Totalt lydisolere leilighet (drømmer litt) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så en grei 2roms her om dagen, med romslig stue som kunne passet fint til et lite prosjektor oppsett og noe heftig lyd. Leiligheten har nyoppusset og fint bad, men trenger stort sett fornying/oppussing ellers. Midt i blinken? Lyd-dør inn til badet, så er den saken grei.
    Samme dagen faktisk, var gips-leverandør-kontakten min innom jobben. Og jada, han hadde 4-5 paller minst med hjørneskadde standardgips plater, jeg kunne få om jeg betalte frakta. Nesten så jeg ringte banken, men er nok desverre ikke klar for noe leilighet handling med det første.

Lurer fortsatt litt på hvordan jeg skal gjøre det med stua i huset her nå, den blir bygget ut 1,3 m og hele huset blir etterisolert og kledd opp igjen utvendig.

Takhøyden min er 2,20-2,15 (gammelt og skeivt)... Så jeg har jo pallevis med gratis gips å lydisolere med (skjærer bort hjørneskadene på 2,40 platene).

Ser ikke helt for meg at mange lag gips/lim på vegger hjelper, når gulvet og taket forblir det samme.. her har jeg minimalt å gå på i høyden.

Hvor mye hjelper det evt. med et par lag utvendig gu gips før ny kledning?
    Og kan det lønne seg med et par cm luft før nye lekter og 10cm etterisolering, hvordan gjør man dette utvendig best mulig?

Har tenkt litt på rom-i-rom løsning innvendig. Kan noen forklare meg, hvordan man gjør det med bunnsvill? Ser flere som skrur denne rett i eksisterende gulv, evt. med litt isolasjon under da, men da forplanter vel lyden seg rimelig bra..

Alt av tips mottas med stor takk! Er ikke lenge til januar, polakken er tilbake og det blir jobbing utvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kom på en ting som kanskje kunne funket med stua.

Idag er det parkett og gulvspon (regner jeg da med). Skal uansett rive opp til bjelkelaget når stuen bygges ut for å sjekke etter fuktighet i bjelkelag.

Taket er malt perlestraff panel, som henger veldig på midten av stuen, så er litt fristende å grovrette taket litt i samme slengen, bare man ikke taper mange cm i høyden på det.. Hvordan er det å jekke opp søkket på midten?
    Har også tilgang på pallevis med skadde ubehandlede/malte 11mm MDF panelplater. MDF er tungt, massivt og lydisolerer vel nesten som gips.

Tanken som slo meg;

3 lag 11mm MDF i stedet for gulvspon, med greenglue eller tilsvarende. Selvfølgelig lagt i forbandt, limt, fuget og tettet veldig bra.
    Evt. koster trinnlydplater meg veldig lite, er det 20 og 30mm disse bygger? Vil tro MDF lydisolerer bedre?

Tilsvarende i tak, evt. gips.

Veggene har jeg noe mer å gå på, men jeg vet ikke hva som lønner seg mest. 5-6 lag gips med greenglue e.l.

Evt. lydvegger med avstand til eksisterende vegg, 70 eller 100mm steinull, kledd med 2-3 platelag gips.

Stuen har 1stk trippel-vindu som skal byttes ut, bør man koste på seg et lydisolert vindu i samme slengen?
    Dør fra gang til stue må byttes i lyd-dør? Og sette inn en slags lyd-dør mellom stue og kjøkken. Finnes skyvedører som er rimelig lydtette?

Mye masing og spørsmål fra meg (blir mye tenking når man ikke får sove :-D)
    Uansett om det ikke er noe konkret til prosjektet mitt, bidra gjerne litt og diskuter litt om lydisolering. Det er et veldig interessant tema!

Steinull lydisolerer vel ikke noe dårligere enn glassull? Har tilnærmet fabrikkpriser på alt uansett Men Paroc blir absolutt billigst for meg, så har sett for meg å bruke steinull.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •