Teatro La Fenice - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 129
    Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jo, jeg skjønner hva du mener. Og jeg er selv også litt usikker på hvor høyt BMS-ene kan deles når de plasseres under sofaen bak. Har tenkt at det burde gå greit å dele ved 80 Hz. Det er jo plenty luft mellom elementet og undersiden av sofaen - minst 40 cm - selv om klaringen mellom podiet og kantene på sofaen er mindre - omtrent 10 cm. Eller kommer kommer jo spredningskarakteristikken inn i bildet selvsagt. Sofaen vil jo fungere som en diger veisperring for frekvenser litt oppover i registeret. Hm.. Hva tror du? Jeg legger jo merke til at anerkjente sub-produsenter som SVS og Elemental Designs også bruker horisontalt monterte elementer i noen av sine produkter (PC-serien til SVS f.eks.) Og så vidt jeg kan se blir det ikke sagt noe om at disse skal deles lavere enn sine "vertikale brødre"?

Med det utstyret jeg har forøvrig - en Yamaha RX-A3010 - kan jeg ikke dele de to sub-utgangene forskjellig heller. Trur eg.. har ikke helt skjønt opplegget med LFE kanalen og den delingen man setter på "small" høyttalere (alle Klipsch-ene er p.t. satt til "small", og RB-81 spiller ned til 80 Hz, RS-52 spiller ned til 100 Hz og RS-41 spiller ned til 120 Hz.) Men får prøve å sette meg inn i dette her..

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nødlys

Inspirert av andre her på forumet tenkte jeg at jeg burde installere nødlys i kinoen også. Har "plugget" kjellervinduet med en kraftig ramme og kinoen er komplett mørk uten strøm. Men jeg orket ikke tanken på en hel masse jobb eller utgifter.

Søkte litt rundt på nettet og kom plutselig over
    denne her fra Ok Elektriske:
    Teatro La Fenice-ok_elektriske_2012_hq_oppladbar_backup_lampe-jpg

Skrudde opp en rimelig lampe fra CO og dermed har man lys nok til å komme seg ut dersom strømmen skulle forsvinne.

Teatro La Fenice-img_0819-jpg

Teatro La Fenice-img_0818-jpg

Mvh

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en miniDsp på pre-out sub kan du styre 4 subber akkurat slik du vil. Med EQ og det hele. Med de 4 elementene du har, så vet jeg hva JEG ville ha plassert i front.

Edit: for meg går det litt på at det er morro med subber som går "helt ned", men mesteparten av informasjonen ligger høyere opp. Morrofaktoren (for meg) ligger i slammet og trøkket "midt i fleisen" foran at rumpa rister. Slik jeg ser det kan du få begge deler ved å plassere Dayton bak og dele lavere (feks at de kun spiller fra 80-60hz og ned) mens BMS tar seg av slam og trøkk fra front. Krever noe mer jobb, men når det sitter.....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg ser hvor du vil. Er nok enda mer smekk i BMS enn Dayton i området 80-120 Hz. Er bare litt lei av all bygginga nå. Har holdt på så lenge at jeg kanskje har blitt i overkant pragmatisk..

Den der MiniDSP saken ser meget interessant ut! Det er mulig jeg får behov for en sånn en. Kanskje er det verd et forsøk å dele Dayton litt høyere også - sånn at Dayton bare spiller 35-40 Hz og opp til 120 Hz? Har liksom inntrykk av at den ikke er helt komfortabel i bånn. (Den bunnet flere ganger mens vi så MI4.) Men har lyst til å forsøke med de tingene jeg har kjøpt allerede først. Har jo ganske kraftig DSP i XTi-2000 da. Og den er allerede innkjøpt. Og plateforsterkerne fra O'Audio har også en del justeringsmuligheter. Tror jeg skal få til fasejustering via RX-A3010. Den har "løpetid justering" (hirr hirr) ned til 5 cm intervaller.

Mvh

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hadde vært kjekk å ha på Toller-tispa mi.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha ha! :grin:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi tar bass et nivå opp!

Byggingen av platåsub-er nærmer seg ferdig.

Det ble en krevende prosess på flere måter. Beistene er ganske store. Og det er mer å tenke på når de skal benyttes både som høyttalerkabinetter og samtidig fungere som platå for bakre rad.

Valgte kryssfiner denne gangen også. Tenkte først på MDF men det ville blitt alt for tungt for meg. Jeg vil ikke risikere ryggtrøbbel på grunn av noe sånt. Likevel, de ble tunge nok..

Her er "grunnsteinen" lagt - og reist. Dobbel baffel og rammen limt og skrudd. Tre 10 cm porter på ca 60 gir avstemming rundt 18,5 Hz.

Fyller også inn et par biter med Rockwool lydplate for å dempe kasselyd. Fant ei gammel og stygg gardin som jeg pakket inn Rockwool'n med. Den kan jo finne på å støve litt..

Teatro La Fenice-img_0826-jpg

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo ha to..

Teatro La Fenice-img_0834-jpg

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ha samme overflate på podiet som på gulvet forøvrig. Rommet er så lite at jeg vil unngå unødig "visuell støy". Fant et genialt fresestål i esken kalt "edge trim". Den har kulelager og følger kanten på utfresingen i baffelen. Så da var det bare å frese ut tilsvarende hull i Pergo-n. To hull tok dessverre knekken på et fresestål. Veldig hardt materiale denne Pergo-n.

Her er en liten "jigg" jeg laget for å prøvemontere elementene.

Når de først smetter på plass er det så trangt at det er tungt å få dem opp igjen uten et sånt verktøy.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker foreløpig noen såkalte "Ottomanhjul" fra CO under hvert kabinett. Men det spørs om de holder. De har maks belastning på 45 kg. Har allerede knust ett.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La aluminiumslister "rund baut" for å dekke over kanten mellom baffel og Pergo. Syns det ser bra ut.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått metallgriller fra Peavey (PA) via Parts-Express. Siden laminatet bygger litt, legger jeg tetningslister på toppen av elementet for at grillen skal flukte med overflaten.

Når så beslaget skrus fast over grillen blir grillen presset et lite stykke ned i tetningslista. Tror dette blir solid.

Teatro La Fenice-img_0848-jpg

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om elementene blir stående under en sofa er det alltid en fare for at grums, støv eller annet tjafs havner oppi en sånn diger "kurv" som BMS 18N860. Valgte derfor å feste høyttalerstoff på toppen av grillen.

Festet det med noen små søte magneter fra Jula. Geniale disse magnetene. Kan brukes til så mangt.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da ble "podiet" seende sånn ut:

Teatro La Fenice-img_0853-jpg

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at jeg måtte mekke litt på sofaen også. Bare for dumt om et glass med noe godt skulle renne ned igjennom sofaen og ned i elementene. Så jeg la et par lag med plast under de strategiske utsatte områdene i sofaen.

Teatro La Fenice-img_0855-jpg

Så da renner det i alle fall ikke rett ned i elementene. Søl og kliss bak, på siden og foran er helt greit..

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig!

Teatro La Fenice-img_0859-jpg

Vel, nesten. Skal lage grill foran bassportene også sånn at folk ikke finner på å bruke bassportene som stige.. Og så kommer det forhåpentligvis noen litt mer komfortable stoler til første rad snart..

Mvh

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiffi Og hvordan spiller det? Har du fått testet litt?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er neppe kalibert skikkelig enda, men man hører tydelig potensialet som bor her. Rett og slett brutalt. Fysisk, og direkte. Mye mer virkelighetsnært. Tror det er noe med overskuddet/reservene som gjør det. Bruker en Crown XTi-2000 på 2*450W til å drive dem og har ikke turt å ta ut mer enn 20-25 % av effekten enda. På de mest intense scenene i "Master and Commander" for eksempel er kanonskytingen gjengitt på en sånn måte at man skjønner hvor ødeleggende og voldsomme sånne våpen er. Og når man føler at kroppen ristes så blinker det såvidt i den 3. lamperaden på effektlysene på XTi-2000. (De lyser "when output signal level exceeds –20 dB below clip.")

Ellers er det en ganske morsom bieffekt ved å sitte på toppen av disse kassene. Man føler jo bassen meget godt..

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner virkelig å se bra ut! Gøy å følge prosessen din. :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Begynner å bli meget bra totalopplevelse her. Knuser lett de fleste kinosaler jeg har vært i.

Mvh

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •