Innspill på nytt hifi/hjemmekino rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspill på nytt hifi/hjemmekino rom

Har idag ett dedikert rom på ca 3,50x5,50, og jeg er ikke fornøyd med resultat i dette rommet, har til dels store problem med utfasinger itillegg til at det er i smaleste laget.

Eneste reelle alternativ for meg i huset vårt er å slå sammen to andre rom, men romma har noe spesiell utforming og dermed vil det nye rommet isåfall få en enda mer spesiell utforming

Dersom dette blir aktuelt ser jeg for meg å ha frontrekka i den enden som pr idag er 450cm. Noen som har innspill til hvordan rommet i den vedlagte skissa vil kunne fungere lydmessig?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har idag ett dedikert rom på ca 3,50x5,50, og jeg er ikke fornøyd med resultat i dette rommet, har til dels store problem med utfasinger itillegg til at det er i smaleste laget.

Eneste reelle alternativ for meg i huset vårt er å slå sammen to andre rom, men romma har noe spesiell utforming og dermed vil det nye rommet isåfall få en enda mer spesiell utforming

Dersom dette blir aktuelt ser jeg for meg å ha frontrekka i den enden som pr idag er 450cm. Noen som har innspill til hvordan rommet i den vedlagte skissa vil kunne fungere lydmessig?
    4-4,5 meter er da ikke så smalt?
    Blir vel egentlig håpløst å synes noe som helst om dette,men får gjøre et forsøk. Hva rommet inneholder av møbler,tepper,vinduer mm har jo mye å si for lyden.Også om lettveggene er isolert eller ikke. Prøv med varierende avstand fra veggen på høyttalerne for å sjekke ut hva som funker best. I teorien så er det vel en fordel å ha et assymetrisk rom,men høttalere og plasseringen av disse vil selvsagt ha mye å si. Må vel prøves ut,men det er jo litt moro det også :-)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4-4,5 meter i bredden er mye bedre enn dagens 3,5 og det er som sagt en av grunnene til at jeg vurderer bytte.

Men iom at sammenslåing av de to romma medfører riving av en bærevegg og opp med ny drager så er det ikke noe jeg har lyst å gjør uten å ha forhørt meg litt først, for har ikke så lyst å gjør dette med mindre jeg er relativt trygg på OK resultat

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større dimensjoner gir senking av frekvenser for stående bølger og gjør at romnodene spres en del. Her får du en ekstra meter i bredden mens du beholder lengden så dette blir nok en forbedring sånn sett. Større bredde på rommet gir antakelig best effekt i forhold til at du får mindre problemer med siderefleksjoner. Når det gjelder utfasing så vil ikke dette forsvinne med større rom, men punktene i rommet der utfasing forekommer vil flytte seg.

Så "summa summarum" vil jeg si at større er bedre, men du slipper ikke unna akustikk utfordringer av den grunn.

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •