Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 412
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Hvorfor ikke bruke tyvek duk?
    Kanskje det? Jeg fant denne til Isola: Soft Vindsperre - Isola

Men, spørsmålet er hvorvidt ett ekstra lag med gips på den gamle veggen er bedre enn luft? Det er det nok... Dessverre vil jeg ikke få gips på HELE veggen, det blir noe kledning helt øverst og det blir en asfaltplate helt nederst og litt kledning på sidene...

Hva foreslår dere? Gips på den gamle veggen mot stua? Nå har jeg gips mellom stendere, men det er jo ikke like tett som plater som dekker hele veggen.

Jeg må ha en papp e.l. for å holde isolasjonen på plass på reisverket i det nye rommet som bygges. Der kan jeg kanskje bruke tyvek, men vil det virkelig være noen forskjell på tyvek eller asfaltpapp? Dette er tross alt på innevegger og skal ikke stoppe vind eller vann.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra BYGGFORSK blad:

"Vegg og himling. Tabell 221 angir noen typiske verdier
    for hvilken forbedring man kan forvente av luftlydisoleringen for vegg og himling. De to parametrene som bidrar mest til forbedringen, er avstanden mellom eksisterende vegg og den nye platekledningen i det indre
    rommet (hulromsdybden), samt flatemassen til den nye
    platekledningen."

Siden jeg skal ha 2 lag med gips, er det 9 dB (R’w dB) ved 5 cm og 10 dB ved 7,5 cm avstand. Jeg vil få først 10 cm som er 2"4'en, deretter ca. 3-4-5 centimeter mellomrom, deretter blir det bærebjelkene som også er 4 tommer, hvor da luften treffer gipsplatene. Altså ca. 23 cm mellom innvendig kledning og veggen mot stuen.

Men etter å ha lest litt, dropper jeg pappen og lar isolasjonen holde seg selv på plass. Men, spørsmålet er: Kle veggen med gips, eller ikke?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første Elko-boks installert!

Da har jeg installert min aller første Elko-boks .. (ever!) ;-)

Etter jeg hadde borret hull og brukt sag, fant jeg ut i en brosjyre til Elko at det selvsagt skal brukes en 73mm hullfres for disse hullene. Heldigvis gikk det greit og lage hullet "manuelt" - men jeg gjør ikke det en gang til.

Veggen har nå blitt veldig tykk, slik at dobbel-gips lengde ikke er nok. Hva kan jeg gjøre? Elko selger utforingsring for 1,5 boks (nr.
    12 237 09) og dobbel, men jeg finner ikke til enkel?

(UTFORINGSRING 6MM 1,5BOKS | Elektroimportøren AS)

Eneste jeg finner er utforingsring for takboks, men det blir ikke riktig heller... tror jeg? Takboks Utforingsring L292-10 Elko | Elektroimportøren AS

Det er 1 cm feil nå. Alternative er å kutte litt i gipsen, slik at jeg kan få ført boksen nærmere den indre kledningen. Tipper jeg gjør det etterpå... Fant akkurat to alternativer i hovedkatalogen til Elko,
    12 248 80 og 12 248 75, som forer 3 og 7 mm... men, men, jeg tar en svensk løsning!

Da disse boksene er langt ifra lufttette, kommer jeg til å bygge en egen innkapsling i gips rundt boksen, slik jeg har sett andre har gjort (BEF?, RuneW) på forumet.

Målte opp og tegnet strek...

-p1080701-jpg

Etter jeg hadde borret første hull, fant jeg ut at sagen selvsagt ikke kommer til pga. bjelken... Da ble det å borre tre hull slik at jeg kunne tegne en ring på andre siden.

-p1080702-jpg

Tegnet opp på andre siden og begynte å kutte...

-p1080703-jpg

Dette gikk jo greit!

-p1080704-jpg

Bare LITT skeivt... men det ble fint til slutt ;-)

-p1080705-jpg

Tøft med hull helt igjennom! :-D

-p1080708-jpg

Boksen passer perfekt, bare litt for kort...

-p1080712-jpg

Handlet 15 meter med 32mm rør hos Clas Ohlson idag. Dette er noe slags vannrør... tror de skal fungere utmerket for HDMI kabling :-)

-p1080698-jpg

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Veggen skal ikke gipses i ytterkant, fordi jeg ønsker å ha størst mulig tomrom mellom A og B i skissen nedenfor. Slik jeg har forstått det, er det bra for lydisoleringen med størst mulig tomrom. Dette blir selvsagt kun mot stuen, mot de andre 3 veggene er det fortsatt huntonitt-plater på veggen, med isolasjon innvendig. Problemet var at veggen mot stuen, ikke var isolert. Den veggen var en gammel yttervegg, hvor jeg nå har fjernet en ytre huntonitt-plate, kledning og asfaltplate.

Her har jeg lagt en skisse som viser veggen fra stuen og inn mot kinoen.

(Skissen er ikke helt 100% ferdig... men må ut en tur)

-konstruksjonsskisse-png
    Gjør slik du har skissert her, med gips montert på bakside av stuekledning. Da øker du massen på veggen, gjør den stivere og demper bedre.
    Isoler det du kaller "bærebjelker" og "reisverk". Vær nøye med kapping av isolasjon så sitter den fast av seg selv. Trenger ingen tyvek/papp eller annet tull.
    Om du er bekymret for at den skal sige ned med tiden klasker du opp noen striper med ståltråd i sikksakk for å holde den på plass.
    Monterer du gips på stenderverket også (der du har tegnet inn asfaltplate) lager du en textbook triple leaf vegg. Ikke gjør det

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk :-) Da begynner jeg å fuge de gipsplatene jeg har satt opp til nå.

Angående de 3 andre veggene, her fjerner jeg ikke huntonitt-platene. Her får det bare bli litt mer vibrasjoner, alle veggene er yttervegger, også taket og gulvet.

Helt vilt hvor mye verktøy man må kjøpe for en slik jobb... Jeg hadde endel verktøy på forhånd, men hadde aldri drømt om hvor mye jeg må kjøpe inn. Har misbrukt endel 22mm og 32mm bor fordi det var spiker i 3 av hullene jeg lagde mellom AV-rommet og kinoen. Nå må jeg egentlig ut å handle mer verktøy, men må vente helt til mandag :-(

Røret på 32mm jeg har kjøpt, har en indre diameter på 32mm. Derfor må jeg borre med 38mm for å få plass til røret. Jeg vurderer å bruke dette til flere ledninger, da jeg har ganske mye ledninger som skal opp...

Jeg kommer til å blande litt ledninger i rørene, det får bare bli slik... Dette er min foreløpige skisse over kablingen. Kan selvsagt borre enda flere hull, men det begynner å bli trangt om plassen.

-kabler-png

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Room layout

Da har jeg begynt å tenke litt mer på layout av rommet... Denne blir litt annerledes etter jeg bestemte at vi bygger ut en falsk vegg for høyttalere og buet lerret. Nå blir det ganske trangt om plassen i rommet... Har fjernet 15 cm fra hver side i lengden for rom-i-rommet.

Opprinnelig var planen å plassere en to-seter sofa på en opphøyning bak frontrekken av reclinere (4 stk). Etter nærmere gjennomtanke, hadde det vært flott å kunne ha flere seter bak.

Første skisse hvor vi får for liten avstand til lerret til å ha 330 cm bredt lerret:

-room_layout_1-png

Jeg bygger eller kjøper stoler ("kinostoler") som er 50 cm brede og plasserer disse på bakveggen. Bredde med armlener regner jeg 65 cm. Får nesten plass til 5 seter, men blir nok 4 her også, pga. dørene.

-room_layout_2-png

Det blir veldig trangt for RF-82 II frontene, må kanskje bygge veggen ut mer enn 48 centimeter...

Alle dimensjoner er etter mål i tegningen, har tatt med SVS-subber, RC-64 front og RS-62 på surround og bakkanaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør tenke gjennom dette veldig nøye. Rommet ditt er ikke veldig lang og det blir lite plass igjen med 2 rad (uansett hva du velger). 2.6m er nær, spesielt med et så stort lerret som du har valgt.

Min forrige kino var 4,5m lang, jeg hadde en falsk vegg 50-60cm unna frontveggen og et 100" 2.35:1 lerret. Å presse inn 2 sofaer var helt uaktuelt. Sofa var mindre enn 1m unna bakveggen.

Jeg sier ikke at jeg har rett og at det du gjør er helt feil men du bør kanskje prøve før du gå til innkjøp av møblene. Min anbefaling er å sette fast et par plater hvor du skal ha falsk vegg, tegn lerret på veggen og satt noen stoler hvor du skal ha sofa. Har du pj så prøv med den så til slutt vet du at det skal fungere

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig det du skriver, blir nødt til å forsøke oss frem. Stolene er det siste vi kjøper og jeg har tenkt å teste med en hvit duk før vi bestemmer oss. Setene helt bak får jeg opp uansett, vil ikke ha sweetspot for langt bak. Tenker noen trange fine kino/stadio-stoler hvor setet vipper.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dei 32mm rørene dine av mykt silikonlignendes stoff? I tilfelle så bør du tenke på at dei er håpløse å trekke kabler i. Å trekke kablene i går sikkert greit med mye glidemiddel, men å få ut ledningene visst du må trekke om kan bli ett stort problem..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Er dei 32mm rørene dine av mykt silikonlignendes stoff? I tilfelle så bør du tenke på at dei er håpløse å trekke kabler i. Å trekke kablene i går sikkert greit med mye glidemiddel, men å få ut ledningene visst du må trekke om kan bli ett stort problem..
    All kabeltrekking blir barnemat i denne kinoen :-) Alle utenom to kabler (stue-stereo) går mer eller mindre rett ned, ingen svinger eller vinkler. Kablene blir dratt lenge før jeg kler veggene, så er jeg sikker på suksess. Hva tenker du om at jeg blander kabler i rørene? Ser mange andre legger veldig mye arbeid i ett rør pr. ledning... Tror det blir 3 stk 32 mm rør. Nettverk, USB, m.m. kan jeg fint blande sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All kabeltrekking blir barnemat i denne kinoen :-) Alle utenom to kabler (stue-stereo) går mer eller mindre rett ned, ingen svinger eller vinkler. Kablene blir dratt lenge før jeg kler veggene, så er jeg sikker på suksess. Hva tenker du om at jeg blander kabler i rørene? Ser mange andre legger veldig mye arbeid i ett rør pr. ledning... Tror det blir 3 stk 32 mm rør. Nettverk, USB, m.m. kan jeg fint blande sammen.
    Problemet med å ha flere kabler i samme rør er visst du skal trekke om en gang. Da kan kablene ha tvinnet seg rundt hverandre, og du må trekke ut alle ledningene. Men utenom det så går det fint Bare ikke bland inn 230V.

Ringen på den elkoboksen din kan du justere ut. Er litt dårlig patent på elko, men du kan dra den ut. Liker bedre scneider sine bokser som det er gjenger på..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for kommentaren :-) Da kjører jeg på! Vet at den kan justeres, men kun for to lag gips... Men det ble perfekt når jeg kuttet litt i gipsen og fikk selve boksen nærmere.

Da er det bare å handle Elko-plate for keystones... Koster jo latterlig mye, 249,-

Bilder fra idag kommer etterpå!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh...leste tydligvis ikke hele innlegget ditt. Rekner med elko også har ringer som er dypere, så du kan bytte ut den som er der. Det har ivertfall schneider. Men det betyr lite no når du har fikset det

Hvor skal du handle elko-plate? Er det dei fra stereovoss du skal ha?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 32mm rørene mine er forresten glatte innvendig, tror det skal gå smertefritt ;-)

Ahh...leste tydligvis ikke hele innlegget ditt. Rekner med elko også har ringer som er dypere, så du kan bytte ut den som er der. Det har ivertfall schneider. Men det betyr lite no når du har fikset det

Hvor skal du handle elko-plate? Er det dei fra stereovoss du skal ha?
    Stereovoss eller den andre plassen hvor de selger slike... har kun funnet 2 plasser, 50,- forskjell på den plata jeg skal ha.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første dag med kompishjelp!

I dag var første gang jeg har fått kompishjelp på kinoen, hvis vi ser bort fra fatteren og kona som selvsagt begge har hjulpet en god del.

Vi fikk gjort unna litt arbeid og i løpet av helga har jeg funnet frem til enda mer ting jeg må handle...

Egentlig kan jeg ikke huske noe mer enn at kameraten min bare spiste muffins og klagde på alt arbeidet jeg gjorde...

-p1080748-jpg

Her er beviset på at undertegnede faktisk jobber. Her smører jeg KZ på vinduene. Fugene for glasset er i elendig stand, fuger litt rundt for å få det litt tett og slik at frostfilmen holder seg på plass:

-p1080760-jpg

Slik ble det bak på den første Elko-boksen:

-p1080714-jpg

Nå passer den perfekt:

-p1080715-jpg

Slik så vinduet ut før jeg begynte med byggskum:

-p1080728-jpg

... og slik rett etter påfylling... eser fortsatt utover. Dessverre var det noe veldig galt med den tuben jeg hadde kjøpt, skummet kom ut veldig tregt... brukt mange minutter på bare ett vindu. En stor flaske holdt til kun 1,5 vindu... er det riktig?

-p1080729-jpg

Karmene på vinduene begynte å falle litt fra hverandre, forsøkte å holde de på plass med litt gipsskruer... men det gjorde ikke saken bedre:

-p1080732-jpg

Da kameraten ankom, fullførte vi gulvet:

-p1080744-jpg

Ryddet og pent:

-p1080746-jpg

KZ overalt...

-p1080750-jpg

-p1080751-jpg

Brukte litt 20mm og litt 16mm bunnfyllingslister:

-p1080752-jpg

Gikk tom for silikon idag... jeg lurer på hvorfor?

-p1080753-jpg

Noen av fugene ble faktisk litt pene til slutt:

-p1080757-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som du trenger et nytt vindu. Det koster litt men da får du mye bedre termisk isolasjon også.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et? Trenger egentlig to :-) Men, de skal tettes. Skal fuge det ene vinduet som kan åpnes. Blir nok så bra atte!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et? Trenger egentlig to :-) Men, de skal tettes. Skal fuge det ene vinduet som kan åpnes. Blir nok så bra atte!
    Da hadde ta dem bort, isolert veggen og lektet med panel istedenfor hvis jeg var deg. Du unngår mulige fukt problemer og det blir bedre isolert.

Det er ikke for seint :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Da hadde ta dem bort, isolert veggen og lektet med panel istedenfor hvis jeg var deg. Du unngår mulige fukt problemer og det blir bedre isolert.

Det er ikke for seint :wink:
    Beholder vinduene for å ikke miste BOA når vi en gang skal selge... Får jeg problemer fikser jeg til sommeren fra utsiden. Skal forresten finne de lufterørene jeg snakket om, men når jeg sitter på PCen... Multitasking er ikke iPaddens store egenskap.

Hentet lyddører idag, tunge beist! Dette prosjektet går hardt utover sparepengene...

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har brukt aaaltfor mye skum på det vinduet
    Det er bare 1/3 som skal fylles, ekspanderingen tar seg av resten.

Edit: har du tenkt å sette opp ny tett isolert innervegg foran vinduet?
    Det er i tilfelle å be om kondensproblemer når vinduene er så gamle...

Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •