Rune bygger 10m2 kjellerkino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    I fare for å spore av tråden her, hvordan er oppsettet ditt med 11.2? Har du noen i taket?
    Ja jeg har høyde fremme og bak.samt ht inn mot sweetspot bak på side,2 front,men pluss 2 front i bredde viss du skjønner

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan bør jeg da løse plasseringa ved 7.2? fronter, senter, ved siden bak og to på veggen bak? Sofaen må stå veldig langt bak siden rommet kun blir ca.3,5m langt. Men noen cm skal jeg klare å trekke den frem..
    Vurderer Pioneer LX75 eller 85 receiver, og dei er vell 9.1? Så da bør jeg kanskje lage til mulighet for front høy?

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Hvordan bør jeg da løse plasseringa ved 7.2? fronter, senter, ved siden bak og to på veggen bak? Sofaen må stå veldig langt bak siden rommet kun blir ca.3,5m langt. Men noen cm skal jeg klare å trekke den frem..
    Vurderer Pioneer LX75 eller 85 receiver, og dei er vell 9.1? Så da bør jeg kanskje lage til mulighet for front høy?
    Vi får ca. 4,28m FØR jeg bygger falsk vegg med akustisk lerret... dvs at jeg får ca. 3,83m til slutt. På den avstanden har vi egentlig tenkt å ha 2 rader med stoler (recliner forran, sofa bak). Sweet-spot blir da ca. 2,5 meter fra lerret. Dette er med et 330 cm bredt lerret... bildet blir gigantisk, må vurdere å ha mindre når vi kommer så langt at vi kan prøve ut litt. Men hvis du setter sofaen litt frem, så tror jeg du får effekt av høyttalerene bak.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Vi får ca. 4,28m FØR jeg bygger falsk vegg med akustisk lerret... dvs at jeg får ca. 3,83m til slutt. På den avstanden har vi egentlig tenkt å ha 2 rader med stoler (recliner forran, sofa bak). Sweet-spot blir da ca. 2,5 meter fra lerret. Dette er med et 330 cm bredt lerret... bildet blir gigantisk, må vurdere å ha mindre når vi kommer så langt at vi kan prøve ut litt. Men hvis du setter sofaen litt frem, så tror jeg du får effekt av høyttalerene bak.
    Jeg tror jeg ville tenkt meg godt om før jeg prøvde å sette opp to rader med "kun" 3.83m lengde på rommet. Avstanden fra lerret til første rad blir vel ikke mer enn 2m på første rad?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg endelig igang med stenderene. Rekner med å bli ferdig med dette iløpet av helga. Skal på julebord i helga, så det går litt tregt..

Men hvor bør jeg sette inn spikerslag? Alle veggene blir av gips. Det er vell kun rammelerretet og projektoren som trenger det som jeg kommer på. lerretet blir nok ca.92", så hvor henger jeg opp spikerslag til dette? Rommet er jo bare ca.3,6m langt, så projektoren må så langt bak som mulig. Hvor langt ifra bakveggen plasserer jeg dette?

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg tror jeg ville tenkt meg godt om før jeg prøvde å sette opp to rader med "kun" 3.83m lengde på rommet. Avstanden fra lerret til første rad blir vel ikke mer enn 2m på første rad?
    Takk for tipset, men bakerste rad blir helt inntil veggen og typiske "stadion"-seter. De fire reclinerene som kommer i sweetspot ville stått samme plass, med eller uten rad bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg komt litt videre, men det går ikke fort med meg... Har fått opp stenderene og begynnt å isolere og legge rør. Anlegget blir plassert med den venstre sideveggen.

Frontveggen. Er ikke ferdig med rør her, men det går på fram. Skal legge opp til 2 stk subber, tomme rør for mulig fremtidig front høy. Pluss rør fra projektor ned til den midterste boksen i tilfelle jeg må forlenge signal til 3d-brillene. Skal også legge inn spikerslag til 92" rammelerret. Men hvor høyt bør dette vær?

Høgre sidevegg. I denne skal jeg kun ha rør til sidehøyttaler. Dette siden det er veggen som går inn mot leiligheten. Denne veggen kommer til å få to lag med gips. Er det samme på andre siden av veggen + 40cm betong og 30cm isolasjon, så jeg håper det demper nok.

Rune bygger 10m2 kjellerkino-sidevegg-803-600-jpg

Bakvegg. Hullet oppe til venstre er der jeg skal ha ventil. Snakka med en som heter Dag på fresh.no på fredag, og han skulle finne ut hva jeg trenger. Tenkte først på z-kanal, men dette er det ikke plass til pga. vinduet. Vinduet er ett lydisolerendes vindu.
    Utenom ventil så blir det stikk ved gulv og rør til bakhøyttalere her. I første omgang så bruker jeg bare System Audio høyttalerene jeg har, men kommer til å bytte ut dette etterhvert. Da sikkert til vegghengte høyttalere. Bør boksen til desse høyttalerene komme bak høyttalerene, eller er det ikke plass til å koble dei bak?

Rune bygger 10m2 kjellerkino-bakvegg-800-598-jpg

Jeg håper å få gipset ett par vegger før jul, men det vil vise seg om jeg får tid til det.. Er jo selfølgelig 1000 andre ting som skal gjøres..

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, her er det fremgang!

Stå på videre!

Når det gjelder hvor du skal legge bokser så blir det nesten en smaksak, vis du har boks bak ht. bruker man jo ikke plugger, men setter ledninger rett i.. er laget plass til det..

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da plasserer jeg boksene der høyttalerene skal henge

Men hvordan bør jeg gjer med kabel til sub? Får jeg denne i ett 20mm rør?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket litt ang. demping av gulv, men er veldig usikker på hva jeg skal gjer. Silencioplater kan jeg ikke bruke pga varmekablene for at dei ikke slepper gjennom varmen. Gips var heller ikke anbefalt pga. samme grunn. Så da sitter jeg igjen med om jeg skal legge ett lag med spon på gulvet før teppeflisene? Har snakket med noen snikkere som mener at dette ikke har noe for seg. Ett annet alternativ er å bare legge teppeflisene på betongen, og visst det viser seg at det blir ett problem så tar jeg dei opp igjen og legger silencio-varmekabel-spon-teppefliser.

I rommet så går det sakte men sikkert fremover. Er småsjuk for tida, så det blir ikke gjort så mye. Men ene langveggen mot leiligheten er ferdig gipset, og jeg har lagt litt flere rør. Har også bestilt ventilasjonskanal fra fresh.no idag. Håper jeg har den iløpet av neste veke.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke helt skjønner problemstillingen din, men hvorfor må du dempe gulvet? Er ikke dette en kjeller? Tror heller det er viktig og tette ordentlig i skjøt mellom vegg og gulv med feks silikon...

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Mulig jeg ikke helt skjønner problemstillingen din, men hvorfor må du dempe gulvet? Er ikke dette en kjeller? Tror heller det er viktig og tette ordentlig i skjøt mellom vegg og gulv med feks silikon...

Stian
    Grunnen til at jeg bekymrer meg for gulvet er at det er en kjellerleilighet veggivegg, og betong leder ganske mye lyd. Så jeg håper å plage leigeboer minst mulig.. Veggene blir godt silikonert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg så godt som ferdig med rør og isolering. Mangler bare dei rørene som skal opp i taket og litt isolering, men dette er raskt gjort. Har funnet ut at jeg ikke kan bruke det gamle ventilhullet i veggen da den kommer for høyt oppe på veggen. Så dette må jeg støpe igjen, og bore opp nytt hull. Venter med dette til jeg har utstyret som skal settes inn.

Men hvordan skal jeg gjer med signalkabel til sub? Har lagt 20mm rør til 2 punkt framme og 2 punkt bak sånn at jeg kan plassere den der det passer. Men det finnes vell ingen ferdig signalkabel som kan trekkes i 20mm rør? Så hvilken kabel er best å bruke? Kan jeg bruke noe så enkelt som cat6?

Lurer også på høyden på spikerslaget til lerretet?

Legger ved noen bilder av rommet. Beklager dårlig kvalitet, men dei er tatt med mobil.

Høyre sidevegg gipset ett lag. Her skal det ett lag til siden denne veggen går inn mot leiligheten

Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0360-800-598-jpg

Bakveggen. Oppe til venstre er det gamle ventilhullet som skal tettes igjen, og jeg skal bore ett nytt midt i det 60feltet som ikke er isolert. Spikerslagene er for feste av bakhøyttalere, og nede er det stikk og bokser for sub/rumperister.
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0361-800-598-jpg

Venstre sidevegg. Her skal alle komponentene stå. Det blir stikk og data i dei boksene som henger sammen. Over der skal veggplaten med høyttalertilkoplinger osv monteres. Tenkte lenge på hvordan jeg skulle avslutte rørene bak veggplaten og kom tilslutt fram til at en spottkasse for LED måtte vær perfekt! Her kommer høyttalerkabler, signalkabler til sub og HDMI.
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0363-800-598-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden samboeren min har gitt tydlige tegn på at jeg ikke bør jobbe så mye i kjelleren i jula så sitter jeg heller her å planlegger litt

I første omgang kommer jeg til å bruke det meste av anlegget jeg har i dag, men jeg må ha nye bakhøyttalere da dei jeg har i dag kommer til å bli brukt i stua oppe. På sikt skal alt byttes ut, men det kan drøye litt...
    Bakhøyttalerene jeg ser for meg er B&W DS3. Er desse bra? Har en forkjærlighet for B&W, så jeg ser for meg at det er det jeg ender opp med.
    Bør jeg gå for DS3 bak og som sidesurround? Eller bør jeg bruke DS3 på sidene og f.eks CM1 som jeg fester på veggen bak?
    CM serien kommer i sort eller hvit høyglans og i wenge. Sort er dei fineste, men hvordan er det med glinsende sorte fronter og senter? Vil det ikke bli plagsomt mye refleksjoner?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg endelig jobbet litt i kjelleren igjen, og med god hjelp av min svoger så fekk me gjort litt forda om det bare blei 2 timer. Så no er høgre langvegg ferdig gipset og fuget med 2 lag, alle spikerslaga til høyttalere og lerret er kommet opp, og me har trekt i høyttalerkabler. Jeg brukte Monster Cable XPHP 2,5mm2 siden me hadde en rull liggendes på jobb.
    Monster Cable XPHP 2,5 mm2 Høyttalerkabler | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

No har jeg også fått ventilasjonskanalen fra fresh.no. Mulig jeg får boret hullet til denne i morgen.

Så kom jeg til å tenke litt på hvilket gulv jeg skal ha. Har egentlig vore bestemt på teppefliser, men hvordan hadde det vært med parkett med ett litt ullent teppe mellom sofa og lerret? Blir dette bedre eller værre når det gjelder romklang?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det tid for oppdatering igjen.
    No har det endelig begynnt å skje litt i kjelleren igjen. Legger ved noen bilder for å vise fremgangen.

Hullet til lydventil boret. Det gamle hullet har jeg fyllt med byggskum
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0373-448-600-jpg

Her er lydventilen jeg kjøpte av fresh.no gjennom XL-bygg. Kom på ca.1500kr. Da er røret 120cm langt. Røret på bildet er kappet
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0375-600-448-jpg

Dette viser hvordan røret er bygget opp. Håper det demper endel lyd. I ventilen som skal på innsiden ligger det to skummfilter. Satser på at dette demper nok.

Her er røret satt påplass utvendig. Den gamle ventilen skal jeg pusse over, men dette tar jeg til våren. Jeg har også fått på risst på utsiden, men dette har jeg ikke bilde av.
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0374-600-448-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer resten av oppdateringen. Fekk litt dataproblem, så det blei i to poster

Her er bakveggen ferdig isolert. Røret som kommer ut ved taket er strøm til projektor
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0378-600-448-jpg

Venstre sidevegg ferdig isolert.
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0380-600-448-jpg

Frontvegg ferdig isolert
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0377-600-448-jpg

Frontvegg ferdig gipset. Røret som kommer ut ved taket er i tilfelle senderen for 3d-briller ikke kan plaserest ved projektor. Da plasserer jeg den ved senterhøyttaler
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0385-600-448-jpg

Bakveggen ferdig gipset. Røret er for strøm til projektor. Boksene mitt på veggen er for bakhøyttalere.
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0384-600-448-jpg

Venstre sidevegg ferdig gipset. Rørene som kommer ut er 2stk. til spotter og ett for HDMI til projektor. Wallplate med tilkoblinger for høyttalere skal monteres over dei 5 boksene, men denne har jeg ikke tatt hull til for jeg vet ikke dimmensjonen enda.
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0387-600-448-jpg

Så no gjenstår 36mm lekter i tak og gipsplater til taket, så er det klart for sparkling. Så no nermer det seg noe!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er rommet ferdig gipset. Fekk lektet ferdig og gipset taket i dag. Boksene til HDMI og strøm til projektor er påplass, og hullene til spottene er boret ut. Så no starter snart sparklinga Jeg har desverre ikke bilder i kveld, men jeg skal ta noen i morgen.
    Var innom hos en maler jeg kjenner før helgen og fikk se på prøver til taket og til gulvet. I taket så hadde han noe som liggnet på ett teppe, men endel tynnere og mykere. Den var ca 5mm tykk og svart. Er dette scene molton, eller er det noe annet? Jeg hadde sett for meg at dette bare var en tynn duk som skulle strekkes ut i taket?
    Til gulvet hadde han teppefliser. I tilfelle går jeg sikkert for svarte fliser, men er litt redd for at det blir for depresivt med svart gulv og tak, og grå vegger? Som jeg skrev tidligere så lurer jeg litt på en matt parkett med teppe mellom reclinersofa og lerret. Hva blir det beste? Med parkett så får jeg jo ett lag med flytende gulv på betongen, som kanskje hjelper litt for lydisolering? Takhøyden endte foresten på 221,5cm før gulvet er lagt, så det ble ikke så værst.

Jeg skal ha 8 sånne i taket, men bytter ut til el-produkter sine 4w LED-pærer, og så har jeg delt dei inn i 2 soner som skal styres av x-comfort fjernkontroll.
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-jupiter_outdoor_black-300-298-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite respons her, men jeg får hive inn noen bilder alikevell. Beklager dårlig kvalitet, men alle bildene er tatt med iphone...

Her er mot bakvegg. Jeg har borret hull til spottene. Boksene i taket bak er for strøm og HDMI til projektor
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0393-600-448-jpg

Dette er taket imot frontvegg. Har gipset taket "feil" med vilje, men det ligger lekt i skjøten, så det kommer ikkje til å bli ett problem. Skal også ha duk/teppe i taket, så da går det nok bra.
    Rune bygger 10m2 kjellerkino-img_0392-600-448-jpg

Har såvidt begynnt å sparkle, men jeg hadde bare 5m med papirremse, så jeg skal få tak i mer i morgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo helt knall! Godt jobba