Nabons hjemmekinorom i kjeller - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 11 av 16 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 312
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Komlo skriv herved under
    Paalab også!

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis W hvem som er sjefen
    Fra spøk til alvor (alle vet jo at kvinnen er sjefen i huset?), Det er synd å male over et så fint gulv...
    Lag en powerpoint-presentasjon så blir hun imponert

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Paalab også!
    Slendrian også !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kjerringa går ned på kne , kan du jo beise henne først , hender det hjelper på å få viljen sin.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Morsomt med engasjement
    Beising av kjerring ja. Dét er slagkraftig argument det!
    Ser ut som om vi har kommet til en ende på diskusjonen. Selv om det blir flere runder med malerullen på meg (!) så blir det beising og lakking med mattlakk
    Var en tur innom byggvaresjappa i går og kjøpte heltre gulv til rommet til datteren. Dette skal konemor få male i akkurat den fargen hun vil. "Nabon" og avforums mening og vilje får råde!!!
    Ser ut for at det blir noen dagers byggestans i kinoen ettersom jeg skal gjøre ferdig rommet til datteren, gjøre ferdig gangen oppe og bytte gelender i 2. etasje, men jeg har noen gode dager i helgen og dagene før påske før vi kjører på hytta så vi skal nok få kommet i gang igjen ganske snart.
    Takk for engasjementet og deltagelsen folkens. Sammen er vi sterke og kan stå imot makta

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt forandringer i kinoen tidligere enn forventet. Hadde i dag besøk av ei trivelig venninne som jobber som maler og som tok på seg og legge tapet på langveggen min. Slike tjenester takker man ikke nei til.

Ble litt tidligere i prosessen enn jeg hadde planlagt, men når det blir gjort gratis og av proffe så får det bare bli tidligere enn jeg hadde tenkt.

Ellers har jeg brukt dagen på å få lagt gulvet på rommet til datteren og malt det. Precutet delene til det nye rekkverket og grovkuttet listverket som skal males til kinoen. Grovkappet også materiale til lerretet og maskeringen til lerretet.
    Imorgen går turen til byggevarehuset for innkjøp av litt mer trevirke samt beisen og lakken ( )

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å pusse opp trappa ned til kinoen nå med montering av nye trappetrinn. Fikk plutselig en idé om å legge led-strips under hver trappenese nedover trappa. Har full tilgang til undersiden og strøm finnes der, men vet liksom ikke hva som trengs. Det holder jo ikke å kjøpe to ruller på 5 meter og klippe opp. Hva bruker man som mellomkobling mellom listene?
    Skulle sikkert ha lagd en egen tråd om dette, men tenkte jeg skulle høre med dere som stikker innom tråden min nå og da først
    Ebay blir vel løsningen, men hva er det jeg trenger? Vet ikke styrken jeg trenger, men jeg tenkte og bruke dette kun som markering og ikke hovedbelysning. Kun svak markering av trinnene. Enkleste blir vel noe dimmbart?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Ble litt forandringer i kinoen tidligere enn forventet. Hadde i dag besøk av ei trivelig venninne som jobber som maler og som tok på seg og legge tapet på langveggen min. Slike tjenester takker man ikke nei til.

Ble litt tidligere i prosessen enn jeg hadde planlagt, men når det blir gjort gratis og av proffe så får det bare bli tidligere enn jeg hadde tenkt.

Ellers har jeg brukt dagen på å få lagt gulvet på rommet til datteren og malt det. Precutet delene til det nye rekkverket og grovkuttet listverket som skal males til kinoen. Grovkappet også materiale til lerretet og maskeringen til lerretet.
    Imorgen går turen til byggevarehuset for innkjøp av litt mer trevirke samt beisen og lakken ( )
    Er det der en retro-tapet? Jeg fikk 70-tallsassosiasjoner med én gang jeg så den... Jeg er faktisk ganske sikker på at vi hadde noe som lignet veldig på denne hjemme da jeg var liten gutt..

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja det er vel et snev av retro i denne. Fant kvitteringen her om dagen fra da W var og handlet og den var ihvertfall ikke billig en litt tøff effekt er at det er litt glitter i den. Ellers er den helt matt så jeg håper på null refleksjoner.
    Forøvrig kan det nevnes at jeg gleder meg til en proffere fotograf kommer og tar bilder for med mine fotokunnskaper ser jo fargekomboen helt på jordet ut

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var tiden kommet til beising av gulvet. Dette skulle jo gjøres på et tidspunkt da mesteparten av snekkerarbeid og ikke minst malerarbeid var ferdig, men jeg fant ut at nok er nok, nå må jeg bare starte så får jeg heller dekke til gulvet etterpå.

Den spede start. Som dere ser så ble det ikke mørk trefarge, men en olje som heter "mørk fjellgrå". Får frem trevirkets spill, men sørger for at fargen holdes så mørk som mulig.

Verktøyet som ble brukt var malerrull, pensel, gumminal og en saftig rull med torky. Oljen skal legges på og ligge bløt i 10 minutter før overskuddsoljen dras av med nalen. Deretter skal gulvet tørkes med en lofri klut og der var torkyen perfekt. Gulvet er nesten tørt når du beveger deg til neste etappe.

Her ligger oljen bløtt og trekker ned

Her er oljen dratt av og tørket med torky.

Greit å jobbe noen få bord om gangen så det ikke blir så store felt man må skrape av. Det må jobbes i bordets hele lengde så det er greit med små etapper.

Det ferdige resultatet:

Har ikke fått inspisert hele gulvet enda med god belysning. Gulvet er brukstørt etter 16 timer, men herdetiden er på 7 dager. Foreløbig (kan kanskje sees på bildene) ser jeg en del slipemerker fra slipemaskinen. Den opprinnelige planen var jo å male gulvet og da hadde disse merkene kanskje forsvunnet. Hadde maleren visst at jeg skulle beise hadde han kanskje tatt noen runder med finere korning på papiret. Uansett for sent å gjøre med nå. Blir det for skjemmende så får jeg gå tilbake til opprinnelig plan og male gulvet. Foreløpig ser det bra ut og de få slipemerkene er ikke alt for plagsomme.
    Har fått anbefalt fra maler om å vente i minimum to uker før jeg begynner lakkeringen. Så da blir det litt stillstans.

Foreløpig resultat av gangen. Trappetrinnene (kanskje vanskelig og tro) er ferdige. Synlige skruer og svampmalte hobbyplater . Her skal det også på tre lag med lakk før jeg er helt ferdig. Det kommer også en list langs trappevangene og ledstrips under hvert trinn.

Det var det for denne gang. Venter i spenning i to uker nå før konklusjonen blir tatt om dette ble bra eller om jeg må frem med malekosten igjen

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte sjekke med lakkleverandøren for å finne ut om jeg virkelig måtte vente i to uker. Det viste seg det at med god varme og ventilasjon så kunne jeg lakkere etter to til tre dager! Satte på varmeovn. Åpnet vinduet og lot dette stå i noen dager. Så i dag ble det lakkering

Godt fottøy er veldig viktig for å holde det så støvfritt som mulig. Gulvet ble støvsugd og moppet med tørrmopp først. Mer støvfritt enn dette tror jeg ikke jeg kommer til å få det.

Veldig lett og jobbe med denne lakken. Første strøket skal mette gulvet så lakken ble tømt på gulvet og det trakk jammen meg ned i gulvet kjapt! Fin og rulle ut og dekket ganske jevnt.

Det ferdige resultatet etter ett strøk.

Begynner og venne meg til fargekombinasjonen også men det ser veldig mye bedre ut i live uten en crappy fotograf

Fikk lagt ett strøk til nå nettopp og det holdt akkurat med lakk. Skal ut og kjøpe mer lakk til uken så jeg får malt et par strøk til. Etter første strøket føltes gulvet fremdeles meget tørt ut så det spørs om dette er et tørst gammelt furugulv

God lørdag av-ere. Nå venter et par kalde

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Myyye bra arbeid her nabon 8) Blir spennende å se hvordan kinoen blir når alt er på plass Skål!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Halair. Liker loggen din også. Gooood lørdag!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvet kjennes nå mer mettet ut etter to strøk. Vil nok merke betydelig forskjell på neste strøk. Kommer nå til å pusse før neste strøk for å fjerne små ujevnheter og fibre som har reist seg. Det er ikke mye, men jeg vil ha gulvet så glatt som mulig. Mattheten i lakken ser meget bra ut. Gulvet skinner ikke og bekymringen min for refleksjoner i lakken er borte. På de neste strøkene kommer jeg til å bruke malebrett i steden for å tømme lakken på gulvet. Vil ha litt bedre kontroll med lakkeringen samt at jeg legger heller to tynne strøk til istedet for et tykt et.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo komme med en oppdatering selv om det ikke blir noen bilder denne gangen. Har skjedd noe smått i kjelleren de siste ukene. Ferdig med lakkering av gulvet. Lakket det tre strøk. Prøvde da og vaske en liten del av gulvet med våtmopp da jeg følte at gulvet fremdeles var litt grovt. Fungerte kjempebra og vannet perlet seg på gulvet. Det er fremdeles veldig matt så jeg er ikke veldig bekymret for lysrefleksjoner fra lerret.
    Har også fått tak i listverk til hele kinoen som er under maling. Er ferdig å male alle fotlister og geriltlister med tre strøk med mellompussing etter alle strøk. Skal nå male taklistene. Skikkeig drittjobb, men tror det blir penere enn hvitt listverk.
    I dag var jeg på obs bygg og kjøpte inn hobbyplater som blir komponentbenk, de siste dørene jeg manglet og mattsvart maling til å ha bak lerretet. Da begynner ting å falle på plass og det mangler ikke stort for å få dette komplett (annet enn tid da )

Har også fått noe nytt verktøy i stallen. Dro innom jula og plukket opp disse:
    Håndoverfres POF 1400 ACE 1,4 kW - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe

Bord til håndoverfres - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe

Plukket også med meg et sett med billig-freser og et par kvalitetsfreser som jeg vet jeg har bruk for.

Første gang jeg prøver meg på fresing så det skal bli spennende. Kommer til å bruke denne i første omgang til å runde av kantene på lerretsveggen samt under bygging av komponentbenk.
    Får jeg dreisen på det så regner jeg med at jeg konverterer et arbeidsbord jeg også plukket med meg til nytt fresebord.

Sammenleggbar arbeidsbenk - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe

I første omgang blir dette bare brukt som et arbeidsbord med fresebordet oppå.

Bestilte fra e-bay alle delene jeg trenger til å montere ledstrips under trappenesene ned til kjelleren. Dette blir moro å prøve da det blir min første erfaring med led-strips. Blir vel hekta og får led-feber regner jeg med

Kommer med bildeoppdatering når jeg begynner med listingen og når jeg er ferdig med det dørgende kjedelige arbeidet med maling av listverk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mykje godt arbeid her, Nabon. No begynner det jo å nermå seg:-)

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Komlo! Det beste med alt er at fom fredag som var så gikk jeg ut i pappapermisjon og ferie i 14 uker, og jeg har en svigermor som ikke er vanskelig å be når det kommer til barnevakt så man skal ikke se bort i fra at det blir noen økter på dagtid også fremover

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkle er ofte det beste

Det lille arbeidsbordet jeg kjøpte meg. Bare det å kunne sette ifra seg rotet i arbeidshøyde gjorde mye for arbeidsmiljøet HMS-sjefen er meget fornøyd.

Fikk lagt andre strøk på taklistene og i vinduskarmen. Regner med det vil holde med to stek på taklistene da det dekker godt og det blir ikke noe slitasje på disse. Må nok på med ihvertfall ett strøk til i vinduskarmen med mellomsliping for å få et jevnt og slitesterkt resultat. Ser blankt ut på bildene, men bildet er tatt rett etter maling.

Hev meg også rundt og fikk montert begge innerdørene i dag. Måtte innse min økonomiske begrensning og kjøpte her to formpressede dører i superhvit farge. Ble nok ingen lyddører på meg i denne omgang, men bedre å få rommet ferdig De hvite dørene kommer nok til å bli elefanten i rommet med sin hvite farge, men jeg vil ikke legge tid i å pusse og male en furudør i riktig farge akkurat nå. Dette kan jo endre seg skulle man bo her i mange mange år. Uansett godt å få skjult rotet fra boden. Det ble straks en helt annen romfølelse når disse kom opp.

Noe flikking og småmaling er igjen rundt dørene, men straks er det klart for listing i hele rommet. Dét skal bli godt å bli ferdig med det

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt med noen dager fri.
    Ikke et enkelt valg dog,er ikke noe som slår det å få være hjemme med de små,men så er det det med å bli ferdig med det man holder på med da.

Dørene kan du jo som du sier alltids bytte ut senere,eventuelt bygge på de selv.Får ganske mye ekstra demping for noen få kroner og litt arbeid,men er jo greit å få prøvd behovet for det for man begynner på det.

Følger selvfølgelig med på innspurten også,kan tenke meg det er deilig å endelig se enden på prosjektet.

Kos deg med ferien!

"Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant så sant Ingenting som slår det å rusle en tur ned vogna til den minste eller ligge på gulvet og bygge en bensinstasjon, slott eller noe annet i duplo.
    Blir vel noen timer på dagtid innimellom, men jeg er hjemme i permisjon fordi jeg vil være med datteren min. Kan ikke fatte de fedrene som ikke vil dette, og synes synd på de som ikke kan ta seg råd eller som ikke kan unnværes på jobben.

Har tenkt tanken på en diyløsning på lyddørene etterhvert ja. Men det er som du sier; greit å få behovsprøvd det først. Kommer da til å pusse ned karmen og male den, kjøpe meg en brukt furudør og modifisere denne. Må vel få dreisen på overfresen også til den tid så jeg får frest inn noen fler hengselfester.

Ellers takk for at du stikker innom, følger med og leser ofte i din tråd også

Side 11 av 16 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •