Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 12 av 16 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 312
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Endelig fikk jeg en økt igjen i kjelleren. Var en økt jeg egentlig ikke gledet meg så mye til for nå er det listingen som skulle til pers... Men med saga og kompressoren rigget opp og alt klart så så det ikke så ille ut allikevel

Det dumme med listing er at det er utilgivelig når det kommer til slarkete håndtverk og jeg er dessverre ikke nøye nok når det kommer til slike ting. Må nok få lurt til noe her for dette så jo ikke bra ut

Jobbet meg suksessivt gjennom vegg for vegg med både tak og gulvlist så jeg kan flytte alt rundt i rommet så lite som mulig. Begynner og samle seg opp med ting igjen og denne gangen er boden full også. Det får gå sånn helt på slutten av byggingen.
    Det passet akkurat med taklisten over vindusforingen. OVERHODET ikke planlagt så her har man litt flaks også

En annen ting som ikke var planlagt var at det skulle passe så godt med taklisten over lufteventilen. lucky me! Det eneste jeg ikke kommer til er regulering på åpningen av ventilen, men den står nå på max og kommer nok til å stå der hele tiden. La skjøten av taklisten over ventilen også for å få skjult den så mye som mulig.
    Det hjørnet var dog ikke bestevennen min i dag. Var absolutt ikke i vinkel og amatøren som jeg er sjekket ikke dette på forhånd. Er veldig glad i kapp/gjær-sagen min og denne gangen fikk både sagen og jeg prøvd en vinkel vi aldri har prøvd før, men resultatet ble faktisk ganske bra.

Fikk listet rundt vinduet også og her ble det da ikke plass til listen over vinduet så her går listene bare opp til taklisten. Ble et greit nok resultat.

Det som går igjen på hele rommet er at det er helligdager overalt på vegger og tak. Må nok ta turen innom Europris, kjøpe en 100-pack med malerpensler og begynne flikkingen Er heldigvis helt inntil listen så hvis jeg flikker litt der så vil det nok ikke vises. Nok et irritasjonsmoment på at jeg ikke er nøye nok når jeg holder på, men det skal bli bra til slutt.

Fikk også gjort ferdig rundt døren og her ble det valgt hvite lister ettersom døren er hvit. Følte det ble mest helhet slik.

Neste på planen nå er å gjøre ferdig listingen nede, liste trappen, finjustere lerretsveggen, bygge og male komponentsbenken og bygge lerretsramme.
    Og da kan det virkelige morsomme begynne

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å nærme deg de berømte siste 10 % her.

Det med listene i hjørnene ordner du vel greit med litt akryl? I alle fall såpass at ingen andre en du ser det. :roll:
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Listing er noko dritt! Er du litt uheldig, så vert det skeivt og glir frå kvarandre i løpet av året. Det gjorde det her. Me kryssar fingrane for at det ikkje skjer. Ville brukt tec7,sikaflex eller liknande i staden for akryl. Den krympar og sprekker.

Det ser jo ut som list over dør og vindu er ekstremt godt planlagt :-)

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra:wink:
    Enig med komlo.listing stinker!:twisted: Og ikke bruk acryl. Som komlo sier så har jeg erfart mer enn en gang at den krymper
    Jeg holder på med egen kino og skal ha minst mulig lister

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det gutter Ja listing er ikke noe jeg hiver meg på med stor glede. Er vel sånn hos de fleste. Kanskje derfor det mangler litt listverk nesten uansett hvilket hus du er på besøk i.
    Hadde egentlig tenkt å bruke akryl i sprekkene og male over, men jeg er jo klar over at dette vil sprekke opp. Er Sikaflex eller Tec7 overmalbar? Har dårlige erfaringer med overmalbar silikon ihvertfall. Men om det finnes produkter som faktisk fungerer, er fleksibel og overmalbar så kjøper jeg nok en tube eller to av det så jeg er sikret mest mulig ok resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har brukt vannbasert maling på tec7, det fungerte heilt greit. Men korleis det er med alle typar silikon og maling, veit eg ikkje. Der trur eg det er best å berre testa på ein trebit med den malinga du skal ha. Eg har brukt eit par tubar med fugger silikon og våtromsilikon (hadde ikkje meir vanleg). Den var billig og fungerte godt, men var vanskeleg å mala over.

Trir eg brukte 3 tubar akryl i kjellaren. ALT av det sprakk heldigvis opp og måtte fiksast på ny:-)

Listinga her tok ekstremt lang tid, og vart veldig middels resultat. Måtte bruka same blad på daga som eg hadde kappa til laminatgolvet med. Det førte til at eg måtte kutta alle skøytar fleire gongar og håpa på ok resultat, og mykje røyk. Så var veldig glad for akryl, ei stund....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg være den nytenkende kommentatoren som sier jeg liker listing? :P Synes det er morsomt å få satt prikken over i-en jeg, men det er en tålmodighetsprøve ulikt noe annet :roll:

Tech7 er overmalbart, og mye bedre en akryl. Brukte akryl på soverommet mitt for noen år tilbake. For fuge mellom lister og MDF-plater. Jeg ser sprekkdannelsen, men tror ikke noen andre legger merke til det. Utrolig irriterende !!!

Leste på forumet at man kan bruke våtservietter for å dra over fugene. Synes dette var et kanontips. Funker som fy

Lykke til med ferdigstilling

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmer seg nå Nabon,ser meget bra ut!
    Kan skrive under på at dette med listing er noe herk(mest fordi jeg ikke er nøye nok)
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentarer folkens!

@ komlo: da blir det Tec7 til flikking og maling i sprekkene. Fordelen med den er at den også finnes i hvit så da kan det hende jeg slipper å male på nytt der det er hvitt listverk.

@ slendrian: Syke syke mann Nei da. Skal innrømme det at jeg liker meget godt finishen det blir etter listverket kommer opp og det har faktisk blitt bedre og liste også. Utstyret har utrolig mye og si. Kunne tenkt meg et nytt blad på saga mi, men det ble da greit nok Når det gjelder å dra av fugene bruker jeg engangshansker som jeg fukter med en våtserviett. Har fungert knall hos meg ihvertfall.

@ gpt33: Takk takk Ja og kunne krysse av dette punktet på lista lettet skuldrene og økte arbeidslysten betraktelig.

Fikk jobbet noen få timer denne dagen også og fikk nesten ferdigstilt trappa. Det er her utfordringene med listingen ligger og resultatet av dette er en hel haug med prøvebiter som ligger ved saga. Godt å ha mange nok meter med listverk til at jeg kan bruke litt ekstra uten at det er noen krise
    Listingen er nå 90% ferdig og det er kun enkle småtterier igjen. Hvis man ser bort fra den svære flikkerunden som venter etterpå.

Har aldri listet trappegang før så det ble noen spreke vinkler som ble stilt inn på saga, men utrolig nok så gikk dette uten alt for mange ukristelige ord

Har en utfordring som er resultatet av kjøre-på-og-tenke-etterpå-snekring.

Når jeg la på rehab-trappetrinnene så kom disse over trappevangen og inn på mdfplatene. Utfordringen her er vel hvordan jeg skal få listet dette uten at det blir usannsynlig mye måling og småkapping i gulvlisten. Tenkte jeg kanskje skulle klyve ned en taklist og legge denne opp ned for å få lagt skygge over skjøten, men hvis noen har en fiks ide som løser dette så er jeg meget takknemlig

Ellers har jeg fått justert lerretsveggen så jeg har litt større klarning når lerretsrammen skal settes inn. Hadde tidligere lagd denne denne i akkurat 106 tommer, men nå har jeg én cm klaring på alle kanter så jeg har litt justering. Er meget spent på om jeg tenker riktig her, men dere får komme med kommenarer etter som arbeidet med frontveggen skrider fremover

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å få litt erfaring med listing du nå

Når det gjelder trappetrinnene tror jeg at jeg hadde vurdert å frese en ny bue som flukter med tappevangen. Det tar garantert kortere tid enn å prøve å tilpasse listverket. Og jeg tror det blir en del penere også.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja læringskurven ble brått brattere enn erfaringen jeg hadde tidligere kan du si
    Når du sier frese en ny bue så tenker du da på å avrunde trappetrinnet mer så selve trinnen går innenfor vangen? Det er absolutt ingen dum ide. Er ikke mange millimetrene som skal til og jeg kan kanskje prøve å gjøre det på kun de jeg trenger å gjøre det på også. Er ikke helt rett trappa fra 70-tallet så på noen trinn stemmer det faktisk. Da er det bare å frese opp nyfresen og prøve på noen plater først så vi ikke ødelegger trinnene

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig bra ut! Blitt proff listemester... Då veit me kven som skal ringast når det trengs listing

No er eg kanskje litt enkel, som ikkje forstår kva du meiner. Er det sånn at su skal lista der trappa møter MDF veggen? Der brukte eg berre silikon.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Listemester gitt jo takk for det.
    Ja i utgangspunktet hadde det vært knall og bruke silikon der, men problemet er at jeg har skutt fast mdfen med kramper i bunnen også. Ser jo nå at dette ikke fremgår av eksempelbilde jeg har lagt ut.
    Mulig jeg går for en løsning der jeg tar ut en bit av hvert trappetrinn med feinsaga og slipper nedi fotlisten. Da slipper jeg ihvertfall og plukke av trappetrinnene for å modifisere de.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal begynne så smått med bygging av rammeverket til lerretet nå og i den forbindelse har jeg et spørsmål. Skal bygge opp rammeverket av 21x95 glattkant. Denne vil jeg runde av i alle hjørner for å ikke trekke duken over skarpe hjørner. Kantene kan jo være avrundede når det ansett kommer en velour-ramme utenpå der igjen.
    Er helt fersk i freseverden så spørsmålet er som følger:

Trodde jeg hadde kjøpt en fres som er for avrunding, men det er tydeligvis ikke slik det fungerer for den jeg kjøpte lagde denne borden på en prøvebit. Kan noen linke meg til riktig fres eller er det jeg som gjør noe galt under selve fresingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen stor freseekspert, men ut fra det lille jeg har prøvd så kan du kanskje bruke den fresen dersom du ikke senker den så dypt, dvs sett dybdestoppen på fresen slik at den går ca 1/2 cm kortere ned når du presser den ned. Da vil bare den buede biten bli brukt mot treverket.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såklart! Regnet med det var en super enkel løsning på dette Tusen takk for hjelpen!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk da gjort litt i dag også. Nå gjelder det å få unna så mye som mulig av snekkerarbeid så jeg slipper så mye støvete arbeid når det elektriske begynner å komme opp. Planen i dag var å få ferdig lerretsrammen.

Etter litt fikling med overfresen fikk jeg det da til som jeg ville. Grovkappet 21x95 glattkant og rundet av kanten som blir ytterkant på lerretet. Dette for å slippe en spiss kant der når duken skal trekkes. Har ingen anelse om dette har noe for seg, men det kan jo umulig ha noe å si.

Lengdene ferdig gjæret og pusset for å jevne ut alle overganger

Skrudde så sammen en enkel ramme av 48x70 som blir bakdelen av lerretsrammen. I mangel på noe verktøy som skal brukes til dette ble det enkel patent på sammentvinging av materiale, men det fungerte

Sjekket så at rammen passer inn i hullet på frontveggen. Rammen blir laget med 5 mm klaring rundt baut i tilfelle det skulle være behov for justering av en eller annen grunn.

Deretter ble rammen av glattkant lagt sammen på gulvet for å sjekke at alle gjæringer er riktige og at alle mål stemmer både horisontalt, vertikalt og diagonalt. Dette var godt innenfor toleransegrensen iom at det skal en ramme utenpå dette igjen.

Deretter ble rammen lagt på gulvet og glattkanten ble skrudd og limt til rammeverket. La også på noen hjørnebiter i 20x20 kappet i 45 grader som ble limt og skrudd på baksiden. Dette for å forhindre at de gjærede hjørnene skulle vri seg.

Rammen her ferdig prøvd i frontveggen bare festet med hurtigtvinger for å få den til å stå. Her kan man også se at jeg har rippet til to avstivere i 21x70 som også har fått de obligatoriske spare-vekt-hullene tror hele opplegget ble 238 gram lettere med dette

Neste på planen nå er konstruksjon av komponentbenken. Da skal det meste av trebearbeiding være over

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si du har fått fart på sakene nå
    Lengter etter ferdigstilling?

De 238 grammene bør du heller regne om til volum tjent i rommet, da dette antageligvis kommer til å ha utrolig stor innvirkning på det helhetlige dynamiske inntrykket :twisted:

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo riktig så profft ut. :-D
    Nesten ferdig utdannet snekker når du er ferdig her du jo.

De 238 grammene bør du heller regne om til volum tjent i rommet, da dette antageligvis kommer til å ha utrolig stor innvirkning på det helhetlige dynamiske inntrykket
    Må ikke glemme diffusor effekten heller,regner med hullene er nøye utregnet på størrelse og avstand.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ slendrian: må si jeg lengter etter ferdigstillelse ja. Og det er det vel flere i huset som gjør vil tro det økte volumet av å lage de hullene kommer til å utgjøre en fundamental forskjell når jeg er ferdig ja. Merker det allerde nå når jeg klapper i rommet. Mer fylde liksom

@ kvindølen: ja tror nok alle kan bli "snekker" hvis de vil, men det er vel nøyaktigheten som skiller meg og en med fagbrev. Dette gjenspeiler seg vel i listverket i trappa Diffusor effekten er definitivt også regnet ut. Her brukte jeg det universale trikset slikke-på-tommelen-og-sikte-fra-en-par-meters-avstand

Side 12 av 16 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •