Teatro La Fenice

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 129
    Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teatro La Fenice

Nå har jeg fulgt med på et antall byggetråder her på avforum og må bare innrømme at jeg har blitt mektig imponert over kunnskapene og innsatsen som blir vist av mange. Samtidig har det vært til stor inspirasjon!

Tiden er nå inne for å gå i gang med min egen lille kino. Jeg kjøpte et hus i september og den ene kjellerboden blir nå dedikert til film. Dette er et rom på 2,8 * 5,2 m så størrelsen vil nok legge mange begrensninger på hva som er mulig å få til. Samtidig har jo bl.a. Roffe bevist med C8 at små rom ikke er umulige men at de kanskje krever mer planlegging. Gleder meg i alle fall stort men må også innrømme at jeg ikke har gjort noe slikt før. Er noenlunde komfortabel med bruk av hammer og sag, men mye av det andre som kreves i byggingen er nybrott. Så dette blir antakelig en reise med diverse tabber men forhåpentligvis også et bra sluttresultat.

Her er noen bilder jeg tok med mobilkamera av rommet. Beklager dårlig bildekvalitet! Jeg er allerede i gang med å rive ut hyller og annet tjafs.

Tanken er å lage en ny døråpning på den ene langveggen. Dette er en Leca vegg på ca 20 cm. Gruer meg litt til støvet som jeg skjønner må komme..

Videre tenker jeg å bruke kortveggen der sikringsskapet står til lerret. Jeg har mest lyst på transparent lerret men funderer litt på hvordan jeg evt. skal løse behovet for enkel tilgang til sikringsskapet. Om dette blir vanskelig får jeg bruke den andre kortveggen til lerretsvegg. (Ja, hyllene på den veggen skal også rives.)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig snitt tegninger av ytterveggene i boden. Kortveggen med hyllene på står under bakkenivå, mens langveggen med vinduet har lett skrånende terreng på utsiden.

Boden virker veldig tørr. Det betyr vel at dreneringen og isolasjonen fungerer som den skal. Men hva betyr dette for valg av gulv og vegger i kinoen.. ?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppbyggingen av kinorommet må ses i sammenheng med de andre rommene i etasjen. Her har jeg laget en skisse i Sketchup av kinorommet "mappet in" på plantegningen fra salgsoppgaven.

Skissen viser hvor jeg tenker å sette inn en ny dør i rommet.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I etasjen over kinorommet ligger kjøkkenet. Det frister derfor å forsøke å støyisolere kinoen en del. Her tenker jeg på dobbelt lag gips hengende i lydhimling.

Målt til det lekre granpanelet i taket har jeg omtrent 2,35 i takhøyde. Det burde gi mulighet for noenlunde god høyde i kinoen selv etter isoleringen. Eller bør jeg uansett ta ned takpanalet? Vil dette evt. ha noe å si for lydisoleringen tro? Blir det enklere å få lydisoleringen god uten dette granpanelet? :???:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tanker om design

Mens arbeidet skrider fram med ny døråpning har jeg tenkt litt mer på planen for kinorommet.

InConcert Duke designet til Tangen AV-Design seiler opp som en interessant kandidat for frontrekka. Jeg ser det er vanlig å bruke spesielle høyttalere som senterkanal men egentlig er det vel ingen grunn til at en tredje Duke i burde gjøre jobben som senter like godt - eller bedre?

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjæring av Leca med vinkelsliper er noe jeg ikke har lyst til å gjøre igjen med det første. For en drittjobb! I løpet av 30 sekunder er rommet fullstendig fylt med støv og sikten reduseres til omtrent like mange centimeter.

Et lite lass som skal ut:

Men nå er hølet endelig ferdig!

Og jeg er klar for å sette inn karmbjelker og deretter dørkarmen. Håper neste fase blir hyggeligere. 8)

Mvh

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt. 3xDuke bak lerret vil nok gjøre susen. Er vel det Denonbuster(?) har?

Interessant navnevalg forresten. Brant det forrige huset ditt...?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Spennende prosjekt. 3xDuke bak lerret vil nok gjøre susen. Er vel det Denonbuster(?) har?

Interessant navnevalg forresten. Brant det forrige huset ditt...?
    Takk for det! Tanken om Duke er sterkt inspirert av Denonbuster ja! Trenger foregangspersoner når man er "ufaglært" og er utstyrt med mer mot enn vett.. :???: Må dog innrømme at jeg funderer på om det kan bli plass til Miles her.. hmm.. fullstendig overkill kanskje..

Ingen branner - heldigvis! Men synes analogien om "opp av asken" passer bra likevel. Her er det foreløpig helt goldt og veldig lite som minner om kino. 8)

Mvh

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første man må lære seg er at det er ikke noe som heter overkill.

Jeg har Miles selv og det trøkker noe voldsomt, men samtidig spiller det veldig pent. Jeg sitter litt for lavt for spredningen i denne ht-en, og da roter det litt til i mellomtonen, men når jeg får inn en skikkelig sofa snart så ordner det seg. Jeg hører det blir klart bedre når jeg reiser meg litt.

Gikk også for en sub med Beyma 18SW1600Nd. Hermer med andre ord skamløst etter BEF.

Edit: Når det er sagt så setter rommet ditt visse begrensninger. Miles er veldig dype, og krever litt avstand til bakvegg. Dette har gjort at jeg sannsynligvis går bort fra lydtransparent lerret selv. Mitt rom blir også ca 5,2m dybt. Da syns jeg at litt for mye av dybden forsvinner. Jeg har heldigvis omtrent 5m bredde så da kan jeg sette høyttalerene på siden av lerretet. Nå vil de stikke like langt ut i rommet, men rommet vil ikke føles like lite som om hele veggen hadde vært like langt fremme.

Har du vurdert Pi Four..? Eller en Econowave-variant?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Det første man må lære seg er at det er ikke noe som heter overkill.

Jeg har Miles selv og det trøkker noe voldsomt, men samtidig spiller det veldig pent. Jeg sitter litt for lavt for spredningen i denne ht-en, og da roter det litt til i mellomtonen, men når jeg får inn en skikkelig sofa snart så ordner det seg. Jeg hører det blir klart bedre når jeg reiser meg litt.

Gikk også for en sub med Beyma 18SW1600Nd. Hermer med andre ord skamløst etter BEF.

Edit: Når det er sagt så setter rommet ditt visse begrensninger. Miles er veldig dype, og krever litt avstand til bakvegg. Dette har gjort at jeg sannsynligvis går bort fra lydtransparent lerret selv. Mitt rom blir også ca 5,2m dybt. Da syns jeg at litt for mye av dybden forsvinner. Jeg har heldigvis omtrent 5m bredde så da kan jeg sette høyttalerene på siden av lerretet. Nå vil de stikke like langt ut i rommet, men rommet vil ikke føles like lite som om hele veggen hadde vært like langt fremme.

Har du vurdert Pi Four..? Eller en Econowave-variant?
    Takk for nyttige innspill! Skal sjekke ut Pi Four og Econwave. Har du noen linker? Dette er ukjente saker for meg.

Målet mitt når det gjelder lyd er egentlig det samme som BEF snakker om i sin byggetråd: overskudd til virkelig dynamisk og lettflytende lyd. For meg er overskudd det som gjør opplevelsen virkelighetsnær. Mer likt som vi opplever lyd i virkeligheten altså. Normalt er lydnivået ganske moderat, men når en bil krasjer i en vegg foran deg eller når et pistolskudd fyres av bak deg er det bare _høyt_ og mektig. Når det er sagt så håper å få tilstrekkelig overskudd med atskillig mindre membranareal en BEF har lagt opp til. Jeg har jo som du ser et mye mindre rom å fylle også ... så noen fordeler er det jo, hehe ... :-D Som du sier er Miles veldig dype. Jeg har ikke lyst til å gi mer enn 55-60 cm til området bak lerretsveggen. Og gjerne mindre.. Dette er vel grunnen til at jeg har vurdert Duke som den mest aktuelle kandidaten så langt. 6 * 12" i front supplert med et par 15" sub-er. Når det gjelder bak- og side-ht har jeg vurdert noe ganske enkelt fra Klipsch evt. Jamo.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pi Speaker Kits, four Pi kit

Econowave er et sammarbeid på audiokarma.com. De har støtta seg på mye av de Wayne Parham (Pi-Speakers) driver med. Nå avdøde Zilch er hovedmann. Econowave er i utgangspunktet en 2-veis med kompresjonsdriver og 12" woofer. Prosjektet gikk ut på (bla annet) å lage et filter som fungerer med flere drivere og woofere. Det ligger utrolig mye info på nett. Så mye at det er litt uoversiktelig. Skal fikse noen linker til deg etter middag.

Jeg skal til å bygge Econowave til min far. Han får de i 60-års gave.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen!

Hvordan ville du vurdert disse alternativene opp mot Duke? Vet du om noen DIY konstruksjoner som kombinerer Beyma TPL-150H med 12" basser forresten? Det kunne løst plassproblemet mitt. Når jeg ser hvordan folk skryter av denne diskanten til Beyma får jeg utrolig lyst til å lage noe med den.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å uttale seg da jeg ikke har hørt noen av de. At jeg anbefaler Pi og Econowave kommer av at jeg har lest (alt for) mye om de på nett. De kommer høyt anbefalt av omtrent alle som har hørt. Felles for begge er at de ikke går helt i kjelleren frekvensmessig. Det ordner du med de 15" subbene du snakka om.

Duke har jeg heller ikke hatt gleden av å høre, men jeg vet jo at Tangen vet hva han driver med.

Kan ikke huske å ha sett H-varianten i kombinasjon med 12" nei. Men det betyr ikke at det ikke finnes. Vet ikke hva Tangen har sagt om 150H kontra "vanlig" 150 i Duke...? Mulig det går an?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beymaen og PHL-basser. Ikke dokumenterte prosjekter som jeg kunne finne. Kun bilder.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir fryktelig mye mas fra min side i tråden din nå.

Ang lerret og sikringskap... Jeg bygde meg en vegg på stua i forrige hus med en litt snedig løsning. Poenget med veggen var å skjule alle kabler og i tillegg ble det en "design-greie". Det jeg tenkte kunne være interessant for deg er måten jeg løste å komme til kablene bak denne falske veggen.

Lag deg et rammeverk i 2x3 eller lignende som er litt lavere enn total takhøyde og nesten like bredt som rommet. Dette bygger du i rommet. Hele dette rammeverket hengsler du til ene veggen og i tillegg setter du det på hjul. Da drar du bare hele veggen til siden når du skal bak å fikse noe. Lag noen festepunkt på vegg slik at det står stødig når det er på plass igjen. Lerretet fester du da til dette rammeverket. Resten av rammeverket kan ha høyttalerstoff.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Ikke tenk at du maser da! Tvert i mot - jeg setter stor pris på å noen å prate med her inne. Det høres jo ut som om du har utrolig mye erfaring også, så dette er bare helt genialt.

Foreløpig tror jeg nok at Duke ligger best an i løypa. Liker den litt høyreiste fasongen som gjør det lettere å plassere tre ved siden av hverandre bak lerretet. Hadde jo tenkt å stuve sub-er bak der også. Får kanskje høre i vennetråden til Tangen AV-Design om det er smart å tenke seg TPL-150H i stedet for TPL-150 i Duke. Dette ligger jo uansett en del fram i tid. Mye annet som skal gjøres før den tid, og jeg har bestemt meg for å ikke stresse. Det får bare ta den "tia det må ta" som Kari synger om.

Den patenten din med svingbar frontvegg var smart! Takker! Håper du ikke har copyright? Hadde tenkt å bruke en Denonbuster løsning igjen der selve lerretet kan vippes opp, men det hadde nok blitt mer kronglete i dette ganske smale rommet.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er døra på plass. Og den virker som den skal. Jippi! En milåpæl er nådd og det er bare utrolig deilig å kunne rengjøre kinoen for støv etter Leca/mur kappingen.

Men i min store iver etter å fullføre dette delprosjektet har jeg også lagt sterke føringer for gulvet. For som bildet viser har jeg begrenset byggehøyde på gulvet dersom jeg ikke vil flytte dørkarmen. Ooops... Jeg har målt og nåværende plassering av dørkarmen gir meg maks 27 mm å bygge gulv på (sålenge avslutningen mot karmen skal bli pen.) Kan dette holde til varmematter med forskriftsmessig konstruksjon forøvrig? Hadde egentlig tenkt meg laminat (Pergo el.l.) på gulvet, men er usikker på om det blir plass... Noen anbefalinger til hvordan gulvet kan bygges? I bunn er det betonggulv med fuktsperre og dreneringen rundt huset virker veldig god.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vegger?

Trenger også å ta en avgjørelse på hva jeg gjør med veggene. Kjenner at det kribler etter å bare komme igang men samtidig vet jeg ikke riktig hvordan jeg bør prioritere i forhold til bredden på rommet. Rommet er jo ganske smalt, bare 2,85m. Med f.eks. 34*68 stenderverk får jeg plass til 7cm Rockwool men mister samtidig 14 cm av bredden. Hvordan ville dere vurdert dette? Holder 2,7m til en skikkelig kino-opplevelse?

Mvh

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint prosjekt du har gående her Tror dette kan bli veldig bra!

Angående gulvet ditt, har du vurdert teppefliser? Jeg gikk fra pergo gulv og over til teppefliser av to grunner: varmere gulv)har ikke varmekabler i gulvet) og at det er lyddempende. Og en fordel til for deg så bygger det mye mindre enn hva ett pergo gulv vil gjøre. Har ikke målt tykkelsen på de jeg kjøpte men de bygger max 4-5mm. Og de kan løslegges Jeg gjorde ett kjapt søk på finn.no og fant fine fliser til 125,- pr kvm.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •