Rune bygger 10m2 kjellerkino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rune bygger 10m2 kjellerkino

Da er jeg endelig klar for å starte arbeidet med hjemmekinoen min. Etter 5 år med totalrenovering av huset, og innreding av leilighet i halve kjelleren står no hjemmekinorommet for tur! I forbindelse med bygging av leilighet så måtte gulvet meisles 50cm ned, og bygges opp igjen med isolasjon og varmekabler i alle rom. I taket er det lydbøyler og dobbel gips i hele kjelleren. Rommet blir ikke større enn 3,6m langt og 2,8m bredt. Høyden er 2,26m. Dette er fra betonggulvet og opp til gipstaket. Så det blir sikkert en utfordring å få dette bra med tanke på den beskjedne romstørrelsen..

Vedlegg 84494

Hjemmekinoen sier seg vell selv. Rommet til venstre er en liten bod, mens resten av rommet med parkett er gang og rom i kjelleren. Det som er svart er en del av leiligheten.
    I hjemmekinoen skal jeg ha projektor og lerret på 90"-100". Projektor har jeg ingen kunskap om, så dette kommer jeg nok tilbake til senere.. I førsteomgang kommer jeg nok til å bruke høyttalerene jeg har (System Audio), mens det blir ny forsterker osv. Jeg kommer til å legge opp til minst 7.1, men kommer sikkert til å bruke 5.1 til å begynne med. Forlegning av høyttalerkabler, HDMI osv blir selfølgelig skjult, og jeg ser for meg å bruke dei kontaktene som stereovoss.no har.
    Resten av det elektriske tar jeg etterhvert, men det bør ikke by på store problemer siden jeg er elektrikker.

Sideveggen mellom hjemmekinoen og leilgheten, og bakveggen er av betong, og skal fores på 3". Frontveggen består i dag av 4" isolert vegg med dobbel gips på hver side. Den skal også fores på 3". Veggen til venstre er åpen 6" vegg, og skal bare plates. Veggene kommer til å bli gipset.

Familie og økonomi fører nok til at dette prosjektet ikke blir ferdig før jul, men jeg satser på å få alt klart iløpet av våren.
    Jeg legger ved noken bilder av forarbeidet.

Vedlegg 84498 Arbeid med å senke gulvet
    Vedlegg 84499 Minigraver i kjelleren
    Vedlegg 84497 Lydbøyler i taket
    Vedlegg 84496 Frontveggen i dag
    Vedlegg 84495 Bakvegg i dag

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette lag nr 1 eller lag nr 2 med gips i taket?

Rune bygger 10m2 kjellerkino-frontvegg-medium-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lag nr.2. Lag nr.1 er fuget i alle skjøter. Vurderer å lekte ned taket 30mm for å få ledspotter i taket, men er litt usikker pga lav takhøyde..

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene er litt feilmonterte, var derfor jeg spurte.

Siste platelaget bør alltid ligge på tvers av lekter slik at kortskjøt får full understøttelse.
    I tillegg er platen sterkere om den ligger på tvers. Slik de ligger nå er det fare for at de kule og buler.
    Gipsplater skal aldri monteres i kryss, de skal monteres i forbandt.
    Den sammenhengende kortkant skjøten du har der, vil jeg tro kommer til å sprekke opp etter sparkel/maling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Platene er litt feilmonterte, var derfor jeg spurte.

Siste platelaget bør alltid ligge på tvers av lekter slik at kortskjøt får full understøttelse.
    I tillegg er platen sterkere om den ligger på tvers. Slik de ligger nå er det fare for at de kule og buler.
    Gipsplater skal aldri monteres i kryss, de skal monteres i forbandt.
    Den sammenhengende kortkant skjøten du har der, vil jeg tro kommer til å sprekke opp etter sparkel/maling.
    Er da på denne måten alle snekkere gipser tak? Eneste forskjellen er at dei lekter på cc40 eller cc30, men det visste ikke jeg før jeg lektet, så jeg har cc60. Dette skulle ikke by på problem siden jeg hadde 2 lag fekk jeg tilbakemelding av fra snekkere. Kortskjøtene har spikerslag, så desse har bra feste. Platene ligger forbandt, og ikkje i kryss.
    Hele leiligheten er gjort på samme måte, og maler hadde absolutt ingen motsigelser på det. Så jeg satser på at det går bra

Edit: Ser på glava sine sider at førstelaget skal ligge langs med lektene, mens andre laget ligger på tvers. Så kanskje jeg har gjort feil? Men jeg satser på at det går bra siden jeg har spikerslag i kortendene... Har faktisk aldri sett snekkere som legger andre laget motsatt vei.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger litt ideer med tanke på takhøyde. I dag har jeg som sagt 2,26m fra betonggulv til gipstak. Skal jeg ha spotter i taket så må det lektes ned 30mm + 12mm gips. På gulvet ser jeg for meg å ha teppefliser. Dei bygger vell ikke så mye? Så da er jeg i ca.2,21m.
    Gulvet er i dag betong med varmekabel. Dette er ikke i kontakt med noen av veggene siden det er støpt i etterkant, men det henger sammen med gulvet i leiligheten under frontveggen. (Forferdlig knotete forklart ser eg..) Det beste hadde selfølgelig vært å hatt en fuge mellom betonggulvene, men dette ble ikke gjort. Er det da nok å legge teppefliser rett på betongen, eller vil det hjelpe mye med en form for lydplater som undergulv? Frontveggen er fuget ned mot gulvet fra før av.
    Hva bør jeg gjør her? Siden rommet er så lite så bør vell takhøyden vær så høg som mulig?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Er da på denne måten alle snekkere gipser tak? Eneste forskjellen er at dei lekter på cc40 eller cc30, men det visste ikke jeg før jeg lektet, så jeg har cc60. Dette skulle ikke by på problem siden jeg hadde 2 lag fekk jeg tilbakemelding av fra snekkere. Kortskjøtene har spikerslag, så desse har bra feste. Platene ligger forbandt, og ikkje i kryss.
    Hele leiligheten er gjort på samme måte, og maler hadde absolutt ingen motsigelser på det. Så jeg satser på at det går bra

Edit: Ser på glava sine sider at førstelaget skal ligge langs med lektene, mens andre laget ligger på tvers. Så kanskje jeg har gjort feil? Men jeg satser på at det går bra siden jeg har spikerslag i kortendene... Har faktisk aldri sett snekkere som legger andre laget motsatt vei.
    Nei det er ikke slik alle snekkere monterer gipshimling. På cc60 2 lags gips monteres alltid siste platelag på tvers av lekter.
    Mulig du har platelagene i forbandt, men se på bildet jeg la ved. Du har montert plater slik at plateskjøter danner ett kryss:

Rune bygger 10m2 kjellerkino-frontvegg-medium-jpg

At maleren du har brukt ikke har reagert på dette sier mer om maleren enn om din montering...

Her er fra Norgips sin monteringshåndbok:

Rune bygger 10m2 kjellerkino-gips-medium-jpg

Rune bygger 10m2 kjellerkino-kryss-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg med på hva du mener litt treg... Jeg har bare lagt 1. og 2. laget forbandt, mens 2. Laget danner kryss. Får håpe dette går bra siden det ikke er så lange kortskjøter, og at det er bra med spikerslag under. I kinorommet blir det ivertfall ikke problem visst jeg lekter ner. Da bruker jeg 300 plater på tvers av rommet slik at det kun blir langsgående skjøter
    Men er fortsatt usikker på om snekkerene her monterer på tvers..

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er fortsatt usikker på om snekkerene her monterer på tvers..
    Om de ikke monterer på tvers har de forhåpentligvis tettere lekting enn cc60.

Ang spm ditt om betonggulvet vil ett flytende gulv hjelpe på lydvandringen.
    Teppefliser rett på betongen gir null lydisolering. Bass vandrer fælt i betongkonstruksjoner.

Sjekk ut hunton sine silencio produkter, de har mange platetykkelser å velge i.
    Hunton.no

Om du vil ha teppefliser må du ha ett lag silencio + ett lag trykkfordelende plate (gulvspon med hellimte skjøter), så det vil stjele en del av romhøyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Ang spm ditt om betonggulvet vil ett flytende gulv hjelpe på lydvandringen.
    Teppefliser rett på betongen gir null lydisolering. Bass vandrer fælt i betongkonstruksjoner.

Sjekk ut hunton sine silencio produkter, de har mange platetykkelser å velge i.
    Hunton.no

Om du vil ha teppefliser må du ha ett lag silencio + ett lag trykkfordelende plate (gulvspon med hellimte skjøter), så det vil stjele en del av romhøyden.
    Hvordan er det å ha silencio over gulv med varmekabler? Er kanskje ikke så lurt det siden det er isolerendes plater?
    Finnes det andre alternativ? Er det noe poeng i å kun ha spon uten silencio før teppeflisene?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger litt ideer med tanke på takhøyde. I dag har jeg som sagt 2,26m fra betonggulv til gipstak. Skal jeg ha spotter i taket så må det lektes ned 30mm + 12mm gips. På gulvet ser jeg for meg å ha teppefliser. Dei bygger vell ikke så mye? Så da er jeg i ca.2,21m.
    Gulvet er i dag betong med varmekabel. Dette er ikke i kontakt med noen av veggene siden det er støpt i etterkant, men det henger sammen med gulvet i leiligheten under frontveggen. (Forferdlig knotete forklart ser eg..) Det beste hadde selfølgelig vært å hatt en fuge mellom betonggulvene, men dette ble ikke gjort. Er det da nok å legge teppefliser rett på betongen, eller vil det hjelpe mye med en form for lydplater som undergulv? Frontveggen er fuget ned mot gulvet fra før av.
    Hva bør jeg gjør her? Siden rommet er så lite så bør vell takhøyden vær så høg som mulig?

Hva med spotkasser langs taket? disse kan du også fylle med glava og dempe litt.

Lagde slike kasser selv siden det var en utfordring med takhøyden og det ser meger bra ut.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det å ha silencio over gulv med varmekabler? Er kanskje ikke så lurt det siden det er isolerendes plater?
    Finnes det andre alternativ? Er det noe poeng i å kun ha spon uten silencio før teppeflisene?
    Det er jeg litt usikker på.
    Teoretisk skal det gå bra, men jeg kan ikke garantere det. Sjekk med hunton hva de sier.

Kun spon og teppefliser vil ikke gi noen særlig mekanisk frikobling så det tror jeg er en dårlig løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er platene godt isolerende så komme jo ikke varmen gjennom. Da kan iverstefall varmekabelen ryke. Skal sjekke med hunton, men dette blir vell først aktuelt etter veggene er platet, så jeg tar det senere.

Har vurdert kasser langs kanten til spotter, men har konkludert med at det ikke kommer til å bli så bra her. Trur rett og slett at det vil virke rotete i ett så lite rom. Enten så blir taket lektet ned, eller så blir det en annen type belysning. Da i form av vegglamper eller wirebelysning langs begge langveggene.

Har handlet 2x3" i dag til veggene som skal fores på. Håpet å begynne på det i morgen, men det ser ut som det må vente til neste veke..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å planlegger ventilasjon i rommet. Tenkte først å bare ha en lydkanal ut, men etter å ha lest andre tråder så har jeg komt fram til at det sikkert blir for lite.. Så da ser jeg for meg å ha en z-kasse på bakveggen som tilluft (tilsvarende dei kanalene som RuneW har), og ett avsug på ene sideveggen. Dette går så inn i boden som ligger vegg i vegg der jeg tenker å sette opp en kanalvifte for avtrekk pluss lydfeller. Virker dette ok, eller er det noe jeg bør endre?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg med nok ett spørsmål. Kommer til å bli mangen flere...

Jeg har tenkt å legge opp til 7.1 fordi om jeg kun skal bruke 5.1 i begynnelsen. Da er det vell front, senter, side og bakhøyttalere som er aktuelt, men sofaen må plasseres helt bak, så da blir det vell ikkje helt rett?
    Legger opp ett bilde på hvordan jeg ser for meg å gjer det. Er dette den beste løsningen?

Edit: Jeg klarer plutselig ikke å late opp bilder... Men tegningen jeg prøvde å legge ut er bakhøyttalerene plassert på stativ ved sidenav sofaen, mens sidehøyttalerene henges på veggen fremfor sofaen. Blir dette ok?

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får gi deg noen korte svar, av en som egentlig ikke vet så mye om dette...

Angående lufting skal jeg også lage to kanaler, inn og ut. Jeg skal kjøre begge disse rett ut i friluft, da jeg ikke ønsker å risikere at det kommer lyd inn i huset. Skal snart igang med å planlegge lufting i detaljer og handle deler. Kanskje vi kan dele litt info og erfaringer her.

Angående lyd, så tror jeg du med fordel kunne brukt front-høy fremfor side og bakre surround, hvis sofaen må stå helt bak. Men, hør med andre først...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Angående lyd, så tror jeg du med fordel kunne brukt front-høy fremfor side og bakre surround, hvis sofaen må stå helt bak. Men, hør med andre først...
    Er det noe særlig effekt ved å ha front høy da, eller er det like greit å bare ha 5.1 kanskje?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det holder? Jeg får ikke store høyden selv, men tror jeg har valgt å gå for akustisk lerrret og dermed får senter og front plassert bedre. Jeg går for 7.2, ville ikke gått for noe mindre idag. Da blir det høyttalere rett ved siden av hodet og bak i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Mulig det holder? Jeg får ikke store høyden selv, men tror jeg har valgt å gå for akustisk lerrret og dermed får senter og front plassert bedre. Jeg går for 7.2, ville ikke gått for noe mindre idag. Da blir det høyttalere rett ved siden av hodet og bak i rommet.
    Jeg må si meg enig,ikke gå for mindre en 7.2.
    Har selv 11.2 men det er mest for at det er sinnsykt å høre live musikk på dvd å når høyde,bredde og bak brukes så kommer smilet frem

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andytoy
    Jeg må si meg enig,ikke gå for mindre en 7.2.
    Har selv 11.2 men det er mest for at det er sinnsykt å høre live musikk på dvd å når høyde,bredde og bak brukes så kommer smilet frem
    I fare for å spore av tråden her, hvordan er oppsettet ditt med 11.2? Har du noen i taket?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •