Lydbøyler og gips, bedre isolering oppver enn nedover?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydbøyler og gips, bedre isolering oppver enn nedover?

Har lagt ut samme spørsmpl i bygge tråden min men liten respons der så jeg prøver her:

Vil en lydhimling med lydbøyler og 2 lag gips hindre lyden bedre i å gå oppover enn nedover?
    I kinoromeet som er straks ferdig har jeg laget en slik himling, 15cm rockwool, lydbøyler og 2 lag gips.Bøylene er ikke i kontakt med takbjelker, bortset ifra ved innfestingen selvsagt og gipsplatene er lagt med mellomrom til vegger og det er brukt rikelig med fugemasse.

Jeg hørte på musikk på passe volum i stua her omdagen, dvs ikke sinnsykt høyt men såpass at man kjenner bassen og det er morro å høre på musikk. Så fant jeg ut at jeg skulle gå ned på kinorommet og høre der og man kan mildt sagt si jeg ble litt skuffa, hørte musikken VELDIG GODT.....spesielt bassen. Skulle nesten tro subben sto i det rommet faktisk. Så jeg håper det demper bedre andre veien? For hvis det ikke demper mer enn dette så har det egentlig vært bortkastet all jobben jeg har gjort der, kunne like gjerne ha latt det være slik det var da.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er bassen du hører best er ingen overraskelse - det er alltid bassen som er vanskeligst å isolere.

En ting som gjøre at lyden "ovenfra og ned" kan bli mer plagsom enn andre veien er at sub'en faktisk er i fysisk kontakt med den lydisolerende flaten. Hadde du skrudd fast sub'en i taket i rommet under, ville du antageligvis ha hatt samme problemet i rommet over.

Jeg har til dels samme opplevelse som deg. Når mennesker går over gulvet (eller skal vi si: løper(siden det er unger det dreier seg om)) hører jeg det GODT nede i kinoen min, selv med 3 lag gips og GG mellom alle tre lagene. Dette er fordi selve konstruksjonen blir satt i bevegelse ved direkte (og brutal) fysisk kontakt.

Det du kan prøve er selvsagt å frikoble den mekaniske kontakten mellom sub og gulv (legge den i en dyne eller lignende) og se om det hjelper.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar RuneW. Det gjør egentlig ingenting at jeg hører lyd ned til kinoen, det verste er om det høres bra lyden fra kinoen og opp til stua...Jeg har uansett tenkt å kjøpe en slik auralex subdude plate som suben skal stå på for å minske vibrasjoner mest mulig.

Kinoen er snart ferdig, mangler bare elektrikker og å skifte ett vindu. Grugleder meg til å teste anlegget første gangen nedi der for å høre hvor mye man faktisk kommer til å høre opp. Får vel kjøpe hørselsvern til kona
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I likhet med dere, så har jeg nøyaktig samme "problem". Bass og skritt fra etasjen over, kan enkelt høres i kinoen, som ligger i etasjen under.
    Den enkleste måten forbedre (ikke eliminere) dette på, vil vel være å benytte trinnlydplater i gulvkonstruksjonen i etasjen over?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    I likhet med dere, så har jeg nøyaktig samme "problem". Bass og skritt fra etasjen over, kan enkelt høres i kinoen, som ligger i etasjen under.
    Den enkleste måten forbedre (ikke eliminere) dette på, vil vel være å benytte trinnlydplater i gulvkonstruksjonen i etasjen over?
    Trinnlydplater hjelper nok best mot type klikk-klakk-lyder fra høyhelede sko etc. Mot virkelig lave frekvenser (ala bjelkelag som settes i selvsving) har de minimal effekt. Jeg har dobbelt lag med trinnlydplater så jeg har erfaring...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Trinnlydplater hjelper nok best mot type klikk-klakk-lyder fra høyhelede sko etc. Mot virkelig lave frekvenser (ala bjelkelag som settes i selvsving) har de minimal effekt. Jeg har dobbelt lag med trinnlydplater så jeg har erfaring...
    Ahh, da er det nok begrenset hvor mye det hjelper...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •