Teatro La Fenice - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 129
    Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Takker for hyggelige ord folkens!

Hehe, men det er jo Lady P... Neida, fargekodene er S6000 på vegg og S8000 i tak. Helt rene grånyanser altså. Når jeg kom hjem fra malingshandel la jeg merke til at jeg hadde fått matthetsgrad 01 på veggmalingen men "bare" 10 på takmalingen. Spørs om taket blir for blankt. Vi får se. Mulig jeg må til med scenemolton i taket uansett.

Mvh
    S6000 sier du?

Bildet som lyver da, så mye mørkere ut. Ser ut som du har S8000 på veggen!:-D

Ble det mørkere på veggen enn det så ut i bøtta?

Jeg vurderer S8000 på veggen og helt sort i taket/lerretsveggen, men det blir kanskje for mørkt igjen :|

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    S6000 sier du?

Bildet som lyver da, så mye mørkere ut. Ser ut som du har S8000 på veggen!:-D

Ble det mørkere på veggen enn det så ut i bøtta?

Jeg vurderer S8000 på veggen og helt sort i taket/lerretsveggen, men det blir kanskje for mørkt igjen :|
    Bilder lyver alltid vettu.. Ja, det er S6000 i helt matt (01) på veggen og S8000 i taket. Jeg håper det blir mørkt nok ift utfordringen med lav gain i lerretet og en "underbevisst dragning" mot D-ILA/SXRD.

Vanskelig å si om det blir for mørkt med S8000 på veggene. Det er nesten bare en ting å gjøre - å prøve. :| Men _en_ ting kan jeg fortelle: Det var veldig anstrengende å male med disse nyansene her. Jeg var nødt til å bruke en byggelampe og den enorme kontrasten du får mellom byggelampa og vegger/tak gjorde det nesten vondt å fokusere på malingen. Dette blir nok enda tøffere med S8000 på veggene. :???:

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, hvordan funker dette tro? :roll:

Jo da, det ble da bass. Men samtidig er det visst noen skruer som må etterstrammes. Løse skruer i sideplatene på lyskassene blir avslørt rimelig fort. :-D

Mvh

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det BEF!

Du angrer ikke på valget av VW95 antakelig? Tror du at VW95 ville vært lyssterk nok i en slik setting som jeg har? Du har jo fått litt erfaring med denne etterhvert vil jeg tro.

Når det gjelder de hvite listene vil jeg lage meg gardiner av svart scenemolton foran døra og vinduet. Kan også legge molton i taket om det blir behov for det.

MVh

Mvh
    VW95 vil nok være det beste valget du kan ta og den vil være mere enn nok lys sterk for rommet ditt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre BEF. Det er jo en kompromissløsning dette her med akustisk lerret med såpass lav gain. Er du fornøyd med støynivået på den også?

Mvh

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre BEF. Det er jo en kompromissløsning dette her med akustisk lerret med såpass lav gain. Er du fornøyd med støynivået på den også?

Mvh
    Det er den mest stillegående projektoren jeg noen gang har hatt, så svare vil utvilsomt være ja på det Jeg må høre ekstra godt etter for å kunne høre at den står å går.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret bestemt!

Da har jeg endelig fått bestemt meg for lerret i alle fall. Det ble en bestilling av Screen Excellence Enlightor 4K DIY duken hos AV-Shop. Har ikke klart å bestemme meg for projektor enda, men håper at svaret dukker opp innen jeg er ferdig med å bygge lerretsveggen. Nå er det visstnok 1-2 ukers leveringstid på duken også. Håper det ikke blir uforutsette forsinkelser for nå har jeg lyst til å se film snart.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bli bra!! Noen grunn til at du brukte ferdigmalte plater når du likevel skulle male?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ek87
    Dette bli bra!! Noen grunn til at du brukte ferdigmalte plater når du likevel skulle male?
    Takk for det!

Det var en litt obskur grunn egentlig. Rent "logistikk-messig." Hadde bare utendørs lagringsplass for dem (garasjen er full av bil og andre materialer.) Jeg var redd for at ikke-malte plater ikke ville tåle lagringen like godt som de ferdigmalte. Her i Trøndelag er været gjerne uforutsigbart og tidvis utrolig fuktig. Selv om jeg selvsagt dekket dem med plast etc ville jeg ikke risikere at platene skulle slå seg eller få ødelagt "not og fjær" delene pga fuktighet.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt framdrift igjen. Har fått laget "dekkrammen" til lerretet. Dekkrammen vil bli kledd med svart velour - hvis jeg finner et sted å skaffe det fra. Har 70 mm ramme her. Og med litt slakk i forhold til veggen har jeg endt opp med bildebredde på 252 cm. Allerede nå ser jeg at dette blir ganske tøft i dette relativt lille rommet.

Dekkrammen skal fungere som et etui for lerretsrammen. Jeg kommer også til å feste hengslene til dekkrammen sånn at jeg slipper å skru noe inn i duken. Aner ikke hvordan Screen Excellence duken oppfører seg i forhold til flising og rifter.

Inni dekkrammen skal jeg legge selve lerretsrammen. Tenker å lage en form for "klemmer" som presser lerretsrammen og duken mot velouren som jeg kler dekkrammen med. Lerretsrammen blir vel neste punkt på byggefronten. Men siden jeg ikke har fått selve duken enda, og ikke den svarte "backingen" heller, vet jeg ikke hvilke dimensjoner lerretsrammen skal ha. Jeg ønsker meg en tight fit, men uten at duken skal bli utsatt for unødig slitasje.

Forøvrig har jeg landet på foreløpige høyttalere. Det ble tre RB-81mkII i front, to RS-41mkII på sidene og to RS-52mkII bak. I tillegg til de to små og nusselige sub-ene selvsagt. Håper dette skal spille bra.

Receiver er på vei nordover også. Det ble en Yamaha RX-A3010. Valgte den på grunn av gode tilbakemeldinger på YAPO systemet til Yamaha. Spiller ble en Oppo 93EU. Har fortsatt ikke bestemt meg for projektor. Så får vi se hvordan dette blir til slutt.

PS: Får bare beklage dårlig bildekvalitet. Har ikke somlet meg til å finne fram stativet og speilrefleksen enda. Skrekken for alt støvet har fortsatt ikke lagt seg (selv om mesteparten av støvet har det.. )

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten et bilde av SketchUp modellen for dekkrammen og lerretsrammen. Tanken er altså at lerretsrammen skal hvile inni dekkrammen. Materialene er glattkant furu. Har brukt 15*70 og 28*28 til dekkrammen og skal bruke 21*70 og 21*44 til lerretsrammen.

Har ikke bestemt meg for design for klemmene eller opplegg for hengsling enda. Men det kommer vel.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håpet er da at det skal bli omtrent slik til slutt:

Og i "opp-vippet posisjon" for de anledningene man trenger tilgang bak lerretet. (Når sikringer finner det for godt å ta kvelden for eksempel...):

Tenkte å lage maskeringer med magneter og et-eller-annet-lett-materiale med svart velour på for å maskere fra 16:9 til 2,35:1.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en liten pause er jeg atter tilbake!

Forrige uke kom endelig lerretsduken. Da var det bare å lage til lerretsstamme. Ville ikke gjøre dette før jeg visste hvor tykt materiale det var i duken og det sorte bakstoffet. Som dere kan se av tegningen lenger oppe skal lerretsstammen passe "tight" inn i lerretsrammen.

Jeg bygde lerretsstammen av 21*70 mm glattkant furu og med to tverrstag av 21*44 glattkant furu. Bildet viser en kreativ patent for å presse sammen stammen rundt tverrstagene mens limet tørket.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget også ferdig topphengslingen av lerretsrammen. Ganske enkel løsning her. En tverrgående 36*48 mm furulekt på høykant som ligger på to L-beslag festet i veggene.

Brukte helt standard hengsler fra Jula. Litt prakk når man skal ta det av og på, men forhåpentligvis skal ikke det gjøres for ofte.

Bildet viser også at rammen er kledd med sort velour. På innsiden av rammen festet jeg isolasjonslist i gummi. Denne listen skal sørge for at lerretsstammen ligger mykt men tett mot rammen. Listen vil også bidra til å beskytte selve duken. Den er nemlig ganske tander.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Craftsman pakken fra Screen Excellence inneholder alt en DIY-freak trenger.

Det sorte bakstoffet, "spatula" verktøyet, GripFix profilene og duken. Selve duken ligger fortsatt godt beskyttet i papprøret sitt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg bygger 16:9 lerret har jeg lyst til å ha mulighet for å maskere til 2,35 om behovet skulle dukke opp. Vet fortsatt ikke hvor bra sortnivå jeg får - siden jeg ikke har valgt projektor enda.

Derfor monterte jeg 16 stk. 10 mm "supermagneter" fra Jula inn i stammen.

De ble selvsagt malt sorte etterpå.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Screen Excellence duken festes med GripFix profiler:

Monterte GripFix profilene med små spiker og Casco sitt eminente PU lim.

Dette burde sitte!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monteringen av det sorte bakstoffet var veldig enkelt.

Det er bare å dytte stoffet ned i GripFix profilen med "spatula" verktøyet. Mens man dytter stoffet nedi vil det også strammes noe. Men mesteparten av strammingen må man gjøre "for hånd."

Og "vips" så har man er ferdig strukket lerretsstamme.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vesentlig mer krevende å strekke selve duken. Den er jo j**g kostbar og temmelig tander, så her gjelder det å være forsiktig.

Teatro La Fenice-img_0687-jpg

Brukte vel omkring 2 timer på denne delen av jobben.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, etter å ha montert stammen inn i lerretsrammen var det på tide å se hvordan det hele tar seg ut.

Teatro La Fenice-img_0695-jpg

Nå begynner kinofølelsen å komme.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •