Totalt lydisolere leilighet (drømmer litt)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Totalt lydisolere leilighet (drømmer litt)

Noen som har noen tanker om hva som skal til for å, totalt lydisolere en leilighet, typ 60-80m2? Kan tenke meg det er litt av et prosjekt.

Har _veldig_ gode priser på gips og materialer generelt så har drømt litt om å kjøpe en selveier 2/3 roms i en blokk (helst en som trenger mye oppussing/fornying og derav nogenlunde rimgelig..)

Hadde vært artig å kunne dra på gitaren med marshall'en og spilt opp anlegget som pokker kl. 03 en onsdagsnatt, så håret blafra av trykket, uten at naboene over, under eller ved siden av, hører noe. Bare for guds skyld, ikke åpne opp balkongdøren eller noe uten å skru ned først, da er det mange som våkner og blir forbanna

Er kanskje avhengig av en kåk med 2,7 takhøyde, må vel kanskje ha mange lag gips og greenglue i tak, gulv og vegger? Med 2,4 takhøyde og flere lag i gulv og tak blir det fort for lavt.. eller hvordan gjør man dette?

Soverommet vil jeg også ha lydisolert, godt å sovne med 130dB innimellom! Kjøkkenet går vel i et med stua, Lydisolert baddør så slipper man å ta badet, lydisolerte vinduer samt inngangsdør og evt. balkongdør...

Bare de breie utforingene man trenger koster jo sikkert over 10 lapper (veiledende-villedende trossalt).
    Også så mange paller med gips.. håper for guds skyld evt. leiligheten har balkong så lastebilsjåføren kan krane opp gipsen, lettere å ta i mot på balkongen enn å bære 600 gipsplater opp 5 etasjer.. hihi

Er veldig mye å tenke på og sette seg inn i, noen som har gjort noe lignende eller har erfaring og vil synse litt på hvor stort prosjekt det blir å gjøre noe sånt?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skriver "totalt lydisolere", hva tenker du da, og hvilke forventninger har du?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av garland
    Noen som har noen tanker om hva som skal til for å, totalt lydisolere en leilighet, typ 60-80m2? Kan tenke meg det er litt av et prosjekt.
    Ja, det skulle jeg mene! Da må du lage et rom-i-rom hvor det er 100% vakuum mellom det indre og ytre rommet. Da får du utfordringer som:

1. Strømforsyning. Digre batterier osv.
    2. Supersterke vegger som tåler belastningen av totalt vakuum.
    3. Luftforsyning/rensesystemer i romstasjon-klassen
    4. Sveve-/stabilitets-system med elektro magneter for å unngå fysisk kontakt med inner- og ytter-rom

Det er det jeg kommer på i farten...

Det er laseggjørbart, men jeg er rett det ender i en dårlig hjemmekino

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, det skulle jeg mene! Da må du lage et rom-i-rom hvor det er 100% vakuum mellom det indre og ytre rommet. Da får du utfordringer som:

4. Sveve-/stabilitets-system med elektro magneter for å unngå fysisk kontakt med inner- og ytter-rom

+1
    Min tråd

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du egentlig ønsker deg et hus på landet :-D

Få heist opp gipsen. Alternativt velg gips med 90 i bredde. På jobben har vi bært opp 2 paller (100 plater - 2tonn) med 90 gips opp 5 etasjer. Så jeg vet hva det vil si, og det er temmelig tungt etter en stund, ikke å anbefale. Vi har ganske mye igjen med bæring. 90 gipsen er lettere og mer mobilt enn 120gipsen.

**Følger med videre! **
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, har bært noen paller med gips før og det er slitsomt ;-)

rom-i-rom ja, tenkte mer på type lydvegger/gulv og tak. har hørt en del positive erfaringer om 7-8 lag gips med greenglue, er ikke mye lyd som slipper gjennom det? men er jo en del utfordringer skal man gipse en leilighet rundt hele, i tak og gulv til ogmed, med 8 lag gips.

Ser for meg 32mm gips skruen må forlenges noen mm f.eks...

Forventer meg vel ikke en leilighet som skal bli 100% lydtett av noe sånt, men mener å ha lest folk med 8 lag gips/greenglue, 140-150dB og høres ikke i rommet ved siden av omtrent.. Aner ikke hva som er mulig, men artig med innspill og se folk synse litt !

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forsåvidt har jeg allerede et hus på landet, men er ikkeno problem å plage naboene her heller og lenger på landet skal jeg ikke. jeg skal til byen igjen! helst i en høyblokk med nachspiel uten naboklager.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men er jo en del utfordringer skal man gipse en leilighet rundt hele, i tak og gulv til ogmed, med 8 lag gips.
    Ja, en av de større utfordringene er vel å hindre at du får taket i hodet

Forventer meg vel ikke en leilighet som skal bli 100% lydtett av noe sånt, men mener å ha lest folk med 8 lag gips/greenglue, 140-150dB og høres ikke i rommet ved siden av omtrent.
    "Høres omtrent ikke" er jo et veldig vagt begrep da... Men artig om du lenker til siden hvor du har lest dette!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Soverommet vil jeg også ha lydisolert, godt å sovne med 130dB innimellom!
    Hva var det du spilte med sa du?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spiller med litt av hvert inne igrunn, men har en ønskeliste, bare lurer på hva som er nødvendig å investere i av kraftige høyttalere mtp. hvor godt lydisolert man kan få en leilighet uten at det koster 0,5 mill, så man faktisk kan utnytte stereoen litt.

spilte forøvrig dB godt over 150 tallet med noe rockford stereo, i bilen nedpå rudskogen for noen år siden, med noe stereo jeg slengte sammen på ei uke og ikke hadde justert noe spesielt. (spilte _ikke_ pent)
    - men 150 dB i en liten 200sx coupe og i en stor stue er vel kanskje to forskjellige ting kan jeg tenke meg?

jeg kan ikke lenke til noe konkret nå, men skal prøve å få fisket tak i mer informasjon på utenlandske foraer kanskje.. men mener å ha lest om fler som har hatt god effekt av mange lag gips med greenglue,

"høres omtrent ikke", leste hvertfall et prosjekt en gang om en som spilte rimelig høyt med ungen på et par år sovende i samme etasje, 1 lite rom i mellom eller noe sånt. mulig det også var samme person som målte 140dB eller deromkring i rommet, og på plenen utenfor det lydisolerte vinduet hørtes ikke lyden noen meter unna.

Får man det til så lydtett i en blokkleilighet kan man ha mye moro er man glad i lyd vil jeg tro, spørsmålet er hvilken sinnsyk jobb det er og hva kostnad det har..

før man evt. planlegger noe sånt mer nøye, må man selvfølgelig kjøpe den aktuelle leiligheten og se det an derfra, men en viss pekepinn på hva slags prosjekt det er hadde vært moro...

si at jeg har tilgang på store mengder hjørne/truck skadede gips paller, nesten gratis direkte fra produsent.. mange kartonger med greenglue og lydisolerte dør/vinduer koster en del men.. - 2,7m takhøyde, noen lag gips/greenglue i tak og gulv, 6-8 lag på alle vegger, samt at alt fuges og tettes veldig nøye, alle gipslag legges i forbandt osv.. skulle man ikke kunne trøkke på greit inne i noe sånn, uten at naboene blir vriene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "høres omtrent ikke", leste hvertfall et prosjekt en gang om en som spilte rimelig høyt med ungen på et par år sovende i samme etasje, 1 lite rom i mellom eller noe sånt. mulig det også var samme person som målte 140dB eller deromkring i rommet, og på plenen utenfor det lydisolerte vinduet hørtes ikke lyden noen meter unna.
    Det er nettopp dette jeg mener med vagt begrep. Du har muligens ikke unger selv, men de kan faktisk finne på å sove like godt med en røykvarsler pipene i samme rom som dem selv. Så at en unge ikke våkner trenger ikke å være særlig imponerende.

For meg er ikke en pipende røykvarsler i klassen "høres omtrent ikke", men for andre er det kanskje det. F.eks. de som pleier å sovne til musikk på 130 dB...

Men fra spøk til alvor: Jeg synes det høres ut som du er på god vei til å bli medlem av Norsk Tinnitusforening, men at du vil skåne naboene dine har jeg faktisk stor sans for.

Det er det ikke alle som ofrer en tanke så all respekt for det

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min far har vært medlem der i veldig mange år allerede, har ingen planer om å prøve ut det selv. Men selv om han har vært musiker i 30 år var det nakkeskade og ikke musikk/lyd som sørget for tinitusen/øresusen hans.

Nok om det. Er akkurat der jeg har et problem, verste jeg veit er å sitte å skru opp og være nærvøs for om naboen er plaget. Ikke alle er like flinke til å si fra heller, noen syns det er artigere å ringe 112 enn å sende en sms (har ikke skjedd meg altså). Derimot en sa i fra til meg en gang at han hadde blitt plaget av musikken min i mange uker, hver dag omtrent.. (hvorfor **** sa du ikke fra før?) :roll:

Jeg sitter sjelden å torturerer ørene mine med ekstrem lyd, men jeg liker å ha mulighetene til ting (uten å tenke på naboer). Bare når kvinnfolket stønner som verst hadde det vært herlig å være 100% sikker på at det kun var oss 2 som hørte det :twisted:

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare når kvinnfolket stønner som verst hadde det vært herlig å være 100% sikker på at det kun var oss 2 som hørte det :twisted:
    Meget forståelig.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derimot en sa i fra til meg en gang at han hadde blitt plaget av musikken min i mange uker, hver dag omtrent.. (hvorfor **** sa du ikke fra før?) :roll:
    Derfor.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    americanFord; Ja, leide leilighet i gammel bygård før, og hørte rimelig godt når han over hadde nachspiel eller dame med seg hjem. Det hørtes ikke ut som vi hadde noe bjelkelag/skille mellom oss i det hele tatt. Tenkte over det noen ganger når min bedre halvdel var på besøk, stakkar han må ha hørt mye rart.

Fordelen; vi jobba nesten samme tidspunkt, og sendte enkelt og greit sms til hverandre v/ for høy film-lyd når en prøvde å sove f.eks. veldig greit syns jeg.

RuneW; Stygg sak det der ja, husker det. Og er helg enig med deg i at det ikke alltid trenger være like trygt å buse inn på et hvilketsomhelst nachspiel for å bef olk dempe lyden.
    Men jeg har stortsett alltid hatt god dialog med de nærmeste naboene, og fyren som sa jeg plagde han med musikk for mange år siden kjenner godt til meg, han hadde liksom bare ikke sagt i fra før. Det er jo ganske enkelt å sende en sms eller si fra når han ser meg utenfor huset på dagtid.. når han mener han har blitt plaget over mange uker uten at jeg har vært klar over det :???:

Men så herlig det hadde vært, å kunne bo i en blokkleilighet i byen igjen, og slippe å tenke på alle mulige støy-problemer begge veier

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynte å tenke litt på å lydisolere litt mot naboen her etterhvert. Kan fort ta et par år før det blir aktuelt med leilighet el. annet: p Hvis det blir så jeg kjøper meg en NAD m3 og et par CM9'er, CM5'er, center og 10" woofer i CM serien, kommer han nærmeste her til å slite med lyden tror jeg.

Huset mitt (stueveggen med stereoen) er ca. 4m fra tomtegrense, og vil nå tro han har 2-3 meter inn til huset sitt ihverftfall. Så si 7 meter fra stuen min, til stuen/kjøkkenet/whatever han har innenfor der, aktive rom hvertfall har jeg sett. Huset hans er hvertfall 50-60 år, så tror ikke det er kjempegodt lydisolert akkurat. Bortsett fra han, bor de fleste naboene et godt stykke unna, 40-50m min. hvertfall...

Skal alikevel kle opp igjen huset utvendig til våren, og dette er et gammelt tømmerhus (noe er påbygd i reisverk (10cm med tilsvarende isolasjon..), men stuen det er snakk om osv, er tømmer). Kommer til å etterisolere huset med 10cm hvertfall siden det uansett koster meg bare jobben + bittelitt til ; -)

Tips til hvordan isolere ekstra mot den nærme naboen som jeg har stua mot, åssen er dobbelt lag gu-gips (utv. gips) evt. m/ greenglue før lufting igjen og utv. kledning, gips lagt i forbandt og fuget godt, kanskje også på innsiden siden jeg må gjøre noe her når jeg bygger ut huset også. Både på veggen mot naboen og den andre veggen 90grader fra denne, som også vender litt mot naboen.. Går kanskje å trøkke på en del uten at dem hører så mye da? Tipper noen har bra forslag til forbedringer av det her..

Skal bygge ut huset m/ stua (ikke mot naboen) 1,2m miniumum når jeg alikevel skal kle opp igjen huset, kanskje greit å prøve å lydisolere denne veggen litt også, siden det koster så lite ekstra, og den også vender ut mot.. nesten samme naboen.
    Har jo kjøkken og trappeoppgang i huset, bortenfor- på samme vegg som jeg snakket om å lydisolere lenger opp her, hele veggen med stue er mot naboen.. hadde kanskje vært smartest å lydisolert hele denne veggen litt, iog med at det er åpent inn mot kjøkken osv. fra stuen her.

STUEN blir totalt litt over 35m når den er utbygget, er det for stort med CM9, NAD m3, CM5, og 10" sub i CM serien.. passer det eller hva mener folk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det ambisjonsnivået for db vil jeg nok sett et leilighet i øverste etasje.

På gulvet og vegger kan man alltids ligge et par ekstra lag med plater av ulik slag, men å skrue opp 6 lag med gips ville jeg ikke satset på.

Blir det en 1890 leilighet bør du nok også rive helt ned til teglen. Mye lyd som beveger seg opp og ned bak det gamle rupanelet.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Jeg har hørt at sveve-/stabilitets-system med elektromagneter er på tilbud nå som det er black friday.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig god lydisolering krever mekanisk avkobling fra resten av boligen. Det kan man bare glemme i en leilighet.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her manglet det ihvertfall ikke på advarsler om hva som kan skje om man spiller for høyt...:shock:

En ting kan jeg fortelle deg: Uansett hvor bra du kommer til å lydisolere med mange gipslag, Greenglue og andre remedier så vil nok dette ALDRI stoppe en buldrende 15-18" bass/sub...

Lyden, og da spesielt alt under 200-400 Hz vil gå omtrent rett igjennom dine dyre lydisolerte vegger og rett inn i naboens hus. Og han vil la seg irritere over bassdunkingen på natta hos naboen sin. Det kan jeg love deg.

Skal du klare å dempe dette snakker vi fort om halvmetertykke vegger der ytterveggen er forsterket betong, og resten er en tykk innervegg med isolasjon og minst to lag gips eller tilsvarende.

Hvis du bare går for en enklere rom i rom-løsning vil dette kun ta ned volumet på mellombass. Men på diskant og mellomtone vil dempingen bli effektiv. Men dypere bass og sub er det ikke så mye å gjøre med, hvis du ikke er klar for å investere i hundretusenkroner-klassen, dessverre...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •