Bobsroadkill`s Byggetråd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bobsroadkill`s Byggetråd.

Yes da.. da syntes jeg at jeg kunne legge ut litt info om mitt lille kino projekt.

Det startet jo flott med nytt hus og dermed fikk jeg endelig mitt etterlengtede gutte rom.

-0002a-jpg
    Som man ser på dette bilde er jo dette plassert inn for og få ett lite rom som fungerer. Ikke med tanke på noe annet. Og fungerte gjorde det også..
    Blei sittende her og se på ett par filmer. På min gamle gode trofaste Dell2300 pj og ti år gamle surround system.
    Merket fort at vi hørte ikke ungene oppe og de hørte oss.. ÆSJ skjer med dette a.. skal jo være mulig og se film med baby call og unger i hus.. ARG.. Tenke tenkte..

Hmm rommet er jo delt i to. 8m2 ekstra der inne. hmm...

-0004a-jpg
    Min gode dvd 20 og forsterkeren jeg fikk lånt, da trofaste ↓ avr 7000 ikke ville mer.. ut med deg.

-0005a-jpg

-0007a-jpg
    Men trøste meg til at den gamle gode pjèn gjør jo fortsatt sitt.
    What to do... I need somthing NEW.... !!

Da setter jeg en strek for dette amatør kapittelet.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ▬▬▬▬▬▬▬

Så her under kommer den store forandringen. Hvor planen ble laget på veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da var det frem med hammer og annet verktøy å begynne med noe en ikke hadde planlagt eller viste hvordan. Startet fint med og rive ned en vegg og ta ned det elektriske som var i rommet. Dette hørtes flott og stabilt ut. Fungerte utmerket.. Endelig gjorde en noe riktig..

-0009a-jpg
    Som dere ser tråkket jeg skikkelig til med i ordentlig arbeidslampe. jaja var ikke før jeg skulle ha opp nytt som en fikk bedre lys..

-0010a-jpg
    Plukket ned lister , for så å sitte helt fast.. skal/skal ikke ta ned taket.. Etter mye frem og tilbake og litt snakk med en ild sjel som jeg fikk rådet og høre med av en annen felles beskjent, så havnet jeg på mailen til Hunsbedt,(Knakende hyggelig fyr med det villeste prosjektet jeg har sett) som også konkluderte det jeg hadde sett på glava sidene og lest på forum. Plukk ned taket og legg opp nytt med bøyler. Og da var jeg igang igjen.

-0013a-jpg
    Satt og funderte mang en kveld på hva gjør jeg når jeg får ned taket og dette, Hmm les.. og alle logiske løsninger og sider sier dobbel gips.. Dette måtte jeg sjekke ut. Fikk også mye info om bygging av lydrom på glava sidene der de også viser til tak med gips og lydbøyler, samt mye rundet denne bygginga. Dette går jeg for tenkte jeg, og tråkket til med handlinga. Søren gips var ikke gratis.. tegnet rommet på paint og plan la brått litt med antall plater en trengte og slik. 50 plater virket nå litt mye men vi får se.

Legger ved ett par bilder som viser min flotte primitive løsning for og komme i mål med litt planlegging der og da.
    -beregning-av-plater-tak-etter-lekting-jpg
    Først finne ut antall lekter til veggene(i paint kan du bruke måla på sidene for og vise akkurat de måla du har å det passet jo fint)

Så var det og finne ut antall lydbøyler og lekter til taket en trengte.
    -beregning-av-plater-tak-png

-beregning-av-plater-vegg-png
    Og kanskje litt merkelig måte og finne antall plater på veggene jeg er jo ikke snekker og har ikke gjort dette før men det virka jo.

-0015a-jpg
    Men så jo fort en liten ting til. Detta teppe var ufyselig og det hjalp jo ikke at det nå var fult av spon,flis og betongstøv. Ut med det å! Men hvordan.. (jeg viste ikke at man fikk lånt sånn derre teppe fjerne saks greie. ) Da bruker vi det vi har, ett rør,snor og en liten snodig kappe sag. Det gikk som smør på knekkebrød, og sår hals. Fungerer men går tregt.

Dette så jo ut til og gå riktige veien brått. Deilig a. Men skapende mye arbeid.. Mengder med timer og tungt når en holder på alene store deler av tiden. Men greit når min bedre halvdel passet på ungene så jeg fikk litt tid.
    Knakende.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir kjekt å følge denne tråden. ser ut som du har et spennende prosjekt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atrig start Men du skal vel beholde fargen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig må jeg beholde rose rødevegger, skinn og trefargen hohoho.. Nei vettu hva jeg må desverre skuffe deg der. Fargen ryker.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da synd, det kunne blitt et friskt innslag blant alle de grå og trauste kinoene her inne

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legge, ut litt mer info nå som jeg har litt mer tid vel.

-0021a-jpg
    Må være ærlig og si jeg fikk hjelp med og lekte opp denne første veggen med to dørene, Da jeg aldri har sett på noen gjøre det eller gjort det selv før, så da tok jeg ikke noen sjangser. Som dere sikkert tenker nå, hva med den andre døra? Jeg ville ikke ta vekk denne da det ville blitt stygt på utsiden (murvegg)og Skulle det være slik at jeg ikke ville ha døren på andre siden av veggen kunne jeg bare lekte om karmene på utsiden, for døra sitter ett stykke inn i veggen, for da og tette igjen med isolasjon og eventuelt plater.Og en liten ting til. det vanskligste hjørnet og tre kabler og dette, samt da om jeg skulle finne på å bytte kabler seinere kan jeg bare ta ut døren og trekke kablene i rette strekninger. Dette letter jobben mye da høytaler kablene i dag er seige og ikke lar seg trekke i røra,da de fyller hele røret 32 mm

-0022a-jpg
    Men tråkket til og prøvde selv på neste vegg da. Her var det mere holde løfte og styre hjelp av en kamerat som måtte til.. Takker masse for det Sjef.

Samt det var jo bare to vegger som skulle lektes ut da disse var mur, og jeg vil jo ikke slippe noe som helst lyd ut i naborommet.Isolerte da med ti cm isolasjon. Veggen på høyre og bak var ferdig lektede da det var utevegger. så her nøyet jeg meg bare med og komme bak platene for og legge k-rør(kablene), Problemet kommer først når jeg skulle ha inn 32mm rør til div kabler. Ikke like lett når veggen ikke skulle ned.

-0025a-jpg
    Så var det bare og tråkke til og legge rør og kabler over alt. Montering av Stikk osv. her brukte jeg da, Elko-Pluss Sorte med lys hele veien. Hadde en fordel da jeg skulle koble strøm og det var at all eksisterende kontakter og det som var i rommet før jeg begynte var akkurat samme antall. Så egentlig var det bare bytte\fornying av elektriske som var der fra før.

-0026a-jpg
    Hadde elektriker som fulgte hele jobben og sa at alt stod riktig til, så da var det bare å tråkke til med isolasjon..

Ett bra råd til den som begynner med slikt. Når du har alt elektriske og kabel gater åpent og synling. MARKER\tegn deg ett kart. Slik at du altid vet hvor du seinere skal borre spikre\skru osv, Da møter du ikke noe stygge hendelser etterpå. Som det viser på noen bilder seinere, så ser èn jeg har hengende kart på veggene

Etter som jeg nå har alt elektrisk svart, hmm se på bilde to. jaja. høyre der ser man denne fine lufte luka den er HVIT.. Krise.
    Hvor skal en finne noe slikt i svart da en heller ikke kan det riktige navnet på en. Nei søren da pusser vi den ned og kjører på med lakkering. resultatet kan en jo se her.. under. Syntes dette fungerte bra jeg.
    -0064a-jpg

Så da var jo mengder med jobb dratt unna. Bilder tatt på veien. Takk å lov for det. Da står jo alt på sin plass og alt er sjekket 10-20 ganger at det stemmer. Skal jammen ikke måtte ta opp vegger for og etterfikse noe nå.. usj.. Nå er det bare og Tråkke til med Gips.. Søren ossen skulle jeg gjøre dette a. Aldri rørt det før,jaja. spurte en på Byggmaker, samt lese litt så var jeg med, samt husket noe fra tegningen av rommet.

Fortsettelse følger....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det var da synd, det kunne blitt et friskt innslag blant alle de grå og trauste kinoene her inne
    hmm sorry og høre at jeg måtte skuffe deg der. blir nok mørkt og spessielt her å. men har en del lys muligheter fro det da. Kommer litt om litt men vi får se hva jeg ender opp med til slutt.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere av bildene mangler i siste oppdatering :-/ Ellers vil jeg si du står på, veldig bra! Skal si du var nøye med skisser og tall =)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobsroadkill
    hmm sorry og høre at jeg måtte skuffe deg der. blir nok mørkt og spessielt her å..
    Skal prøve å komme over det

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk å se første bildene. kjenner meg mye igjenn. en dårlig PJ, et laken på veggen og noen stoler så er man hektet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da var jeg i gang med Gipsen. Jeg har aldri noen gang vært så nærvøs for og gjøre feil . Da blir jo alt feil. Om du ser på dette første bilde så kan du jo fort se gleden jeg hadde med den ene plata der kontaktene er . Det er jo 4 kontakter som skal passe perfekt + 3 hull der ledninger og kabling skal ut. dette var jo flott og glede til beinet. NOT. Men med 1002 målinger hit og ditt så gikk det seg jaggu til. Traff jo ikke helt på kontaktene, dette gjorde jo ikke hel krise siden det skulle ett lag til med gips utenpå . Så lenge det er som jeg gjør her, så er det en ting dere skal huske på. Disse kontakt pungtene må ha den ovale boksene.. ikke dobble eller single. Dette skyldes disse sære ELKO+ kontaktene. Ellers passer ikke stikka inn i boksen.
    -0034a-jpg
    Som dere sikkert også ser så har jeg noen ting til på den ene plata å ta hensyn til. Det er høyden og disse ledningene som skal krysse over taket og denne kabelgata. Jeg valgte og bruke slik boks da jeg ikke hadde noen annen finnurlig løsning på kabel systemer som takler mengder med kabler. kan trekkes opp etterpå og da også gir muligheten til å rommet alt dette uten å bygge for langt ned på taket..

-0037a-jpg
    Av en eller annen merklig grunn passet platene akkurat med vinduet også. Flott.
    En annen ting som også var flott, var at de veggene jeg hadde fra før som ikke skulle lektes ut. Disse gjorde at jeg kunne skruplatene der de satt, ikke der jeg hadde vær lekt. Fordel for en amatør som meg. Eneste jeg da altid måtte passe på var at jeg ikke traff noen av ledningene som jeg hadde her og der. Derfor var det også fint at jeg hadde alle mål til ledningene og dette på papir å dermed kunne tegne de opp på gips platene. Da så jeg jo med en gang at jeg kunne skru her og der. Så dette er jo tegningene dere ser som kludder på veggene.

-0039-jpg
    Skal vel ikke legge sjul på at jeg er amatør og gjorde noen feil, noen hull her og der med tanke på at en blir fort litt sliten og måler brått på feil sider og tenker på plata i fra feil rettninger. Da skjer ting sånn litt før en vet ordet av det. :-D
    Dette er front veggen og det er 3 hull til høytaler kablene. Disse kablene går i 32mm k-rør, jeg vet ikke helt hvordan folk gjør det med disse kablene, når det skal være sjult og de skal komme ut på flere forskjellige steder. Jeg valgte som dere kan se på tidligere bilder å trekke k-rør for så og kappe disse og sette på skjøter som jeg forborret for uttak av kablene. Syntes det var greit jeg. Om noen har andre måter og gjøre dette på er det bare og komme med det så jeg vet til neste gang jeg skal gjøre noe slikt eller skal hjelpe andre. Skjøtene var jo tykkere plast og det var perfekt og borre i.

-0040-jpg
    Bak veggen var jo egentlig bare morro og gikk unna fortere enn noe annet. Selv om det er litt høyde forskjell på høyre og venstre var det bare litt kål og rette dette.Var jo ikke mange cm forskjell da.

-0043-jpg
    Når alle vegger og plater var på plass, da kunne jeg begynne og planlegge taket. Dette var noe som jeg bare hadde lest og hørt om,noe som jeg da ikke forstod meg helt på hvorfor skulle gjøres sånn. Glava sidene viser flott oppsett av himling, samt forklarer fint. Det man skal tenke på som er veldig viktig med taket er, Har du virkelig brukt for tak som er flytende? Dobbel gips i taket er noe som er langt fra nødvendig fikk jeg høre fra noen her og der, mens andre mente det var ett must. Da kan jeg fint fortelle dere at jeg trengte dette her hos meg. Du kan dempe taket på mange rare måter, men bruker du gipsen på veggene og taket, da stenger du all lyd inne i rommet,og du får ikke en direkte dempende effekt. Da må du dempe mer etterpå med matter og bassfeller osv. Har du ikke plass eller nødvendigheten av å stenge lyden opp så kan du dempe med andre type himlinger som gir deg en finere og kanskje bedre demping for ditt foremål. Dette er greit og sette seg inn i. Spøre dermed flere her på forum, eller en god gammel snekker som har peil på det han driver med og hvrofor han gjør dette. Jeg trengte og fjerne mye lyd opp da unger sover oppe. Dette fungerte helt rått. Men nå skal det også sies at jeg har masse lyd som reflektere i alle retninger der nede, frem til jeg har brukt mer penger på demping og justering av lyden. Der av første refleksjoner og alle disse systematiske måtene og sjakke lyden.

-0044-jpg
    Her ser man at jeg har fått montert opp bøylene. Dette da etter malen som vist på glava med 120cm mellom samt anhver 60 på lektene ved siden av hverandre. Blei jo noen ekstra bøyler da jeg måtte passe på denne skrå kabel gaten. Som jeg var så heldig og få til og passe med 2mm høyde klaring. På tegningen min tidligere her ser du også hvordan bøylene skal monteres samt en liten huske liste jeg laget for selv og huske dette.

-0045a-jpg
    Her ser dere min stående hjelper Johan. han var jaggu tolmodig og hjalp bra til i alle statiske holdene da jeg måtte skru i andre enden osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Flere av bildene mangler i siste oppdatering :-/ Ellers vil jeg si du står på, veldig bra! Skal si du var nøye med skisser og tall =)
    hei du hva tenkte du på her? Yes jeg prøver og være nøye med tall og ettermåle alt som er men det er bare slit og ikke kunne huske alt og bare gjøre ting.

Ting går litt unna her. Jeg har ikke hatt mulighet eller tid til og lage denne profilen på veien. Dermed må jeg etterlage mye. og dere får heller ett innblikk av veien til ditt jeg har kommet nå. Legger da også tilslutt ut flere linker og div plasser her har handlet og funnet nyttig info da

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knakende koselig og se at noen tar seg tid til og titte innom mitt prosjekt og også gi tilbake meldinger. Takker for det.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobsroadkill
    hei du hva tenkte du på her? Yes jeg prøver og være nøye med tall og ettermåle alt som er men det er bare slit og ikke kunne huske alt og bare gjøre ting.

Ting går litt unna her. Jeg har ikke hatt mulighet eller tid til og lage denne profilen på veien. Dermed må jeg etterlage mye. og dere får heller ett innblikk av veien til ditt jeg har kommet nå. Legger da også tilslutt ut flere linker og div plasser her har handlet og funnet nyttig info da
    På din oppdatering i dag, kl 13:27, er det kun ett bilde som er lastet opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde skjedd noe rart her for linkene lå der men var ikke lastet opp som du sier, men siden linken lå der så jeg bildene og ikke dere, derfor forstod jeg ikke. Dette skal nå være ok, takker

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jo alt greit på veggene, gips var skrudd opp og taket hadde fått lekter, kabler og alt annet som skulle på plass.
    Da kom den herlige gleden av isolasjon i taket. Her står jeg som den selv lærte jeg er og klør meg i hode da jeg brått ikke hadde 60 mellom men til tider 55 og andre 64cm mellom. Dette danner ett lite dilemma, da isolasjonen er 57-60cm bred. Hvordan skulle en klare og få all denne isolasjonen til å henge der..
    Jo vi tar med oss en stooooor rull med tykk pakke-papp\papir.
    Dette blir bra tenkte jeg. Og ja det blei det jo, når jeg står der med pappen som skal holdes oppe isolasjon som skulle holdes på plass, to steder samtidig. Da pappen var så tragisk brei at jeg måtte ta to lengder av gangen hjalp ikke dette serlig..for ikke å glemme at jeg skulle stifte dette også .. Æsj for en tragedie og møkka jobb dette er ALENE . Opp skulle driten og jaggu etter mange lange rekker med ord som ikke passer en gang og skrive her så SATT dette endelig fast. Så ikke verst ut heller..

Etter dette skulle dere sett en letta sjel. Gikk flere dager før jeg i hele tatt gadd og vise trynet mitt nede i rommet. Kanskje ikke så rart.

-0046a-jpg

-0051a-jpg

-0052a-jpg

-0053a-jpg

-0055a-jpg

Oppe i alt dette kaoset dere fikk høre om her så klarte jeg desverre ikke og holde hode helt klart så jeg fikk tatt mange bilder av taket på veien. men som dere ser over så ser det ikke ut til å blei feil når jeg så fikk gipsen opp i taket også. Har som alle sier brukt dobbelt lag her. Må si dette(tak jobben) er ikke en serlig lur ting og starte på om du står der alene. Du må løfte de store platene og måle. ned med plata kappe. opp med plata måle. ned med plata og tilpasse. osv. fytti h for en jobb. Men etter all den isolasjonen som støvet ned i øya og kaoset her tidligere, så var jo dette en motsettning.. GLEDE selv om det var tungt. Det flott med gipsen var jo at en ser alt løper frem over og det du gjør gir store resultater .. MORRO..

-0056a-jpg

Måtte jo prøve og sjekke lysa. og se ossen de blei. jammen blei det jo fint det å.. koselig.

-0057a-jpg

Elko pluss blei fint det å. bygger jo ikke noe som helst og er Fine og sorte nice.

(se om jeg får lagt inn litt mer i morra eller helga.)

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fort fremover i tråden din. kjekt å følge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. ja det går litt fort frem her..
    Dette er for at jeg har ikke hatt mulighet til og skrive denne her fra starten av. Jeg valgte da og gjøre som jeg gjør nå og kjøre på litt fort, for da å dele min dukumentasjon og glede..
    Hoved grunn er jo dette at jeg flyttet inn i desember i fjor og begynte og tenke kino i mars.
    Det, er jo mye som skal gjøres etter en flytter inn og det er noe nytt som skal gjøres etterhvert som vår og alt kommer, selvfølgelig siden det er nytt og kanskje ikke en vil ha ting som det er når snø og alt forsvinner.Da kommer alt som skjuler seg frem.
    Er jo morro og kanskje kunne gi noen ideer eller inspirasjon, da jeg selv har vært her inne og hentet inspirasjon av noen her og der.

Mitt prosjekt her er ikke sånn at en blir ranet, men heller ikke gratis.
    Noe som gjør at andre kanskje andre vil begynne med dette uten å frykte det ukjente når dem ser at ting blir greit uten at en blir fattig.
    Eneste som jeg kanskje ser som er teit med å ikke legge inn her sånn mens jeg holder på, må være dette med å få litt innspill på veien.. Men som sagt jeg får heller tåle litt pepper om noen har noen finnurlige løsninger eller meninger som kanskje jeg burde brukt. Men da også kanskje noe possitivt på veien da jeg ikke har noen håndtverker erfaring eller noe før jeg begynte.. Alt startet med hva jeg ønsket meg. så lære alt jeg ville gjøre.
    Noe som da kanskje er litt tungt men fungerer greit

Så dette er grunn til at jeg kaster ut så mye, så fort.

Morro og dele mine samlede tanker her når jeg har hentet mye fra dere der ute. Takker for det.

Regner med og legge ut mer i kveld.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var god underholdning, kamerat! Gleder meg til å følge med helt til mål!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •