Arkitekten har tegnet inn kino (15kvm) i nytt hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arkitekten har tegnet inn kino (15kvm) i nytt hus

Er det spesielle ting jeg må huske på for å optimalisere rommet nå i planleggingsfasen?

F.eks a) mtp på balansert ventilasjon?

Rommet er 4,8l x 3,2b x 2,5h, og dedikert til kino. Dvs uten vinduer.

b) Jeg skal nå velge om inngangen skal være bak i kinoen. Da får jeg inngang fra gang. Eller inngang fra siden, da inngang fra bar/kjellerstue.

c) Er rommet stort nok for 2 3-setere i rekke der bakerste er forhøyet? Hvor langt fra lerret bør jeg sette første seterad?

d) Er rommet optimalt for lydtransparent lerret?

e) Bør jeg få tegnet inn eget teknisk rom i gang for forsterkere, pc osv? Eller anbefales det å ha dette ved lerret? Jeg ønsker et "clean" rom med minimalt av høyttalere og annet stasj.

f) Antall elektriske punkt?

g) Annet

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks a) mtp på balansert ventilasjon?

Tilstrekkelig lufting i hjemmekino er ekstremt viktig -kan bli direkte ubehagelig hvis luftkvaliteten er dårlig. Ved å benytte ett balansert prinsipp unngår du undertrykk/overtrykk med påfølgende problemstillinger.

b) Jeg skal nå velge om inngangen skal være bak i kinoen. Da får jeg inngang fra gang. Eller inngang fra siden, da inngang fra bar/kjellerstue.

Skal bakerste rad være opphøyd, gjerne hele gulvet, vil det kunne bli knotete å ha dør bak.

c) Er rommet stort nok for 2 3-setere i rekke der bakerste er forhøyet? Hvor langt fra lerret bør jeg sette første seterad?

Burde gå helt greit å ha to rader med lengden du har på rommet.
    Avstand til første rad kommer an på størrelse du velger på lerret. Du finner egne tråder om dette.

d) Er rommet optimalt for lydtransparent lerret?

Liker fisk vann :-D Med relativt smalt rom vil det være perfekt med lydtransparangt lerret. Oppfyller også ønske ditt om "clean" look.

e) Bør jeg få tegnet inn eget teknisk rom i gang for forsterkere, pc osv? Eller anbefales det å ha dette ved lerret? Jeg ønsker et "clean" rom med minimalt av høyttalere og annet stasj.

Velger du lydtransparent lerret som trekkes noe ut fra vegg vil det meste kunne plasseres bak lerretsveggen.

f) Antall elektriske punkt?

Knock your self out
    g) Annet

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    b) Dør/inngang på midten av bakveggen gir jevnest frekvensrespons i rommet.

c) Første seterads plassering bestemmes av avstanden mellom fronthøyttalerne - målt på vertikal senterlinje.

g) Bygg like tykke vegger på alle kanter

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut min kino og byggeblog. Realtivt like mål i kinoen. Jeg har benyttet lydtransparant lerret og 2rader sittegruppe.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F)

Ville hatt en kurs til effektforsterker(erne), en til resten av hifi og en til lys og varme. Når man først legger opp nytt er det bedre (og billigere) å gjøre mer enn man må, hvis man angrer senere blir det mer stress+dyrere. Har selv satt opp 16 uttak (4x4 stikk) til stereo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •