Planlegging av ny hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Planlegging av ny hjemmekino

    Hei.
    Jeg har vært så heldig å få bygge nytt hus, og i den forbindelse så ble det rom til en dedikert hjemmekino. Dette rommet, samt teknisk nabo rom er ikke ferdigstillte enda. Jeg er kommet så langt at jeg skal trekke rør for høyttalere, projektor osv.

    Litt om rommet:
    Selve kinorommet er på 550 x 400 cm før gips/vegger. Takhøyden er også i utgangspunktet 240 cm før lydhimling osv. Alt av utsyr skal plasseres i rack i teknisk rom. Dette racket skal også romme forsterkere, dekodere, styresystem til tv stuen og flere inwall høyttalere i huset. Egentlig så er alle kabler både data, hdmi, lys trukket ned hit slik at det er selve utsyrshubben i huset. Nå er alt bare koblet provosorisk da rommet må bygges ferdig før det blir koblet skikkelig.

    Hvilken vei skal jeg bygge kinoen?
    Har opprinnelig alltid tenkt at lerretet skal være bort fra teknisk rom, og at jeg kunne lage ett hull i veggen mot teknisk slik at projektoren kunne stå der. Krever nok en long throw projektor av ett slag. Denne må kjøpes på ett senere tidspunkt. Det er ett mål å kunne få inn to seterader. Da bør den bakerste raden være litt høyere. Denne høyden kommer i konflikt med dørene til gang og teknisk rom. Men det vil nok være en løsning å la denne høyden starte lengre inne i rommet slik at det blir en liten kvadrat forran dørene med normal gulvhøyde.
    Alternativt kan jeg sette lerret mot teknisk rom. Jeg vil da muligens kunne lage bakprojeksjon? Hvordan blir bildet på dette kontra frontprojektsjon når det er 100% lyskontroll? Overkommelig pris på lerret er også en viktig faktor for meg. Bakrommet er kun 150cm dypt. Måtte vel hatt speil får å få det til.
    Med denne retningen, enten front eller bakprojeksjon så hadde det vært lettere å bygge opp forhøyning bak, men da vil alltid den venstre fronthøyttaleren komme litt i veien for døren til bakrommet.

    Hva er anbefalt sitteavstand på ett 550cm langt rom når det skal være to rader? Hvor mange cm er det mellom hodet på personen på rad 1 og person på rad 2? Tenker da normal sofa størrelse på begge rader.

    Setter jeg surround høyttalere 90 grader mot første rad, eller mellom begge radene? Planlegger ett 7.1 anlegg.

    Hva er anbefalt høyde på surround og surround back høyttalere?

    Jeg er veldig fersk når det kommer til akustikk tilpassninger.
    Planen for lyd ut av rommet, er å lage en lydhimmling med vanlige s-kroker mellom to lag med gips for å minske lyd oppover. Ellers så er 3 av veggene yttervegger i kjeller og den siste går ut i bod og gang så jeg håper å slippe å lage omfattene veggløsninger løsning bare for det. Jeg lever med litt lydtap den veien.

    Jeg ønsker best mulig lyd i rommet. Er det noe jeg bør tenke på før jeg setter opp den vanlige gipsen på veggene. Finnes det alternativer, smarte feste måter osv. Eller er alt dette slik som blir fikset med bruk av bildelister med rockwoll bak eller lyd feller når rommet er ferdig gipset og malt? Alle vegger blir isolert med rockwoll 150cm, og det ligger i tillegg 150cm i bjelkelaget mot 1.etg.

    Det er noen spørsmål her, håper noen tar seg tid til å svare. Jeg vet det er andre byggetråder, og det kan godt være at alt står der, men det er så ufattelig mye informasjon å lese igjennom. Jeg har gått gjennom en del.

  2. #2
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Angående sitteplasser har jeg et ønske om 2 rader med ca. 430cm til rådighet etter rom-i-rom er oppe. Jeg tror det beste er å se hva som passer når du kommer så langt.

    Hvis du ønsker to lag med gips, bør disse festes på kryss av hverandre og alltid forskjellige lengder. Med en akustisk fuge/lim mellom lagene.

    Høyttalerne plasseres ut til siden, 90-100 grader og de bak er litt mer fleksible på gradene. DTS og Dolby har litt ulike spesifikasjoner, du finner også standard info om plassering på nettet.

    Ikke så mye info, men noe... Ikke ta mitt ord for sannhet, jeg er ingen ekspert. Lykke til, spennende med bygging!

    PS: Husk at lyd beveger seg i konstruksjonen, jeg ville anbefalt rom-i-rom hvor ingen av veggene er i mekanisk kontakt med resten av huset.

  3. #3
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva befinner seg over rommet?
    Som Carebear nevner så er det beste med tanke på lydisolering å lage ett "rom i rommet". Du har jo absolutt takhøyde til det også.
    Hvis det ikke er aktuelt burde du lage deg lydhimling med bruk av lydbøyler, dette vil også hjelpe mye på lyden som forsvinner oppover.

    Himling med lydbøyler
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

    http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for svar så langt
    Hvor mye vil ett rom i rom stjele av takhøyde og bredde i rommet?
    Hvordan er oppbyggningen på dette? Må jeg da ha to dører? Hva med vinduet?

  5. #5
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Killi
    Takk for svar så langt
    Hvor mye vil ett rom i rom stjele av takhøyde og bredde i rommet?
    Hvordan er oppbyggningen på dette? Må jeg da ha to dører? Hva med vinduet?
    Du kan beholde vinduet hvis du vil, men du må bygge foring til vinduet med samme prinsipp som du må gjøre med dørene til rommet - nemlig at de ikke kan ha mekanisk kontakt med hverandre (bruke en list e.l.).

    Det kommer an på dimensjonene på rommet ditt, med 4 meter spenn kan du sikkert gå for 48x123mm (jeg har 36x148mm) himlingsbjelker, da mister du 2 (luft) + 12,3 (bjelke) + 1,3 (gips) + 1,3 (gips), totalt ca. 17 cm i høyden.

    Du bør nok bruke 2"4 (48x98mm) på reisverket, men det er nok ikke strengt tatt helt nødvendig, men da har du mer å gå på når du skal skru fast gipsplatene.

    Da blir det 2-3 (luft) + 10 (bjelke) + 1,3 (gips) + 1,3 (gips), totalt ca. 15,5 cm på sidene, altså over 31 cm totalt.

    Hvis du f.eks. setter opp reisverket mellom det eksisterende bygget, kan du få mer tilgjengelig plass - men desto mer arbeid med isolering som må kuttes opp og tilpasses mer. Dette kan du også gjøre i taket. Det er flere som legger nye himlingsbjelker parallelt med de gulvbjelkene i taket, men slik at de ikke har kontakt med hverandre.

    Ettersom du har 5,5 i lengden, ville jeg kanskje vurdert en falsk vegg for høyttalere, og akustisk lerret?

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg koblet idag opp receiveren og to høyttalere i den fremtidige kinoen, bare for å måle hvor mye støy som lakk til resten av huset. Jeg satte på en cd og målte 100dbC ca en meter fra høyttalerene. Dette er ett veldig høyt nivå for min hørsel og tviler på at det blir kjørt noe film høyere enn dette, men det var bare for en maks test. Jeg brukte to gulvstående Patos 402 høyttalere men hadde desverre ikke noen sub for å teste de laveste nivåene. Patosene står på spikes rett på betong gulvet ca 50 cm fra bakvegg.

    Forskjellige målinger:
    Forran dør inni kinorom :96db
    Forran lukket dør i gangen utenfor 80db
    Gang 2etg 65db (Gangene er åpne, dvs kun en dør og det er den mot kinoen)
    Gang 3etg 61db
    Stue rett over kino men med totalt to dører lukket mot kino. 65 db
    I stuen var det mye mindre mellomtone kontra gangene pga den ekstra døren. Men her fikk jeg til gjenngjeld veldig mye bass fra gulvet. Faktisk så rister dette gulvet mye mer enn betonggulvet i kinorommet der høyttalerene står på spikes. Litt overaskende egentlig, men jeg vet jo at betong og spiksene tar en del.

    Taket i kinoen er isolert men det mangler gips. Det var planen uansett å legge vanlig lydhimling med gipsplater, vil da dette ta noe av bassen?

    Ser ut som at døren til gangen kun demper ca 15 db. Det blir vel nødvendig med en dør til?

    Hvor mye vil rom i rom redusere lyddtap ut? Er det verd det synes dere?

  7. #7
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Killi
    Jeg koblet idag opp receiveren og to høyttalere i den fremtidige kinoen, bare for å måle hvor mye støy som lakk til resten av huset. Jeg satte på en cd og målte 100dbC ca en meter fra høyttalerene. Dette er ett veldig høyt nivå for min hørsel og tviler på at det blir kjørt noe film høyere enn dette, men det var bare for en maks test. Jeg brukte to gulvstående Patos 402 høyttalere men hadde desverre ikke noen sub for å teste de laveste nivåene. Patosene står på spikes rett på betong gulvet ca 50 cm fra bakvegg.

    Forskjellige målinger:
    Forran dør inni kinorom :96db
    Forran lukket dør i gangen utenfor 80db
    Gang 2etg 65db (Gangene er åpne, dvs kun en dør og det er den mot kinoen)
    Gang 3etg 61db
    Stue rett over kino men med totalt to dører lukket mot kino. 65 db
    I stuen var det mye mindre mellomtone kontra gangene pga den ekstra døren. Men her fikk jeg til gjenngjeld veldig mye bass fra gulvet. Faktisk så rister dette gulvet mye mer enn betonggulvet i kinorommet der høyttalerene står på spikes. Litt overaskende egentlig, men jeg vet jo at betong og spiksene tar en del.

    Taket i kinoen er isolert men det mangler gips. Det var planen uansett å legge vanlig lydhimling med gipsplater, vil da dette ta noe av bassen?

    Ser ut som at døren til gangen kun demper ca 15 db. Det blir vel nødvendig med en dør til?

    Hvor mye vil rom i rom redusere lyddtap ut? Er det verd det synes dere?
    Jeg kan veldig lite om de tekniske detaljene rundt lydbølger og støy, men jeg tror at rom-i-rom er verdt det. Det er en grunn til at lydstudioer blir bygget etter slike prinsipper ;-)

    Det viktigste du må spørre deg selv er nok hvorvidt du er villig til å ta tapet av lengde, bredde og høyde. Hvis du har nok plass å gå på, hadde jeg aldri vært i tvil om hva som er best!

  8. #8
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter hva jeg leste og studerte om dette før jeg bygde rom selv så var konklusjonen at har du plass til rom-i-rom så gjør det. Det vil dempe aller best både bass og andre lyder.
    Jeg gikk for lydhimling med bøyler pga jeg ikke har plass til rom i rom. Da la jeg 15cm rockwool mellom takbjelker, så lydbøyler med lekter som jeg skrudde 2 lag gips til med godt med fugemasse i alle kriker kroker og skjøter og på veldig godt volum (har ikke målt db) i kjelleren hører jeg så godt som ingenting av diskant og mellomtone men bassen høres. Ikke kjempemye men såpass at du hører at det skjer noe i kjelleren. Det kan minne om en rånebil som står utafor huset ditt og spiller musikk Nå står subben uten spikes så det kan hende det blir bedre med, har ikke rukket å¨prøve enda.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

    http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

  9. #9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har tenkt litt mer på helt avskilt rom i rom vs å kun lage lydhimling med lydbøyler og dobbelt lag med gips. Dersom jeg skulle gå for lydbøyler, vil det da være noen hensikt å fremdeles lage vegger som ikke henger sammen med resten av konstruksjonen. Vil dette bli bedre enn ingenting eller er det for mye arbeid for lite?

    Når det gjelder takhøyden så går det en stålbjelke i motsatt rettning som bjelkene. Dette gjør at trisket med å flette annenhver 6" rom i rom takbjelke litt inn i bjelkelaget ikke er mulig. Skal jeg lage rom i rom må den komme helt nedenfor eksisterende bjelkelag. Dersom jeg da bruker 6" bjelker, dobbel lag med gips, klaring så vil jeg miste ca 20cm takhøyde. Når i tillegg gulvet bygges opp ca 4,2cm så er vi nede i en takhøyde på ca 218cm. (målet mellom betong og bjelke er idag 242cm)
    Ville dere ofret høyde slik at rommet kun var 218cm høyt for å få rom i rom?

    Jeg har funnet ut at begge ytterveggene i dag står som 4" lettvegger, dvs det er betongveggen bak dem som bærer. Dersom jeg hadde kappet dem i høyden så kunne jeg gjenbrukt dem som to frittstående vegger. Den tredje og viktigste veggen mot gang ville jeg lage dobbel eller flettet mot den eksisterende slik at denne var seperat. Jeg ser også veldig behovet for en ekstra lyddør. Når det lages mini dobble vegger hvor stenderene går annenhver ca cc30. Deler de da felles bunnsville?

    Den fjerde veggen går mot teknisk rom hvor alle komponentene skal stå. Her vil jeg lage en dobbel vegg.

    Når det gjelder gulvet så er dette ett betonggulv som jeg er redd at vil lede bass ut i resten av huset. Jeg tenker da å bygge opp med 2x6mm silencio samt 22mm gulvspon flytende. Ser flere har brukt det konseptet med hell.

  10. #10
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med ferdig resultat og takhøyde på 218 cm hadde jeg ikke tenkt meg om en gang Jeg endte opp med 197cm oppunder taket mitt. Var litt redd for at det skulle virke innestengt og trangt der men det har jeg ikke merket noe av. Dette er heller ikke rommet hvor jeg står å hopper og heier med armene i været så det går fint Jeg hadde absolutt gått for en rom-i-rom løsning hvis jeg hadde hatt plass til det.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

    http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

  11. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da prøver jeg igjen 4 år etter at tråden ble startet. Jeg har gjennomført flere prosjekter både inne og utenfor huset og hjemmekinoen har blitt nedprioritert hele tiden desverre, men nå er jeg klar for å starte byggingen.

    Siden sist så har jeg lest, tenkt og planlagt en del. Rom messig har jeg revet ned to innervegger som var plassert innenfor grunnmuren. Planen er å bygge disse opp igjen som en del av en rom i rommet løsning.

    I følge byggforsk så kan jeg med 4m bredde på rommet bruke 48x123mm lekter, eller 2x5" som nok er ett mer brukt navn.
    Jeg har brutto ca 245cm mellom I-bjelke og betong, rom høyden inne i rommet vil etter lyd tiltak bli som følger

    245cm brutto takhøyde mellom I-bjelke og betong.
    - 4 cm luft og der hvor "elektrikker lekten" ville vært i ett normalt rom, det henger mye kabel i rommet som må krysse under I bjelkene.
    -12,3 cm Takbjelker
    -2,4cm To lag med gips
    -2,2cm Gulvspon
    -1,2cm silencio plate
    = 223cm netto takhøyde

    Dette burde vel være en grei høyde.

    Forran i rommet har jeg planlagt å sette opp en falsk vegg med lyd transperent lerret og høyttalere bak. Vinduet som idag er installert vil bli byttet med ett nytt rømmningsvindu som er B92 x H79cm. Jeg trekker så dette så langt inn i rommet som mulig og jeg har dermed plass til den falske veggen uten ett vindu som deler den. Dette vinduet vil gjøre kompromi med lydisoleringen så her trenger jeg noen tips etterhvert.

    Videre har jeg planlagt to rekker i rommet hvor den ene er opphøyd med ca 32cm. Den fremderste blir fra lerret til sitteposisjon ca 3,2meter den bakerste og opphøyde vil stå like under bakveggen med ca 5 meters avstand fra lerret til sitteposisjon.

    Jeg har ett tilstøtende teknisk rom som idag har ett stort 48U datarack som idag inneholder de fleste komponentene i smart hus løsningen som jeg har laget. Dette har vært hobbyen min de siste årene og det har gått en god del timer med programmering for å få dette til. Systemet er bassert på Crestron styresystem og styrer idag det meste i huset som går på strøm. Mer om dette en annen gang. Det er planen at jeg skal få plass til ekstra surround forsterker, effektforsterkere til kinoen i den nederste delen av racket slik at alt blir samlet her. Før jeg laget tak på teknisk rom så trakk jeg alt av høyttaler, hdmi, strøm og datakabler som jeg ville trenge i kinoen. Jeg håper at jeg tenkte på alt, men har nok ikke tatt høyde for atmos høyttalere som en gang nok vil komme i taket.

    Her er noen bilder, jeg tar spørsmålene i nye innlegg.

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7555-jpg

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7556-jpg

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7557-jpg

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7558-jpg
    Kabler til smarthus og kino, må lage en klaring på ca 4cm til nye takbjelker for å komme under dette

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7559-jpg
    Diverse surround forsterkere, disse brukes kun for lyd soner i ett selvlaget multirom system hvor jeg bruker en hardisk bassert 4 kanals imerge soundserver som kilde. Alt er styrbart med toveis kommunikasjon til crestron.

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7561-jpg
    Gammel DP 6.4P som er planlagt å brukes i kinoen.

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7560-jpg
    Nettverkspanel, og crestron prossessor (og en backup prossessor) Dere kan også skimte alle "cresnet" kablene som går i stjernenett ut fra prossessor og til touchpaneler osv i huset. Det kan også skimtes en Extron 8 inn 8 ut HDMI matrise som jeg idag bruker for de to tvene i huset som deler alle kildene. Det er planlagt å legge kinoen på en utgang på denne også.

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7562-jpg

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7563-jpg
    Lys dimming og rele fra crestron

  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som dere kan se av bildene over så holder jeg på å legge ned ett lag med 12mm silencio plater. Planen her er å legge 22mm spon over og så sette vegger og tak på dette igjen. Spørsmålet mitt er om det holder med 12mm, eller om jeg skal dobble det til 24mm, da øker gulvhøyden og kosten litt.

    Noen formeninger om ett eller to lag med 12mm silencio. Har snakket med Hunton men de vil ikke uttale seg siden de sier at alle rom er forskjellige osv osv. Men skulle gjerne sett noen db sammenligninger på dette. Når jeg prøver å gå rett på 12mm gulvet så merker jeg at det demper hard gange veldig mye i forhold til å gå rett på betongen. Jeg har prøvelagt ett lite område med 24mm og det føles ikke så mye mer dempet med å gå på dette. Men nå er jo ikke jeg en subwoofer heller

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott kino du bygger deg, mye plass å boltre seg på.

    Jeg driver på med akkurat det samme selv, og jeg kom fram til denne oppbyggingen av gulv;

    Tilfarergulv på betong
    24mm Silencio
    12mm hard-gips (fibergips)
    22mm gulvspon
    8mm Silencio med gulvvarme (har kjøpt inn)
    14mm parkett / teppeflis (ikke bestemt)

    Mener jeg leste noe i byggforsk om ca 20mm lydtrinn, derfor går jeg for det.

    Netto gulv tak blir da 225 cm
    Sist endret av St_Thomas; 07-27-2015 kl 12:51

  14. #14
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende!
    Dette blir gøy å følge med på videre.

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for tilbakemeldinger!

    Angående 12 eller 24mm silencio så gikk jeg for det some var mest "safe" og la to lag med 12mm. Når rom i rommet konstruksjonen står på platene så er det egentlig bare 12 eller 24mm med demping for lyden ned i gulvet så da tenkte jeg at det var best med 24mm. Etter å ha sett på terskelhøyden til gangen så synes jeg det er absolutt å leve med. Siden det er fliser i gangen så blir høydeforskjellen ca 36mm som jeg synes er helt innenfor.

    Jeg fikk lagt det andre laget med silencio og 22mm spon i kveld. Jeg manglet en sponplate så den må jeg få tak i siden. Tenkte også å kjøpe silikon og fuge mellom betong og silencio og spon. Anbefaler dere bunnfyllingslist eller å fylle hele 46mm x 10mm med silikon. Det kommer da å gå mye silikon.

    Fant en silikon jeg tenkte å prøve, ønsker å bruke billigst mulig siden det kommer til å gå en del brett av dem. Noen som har en formening om denne:
    SILIKON FUGGER HVIT

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7564-jpg




    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7566-jpg

    Planlegging av ny hjemmekino-kv6_7567-jpg

  16. #16
    Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har så langt kun gode erfaringer med Fugger sine produkter. Fuget med en to år gammel Fugger akryl som hadde samme konsistens som da jeg åpnet tuben. Ikke noe sprekkdannelse 6 mnd etter. Ellers sparklet en hel masse med medium sparkelen deres som andre lag etter papirremse. Eneste jeg har å utsette er at de ofte koster noe mer enn konkurrentene men den prisen du har funnet ser bra ut.

    Prøv å prute litt om du skal handle i bulk.

  17. #17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg planla å fuge hele overgangen mellom 22mm gulvspon og betong/trevegger med bunnfyllingslist og silikon, men så begynte jeg å tenke på om dette strengt tatt er nødvendig? Når dette rom i rommet får vekten sin på 22mm sponplatene så skal det vel litt til for at det beveger seg? Dette mellomrommet blir jo uansett utenfor rom i rommet så det har jo ingen hensikt med å gjøre det lufttett osv. Det eneste en fuge vil hjelpe til med er hvis gulvet beveger seg. Kan jeg eventuelt punktfuge noen steder for å lage noen "fendere" som hindrer dette? Kun luft er jo det beste for lyden sin del. Hva ville dere gjort?

  18. #18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kommer ikke til å fuge. Det blir veldig meningsløst, kan fort bli 15-30 luft på noen plasser. Byggforsk skriver heller ikke noe om fug her. Det er visst det skal legges lydtrinn innenfor eksisterende lydvegger at det skal fuges.

    Sjekk bilde på min siste post i byggetråd lenger ned på siden.

  19. #19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for svar St_Thomas, ser ut som du har en veldig lik gulvkonstruksjon som meg, jeg er sikker på at silencio klarer vekten av rom i rommet, det er jo ikke snakk om så mye vekt egentlig iallefall ikke når det er fordelt over ett så stort område. Men jeg skal gjøre en test idag hvor jeg bruker brekkjernet og tester hvor mye moment som kreves for at jeg skal kunne bevege hele gulvet. Skal det veldig lite til så vil jeg nok punkt fuge noen steder, men håper å unngå det.

  20. #20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er den første rom i rommet lettveggen oppe, jeg satte opp 2x3" med 2cm klaring mellom veggene, jeg syntes 1cm som er minimunskravet så litt lite ut. Jeg har ikke gjort noe med det flytende gulvet. Vil ta bort alle kilene når jeg har fått opp alt reisverket og da vurdere hvor lett rommet kan bevege seg.

    Jeg fikk også kjøpt meg ett par XTZ 99.26 idag. Planen er å teste disse mot Patos Lyric 402 mk2 og se hva som fungerer best i kinoen. Til patosene har jeg også en 201C centerhøyttaler, men dette utstyret begynner å bli noen år nå, sist jeg hadde lyd i det var for 4 år siden så det blir spennende å se hvordan de fungerer. Men jeg trenger bakhøyttalere. Hva bør jeg gå for? Direkte eller bipolare. Jeg vil gå for ett 7.2 oppsett i begynnelsen men har planer om å trekke høyttalerkabel for 4 takhøyttalere også slik at jeg en gang i fremtiden kan kjøre 7.2.4 i som dolby atmos.

    Planlegging av ny hjemmekino-img_2720-1-jpg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •