Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 13 av 16 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 312
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Diffusor effekten er definitivt også regnet ut. Her brukte jeg det universale trikset slikke-på-tommelen-og-sikte-fra-en-par-meters-avstand
    Den metoden tilsvarer forøvrig SWAG
    (Scientific Wild Ass Guess)

Ellers så begynner kinoen din å ta pene former

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Den metoden tilsvarer forøvrig SWAG
    (Scientific Wild Ass Guess)
    Haha :P den var ny :P
    Kan du forklare meg forkortelsen på WAF også da? den har jeg grubla på lenge.. Skjønt at det har med kvinnfolk å gjøre :P

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe. Så jeg kan jo da si at kinoen min har denne rette SWAG faktoren
    Ellers takk for fine kommentarer!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha :P til og med wiki-link.

Jeg kan bli prinsipielt nokså vanskelig å ha med å gjøre, så heldigvis er ikke WAF et tema hos meg. Men igjen så har vi verken unger eller felles økonomi, og er enda unge begge to, så det kommer sikkert etter hvert :P

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal til med maling bak lerretet snart. Hele "teknisk rom" skal males matt sort for å ikke få noen forstyrrelser bak lerretet. I den forbindelse lurer jeg på om jeg også bør male selve rammen også, eller om den kan være trehvit? Hva er det beste i forhold til duken?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt WAG er at rammen også males sort 8)

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal til med maling bak lerretet snart. Hele "teknisk rom" skal males matt sort for å ikke få noen forstyrrelser bak lerretet. I den forbindelse lurer jeg på om jeg også bør male selve rammen også, eller om den kan være trehvit? Hva er det beste i forhold til duken?
    Holder på med dette selv for tiden - det lekker lys igjennom på lydtransparente lerret: du bør derfor gjøre det helt mørkt bak inkl rammen. En annen ting som er bra for lyden er å dekke all ledig plass i dette rommet inkl rundt høyttalerne med dempemateriale ala Glava/Rockwool - har du vurdert dette?

Selv skal jeg fylle hele rommet bak lerretet med Rockwool og enten spraylakkere det svart eller dekke det med svart høyttalerstoff fra biltema.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Phylloscopus! Takk for tilbakemelding. Da vet jeg at jeg skal male lerretsrammen ihvertfall. Angående å fylle opp bak med dempemateriale så er dette noe jeg absolutt må vurdere. Under lerretet kommer det jo en benk med alle komponentene. Det må da tenkes ut et skille så jeg isolerer komponentrommet fra resten hvis dette skal fylles opp. Er litt usikker mtp støvet fra isolasjonen. Vil dette eventuelt holdes inne av svart høyttalerstoff? Hva tenker du med tanke på støv fra isolasjon rundt høyttalere etc?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge isolasjonen er dekt med høgtalarstoff, og får ligga ganske i ro, vil eg ikkje tru støv frå det vert eit problem. Men det er berre noko eg truuuuur...

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rammet inn mye glava med høyttalerstoff fra biltema og det ser ikke ut som det støver igjennom foreløbig ihvertfall....(men har bare ca 4 ukers observasjonstid så det blir litt SWAG 8) )

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg se om jeg prøver det etterhvert når kinoen er oppe og går. Vil absolutt tro det har noe for seg ihvertfall. Må som sagt finne ut en løsning på å skille komponentene fra dette. Har ikke lyst til å legge glava helt inntil varme komponenter. Tror forøvrig jeg må endre tittelen på tråden til "nabons swag-kjeller" for det er mye av det når en amatør bygger noe han ikke har bygd før

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he.. du er ikke alene der!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror forøvrig jeg må endre tittelen på tråden til "nabons swag-kjeller" for det er mye av det når en amatør bygger noe han ikke har bygd før
    Fin tittel :P Men det slår meg at du er en mann som ikke liker å ta deg selv så høytidelig? Synes tråden din er bra, og utførelsen av arbeidet er det ingen ting å si på.

Som tidligere nevnt, så gleder jeg meg til å se det ferdige resultatet

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rammen så riktig bra ut den. Kan vel tillate meg å si at den ligner litt på min...8-)
    Ellers må det sies at diskusjonen rundt effekten av hullene i avstiverne er betydelig overdrevet, men særdeles morsom. Lærte faktisk et nytt uttrykk her...
    Hos meg ble hullene bare til for pynt, den innsparte vekten er vel egentlig minimal, selv om vektsparing var den opprinnelige tanken...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ slendrian: tar meg nok absolutt ikke så høytidelig. Livet er for kort til det Man har det mye morsommere hvis man kan le litt av seg selv og prøve å gjøre det beste man kan med det man har Tusen takk for trivelige ord og jeg gleder meg absolutt til det ferdige resultatet jeg også, og mine to sønner, tror datteren også kan se frem til drømmehagen xxxl og kona har vel et par bokser hun kan knerte et par røde flasker til vil jeg tro. Jeg ender vel opp på stua med kveldsnytt når alt kommer til alt

@Hunsbedt: du kan absolutt tillate deg å si at den ligner på din ramme ja :
    Ja hullene i lerretsrammen var fra første stund ment som et litt komisk innspill, men det blir morsomt hvis den dagen kommer da jeg synes de er kjekke og ha der. Avstiverene ser jo riktignok me tøffere ut med hullene der så når alt blir mattsvart ser det jo mye proffere ut med hull, og ovnen har fått litt mer opptenningsved til vinteren
    Takk for at du titter innom!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et lengre opphold med litt sommerfølelse i trøndelagen er jeg nå tilbake i kjelleren en kort stund før ferien kaller. Holder på med det siste av snekkerarbeid og pussing så jeg kan begynne med det elektriske og maling/flikking.
    Tiden er nå kommet til det siste på frontveggen, benken til komponentene, listverk (i flere rom...) og noe annet småprakk.

Startet med å rippe til noen platebiter av mdf avkapp jeg hadde stående. Disse blir omrammingen rundt lerretet og overgang mellom lerret og "tvbenken".

Dette hjørnet ville jeg ha avrundet for en renest mulig overgang. Skjønner godt hva dere snakker om når det kommer til støv og fresing av mdf

Foreløpig status etter ene kvelden med grovmontering av boksene til benken.

Tanken her var å bygge benken i separate bokser. Dette fordi resten av møblementet er bygd opp på den måten. Tenkte også jeg skulle runde av kantene på boksene for å få de enda mer autentisk, men jeg får se om det blir slik. Føler meg ikke helt stabil på overfresen enda så vi får se om jeg tør
    Det ser noe ujevnt ut enda. Dette fordi skjevheten i gulvet ble tatt igjen her. Finishen skal nok bli bedre enn dette.

Har her fått opp omrammingen.

Gikk så over hele rammen og avrundet kantene her også. Gjør dette fordi jeg vil ikke ha duken i berøring med noen skarpe kanter. Omrammingen er avrundet og både front og bakside på selve rammen er avrundet. Vet ikke om dette har noe for seg, men det kan jo ikke skade

Foreløpig sluttresultat på frontveggen.

Plukket så ut alle boksene og lagde meg en bormal for å borre på hull til hylleplugger. Lager tre hull så jeg har tre høyder og velge fra. Ikke den sikreste kontruksjonen så ingen av de tyngre komponentene blir stående oppå en hylle.

Det neste på planen nå er pussing og montering av boksene. Skal også rippe til noen lister i bakkant av boksene som jeg kan stifte borrelås på så jeg får festet høyttalerstoff som bakplate. Gjør dette så jeg får mørklagt bakkantene av boksene samtidig som jeg kan føre ut ledninger der jeg trenger det.
    Av konstruksjon er det siste jeg trenger og gjøre, er å lage et stativ til senterhøyttaler som skal ligge i senter av lerret/ørehøyde.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer tol og bli meget bra. Venter på fortsettelsen.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ gpt33. Tusen takk for det. Sen med tilbakemeldingen her jeg, men har vært borte i et par uker på ferie.

På tide med en liten oppdatering igjen. Fikk gjort noe rett før jeg dro på ferie og fikk til en liten økt i kveld igjen.
    Denne gangen var det maling av bakvegg, lerretsramme, komponentsbokser og stativ til senterkanalen.

Det første som stod på tapetet var å gjøre seg ferdig med festeanordningen til lerretsrammen. Her går jeg for fire bolter gjennomgående fra innsiden av rammen og gjennom rammeverket til frontveggen. Dette innebærer at jeg må skjære i lerretsduken, men jeg skal stifte godt rundt så dette ikke revner duken. Fant ut at dette ble den enkleste og greieste måten å gjøre det på. Her vil jeg også ha mulighet til å finjustere rammen i åpningen hvis dette skulle være nødvendig. To hull horisontalt og to hull på sidene. Kunne ikke feste i bunn pga boksene til komponentene, men det skal nok holde godt allikevel.
    Justerte rammen så den kom jevnt med veggen, kilte inn godt med trekiler når alt var sentrert, satte på klemmer og boret deretter fire 16mm hull.

Fire hull ferdigborret og som vil holde rammen på plass.

Ryddet deretter ut alt og støvsuget og vasket klar til maling.

Rippet til en hjørnelist jeg hadde og skjøt denne fast i overgangen mellom sponplate og gulv. Maler sponplatene sorte i denne omgang, men ønsker her og ha sorte teppefliser og da vil denne listen forhåpentligvis dekke den høydeforskjellen.

Klar til maling!

Merker allerede etter en liten stund at sort sluker mye lys.

Første strøk på bakveggen ferdig.

Neste på planen var rammen, boksene og stativet. Alt malt ett strøk. Rammen må males ett strøk til før den snues og males på baksiden også. Boksene males kun på toppen da dette vil fungere som stativ for fronthøytalerne bak lerretet. Innsiden på boksen blir malt i en annen farge (samme som listverk, foringer og tak).

Hopper vi 14 dager frem i tid har vi her malt alt ett strøk til. Imorgen blir da rammen snudd og malt på baksiden. Da er det snart ikke mye som gjenstår før rommet skal gjøres støvfritt og møbler, belysning og elektrisk kan monteres

I Trøndelag er man ikke akkurat heldige med sommerværet så det kommer nok flere oppdateringer fra denne kjelleren selv om det er sommer

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått gjort en del de siste dagene også. Ikke så mye som vises på bilder så de får vente til det skjer noe mer spennende.
    Ryddet ut mye verktøy og rester av materiale (som selvsagt ikke kan kastes) og begynt på fjerning av støv... Spennende...
    Komponentsboksene er blitt malt to strøk og et strøk med klarlakk. Imorgen blir det lagt et strøk til med lakk og da regner jeg med det er klart for montering. Merker at det begynner og nærme seg slutten og det skal bli godt å få gjort om rommet til en kjellerstue og ikke et lagerrom/snekkerverksted.

Side 13 av 16 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •