kun moro arbeid igjen nå,der lerretet vel blir den mest spennende delen,med unntak av det å sette på den første filmen selvfølgelig.

Byggetråd

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut. :-)
    Spennende å følge med videre i byggingen.
    Hvordan duk skal du bruke på lerretet?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo meget bra:-D
    Det er nå det begynner å bli gøy
    Har selv pakket ut og montert utstyr og må si at det var mye kjekkere enn sparkling og pussing
    Følger med videre.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Kvindølen: ja jeg føler jeg har kommet et godt stykkepå vei nå og mye takket være at det elektriske snart er ferdig. Nei jeg er nok ikke godt i rute til høsten slår inn. Bor i Trøndelag og her har vi hatt høst siden juni
    Kan nok trygt si at det mest spennende som gjenstår nå er stifting av lerret og å slå på prosjektoren for første gang for å finne ut om jeg har regnet riktig på høyde...

@ Tralltrall: Takk for fine ord. Duken jeg skal bruke er Dreamscreen Acoustic HD V3 DiY som jeg kjøpte når avshop hadde salg på disse. Er mildt sagt litt spent på denne prosesesen ettersom jeg tror jeg har for liten duk til å kunne vinkle denne tilfredsstillende nok til at jeg unngår moire. Spørsmålet her er vel om det uansett lønner seg og vinkle litt eller om jeg da like så godt kan stifte den fast "rett" på.

@ Captain Kirk: Takk for fine ord! Følger med tråden din også, ser ut for at vi er ca like langt i løypa. Det er nå det er moro ja, og samtidig litt skummelt når man ser alt man kanskje har bommet litt på og ikke tatt høyde for
    Men uansett mye morsommere enn å sparkle. Tok nettopp en vegg i et annet rom og jeg er nå overbevist om at det var min siste gipsvegg i min karriere!

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med å trekke Hdmi-kabelen fra In Akustik etter mye slit... Trodde virkelig ikke dette skulle bli et problem med et K-50 rør, men svetta godt ei stund før den gikk gjennom. Løsningen ble 3M glidemiddelet. Utrolig glad jeg hadde dette stående, samt at det er et bøybart hode på kabelen.
    Hvor får man kjøpt den 3M saken?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt ærlig så vet jeg faktisk ikke. Denne ble med meg hjem fra jobb på lån når jeg skulle begynne på med trekking av kabler. Vil tro at du får kjøpt denne hos elektrogrossister rundt om.

Edit: fant faktisk en link med et kjapt googlesøk:
    Glidemiddel LUB for kabeltrekking 0.95L - Elby - Nettbutikk
    Denne er det jeg har brukt

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig, Elby ligger faktisk på vei hjem fra jobb for min del så det passet fint :-)

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering for gårsdagen. Ikke det mest spennende som har skjedd, men godt å få på plass mer utstyr og få vekk flere pappesker

Frontveggen blir liksom litt spinkel i forhold til en del andre her på forumet, men vi satser på at lyden blir ok for det

Prosjektorfestet var meget enkelt å få opp i taket. Målte meg ut til senter på bredden på lerretet og monterte senter på festet på samme målet.
    Skal man montere Chieffestet uten påbygg med rør, skrur man festet bare rett i taket med fire skruer i de fire hullene rundt hullet med gjenger.

Meget enkelt og få på plass og etterpå er det bare å skli på prosjektoren og låse bolter med et håndtak på siden. Sitter som støpt. Greit å få på plass denne.

Holder ellers på med litt småting med kobling til sub, rumperister og annet smått. Kommer tilbake med det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No gledar eg meg til aa sjaa bilete av det ferige rommet)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar form! Spent på resultatet, lyst på besøk når ting blir ferdigstilt? :P

Spent på å høre lyd gjennom duk!

Side 14 av 16 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •