Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 8 av 21 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 412
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det var ikke så mye. Jeg mener å ha lest før at det kostet han mye mer enn det å få laget de rammene.

Da er det noe å huske til egen kino
    Mulig det kosta Mye for akkurat de platene, men det er mulig å få detlangt rimeligere hvis det bare er snakk om å trykke printet på stoffet. Lager du rammene selv kan du komme billig unna.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rammene bygger jeg selv, med Rockwool inni og høyttalerstoff rundt :-)

To store eller fire på sidene, en eller to bak, og hele taket. Starter med det først. Vent, glemte bak høyttalerne... Skal ha noen inntil hjørnet.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfeller i taket

Jeg har tenkt endel på bassfellene i taket. Jeg har dessverre ikke mye å gå på i taket, da det blir litt over 2 meter tak.

Det jeg har tenkt er at det kanskje vil være en fordel å ha gjennomtrengende bassfeller (absorbering) i taket, fremfor en solid konstruksjon som reflekterer lyden? Jeg har sett flere lydstudioer og hjemmekinoer som ikke har vært bygget fra bunnen av, men som bruker absorberende akustikkplater på den måten jeg har designet her. Det vil være solid konstruksjon mellom platene jeg bygger, hvor jeg installerer spotter.

Laget en veldig rask skisse i SketchUp som viser hvordan jeg kunne tenkt meg å konstruere dette:

-bassfeller-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TomRon har laget en liknende patent. Det ble pent! Har desverre null erfaring med bassfeller selv, så spent på hvordan det blir hos deg.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Belysning

Det er utrolig mange spennende produkter for belysning... har kikket igjennom noen produktkataloger og det er et univers av produkter å velge mellom.

Tror jeg har bestemt at jeg går for optisk og LED lys for alt i hele kinoen. Har hele tiden hatt lyst til å lage stjernehimmel i taket, men når jeg begynte byggingen slo jeg fra meg den tanken... nå har den kommet tilbake ;-)

Samtidig fant jeg denne fantastisk flotte konstruksjonen hos fiberoptisk.no:

-lys-jpg

Hadde vært rått å hatt en slik konstruksjon på hver sin side av lerretet?

Det store spørsmålet er, RGB-LED eller hvitt lys? Er det noe poeng å ha farget LED lys?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt fremgang

Har brukt de to siste dagene på å hjelpe min lillebror med å flytte. Ettersom jeg har en slik henger, er det min jobb å ordne med flytting av store lass...

-brian_james-jpg

Samtidig som jeg tok det siste flyttelasset idag, hadde jeg samtidig på en palle med gipsplater kjøpt på Byggmax! 1,1 tonn med gips... og det er bare 40 plater, vil dekke veggene men ikke taket.

Jeg var kjempeklar for å begynne å kle veggen mot stuen med gips... frem til jeg oppdaget at høyden inne mellom bunn og stoppsvill er 249cm ... jeg har kjøpt gips som er 240 cm høy :-/ Da blir det en tur ut på Byggmax igjen en av de nærmeste dagene for å kjøpe 250 cm gips som kan kuttes i to og plasseres inn i veggen. Dessverre klarer jeg ikke å få inn en hel gipsplate pga. litt vegg som stikker opp nede og oppe.

Litt bilder fra fremgangen, her legger vi ferdig gipsen på gulvet:

-p1080630-jpg

-p1080632-jpg

-p1080633-jpg

Her er hvor langt vi kom på tresponplatene. Manglet to plater for å fullføre, disse kommer imorgen formiddag sammen med 3 tonn av byggvarer som leveres hos min lillebror... Var nesten like greit å betale for å få det fraktet og så tok vi med to ekstra sponplater til meg.

-p1080637-jpg

I kveld var jeg skikkelig klar... men dette er alt jeg fikk gjort. Fjernet litt mer av asfaltplaten. Har funnet ut at jeg skal kappe ut enda en planke fra den gamle kledningen, for å komme skikkelig til over døren hvor jeg skal ha inn gips og isolasjon. Dessverre er det for lytt i huset til at jeg kan bruke elektriske verktøy på kvelden og jenteungen legger seg halv 8... Håper kanskje det blir bedre når jeg installerer den nye døren fra Swedoor som jeg har hentet. Imorgen tidlig skal jeg hente to stk lyddører, gleder meg! :-D

-p1080663-jpg

-p1080664-jpg

-p1080665-jpg

Slik er det jeg skal lime og skru fast gips mot veggen til stuen:

-p1080666-jpg

Det er en ting jeg lurer på, hvis jeg kler dette reisverket med asfaltpapp til slutt, vil det da fungere som en tett vegg eller slippes det nok luft igjennom slik at jeg ikke risikerer noen triple leaf effect?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du ha asfaltpapp på en innvendig delevegg?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Hvorfor vil du ha asfaltpapp på en innvendig delevegg?
    For å holde isolasjonen på plass og for å holde støvet i sjakk. Bedre alternativer? Er det dumt å gjøre det slik? Har allerede to ruller med asfaltpappa så...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret

Sitter her og leser på tråden til RuneW tilbake fra 2008 angående lerret. Jeg hadde opprinnelig tenkt meg 2,85:1 lerret da dette gjør det mulig for meg å ha 330 cm bredt lerret. Men, alle går jo for 16:9... (er jo ytterst få filmer som kommer osm 16:9, stort sett Uwe Boll sine filmer som bruker det formatet).

150" 16:9 har en rammedimensjon på 354 x 209 cm hos AVShop (DreamScreen).

Taket var opprinnelig 238 cm, jeg mister minimum 25 centimeter på gulv og taket,

Jeg får ca. 213 centimeter (blir nok mer som 211) og da blir det trangt med center under et lerret som er 209 cm...

138" blir nok det beste alternativet, det er 300 cm bredt lerret med rammedimensjon på 320 x 188 cm.

Jeg har mellom 23 og 25 centimeter å gå på for centeren... Klipsch RC-64 er 20,3 cm høy... Det går vel bra, rammen på lerretet er 10 centimeter!

Er det helt idiotisk med center som nesten står på gulvet? (5 centimeter over?) Må jeg helt ned på 120"?

Alternativet er selvsagt å fore ut veggen og plassere høyttalerene skjult, slik jeg opprinnelig hadde tenkt. Da vil jeg kanskje få et mye bedre lydbilde?

RF-82 II har en dybde på 41,4 cm, da må jeg fore ut veggen ca. 45 centimeter? Tror lengden på rommet blir ca. 424 cm med alt konstruert, redusert til eventuelle 379 cm hvis jeg forer ut veggen...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Sitter her og leser på tråden til RuneW tilbake fra 2008 angående lerret. Jeg hadde opprinnelig tenkt meg 2,85:1 lerret da dette gjør det mulig for meg å ha 330 cm bredt lerret. Men, alle går jo for 16:9... (er jo ytterst få filmer som kommer osm 16:9, stort sett Uwe Boll sine filmer som bruker det formatet).
    Der tar du feil synes jeg. Min erfaring er at alle bra filmer som har kommet de siste årene er 2.35:1.
    Ser du mest på filmer/BD så anbefaler jeg at du går for 2.35:1 kurvet lerret (helst lyd transparent).
    Ser du mye på TV eller TV serier så anbefaler jeg at du går for 16:9.
    Det finnes løsninger med maskering/gardiner så det lar seg løses med litt ekstra penger og arbeid.

Er det helt idiotisk med center som nesten står på gulvet? (5 centimeter over?)
    Ja! Lyden skal komme fra midten av lerret, verken under eller over. Det er der handlingen skjer ;-)

Alternativet er selvsagt å fore ut veggen og plassere høyttalerene skjult, slik jeg opprinnelig hadde tenkt. Da vil jeg kanskje få et mye bedre lydbilde?
    Å se på film handler om en total opplevelse. Det er viktig med bra lyd, bra bilde men å ha en del høyttaler, elektronikk, kabler, potteplanter,... foran seg er noe jeg opplever som forstyrrende.
    Jeg har hatt først kombinert kino/hifi (med 16:9 flat lerret, all elektronikk foran og presence løsning fra Yamaha).
    Så bygget jeg alt om til dedikert kino (2.35:1 lyd transparent buet lerret med falsk front vegg og usynlig hjemmekino høyttaler/sub bak). Da fikk jeg følelsen av å være inni filmen akkurat som på kino! 2.35:1 er helt åpenbart mye bedre til film enn 16:9.
    For meg er det ikke noe annen mulig løsning for de som virkelig vil ha hjemmekino, alt annet betyr bare kompromisser og redusert opplevelse.

Dette er min mening og andre kommer helst sikkert til å ha en annen mening. Det beste er å finne hva DU synes er best, kanskje besøke andre kinoer for å oppleve selv.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk! Jeg har vært skeptisk til 16:9, ikke alle gamle råd på forumet man skal følge ;-)

Dette er kino, dette er film! Blir litt TV-serier og litt Xbox, men vi har en egen TV-krok med 5.1 surround til (barne) TV.

Hvor viktig buet lerret er, er jeg usikker på. Har sett på AVShop sin kino og har egentlig bestemt meg for et rett lerret.

Nå er spørsmålet, utforing eller ikke... Tror nesten vi må ta den avgjørelsen når rommet nærmer seg ferdig, prøve litt sitteposisjoner. Har dessverre ikke mye å gå på i lengden, da vi ønsker 2 rader med stoler og sofa.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk! Jeg har vært skeptisk til 16:9, ikke alle gamle råd på forumet man skal følge ;-)
    Jo, bare hyggelig
    Det er viktig å filtrere hva man leser og tenke seg om. Det finnes mange gode råd. Men enda flere dårlige!

Hvor viktig buet lerret er, er jeg usikker på. Har sett på AVShop sin kino og har egentlig bestemt meg for et rett lerret.
    Jeg fant ut at buet gir en økt kino opplevelse. Jeg klarer ikke å forklare det med ord, det må nesten oppleves.

Nå er spørsmålet, utforing eller ikke... Tror nesten vi må ta den avgjørelsen når rommet nærmer seg ferdig, prøve litt sitteposisjoner. Har dessverre ikke mye å gå på i lengden, da vi ønsker 2 rader med stoler og sofa.
    Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil bruke utforing. Det er like enkelt å bygge en falskvegg (med 2"x4" eller 2"x6") hvor du monterer lerret på og plassere høyttalerne bak på hjemmelaget stativer (utseende har ikke noe å si der). veggen kan du raskt kle med scenemolton. Se på BEF sin tråd for en veldig god eksempel av hvor fint det kan bli.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er av voldsom praktisk betydning, men BEF sin frontvegg er trukket med høytalerstoff.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sier å fore ut veggen, mener jeg en falsk vegg :-)

Det var planen før vi flyttet inn, hadde bare rommet vært en meter lengre... Blir nok til at vi gjør det slik likevel, lerretet kan være litt innsunket i veggen tenker jeg, spesielt hvis vi går for buet. Dere har for mye innflytelse på meg, men det er bra! Planlegging av dette tar minst 90% av tiden, byggingen er lett og rask. Takk igjen til alle!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra med inspirasjon! For å se ordentlige fiffige løsninger, så vil jeg anbefale deg tråden til Denonbuster og tråden til Per Christian. De har begge særdeles fornuftige løsninger, og i allefall Denonbuster har ikke spist opp så alt for mye plass. Det blir jo selvfølgelig en grommere kinofeeling med skjult front, og hadde jeg hatt plass til det ville jeg satt igang med dette selv.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for lesetips, har vært innom en haug av byggetråder de siste månedene og tidligere år. Umulig å lese igjennom alt, tar jo timesvis så jeg tar litt her og der når jeg har tid. Dessverre er ikke trådene konstruert til å være step-by-step instruksjoner, men det er jo litt av sjarmen også.

Nå droppet jeg å hente lyddørene idag, gikk heller innom Trend og handlet meg Stanley kniv (endelig), langt vater, KZ for heft til fuger, gass-ovn for oppvarming av hus og kino mens jeg bygger. Låner en lignende ovn av fatteren, den blir nå plassert i garasjen slik at jeg kan varme opp den når jeg begynner på det elektriske og gipsplater der.

Begynte å kutte gipsplater akkurat nå, jeg bruker bare 2,4 meters plater og legger 3 lengder i høyden på veggen mot stua. Jeg fuger disse med akryl-fuge da disse skal være faste til veggen og er bare en ekstra ting jeg gjør for lyddemping. Da får jeg testet hvordan KZ fungerer, aldri brukt det tidligere.

Når jeg begynner å bli ferdig med veggen, blir det å gå over hele rommet og fuge hvert eneste hjørne i vegger og tak. Forsøke å tette så godt jeg kan. Rundt vinduene blir det byggskum, slik at jeg får bukt på trekken som kommer inn dit.

Etter å ha diskutert løsningen med vinduet på en annen tråd, er jeg noe skeptisk til fuktproblemer med vinduene - men jeg kjører på! Hvis det blir helt galt, river jeg ned kledningen fra utsiden og fjerner vinduene fullstendig.

Ønsker å gjøre dette riktig og bra, men jeg ønsker heller ikke å bruke mye unødvendig tid på arbeid som kanskje ikke er nødvendig. Hadde vært flott om vi kunne sett noen filmer allerede til jul, da vi skal feire jul i vårt hus med hele familien. Regner ikke å være ferdig med lys, bassfeller og lydabsorbering til jul, men rommet, med dører, bør være relativt ferdig innen da.

Nå må jeg huske å ordne med retur av alle rack-hyllene jeg har fått, det må gjøres ikveld... Bilder av veggen kommer ikveld!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gipsing av vegg mot stue

Da har jeg kommet igang med gipsing av vegg mot stue. Jeg bruker konstruksjonslim og gipsskruer - selv om limet kun fester seg til pappen på veggen. Skrudde i en drøss av skruer, disse er ikke så dype for å unngå å lage hull igjennom.

Spørsmål: Hvor mange skruer skal jeg vanligvis ha i en gipsplate når jeg begynner på det innvendige rommet?

Gjett hva jeg fant ut av?! ... Det er faktisk 2,39m mellom bunnsvill og toppsvill alle plasser bortsett fra den éne jeg målte på! Flaks at jeg bestemte meg for å bare bruke 2,4m gips og ikke handle inn noen 2,5 plater!

-p1080668-jpg

-p1080669-jpg

Dere vet hva som befinner seg midt inne i gipsplatene dere handler på Byggmax? Luftbobler! :-/ ... Litt skremmende å finne sånt midt inne i ei plate, håper ikke det gjelder flere av platene.

-p1080673-jpg

Litt akryl fuge fikser problemet:

-p1080674-jpg

Litt fremgang:

-p1080676-jpg

Mer fremgang:

-p1080680-jpg

Nå har jeg fjernet alt som skal fjernes av kledning og asfaltplater på veggen. Jeg får dessverre ikke gips inn helt opp til venstre, men jeg får i det minste inn isolasjon der.

-p1080688-jpg

Har en utfordring med veggen på høyre side... Skal jeg kutte opp kledningen og se om jeg klarer å få inn isolasjon her også? Jeg er redd at dette området er en potensiell liten felle ifht lydisolering...

-p1080681-jpg

Var på posten idag og hentet pakke fra Monoprice.com! Jippi! ... men dessverre klarte de bragden å ikke sende rammen for høyttaler-panelet. Ikke at det haster så veldig... Klagde på online support, de sender en ny pakke med rammen til meg ;-)

-p1080691-jpg

Fant ut at jeg hadde bestilt feil antall USB 3.0 keystones... bare 1, skulle hatt 3 stk. Etter nærmere gjennomtanke ønsker jeg 1 stk USB 3.0 til. Hvis det er noen som skal bestille fra Monoprice.com snart, kan dere ta med en ekstra keystone til meg?

-p1080692-jpg

Dette er ett av to paneler jeg hadde planlagt å bruke til høyttaler-terminalene i stuen, hvor vi skal ha stereo-lyd. Dropper å bruke disse panelen, så hvis noen ønsker å kjøpe de, kan de fåes nesten gratis. Kjøper istede paneler som er kompatibel med Elko-boks og ett panel for fire terminaler. Fant ut at jeg ikke får plassert veggpanelene helt til hver sin side, så da er det like greit å ha begge utgangene samme plass.

-p1080694-jpg

Bakpanelet i kinoen! Her har jeg 8.2 surround, 2 stk HDMI, 2 stk LAN (har en ekstra også), 3.5mm jack, 1 stk USB 3.0, 2 stk USB 2.0. Jeg skal ha 1 stk 3.5mm jack til, som skal brukes til en IR-greie som sender signaler ned til AV-rommet. De to ekstra hullene får jeg egentlig ikke plass til noe, ettersom LAN-keystone faktisk er litt breie... Men, jeg har lyst til å installere 2 ekstra utganger til en høyttalerkanal der, slik at jeg får 9.2.

-p1080695-jpg

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å holde isolasjonen på plass og for å holde støvet i sjakk. Bedre alternativer? Er det dumt å gjøre det slik? Har allerede to ruller med asfaltpappa så...
    Asfaltpapp har ingenting i en innvendig vegg å gjøre.
    Isolasjonen holder seg selv om den er montert riktig.

"holde støvet i sjakk" <- hæ? skal ikke veggen fores ut og gipses?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen skal ikke gipses i ytterkant, fordi jeg ønsker å ha størst mulig tomrom mellom A og B i skissen nedenfor. Slik jeg har forstått det, er det bra for lydisoleringen med størst mulig tomrom. Dette blir selvsagt kun mot stuen, mot de andre 3 veggene er det fortsatt huntonitt-plater på veggen, med isolasjon innvendig. Problemet var at veggen mot stuen, ikke var isolert. Den veggen var en gammel yttervegg, hvor jeg nå har fjernet en ytre huntonitt-plate, kledning og asfaltplate.

Her har jeg lagt en skisse som viser veggen fra stuen og inn mot kinoen.

(Skissen er ikke helt 100% ferdig... men må ut en tur)

-konstruksjonsskisse-png

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor ikke bruke tyvek duk?

Side 8 av 21 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •