Teatro La Fenice - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 129
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde teppefliser fra Heuga i min forrige kino. Veldig lett å legge, behagelig å gå på og veldig greit når man har unger. Søler man på en flis, tar man den ut og spyler/vasker den, eller bare bytter den. Mange spreke farger og løsninger der ute.

Heuga Home Flooring

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill begge! Dere synes også at det blir varmt nok bare med teppefliser, selv på vinterstid? Nå har jeg jo valget, mener jeg. Det frister egentlig ikke med panelovner siden jeg kommer til å satse på "clean look" med transparent lerret a'la Denonbuster. Snakket med elektrofirma i dag. De antyder ca 600,- pr. kvm for varmematte inkl. installasjon. Så dette blir jo drøyt 8000,-. Penger man kan bruke på morsommere ting, f.eks. filmer. I Teatro La Fenice kommer det selvsagt endel elektronikk etterhvert også, og det bidrar nok en del til temperaturen her inne.

Mvh

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Trenger også å ta en avgjørelse på hva jeg gjør med veggene. Kjenner at det kribler etter å bare komme igang men samtidig vet jeg ikke riktig hvordan jeg bør prioritere i forhold til bredden på rommet. Rommet er jo ganske smalt, bare 2,85m. Med f.eks. 34*68 stenderverk får jeg plass til 7cm Rockwool men mister samtidig 14 cm av bredden. Hvordan ville dere vurdert dette? Holder 2,7m til en skikkelig kino-opplevelse?

Mvh
    Tykkelse på stendere avhenger av høyden, du bør bruke 48 x 73 i følge BYGGFORSK sitt blad om rom-i-rom (hvis høyden er 2.4 eller lavere). Selv bruker jeg 48 x 98 (2"4) for å få 10 cm isolasjon og for at det skal takle vekten av all gipsen uten problemer.

For himlingsbjelker på den bredden bør du ha 36 x 98. Da mister du altså 10cm i høyden. Jeg har spenn på ca. 4,4 og jeg bruker 36 x 148, selv om jeg kanskje kunne klart meg med 48 x 123 og spart nesten 3 centimeter.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fått prøvd teppegulvet mitt vinterstid enda da jeg akurat har lagt det... Men med de temperaturene som har vært nå,ingen fyring i dette rommet enda og det sitter foreløpig kun ett enkeltglass vindu fra 1950 der, så har det ikke vært kaldt på gulvet. Og med både en yamaha receiver og en emotiva effekt forsterker så regner jeg med at temperaturen holder seg bra Men jeg skal ha en liten panelovn der uansett. I tilfelle veldig kalde dager...
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Tykkelse på stendere avhenger av høyden, du bør bruke 48 x 73 i følge BYGGFORSK sitt blad om rom-i-rom (hvis høyden er 2.4 eller lavere). Selv bruker jeg 48 x 98 (2"4) for å få 10 cm isolasjon og for at det skal takle vekten av all gipsen uten problemer.

For himlingsbjelker på den bredden bør du ha 36 x 98. Da mister du altså 10cm i høyden. Jeg har spenn på ca. 4,4 og jeg bruker 36 x 148, selv om jeg kanskje kunne klart meg med 48 x 123 og spart nesten 3 centimeter.
    Hm, ser det poenget der ja. Har ikke bestemt meg for kledning enda, men det er vel vanskelig å komme unna tung gips. :-? En idé jeg fikk var faktisk å legge 34*68 med "bredsiden" mot veggen og forankre hver stender med et vinkeljern på midten (i tillegg til feste mot topp- og bunnsville.) Vil selvsagt også måtte sørge for 1-1,5 cm åpning mellom stenderne og muren. Men dette er kanskje å dra bekymringen for for smalt rom for langt..

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Jeg har ikke fått prøvd teppegulvet mitt vinterstid enda da jeg akurat har lagt det... Men med de temperaturene som har vært nå,ingen fyring i dette rommet enda og det sitter foreløpig kun ett enkeltglass vindu fra 1950 der, så har det ikke vært kaldt på gulvet. Og med både en yamaha receiver og en emotiva effekt forsterker så regner jeg med at temperaturen holder seg bra Men jeg skal ha en liten panelovn der uansett. I tilfelle veldig kalde dager...
    Eventuelt skifte ut Yamaha med Onkyo? Hører Onkyo blir veldig varme.

Får tenke litt mer på dette. Først er det vegger uansett.

Mvh

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med fugl Føniks?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei!

Har vært litt dårlig til å oppdatere tråden. Det går egentlig bra framover igjen etter mye krøll med avretting av gulvet. Hadde feilberegnet mengden avrettingsmasse så jeg måtte gjøre to runder med dette.. På toppen av alt hadde jeg tenkt feil i forhold til kapillærbrytingen. Avrettingsmassen rant inn mot bunnsvillene og laget kontakt mellom betong og treverk. Da var det fram igjen med vinkelsliperen og kutte vekk betongen som hadde lagt seg inntil treverket. La et lag med asfaltpapp mot treverket og brukte solid tape til å hindre den nye avrettingsmassen fra å treffe treverket. Vil jo helst ikke ha mugg og råte inni veggene i kinoen... Sånn er det å være grådig (sparer på kronene men kaster tusenlapper i øst og vest..)

Har trukket ferdig mesteparten av k-rør og venter nå på elektriker for å legge varmematter, termostat og lysbrytere. Da kan jeg tette veggene og bygge lyskassene i taket med plass for LED downlights.

Så har jeg justert stenderverket rundt døråpningen. Hadde ikke tenkt godt nok igjennom foringen av døra så lektene kom for langt ut på siden for døra. Nå er de flyttet sånn at utforing av døra skal bli pen.

I tillegg planlegger jeg sub-bygging. Har bestilt to stk Dayton RSS390HS-4 elementer fra Amazon.com til en veldig rimelig penge. I hver sin kasse på 165 liter avstemt til 18 Hz gir det meg fine kurver for ytelsen når jeg simulerer i WinISD. Bygger kassene litt høye og med port foran sånn at jeg kan sette hjul under og trille dem rundt. Liker ikke tanken på å løfte på disse sakene. En annen fordel med disse sub-ene er at de kan deles relativt høyt - tipper det skal gå helt greit på 100-120 Hz. Det betyr at jeg ikke trenger allverdens digre fronthøyttalere. Vipper mer og mer mot tre Klipsch RB-81 som frontrekke..

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder bør en byggetråd ha.

Her er måten jeg har satt opp bunnsvillene på. Det er 36*68 mm på høykant med Isola asfaltpapp som kapillærbrytende lag under. Bunnsvillene er skrudd fast i betongen med 100 mm skruer og plugger. Håper dette blir solid nok.

Det er ganske mye jobb med å få dette justert riktig. Slagdrillen har en lei tendens til å lage hull et lite stykke unna der man først merket opp. Men med litt "tweaking" og banning fikk jeg det ganske bra. Det er også noen steder jeg må skjære ut ekstra til ting som stikker ut - som f.eks. her:

Dette er (fra venstre mot høyre) kurs til utendørs belysning, hovedkabelen inn til huset, kurs til stikk i dette rommet og coax fra TV/bredbåndleverandøren.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en diger tabbe med materialene. Brukte ikke øynene godt nok når jeg plukket ut de lange lektene. Så flere av dem var vridde og skjeive. Likevel insisterte jeg på å bruke dem. Det skapte noen utfordringer for taksvillene. For eksempel her:

Brukte et metallbeslag for å tvinge lekta i posisjon. Er ikke sikker på om dette kommer til å holde. Den er altså vridd utover i nedkant og beslaget tvinger den inn 3-4 mm.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid ønsket meg ei skikkelig sag. Så når jeg fant denne på tilbud på Byggmakker for 2990,- med bord slo jeg til.

Det er en Ryobi EM2026SLC med lys og veldig mykt framtrekk. Den er god å jobbe med. Jeg skiftet ut det orginale bladet dog. Det var for grovt. Skiftet ut med et mer fintannet blad fra Bosch. Fikk en god pakkepris på Byggmakker. Og så er det herlig å kunne få presisjon i kuttene! På mesteparten av lektinga fikk jeg presisjon god nok for "mild presspasning" mellom topp og bunnsvillen.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvet var ikke plant nok. Jeg har lyst til å legge laminat på toppen og da stilles det ganske strenge krav til jevnt underlag.

Som nevnt tidligere ble det litt klabb&babb med avrettinga første gangen. Så jeg måtte kutte vekk betong som hadde seget inn mot bunnsvillen. Her er den nye patenten. Asfaltpapp mot siden på bunnsvillen og to lag tape for å sikre at den nye betongen ikke kommer inntil treverket.

Det har nå tørket pent. Og jeg har ingen kontakt mellom betong og treverk lengre. Betryggende.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens man venter på elektriker er det ingen grunn til å kjede seg. Har begynt å planlegge sub-bygging. Fant egentlig ingen ferdig sub-er som passer behovet mitt 100 % (for dyrt, for smått, eller for digert...) Siden jeg har bygget sub-er før (link: hi-fi sub prosjektet) er jeg ikke så redd for det lengre.

Denne gangen er budsjettet litt strammere så jeg bestemte meg for å bruke to småtasser av denne typen (Dayton RSS390HF-4):

Etter simuleringen i WinISD og etter å ha lest diverse rosende omtaler av elementet på forskjellige fora ble det klart at dette er et greit alternativ i en relativt liten kino. Ifgl. WinISD skal denne konstruksjonen gi omtrent 110 dB per kasse allerede fra 20 Hz:

To stykker burde gi omtrent 116 dB @ 20 Hz altså. I tillegg til room-gain tror jeg dette skal gi greit headroom i bass-området. En annen fin ting med konstruksjonen er at den er relativt lettdrevet. Allerede ved 50 W påtrykt får jeg 100 dB ved 20 Hz. Responsen oppover er også ypperlig. Her kan jeg antakelig dele greit ved 120-130 Hz og det gir rom for vesentlig rimeligere frontrekke enn først tenkt.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker meg en sub-konstruksjon som er mer høyreist enn "normalen". Det blir jo trangt bak lerretet i kinoen min så det er best å utnytte plassen i høyden.

Foreløpig tenker jeg noe slikt:

Skulle gjerne bygget enda høyere men da får jeg ikke plass til refleksrøret som skal være 37 cm langt. Det bør også være en viss klaring mellom bakveggen i kabinettet og røret. Så dette handler om kompromisser.. Setter fire hjul under også sånn at jeg kan trille den rundt litt uten å knekke ryggen. Dette blir jo uansett veldig tunge kabinetter.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Simulerer videre på sub-ene her. Ser at jeg står i fare for å ødelegge elementet allerede ved 37-38 W påtrykt effekt ved 10 Hz signal.

Elementet har X-max på 14 mm. Er det noen rimelige sub amps (f.eks. "plate amps") som har et brukbart høypassfilter (eller såkalt "subsonic filter") der man kan undertrykke signaler under en viss frekvens? Endel PA forsterkere har sånt - men DSP i f.eks. Crown XTi introduserer såpass mye delay at jeg er usikker på om en receiver kan korrigere for det? Hater tanken på elementene skal bli ødelagt ved normal bruk.. og så har jeg ikke lyst til å binde meg til veldig dyre/fancy receivere riktig enda.. 8)

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble en enkel løsning på forsterker til sub-ene. Bestilte to stk. Bash "plate amps" fra O Audio. Disse har "subsonic filter" innebygget og introduserer ikke noe ekstra tidsforsinkelse i avspillingen. Håper dette blir bra. Både forsterkere og element blir transportert over dammen med JetCarrier. Håper sakene kommer snart. Nå vet jeg ikke helt hva annet jeg kan gjøre i kinoen.. :roll:

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med unntak av litt drodling i SketchUp da, selvsagt. :roll:

Her er skisse av lydutstyr bak lerretet. Skal tro om receiver/Bluray spiller vil ha vondt av litt "lufting" fra bassportene?

Mvh

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstressant tråd :-)

Det skal nok gå bra og ha dem stående slik men.. men om du er urolig for det så kunne du jo kanske bygd en stand så du fikk løfta opp elektroniken så den ikkje står mitt i blesten 8)

Skal bli artigt og følge framgangen her :-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Ja, med unntak av litt drodling i SketchUp da, selvsagt. :roll:
    http://avforum.no/forum/attachments/..._v3_resize.jpg

Her er skisse av lydutstyr bak lerretet. Skal tro om receiver/Bluray spiller vil ha vondt av litt "lufting" fra bassportene?

Mvh
    Dette ser ut som en meget praktisk løsning. Hmmm ...:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par ganske digre beist i stueanlegget med portene nedover. Ganske praktisk, for støvet samler seg ikke i vesentlig grad under sub-ene så jeg slipper å jakte på hybelkaniner under dem. Her får man kanskje blåst støvet av elektronikken? En kjekk bi-effekt.. :roll:

Den siste tegningen er forøvrig v2 av designet. Fant ut at jeg skulle sjekke hvordan elementet spiller i "bare litt større kasse" så da skjønte jeg at jeg burde strekke meg til ca 200 liter.

Hvis jeg lager kassene slik kan jeg også få plass til to (litt lengre) porter og dermed få redusert lufthastighet i porten. To 10 cm porter med lengden 70 cm er simulert her. Ender opp med tuningsfrekvens på 17 Hz. Nå er jeg nede på ca 14 m/s ved full pupp på 20 Hz (ved ca 320W påtrykt nås xmax).

Det tror jeg er innenfor rammene for god design. Så er det lydtrykk da. Kino skal være moro. Og som noen tidligere nevnte - begrepet "overkill" har ingen relevans i kino.. Men jeg er på budsjett da.. Her er beregningen fra WinISD:

Med to stykker burde det være realistisk å få til ca 120 dB ved 20 Hz i dette rommet. Dette er min første kino så jeg er på tynn is om hva som fungerer bra i praksis.

Mvh

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •