Teatro La Fenice - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 129 av 129
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette høres jo veldig gøy ut, nå begynner du å oppleve det som gir filmopplevelsen de siste dimensjonene. Det bygges opp en helt annen atmosfære i lydbilde når du har slik overskudd på kraft nedover i frekvens. Jeg vil anbefale deg og gjøre litt målinger og bruke det du har av Eq muligheter i XTI-2000, da vil du få ennå mere ut av systemet.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var utrolig heftig! Tatt noen målinger av utstyret enda? Ser jo ut som det er potensielle ørevoks-utblåsere dette her!

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dette høres jo veldig gøy ut, nå begynner du å oppleve det som gir filmopplevelsen de siste dimensjonene. Det bygges opp en helt annen atmosfære i lydbilde når du har slik overskudd på kraft nedover i frekvens. Jeg vil anbefale deg og gjøre litt målinger og bruke det du har av Eq muligheter i XTI-2000, da vil du få ennå mere ut av systemet.
    Jepp, det er moro så det holder å se film nå!

Ja, du har helt rett. Nå er det målinger som trengs. Merker jo at systemet begynner å bli mer komplekst også så det er greit å ha ting visuelt i form av grafer/plott. Har gjort et par korrigeringer med EQ på XTi og det fungerer jo ypperlig. En annen "morsom" sak er jo at rommet er veldig lite og dermed gir grobunn for masse romspesifikke ujevnheter i bassen. Og det er gigantiske forskjeller mellom bakre rad og stolene foran. Det er fortsatt mye "bakkar og berg" nede i dypet.

Har ikke begynt å navigere i jungelen av måleverktøy enda, men det hadde vært kjekt å kunne gjenbruke mikrofonen jeg har fra før, en Behringer ECM8000. Hva slags måleverktøy anbefaler du?

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Dette var utrolig heftig! Tatt noen målinger av utstyret enda? Ser jo ut som det er potensielle ørevoks-utblåsere dette her!
    Takk! Ja, det er heftig. Tror ørevoksen sitter litt løsere allerede..

Har ikke fått tatt målinger enda. Har foreløpig bare brukt et sett med testtoner jeg har liggende på SqueezeServer'n for å glatte ut det verste. Som jeg nevnte for BEF i forrige innlegg er det en utfordring å finne konfigurasjoner som passer for både stolene foran og sofaen bak. Det er ikke så lett i et så lite rom som mitt. :???:

Mvh

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De BMSene kunne jeg også godt ha tenkt meg å prøvd noen av Forøvrig også veldig fornuftig og flott oppbygd hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne her har gått meg hus forbi! Meget lekkert det du har fått til her

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hyggelig ord!

I all beskjedenhet må jeg bare si at jeg ikke noe særlig til fotograf. Så bildene er temmelig dårlige. Det ser bedre ut i virkeligheten.

Har prøvd å utnytte det lille rommet som best jeg kunne. Nå viser det seg jo at små rom gir en del "morsomme" akustiske utfordringer men håper at jeg skal få kalibrert opp alt til å gi høvelig bra frekvensrespons for begge radene. Neste steg blir vel å lære seg REW.

Baldrick: Det potensialet som ligger i BMS elementene er bare helt sykt! Mens jeg driver å pusler med kalibreringen merker jeg innimellom at det sitter noe helt vanvittig. Kjempefornøyd med de elementene.

Men på noen frekvenser tror jeg at jeg har en eller annen fysisk resonans. (Anlegget spiller nå med såpass bra lydtrykk at resonansene gjør litt "vondt".) Det kan være noe så enkelt som de midterste beina på sofaen som skranger mot platået, eller det kan være noe så umulig som resonanser i kassene eller i selve veggene. Vet ikke enda. Heldigvis er projektoren festet på flytende underlag så ristingen påvirker ikke bildet. Det er skarpt hele veien.

Mvh

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt, og artig at du valgte BMS. Skulle gjerne forsøkt dem selv. Handlet du hos Evenstad Musikk?

Når det gjelder den resonansen som sjenerer litt: Ser at kassen har ganske stor avstand i 2 dimensjoner, noe som fort gir innvendige stående bølger relativt lavt i frekvens, og som sammenfall (siden dimensjon er relativ lik i bredde + dybde). Du kunne jo forsøke en notch/dipp i det området, og høre om det hjelper.

Kalkulator for å finne problemfrekvens:
    Internal Standing Wave Calculator for Loudspeaker Enclosures and Rooms

Ellers må man jo si at 18" er litt kult da...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!

Jepp, handlet hos EM. Tror nok at leveringstiden kunne vært noe kortere om gutta der hadde sendt bestillingen videre med det samme.. men men. De varslet om ganske lang leveringstid i utgangspunktet.

Tror du kan være inne på noe i forhold til resonansene i kassene. Den verste er "under kontroll" nå takket være meget kraftig DSP/EQ i XTi-en. Forsøkte å stive av ganske mye mens jeg bygde dem. Plasserte også avstivninger litt på siden av senter i begge retninger. Men det er jo ganske brutale krefter i sving med disse BMS elementene og kassene er store. Merker at det "slår" på en meget fysisk måte. Nesten litt for heftig å sitte i sofaen. Tror kanskje at jeg burde lagt noe bedre mellom gulvet og kassene enn disse møbelfiltputene jeg bruker nå. Kanskje noe tynt/hard i sorbotan?

Har bestilt et USB lydkort fra Thomann med fantomspenning til målemikrofon så da blir det å koble opp ECM8000 fra DEQX-pakken med REW på PC-en.

Den største utfordringen blir nok å finne gode kompromisser mellom stolene på første rad og sofaen bakerst. Men her håper jeg at jeg REW skal gjøre det litt enklere å navigere.

Uansett er det ingen vei tilbake for meg. Som du sier, 18" er kult. Sterkt vanedannene også. På sikt bør nok RS-52 og RS41 få noen mer "verdige" etterfølgere. Ingen tvil om hvem som vinner av BMS og Klipsch når det begynner å bli morsomme lydtrykk.

Mvh

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •