Teatro La Fenice - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 129
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette begynner nå likne veldig på en kino Lekkert!

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det tols1!

Siste prosjekt er projektorhylle. Gjorde en bommert i planleggingen her. Hadde opprinnelig tenkt å feste projektoren i taket, men i ettertid har jeg bestemt meg for veggfeste. Men siden jeg ikke laget spikerslag i stenderverket og ikke har feste inn i muren må jeg ta høyde for en del - la oss si _kraftige_ vibrasjoner i veggen.

Teatro La Fenice-img_0717-jpg

Teatro La Fenice-img_0718-jpg

Dermed ble det hylle med flytende oppheng. Plata henger i fire wirer. Mens jeg monterte projektorplata oppdaget jeg at den svinger en god del. Da måtte det improviseres. Hvordan kan man enkelt og effektivt implementere fjæring og støtdemping mellom plata og resten? Jo, det forsto jeg når jeg testet hylla med en støvsuger på toppen (den veier omtrent like mye som en voksen projektor.) Slangen på støvsugeren kom borti veggen - og dermed var all tendens til nervøsitet borte. Kult!, tenkte jeg.

Teatro La Fenice-img_0713-jpg

Dette prinsippet overførte jeg til hylla ved å stifte fast fire PN-kabler med forskjellig lengde og monteringsvinkel mellom plata og "reisverket." Metallet i PN-kabelen fungerer som en fjær og plasten rundt fungerer som en støtdemper. Akkurat som kombinasjonen fjæring og støtdemping på biler. Voila, hylla er passelig avkoblet fra resten av verden. Om jeg dytter løst på den flytter den seg en liten millimeter men faller til ro på en "sving" i pendelen.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir tøft! Er det tre like Klipsch stativhøyttalere du skal bruke som LCR?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Jepp, det er 3 stk RB-81mkII. Er litt spent på om det blir bra nok, men siden budsjettet er litt sprengt får jeg bare teste dette ei stund. Synes det låter litt slapt. Er kanskje bortskjemt med hifi stueanlegget. Foreløpig har jeg bare testet med receiveren i "standard" modus så jeg håper det skjer ting når jeg får kjørt kalibrering. Kalibrering er dog vanskelig før jeg får bilde på skjermen. Dessuten kan det jo tenkes at lyden bedrer seg med noen akustikktiltak. En bra ting dog, lyden er tilnærmet identisk med lerretet oppe eller nede.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Takker!

Jepp, det er 3 stk RB-81mkII. Er litt spent på om det blir bra nok, men siden budsjettet er litt sprengt får jeg bare teste dette ei stund. Synes det låter litt slapt. Er kanskje bortskjemt med hifi stueanlegget. Foreløpig har jeg bare testet med receiveren i "standard" modus så jeg håper det skjer ting når jeg får kjørt kalibrering. Kalibrering er dog vanskelig før jeg får bilde på skjermen. Dessuten kan det jo tenkes at lyden bedrer seg med noen akustikktiltak. En bra ting dog, lyden er tilnærmet identisk med lerretet oppe eller nede.
    Kult!
    Det spørs om ikke det blir mange hakk bedre når du får kalibrert og justert settet til å spille skikkelig sammen med subene. RB-81 mkII er en spennende høyttaler, så jeg regner med du vil fortsette å holde oss nyskjerrige sjeler oppdatert. :-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Givati sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice, den prosjektorhylla er blant noe av det mer kreative jeg har sett
    til dags dato. *tommel opp* =)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Kult!
    Det spørs om ikke det blir mange hakk bedre når du får kalibrert og justert settet til å spille skikkelig sammen med subene. RB-81 mkII er en spennende høyttaler, så jeg regner med du vil fortsette å holde oss nyskjerrige sjeler oppdatert. :-D
    Oppdateringer følger så klart. Ville ikke hatt nubbsjans til å få til dette her uten ideer og inspirasjon fra andre her på forumet. :-D

Tror du er inne på noe ja. I hifi stueanlegget har jeg et ganske avansert delefilter som fikser integrering mellom front og sub. Der har jeg et mektig trøkk - med bare litt større membranareal - i et mye større rom. Så det burde ikke være mangel på membranareal i kinoen heller. Selv om det er lang vei opp til oppsettet ditt og BEF sitt, for eksempel.

Legger merke til at mange snakker om lang innspillingstid på Klipsch forresten. Det kan jo også ha noe med saken å gjøre.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Givati
    Nice, den prosjektorhylla er blant noe av det mer kreative jeg har sett
    til dags dato. *tommel opp* =)
    Takker! :-D Så spørs det om kreativiteten tok overhånd da - har jo ikke testet den i praksis enda. Bortsett fra at den ikke hadde noe problem med å bære en støvsuger og ei velfylt verktøykasse. Må si jeg er spent på om den faktisk absorberer vibrasjonene i veggen uten å sende dem videre til selve hylla.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det tatt flere viktige beslutninger. Projektor og møbler bestilt. Sony VW95ES og Ekornes Arion på vei.

Men det er jo kjedelig å bare vente. Leveringstiden på møblene er faktisk 8-10 uker!

Google Sketchup er et morsomt program ...

Hva kan dette være da tro? :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rumperister

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bra forslag. Skal ikke se bort fra at det rister litt. Men håper det kommer litt lyd ut å.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lyst til å prøve et annet, velrennomert element denne gangen. Valget falt på to stk BMS 18N860.

Dette elementet simulerer bra synes jeg for subbass bruk. Får nesten 330 liter i hver del av "platået." Og hva er vel bedre enn å utnytte plassen til bass ... ?

Tenkte også å prøve en Crown XTi-2000 for å drive dem.

Disse er rimelige for tiden. I forhold til funksjonaliteten er jeg skikkelig imponert over hvor mye man får for pengene. Her er det DSP og software-basert styring. Denne gir ca 475W i 8 ohm. Og da tror jeg kinoen skal få et temmelig solid bassfundament.

En spennende sak er hvordan man best kobler opp dette mot receiveren. Med disse to blir det fire subwoofere som jeg håper å få kontroll over med Yamaha RX-A3010. Tenkte å koble subbene i front på den ene sub-utgangen og subbene bak på den andre sub-utgangen. Men det blir antakelig litt eksperimentering for å få dette til å spille bra sammen. Noen kommentarer / tips til dette?

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske lang leveringstid på disse BMS elementene. Men i dag kom det endelig to voksne elementer inn døra.

Dersom byggekvaliteten gir indikasjoner for lyden tror jeg dette kan bli skikkelig bra. Vi tåler vel et bilde ...

... eller to ...

Mvh

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai ai ai. "Nursing a semi" her nå. De elementene må jeg bare teste en gang.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Ja, det bør du! Byggekvaliteten matcher lett kvaliteten på Acoustic Elegance driverne jeg har i hifi-en. Blir spennende å høre hvordan de fungerer i de "noe kreative" basskassene. :roll:

I følge http://web.archive.org/web/200504301...rientation.pdf skal de fungere greit montert horisontalt dog.

Mvh

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fått med meg de siste innleggene dine, dette ser jo veldig spennende og lovende ut da!

Har du lyd i kinoen nå og benytter den? Hva er dine inntrykk av rommet ditt?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen er oppe & går. Veldig fornøyd med VW95 da. Har vel klokket inn 50-60 timer på den. Du får ha takk for den "lille dytten" der. Og EN4K duken funker ypperlig med Sony-en. Jeg kjører utelukkende med lav spenning på lampen. Syns det gir best bilde. Og vanvittig deilig å slippe støy fra projektoren. Kinoen er nesten helt tyst når det er stille i filmen.

Når det gjelder lyd så er det klart at to 15" (RSS390) ikke gir nok presisjon og smekk i dypet for min smak. Hadde en kompis på besøk og da røk sikringen på begge sub ampene mens vi så MI4.. ganske bra trøkk men for lite kontroll. Vi kunne kjenne vinden fra elementene men det ble litt grøtete. Bra at sikringene gikk før elementene dog.. :roll:

Nå er jeg snart ferdig med første runde demping. Seks plater 100 mm Rockfon i taket og blanding av 15 og 20 mm Rockfon i førsterefleksjon på veggene. Alt er ikke riktig kalibrert etter dette men det begynner å låte bra. Syns RB-81 rekka har våknet til liv også etter dette. Men det var aldri tvil om at det trengs grovere skyts i bånn og det håper jeg at disse to 18" fra BMS skal hjelpe meg med. Driver dem med en XTi-2000. Liker kontrollen som XTi gir i bassen.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg (om du har plass riktignok) så hadde jeg kjørt Dayton i platået og BMS-ene sammen med RB-81 i front. Da får du smekk (og dypbass om du vil, alt etter tuning) i front, og litt ekstra hjelp av Dayton til film i platået.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant forslag! Liker sånn "outside the box thinking"! BMS-ene ville fungert i 200-liters kassene i front. Og Dayton elementene gjør seg heller ikke forlegne i 330-liters kassene i platået.

Har gjort et par simuleringer i WinISD for å se på konsekvensene. Så vidt jeg kan se tjener 18N860 elementene mer på ei stor kasse enn det RSS390HF gjør. Her viser 18N860 seg som et skikkelig sub-element. Det er ingen enormt stor forskjell i lydtrykk forsåvidt, men 18N860 viser en meget tillitsvekkende dypbass kvalitet. Vedlagt bilde viser lydtrykk ved 100W påtrykt effekt - begge elementer i "platåkassene". Som du ser har BMS over 10dB forsprang på Dayton ved 10 Hz merket.

Nå er ikke høyt lydtrykk ved 10 Hz det store målet sånn sett - men når vi sprengte sikringene på MI4 var det liksom på temmelig dumme tidspunkt i filmen. F.eks. når Ethan springer vekk fra eksplosjonen som raserer Kremlin. :roll: Tror at et par 18N860 i platået bak i kinoen vil bidra til å holde flyten i sånne historier..

Mvh

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at det totale lydbildet og trøkket hadde blitt langt større/bedre med RB-81 delt høyt (120hz feks) og at du lot BMS-ene spille opp dit. I front vel og merke. At BMS gjør seg godt som subber er helt sikkert, men de har også kvaliteter lengre opp i frekvens enn Dayton. Jeg personlig syns det virker litt "bortkastet" med så dyre/gode elementer i podiet.... Thats just me.

Mitt tips:

RB-81 nedre delefrekvens et sted mellom 100-120hz
    BMS i front spiller opp til RB-81
    Dayton i podiet. De er ikke så dyre, så det går an å kjøpe to til.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •