Byggetråd: Home 2030 Cinema

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 412
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byggetråd: Home 2030 Cinema

Da er jeg så smått igang med å bygge kino! Denne tråden blir dedikert til å dokumentere byggeprosessen.

Hvis du ønsker å lese mer om huset vårt og utstyret, sjekk en egen tråd for dette: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...me-2030-a.html. Diskusjoner om utstyr kan vi ta på den tråden, her blir det byggtekniske detaljer for vår dedikerte hjemmekino. Har opprettet en fanpage på Facebook: https://www.facebook.com/HomeCinema2030

Kinoen skal bygges som en rom-i-rom løsning på flytende gulv. Den skal bygges i et nesten kvadratisk påbygg til huset vårt (se bilder i den andre tråden). Dette påbygget har en krypkjeller og ingen rom over. Det er kun koblet til stuen, hvor veggen er en tidligere yttervegg og isolerer greit for lyd allerede.

Målene for rommet hvor vi skal bygge kinoen er nå 4,397 x 4,581 x 2,382. Det blir 20,143 kvm og 47,980 kubikk.

Målene for ferdig rom er nå klare, de blir: 4 x 4,28 x 2,105. Ikke et helt optimalt akustisk rom, men det var hva vi hadde til rådighet.

Skisse av påbygget:

Skisse av planlagte endringer pr. 27.10.2011:

Kort forklaring på skissen:

• Vinduene skal dekkes igjen og ikke lengre brukes. Dekkes med et teppe, isolasjon og en sponplate.
    • Kald luft skal hentes inn til bak i rommet, varm luft skal hentes ut ved lerretet, ikke tatt med i skissen enda.
    • A/V-rommet er i kjelleren, alt av utstyret vil være i dette rommet. Det eneste som vil være i kinoen, er projektor og belysning.
    • Skal bygge bassfeller/skrått i taket, kanskje rundt hele rommet, i det minste på langsidene.
    • Lage en forhøyning bak og forran, for å få litt "kino"-preg på det hele.
    • De sorte firkantene er lydabsorberende plater jeg skal bygge.

Hjelpere på prosjektet:

Besøkende på kinoen:
    • ikke ferdig enda...

Kinoer jeg har besøkt:
    • AVShop Referanse Kino
    • AndreWerdensKrieg

Nåværende status pr. 04.10.2012:

Rommet er "ferdig", gjenstår mye arbeid, men det er delvis tatt i bruk og tuning har startet:

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Får følge med litt her. Legger ved en del nyttige dokumenter fra byggforsk som du kanskje kan få bruk for :-)
    Lykke til!

Edit: Har lagt til en fil til som går på rom i rom løsning :-)
    Vedlagte filer Vedlagte filer

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk paalab! Jeg har kjøpt og lest bladet fra BYGGFORSK om rom-i-rom og konstruksjonen blir i henhold til det de skriver der. Jeg kommer tilbake imorgen med bilder, planer og masse informasjon!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra CareBear! Lykke til med prosjektet ditt, så gleder jeg meg til å følge utviklingen.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Tusen takk paalab! Jeg har kjøpt og lest bladet fra BYGGFORSK om rom-i-rom og konstruksjonen blir i henhold til det de skriver der. Jeg kommer tilbake imorgen med bilder, planer og masse informasjon!
    Har lagt til denne i PDF dokumentene :-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Opprydding av kjelleren

Da har jeg så smått begynt med å rydde opp i kjelleren hvor alt A/V utstyret skal stå, sammen med mitt andre datautstyr for hjemmeautomasjon, m.m..

Slik så rommet ut før jeg begynte:

Startet med å sette inn en avfukter som har stått der i noen dager nå og står fortsatt på. Den bruker litt strøm, men så suger den opp en god del liter med vann. Dette lille rommet er det som luktet mest "kjeller" i kjelleren vår, og luften står mer eller mindre helt stille der inne. Var litt fuktskader på noe av platene som stod der inne, men disse var veldig, veldig gamle og jeg tror det har vært lekasje i huset/kjelleren tidligere:

Her har jeg begynt med å river hyller:

Litt fuktskader på denne platen, den står rett mot en fin murvegg så platen tok jeg bort og lar heller muren være eksponert:

Ferdig med å rydde og har støvsugd tak, vegger og gulv:

Slik så det ut av vinduet på dette rommet og inn mot krypkjelleren under kinoen... Fytti! For noe gris... alt av tre og søppel skal ryddes bort i slike krypkjellere, ikke ligge der å råtne bort og skape fuktproblemer:

Enda mer fyringsved til vinteren, det er fint å ha :-) Server-rackene kan dere glimte til høyre i bildet:

Her er server-rackene som skal passe godt på alt utstyret. Har tre skap, ett dypt og to mindre dype. Det dype er satt sammen av to mindre, kan altså bygge to dype hvis det er ønskelig:

Tips for bilderedigering: Paint.NET - Free Software for Digital Photo Editing

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se her ja... Skjer saker og ting om dagen. Gjelder meg til og følge med videre i prsjektet
    Og veldig bra med masse bilder det liker vi...

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette ser bra ut!!

Hvordan har du tenkt og løse styrings problematikken? For alt skal stå der nede? Du skal vell kanskje ha en BD spiller oppe i kinoen?

hvordan gjør du det med auto korrektur micen?

Stian

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Ja dette ser bra ut!!

Hvordan har du tenkt og løse styrings problematikken? For alt skal stå der nede? Du skal vell kanskje ha en BD spiller oppe i kinoen?

hvordan gjør du det med auto korrektur micen?

Stian
    Alt utstyret skal stå i kjelleren, kun projektor inne på kinoen. Skal legge 2-3 HDMI kabler fra kinoen for ad-hoc tilkobling, f.eks. er jeg usikker på om Xbox kontrollene vil fungere med trådløst.

Styringen av alt utstyret skal gjøres fra iPad, samt at jeg nok legger overføring av infrarøde signaler fra kinoen og ned i kjelleren. Da kan jeg bruke de vanlige fjernkontrollene selv om enhetene står i et annet rom.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling av A/V-rom

Da har vi malt første strøket på A/V-rommet. Fikk hjelp av kona, vi byttet litt på malejobben og samtidig fikk jeg malt litt mer på garasjen. Med et lite barn på 7 mnd, er det ikke mye man får gjort - selv om man er to på fulltid hjemme.

Først måtte jeg bytte ut den ene platen på veggen mot vedboden. Den hadde litt mye fuktskader. Før og etter:

Malingen var tjukk! Forsøkte å tynne den ut med litt vann, men det var langt ifra nok. Den står opplyst til å dekke 8 kvm pr. liter, vi har brukt nesten 7 liter på dette rommet til nå. Neste strøk må jeg tynne ut en god del før jeg begynner på:

Det ferdige resultatet ble knallbra:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gummi eller ikke?

Ser at flere andre har brukt gummilister under bunnsvillen. Trenger jeg det? Jeg skal legge Rockwool nederst mot det eksisterende gulvet, deretter gips og gulvsponplate. Avslutter med noen tynne treplater som de som er på veggen i kjelleren ovenfor. Bunnsvillen vil da bli skrudd fast i gulvsponplaten og hele konstruksjonen vil da hvile på Rockwool Trinnlydplater på 20 mm. Bør jeg i tillegg ha gummi mellom bunnsvillen og det flytende gulvet?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt prosjekt. Dette må jeg følge med på. :-)

Kjelleren ligner på mange måter utgangspunktet mitt, selv om jeg ikke hadde så mye fukt. Når ble huset deres bygget?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Morsomt prosjekt. Dette må jeg følge med på. :-)

Kjelleren ligner på mange måter utgangspunktet mitt, selv om jeg ikke hadde så mye fukt. Når ble huset deres bygget?
    1951, ikke drenert. Skal drenere til sommeren eller neste år etter der. Har varmepumpe i kjelleren og kjørt på med avfukter etter vi flyttet inn. Ikke mye igjen av "kjeller"-lukta nå. Har planer om å innrede mer av kjelleren med årene.

Følg med videre, tror dette skal bli veldig bra :-) Går arbeidsledig en liten stund til, så får gjort unna litt arbeid.

PS: Det er ikke noe særlig med fukt, den ene treveggen her går inn mot vedkjelleren hvor det er litt mye våt ved.

Newcomer oddis-poddis sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen spesiell grunn til at du ikke fjerner vindu helt?
    teppe i syne fra utenifra hadde jeg irritert meg grønn over men det er kansje bare meg:???:

ellers ett flott utgangspunkt

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddis-poddis
    noen spesiell grunn til at du ikke fjerner vindu helt?
    teppe i syne fra utenifra hadde jeg irritert meg grønn over men det er kansje bare meg:???:

ellers ett flott utgangspunkt
    Slik jeg forstår, vil vi da miste BOA uten vinduer. Orker ikke legge ny kledning akkurat nå... Vinduene kan potensielt fjernes senere, men tror de blir stående. Hvis du har noe gode tips til alternativ til sort teppe, kom gjerne med dem. Jeg vurderer å gjøre vinduene om til speil ;-)

Newcomer oddis-poddis sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Slik jeg forstår, vil vi da miste BOA uten vinduer. Orker ikke legge ny kledning akkurat nå... Vinduene kan potensielt fjernes senere, men tror de blir stående. Hvis du har noe gode tips til alternativ til sort teppe, kom gjerne med dem. Jeg vurderer å gjøre vinduene om til speil ;-)
    ok da skjønner jeg.

finnes jo speil film, frost film og sot film som er penere enn ett teppe

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig med to strøk! Phew...

En ting jeg lurer på, er hvor jeg bør strekke ledningene. Vurderer å borre hull til K-rør over vinduet, men det kan hende at luftekanalen er like enkel og grei.

Har ryddet bort persienner, lamper, hyller og gardinstenger fra rommet hvor kinoen skal bygges. Skal ut å handle materialer for å tette vinduene imorgen, samt finne ut hvor jeg kan få kjøpt Rockwool Trinnlydplater. Noen forslag?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddis-poddis
    ok da skjønner jeg.

finnes jo speil film, frost film og sot film som er penere enn ett teppe
    Takk for tipset, tror jeg skal satse på en frost film. Fant en plass i Sørlandsparken som er forhandler av Solfilm fra Solfilmsgruppen Norge AS :-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Handleliste for imorgen (28.10.2011)

Da skal jeg forsøke å regne litt på materialer for å finne ut hva jeg må handle.

458 cm / 60 = ca. 7,6 stendere på langsiden.
    440 cm / 60 = ca. 7,3 stendere på langsiden.
    ca. 30 totalt.

Høyden er 238 cm, totalt 7140 cm for stendere.

Tillegg kommer bunn- og toppsvillene, 916 cm (oppe og nede) x 880 cm x 2 = 3592 cm.

Totalt: 10732 cm ... HUNDRE OG SYV METER MED 48X98 STENDERE?!

Koster heldigvis 12,90 pr. lm hos byggmax, ca. 1400,- i stendere det ++ litt ekstra.

Deretter er det himlingsbjelker, der trenger jeg dimensjonen 36x148. Ca. 8 bjelker, det holder med 60 cm cc? 3520 cm av disse, 19,95 pr. lm som blir totalt ca. 720,-

Lurer på om jeg skal sjekke ut Montér, de har et byggevarehus her i Vennesla, men de er ikke forhandler av Rockwool slik de andre Montér-butikkene i Kristiansand.

Handleliste for imorgen:

• Frostfilm til vinduer
    • Litt isolasjon til vinduene
    • Tresponplate e.l. til å dekke vinduene
    • 122 meter med 48x98 konstruksjonsvirke
    • 44 meter med 36x148 konstruksjonsvirke
    • 22 kvm Rockwool Trinnlydplate 20 mm
    • 3 pakker Rockwool Flexi A-plate med dimensjonene 575 x 1200 x 100 (riktig med 100mm tykke på 98 mm konstruksjon?)
    • 22 kvm gulvsponplater
    • 22 kvm gipsplater
    • Skruer og litt mer spiker til pistolen
    • Trelim
    • Silikon

Jeg har ett viktig spørsmål: Hvordan skal jeg feste sammen trinnlydplatene i det flytende gulvet? Hvordan skal jeg feste sammen gipsplatene? Gulvsponplatene limer og spikrer eller skrur jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes litt snaut ut med 107 løpemeter stendere. Du skal vel ha til alle 4 veggene? Husk også at det gjerne blir nødvendig med ekstra stendere rundt dører etc. (hvis du ikke er heldig med avstandene).

Jeg brukte ca 110 løpemeter i vårt kjellerrom som er ca 4x4,5m - men der var det kun 3 vegger (hvorav ene har trapp, så ble litt tilpasninger der). Det er også kun 205cm under taket her...

Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •