Planlegging av ny hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Status per nå

Jeg har ikke fått oppdatert på en stund desverre men jeg har fått gjort en del i kino prosjektet tross de få timene i døgnet som kan brukes til slikt. Nå er status at rom i rommet er ferdig bygget, dobbel lag gips lagt og fuget i alle mulige veier for å unngå lyd lekasje.
    Jeg begynner nå å bli fornøyd med lydnivået. Når kinoen var råbygg så kunne jeg spille 100db en meter fra høyttaler og måle 80 db to etasjer opp i trapperommet. Nå måler jeg 54 db utenfor dørene i gangen og 51 db øverst i trapperommet. Dette er jeg meget fornøyd med. I stuen over kino rommet er jeg også nede i 50 tallet, muligens lavere da min radioshack måler ikke klarer å måle mindre. Jeg har bare testet med en center høyttaler så det blir vel mye mer når sub kommer i bruk. Den tid den sorg.

Planlegging av ny hjemmekino-img_3070-1-jpg
    Front hvor baffelvegg skal stå

Planlegging av ny hjemmekino-img_3071-1-jpg
    Bak mot teknisk rom og gang dør på sidevegg. Her er det lagt opp 2 stk 100mm lydfeller som skal føre tilluft fra kinorom inn i avtrekket på teknisk rom som står over teknisk rack. Disse vil tilsammen være en lukket sone. Det er en enormt god lyddemende effekt i disse lydfellene, jeg er overasket over at de fjerner så mye lyd når jeg samtidig kunne sluppet en tennisball igjennom og den ville falt ut på andre siden.

Planlegging av ny hjemmekino-img_3072-1-jpg
    Glipe mellom 40db dør (var målt til 43db) og vanlig compact dør av spon i gangen. To lyddører utgikk av estetiske årsaker, men har to 35 db lyddører inn til teknisk rom, men disse er en del simplere og lettere enn den massive 40db døren som står i rom i rommet ut mot gangen.

Planlegging av ny hjemmekino-img_3073-1-jpg
    Foringer med hobby plater. Vil legge siste cm mellom foring og vindu med silikon for å få minst mulig kontakt. Dette er det svakeste leddet i hele rom i rommet løsningen.

Planlegging av ny hjemmekino-img_3074-1-jpg
    Måtte heve dør i gangen og bygge opp terskelen slik at den kom på nivå med kinoen som har 2x12mm silencio pluss vanlig 28mm gulvspon. Har ikke fått listet rundt enda.

Planlegging av ny hjemmekino-img_3075-1-jpg

Har to stk ekornes arion sofaer som skal brukes i kinoen. En vanlig tre seter forran og en 2+2 vinklet bakerst.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver nå å planlegger hvordan jeg skal lage taket. Her er det mange valg, men jeg har lagt opp til downlights med kabler plassert inn i rommet helt i overgang mellom vegg og tak. Jeg har en utfordring med ett vindu som slår inn i rommet. Dette slår ca 66 cm innover mot baffelveggen. Vinduet har kun ca 4 cm klaring til dagens tak så der er det et kompromiss idag. Her er alternativene jeg vurderer:

1:
    Legge systemhimmling. Rommets bredde er 384cm. System himmling bære profiler er kun maks 370cm. Dermed er jeg nødt å bygge inn rundt 8 cm på hver side. Det kunne blitt lagt en 4x4 tomms langsbegge vegger og frem til vinduet hvor det ville blitt ett lite inhukk. Da ville jeg kunne plassere LED downlights direkte i himmlingsplatene. Da måtte jeg iallefall bygget ned himmlingen med ca 7 cm.

2:
    Bygge spott kasse med 2x2 og legge mdp plate over. Denne kunne bli trukket med scene molton. Imellom feltene kunne jeg plassert løse akustikk plater. Jeg kan også lage mdf platene litt lenger ut og legge en led lyslist for effekt lys her.

Planlegging av ny hjemmekino-downlights2-jpg

3:
    En kombinasjon hvor jeg lager både spott kassen og kler hele feltene i midten med systemhimmling.

Kom med forslag :-)

Her er ett bilde fra siden hvor dere kan se størrelsen på rommet og sitteavstander.
    Planlegging av ny hjemmekino-autosave_sketch-kino-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at jeg lander på å bygge komplett glava lydhimling, det er så enkelt i forhold til alternativene. Den vil kun bygge 50mm, men jeg vil forlenge nedbyggingshøyde til 56mm slik at jeg får inn lavtbyggende spotter i overkant. Planlegger å legge 4mm kryssfiner over himling med 83mm hull slik at spot klypene ikke graver seg langt inn i himlingsplaten om jeg trenger å fjerne dem. Siden jeg har så lav byggehøyde på himmling så vil jeg ikke ha mulighet for å fjerne noen plater midt i. Da må jeg demontere fra den enden jeg avslutter jobben i. Glava hadde noen plater som het Fokus DG. Disse ville det være mulig å demontere en og en, men de kommer ikke i helt sort farge, kun grå med 12% refleksjon vs 4% på de vanlige Super Nova A.
    Har også bestillt inn 16 lavtbyggende SG downlights. Jeg har landet på plassering som vist under.

Men så kommer spørsmålet. Jeg har idag en Denon AVR-4100W som kun støtter 7.1.2 atmos oppsett med ekstern amp. Jeg har lekt litt med tanken på å gå for de nye XTZ S2 høyttalerene som atmos høyttalere. Det mest praktiske ville være å sette inn 4 stk når jeg først bygget himmling, men hvordan blir dette med config? Om jeg kjører ekstern forsterker på disse og splitter signalet slik at det blir en form for dobbel mono lyd. Vil da dette tulle med kalibrerings XYZ aksene i atmos, da den forventer å se en høyttaler men så er det to høyttalere som responderer på den kanalen?

Alternativ 2 er å droppe de to bak og få en stor jobb den dagen jeg vil oppgradere

Alternativ 3 er å kjøpe alle 4 men bare koble til 2 av dem. Dette er jo i overkant råflott..

Er det noen som har erfaringer med disse XTZ S2'ene eller noe annet som passer bedre for formålet?

Jeg har fra før, enten Patos 402 og C201 i front med 4 xtz 95.22 bak. Men jeg vurderer å anskaffe en xtz 99.25 center siden jeg også har to 99.26 som jeg kunne brukt istedet for patosene. Vil prøve meg frem her. Er i utgangspunktet en SEAS element fan, men er veldig usikker på om det er det som står i S2 siden det nok ligner mer på Cinema serien hvor de ikke nevner noe om Seas?

Planlegging av ny hjemmekino-capture-jpg
    NB: Bakerste sofa skal ligne en 2+2 Ekornes Arion sofa med konsoll bord, men denne fantes ikke i sketchup så dermed to sofaer i vinkel oppå hverandre :-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S2 er fra Cinema-serien, ja:
    Cinema S2 Atmosphere

Dette ser jo veldig spennende og lovende ut!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir dritbra

Lurer på Cinema S2 selv, men finner ikke mye til info. Regner med at dem er hakket vassere enn disse dynavoice som er så populære.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ett par Cinema S2 bestillt sammen med takfestene. Det blir løsningen inntil videre. Jeg skal alltid greie å plukke ned himling bak ifra siden det er her jeg vil avslutte når jeg monterer opp. Da skal det ikke bli så vanskelig å få opp ett par nr 2 om atmos virkelig blir standarden. Videre plan er å få pusset sparkel en siste gang og så begynne med forgrunningsduk for maling av vegger. Himling er også under bestilling så det skjer jo litt fortiden :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende å følge. Er veldig nysgjerrig på hvordan du synes lydhimlingen funger, både å installere og resultat.

Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende prosjekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kommet ett godt stykke lenger. Sort himmling er montert på 50mm direktefester. Kinoen er sparklet og malt med PureColor Metropol samt PureColor Sort bak lerret. Det er felt inn to stk XTZ S2 atmos høyttalere i taket samt 16 LED downlights.

Jeg har også montert lerretet. Ett dreamscreen motomask 120". Her måtte det improvoseres da den syltynne manualen sa at det skulle festes braketter som ville gjøre at lerretet hang 4 cm ut fra vegg. Lerretet er i tillegg over 10cm bredt så da hadde det vært 14 cm ut med 4cm glipe bak. Dette er veldig rar patent. Det endte med at jeg felte det inn i veggen og brukte M5 maskinskruer i de orginale gjengene hvor festebrakettene skulle være. Maskinskruene er montert bakfra igjennom en stender øverst og en kryssfiner bit nederst. Dette ser ut til å fungere bra. Det som også er rart med lerretet er at det ikke er noen minneposisjon for 2,35:1. Dvs at jeg må kjøre maskering manuelt hver gang og treffe med +/- 2 cm. I tillegg er enden av denne maskeringen hvor metall stang/lodd sitter ikke i velur men av blank gjennskinnende sort plast. Siste ankepunkt er at når du spiller musikk og jeg tør knapt tenke på hva som skjer når subbene starter, da danser metall stangen inne i aluminiumskassen øverst når du kjører fullt 16:9 bilde. Det skaper kraftig metall mot metall lyd. Jeg må finne en måte å kile det fast på.

På bildene kan dere se at jeg driver å lager avtakbare panel rammer av kryssfinner. Disse blir festet i stenderverket med såkalte "snipperter" samme patent som finnes på de fleste høyttaler deksel mot høyttaleren. Disse selges løst hos dynabel. Genialt konsept. De to lange sidepanelene er allerede malt sorte og henger på snippertene. Alle platene skal males sorte og kles med høyttalerstoff av type biltema. Etter dette er fullført må jeg bygge noe å plassere høyttalerene i bak lerret og begynne å heve gulvet for andre sitterad. Jeg har også fått installert ett 9" crestron veggpanel ved døren. Til dette laget jeg en nisje i lydveggen hvor jeg la inn ekstra gips og fuget godt for å ikke lage ett svakt punkt i lydveggen. Touchpanelet skal styre det meste både i og utenfor kinoen. Jeg vil finne en parallell touchpanel løsning til å ha i sofaen i tillegg.

Planlegging av ny hjemmekino-img_3357-1-jpgPlanlegging av ny hjemmekino-img_3358-1-jpgPlanlegging av ny hjemmekino-img_3359-1-jpgPlanlegging av ny hjemmekino-img_3360-1-jpgPlanlegging av ny hjemmekino-img_3361-1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget meget bra ut, dette blir en konge kino når ferdig!

Fine farger på vegger, er ute etter noe slikt selv. Regner med at de er supermatt?

Himlingen ser også meget bra ut. Men har du tenkt på noe akustiske tiltak i denne kinoen?
    Dolby Atmos Home Cinema; System Audio Mantra 50 x2 - SA Exact - SA Talent x6 - SA Comet x2 - Onkyo TX-NR1030 - Arcam A32 - Velodyne SPL-1000 Ultra x2
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 100"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er rammene ferdig utskjært og pusset samt borret hull i både rammer og stenderverk for "snipperter". Desverre har jeg gått tom for dem og venter på en ny forsyning i posten. Rammene henger nå bare i toppen og ett par henger ikke i det hele tatt. Neste blir å male dem og trekke dem. Har også lagt med ett bilde av en teppeflis i forhold til veggen.
    Planlegging av ny hjemmekino-img_3365-1-jpgPlanlegging av ny hjemmekino-img_3366-1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Vegg er malt med jotun pure color som kun har 4% glans. Gir veldig fint inntrykk og fargen kommer fint fram synes jeg.
    Jeg er fersk på akustikk kalibrerng, men vil med det første sette opp noen rockwoll matter i begge hjørner bak lerretet. Jeg vil og installere 50mm systemhimmlingsplater med 50mm luft bak i en ramme for andre refleksjon på veggen. Taket har allerede 20 mm plater me 60mm lurt luft bak

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo virkelig bra ut. Liker veldig godt hvordan du har laget frontveggen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kveldens økt var å lage forhøyning til andre seterad. Måtte også modifisere Arion sofaen da vinkelen på midtbordet er for stor og det blir da slik at ingen ser rett på lerretet men alle ser skrått. Ved å flytte bordet helt til høyre og lage til en fot på den ene toseteren så får jeg en fireseter bak som er helt rett i vinkelen. Dette blir mye bedre.

Når det gjelder forhøyningen så er meningen å fylle denne med glava eller rockwoll som en slags bassfelle og så ha filt forran. Men er det noe å hente på dette?

Planlegging av ny hjemmekino-img_3375-1-jpgPlanlegging av ny hjemmekino-img_3381-1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Det har vært lite poster den siste tiden, men tenkte å legge ut noen bilder etter at kinoen var inviet. Jeg er veldig godt fornøyde med rommet og bruker det flere ganger i uken. Synes bildet selv fra den aldrende JVC x30 er fantastisk bra. Synes også lyden i XTZ 99.26 systemet spiller veldig bra. Jeg har ett front sett med Patos Lyric, men disse blir bare brukt til stativ. Planen er å teste disse også, men synes at 99.26 spiller så bra at jeg ikke har giddet enda.

Det er forøvrig installert ekornes arion sofaer som er veldig behagelige. Jeg måtte modifisere den bakerste veldig mye da den egentlig var vinklet, men dette stjal så mye gulvplass at jeg laget ett ekstra stolbein og flyttet midt puffen inderst mot veggen. Sofaen passer akkuratt inn der bak med kun en centimeter klaring til døren. Jeg har nylig også lagt på helt sort film på vinduet, så da fungerer det kun som en rømningsveg og kan dermed bruke rommet som gjesterom.

Neste plan er å forske mer på lyddemping. Idag er det mye flytter ekko rundt sitteposisjon. Har tenkt å henge opp noen plater for å ta første refleksjonen samt noen plater parallellt med sitteposisjonen. Når det gjelder bass feller så må noe gjøres her. Jeg testet med en 80hz tone og målte 95 db rundt vegger og tak men når jeg målte i sweetspot på fremderste rad så var jeg nede i 65 db. Reiste jeg meg opp her og holdt mic forran hodet så hadde jeg rundt 85 db igjen. Så det er tydelig at det er noen stående bølger som kanselerer ut mye.
    Subbene er xtz 12.16 left og right. Disse er plassert med elementet fremover og dermed bredsiden fremover. Dette fordi jeg har begrenset med dybde bak lerretsveggen.

Planlegging av ny hjemmekino-kv6_0384-jpg

Planlegging av ny hjemmekino-kv6_0388-jpg

Planlegging av ny hjemmekino-kv6_0398-jpg

Planlegging av ny hjemmekino-kv6_0407-jpg

Planlegging av ny hjemmekino-kv6_0412-jpg

16. Liker lygren har likt denne posten
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo skikkelig bra!

Angående flutterekkoet så bør du også vurdere diffusorer i stedet for absorbsjonsplater og heller bruke dempeplatene i førsterefleksjon. Bare et lite tips.

Anbefaler også at du investerer en liten tusenlapp i Umik-1 og laster ned REW. Dette kan gjøre underverker for rommet hvis du bruker noen timer å sette deg inn
    i hvordan du kan ordne akustikken via målinger. Da kan du pinpointe førsterefleksjoner, måle hvor mye demping som bør brukes og se hvordan rommet oppfører seg sammen med lyden din.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser utrolig bra ut, vel gjennomført prosjekt!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for tilbakemeldinger.

Jeg har nå bestilt en slik USB mic og skal prøve meg på REW. Har lånt ett proff NTI kalibreringskitt som er veldig anvendelig ute i felten men det er nok ikke helt slik som REW samt at det er mye mindre dokumentasjon på det.

I forbindelse med takplatene så bestilte jeg også en pakke med 50mm glava himmlingsplater standard hvite. Planen var å trekke dem med høyttalerstoff og henge på veggen. Nå ser jeg at mange anbefaler den grovere Industrial versjonen som vel brukes i tak i parkeringsanlegg osv. gir denne akustisk bedre/jevnere demping enn vanlig 50mm himmlingsplate?

Til flytter ved siden av sweetspot, hvilken diffuser anbefales der?

Og bassfeller. Idag står det en 50mm himmlingsplate bak front høyttalerene, men kan ikke si det gjør noen forskjell. Hva brukes for bassfeller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ Cinema Høyttalere

Da har jeg fått oppgradert høyttalerene i hele hjemmekinoen til XTZ Cinema system.

Oppsettet er nå som følger:
    XTZ Cinema M6 - Left, Center og Right
    XTZ Cinema S5 som Surround
    XTZ Cinema S2 som Surround back og Atmos Height. Har også ett ekstra par liggende dersom jeg får receiver med 11 kanaler.
    Dagens Denon x4100 er begrenset til 9 kanaler, dette betyr at jeg kjører 7.2.2 system i dag

Jeg har ikke gjørt noe med subbene. Der er det fremdeles XTZ 16.12 Left og Right, høy og slank versjon. Disse er det godt plass til bak lerretet slik at de er skjulte.

Lydkvaliteten på film er meget bra på dette Cinema systemet. Jeg gikk fra 99.26 høyttalere i front som er meget bra høyttalere på musikk, men på film så er dialog, spredning og detaljer så enormt bra på Cinema M6. På musikk så spiller ikke M6 så bra så 99.26. M6 går ikke lavere enn ca 80hz og krever derfor sub i tillegg. Sub + Front fungerer på ett vis, men føler ikke at det blir like bra som når jeg kun bruker høyttaler uten sub. På musikk så går 99.26 helt ned til 45hz og dette er godt nok for meg på vanlig akustisk musikk.

Bakkanalene var tidligere XTZ89 som gjør jobben greit, men cinema S5 ble en god oppgradering her også. Den 3 veis spredningen fungerer godt i praksis og høyttalerene spiller godt i sammen.

Forbedringene nå er å få inn noen akustikktiltak. Her er det mye å hente. Hvis jeg pauser lyden så kan jeg høre etterklangen henge i rommet. Jeg har prøvd meg på REW og prøvd å sette meg litt inn i dette og vil poste noen frekvensrespons grafer og etterklang senere.

Her er noen bilder

Planlegging av ny hjemmekino-v6_3443-jpg

Planlegging av ny hjemmekino-v6_3453-jpg
    M6 Bak "baffelvegg" (er vel egentlig bare en lettvegg med høyttalerstoff)

Planlegging av ny hjemmekino-v6_3448-jpg
    S5 Dipole

Planlegging av ny hjemmekino-v6_3455-jpg
    M6 Center på nattbord bak lerret. Har ikke vært så nøye på dette bakrommet siden alt er skjult.

Planlegging av ny hjemmekino-v6_3475-jpg
    2 stk S2 i taket.

Planlegging av ny hjemmekino-v6_3465-jpg
    Bilde bak i rommet med små og litt rare S2 som surr bak. Fasongen på disse er litt uvanlige, men er godt fornøyd med disse nydmessig.
    Sist endret av Killi; 08-15-2016 kl 00:16

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •