Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 412
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilasjon

Har skrevet om det før nugstarr ;-) Vurderte å hente varmluft fra stua, men kun i ett minutt. Oppvarming blir to stk panelovner og inn- og utlufting vil skje rett ut i friluft, bort fra huset. Eventuelt kanskje tar jeg å henter luft fra taket, da det er et lite skråtak over rommet med luftehull i "mønen". Men da ødelegger jeg taket... Og fint å bevare parketten og tak når jeg bygger. Da blir det ikke innsug direkte utenfra, men en luft som kanskje er mer sval om sommeren. Har ikke tenkt mye over varme sommere og kjøling...

Så, da blir det to kanaler som vil gå fra utkanten av huset og inn foran og bak i kinoen. Frisk luft inn bak, dårlig luft ut forran. Takk for kommentar og jeg forsøker å gjøre alt etter kunstens regler!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fuging av eksisterende bygg

Da har jeg (tidligere) vært ute å fuget veggen, samt lagt en fuge ned i gulvet mellom parkett og asfaltpapp og asfaltplate. Brukt akryl til disse fugene, da det ikke skal være veldig fleksibelt.

Før:

-p1080498-jpg

Etter:

-p1080503-jpg

-p1080497-jpg

-p1080507-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flytende gulv

Da er vi godt i gang med å bygge det flytende gulvet. Dette bygges med fire lag, først papp, deretter lydtrinnplater fra Glava, hardgips fra nordgips og til slutt tresponplater som limes. Forsøker å legge alt uten at skøyter går i hverandre.

Gjorde en liten feil da jeg la ned lydtrinnplatene, men jeg tror det ble ganske bra likevel. Gjorde samtidig en liten tabbe med gipsplatene, glemte å kutte de litt slik at vi måtte kutte platene etter de var lagt ned og delvis fuget.

Valgte å ikke kutte for mye i gipsplatene, slik at det ble 2 plater pr. lengde og ikke 2+3 plater pr. lengde, slik vi gjør med tresponplatene.

Pappen legges:
    -p1080509-jpg

Kjøpt litt kiler og bunnfyllingsliste for fuger. Har i ettertid handlet inn både 10mm, 16mm og 20mm lister:
    -p1080512-jpg

Lydtrinnplater legges:
    -p1080515-jpg

Mer plater:
    -p1080523-jpg

Lag nummer 3 med plater ble lagt andre veien. Disse ble etter bildet ble tatt, flyttet vi platene slik at kappen kom på motsatt side og det var ingen skjøter som går parallelt med gipsplatene oppå:
    -p1080524-jpg

Litt fuging:
    -p1080529-jpg

En større fuge:
    -p1080541-jpg

Tresponplater på plass! Gulvet tar form :-)
    -p1080547-jpg

Dette er hvor langt vi kom idag. Senere ikveld skal jeg fullføre papp og lydtrinnplater, slik at det blir gips og tresponplater igjen... som gjøres på kommende onsdag:
    -p1080552-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bøyer meg pent i støvet, for innsatsen dere legger ned! Ser du har fått med deg den eldre garden på litt arbeid også! Det liker jeg! I dette tempoet er du brått ferdig i god tid til jul!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Bøyer meg pent i støvet, for innsatsen dere legger ned! Ser du har fått med deg den eldre garden på litt arbeid også! Det liker jeg! I dette tempoet er du brått ferdig i god tid til jul!
    Hehe, takk for det :-) Faktisk har alle barna til fatteren kjøpt seg hus de siste månedene. Lillebror flytter på tirsdag, søster flytter neste helg - så fatteren får mye å gjøre fremover... Samtidig som han pusser opp badet hos seg selv og mor... Som ikke går fremover når han er her og hjelper, hehe. De står der nå, uten dass og uten dusj.

Hadde vært veldig flott å bli ferdig før jul, men det spørs... Får se hvordan det går fremover. Vi tenker endel på finishene i rommet. Blir mørkt/sort teppe som vi teiper fast til gulvet, veggene tror jeg blir malt i en mørk og matt farge, samme med taket. Vegger og tak får store hjemmelaget absorberingsrammer. Skal bygge skråtak i kantene, her blir det spotter.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er dette bra nok?

Nå har jeg et spørsmål til forum-folket... Går det bra om jeg har brukt masse små kapp på gulvet? Hvis ikke dette er ålreit, må jeg åpne en hel pakke med lydtrinnplater...

Er dette greit? Eller er dette helt forferdelig elendig og ødeleggende for hele kinoen?

-p1080607-jpg

Klargjort for gips og trespon!

-p1080604-jpg

(Opplasting av bilder fungerer ikke, har lagt bildene på Flickr)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro det går helt fint, siden det ikke er presset ned noe sted men hvis du ikke er helt sikker ville jeg sjekket med byggvarehandelen. Er det ikke Montér du bruker? Ellers ser det jo veldig fint ut så langt! Bra fremgang altså!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk av kapp som du har gjort på det ene bildet er ikke noe problem, men bør begrenses til små (og få) områder.
    Om det bare er den lille delen du har avbildet er det bare å gi full gass.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Da kjører jeg på med litt kapp her i enden og sparer noen hundrelapper, som kan brukes på mer gips.

Har funnet ut at jeg vil legge gips inne i veggen mot stuen. Tenker det blir en tur ut på Byggmax etter vi er ferdige med det flytende gulvet imorgen. Nå skal jeg bruke litt tid på litt ulike skisser som viser tverrsnitt av konstruksjonen og den ferdige kinoen.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interiør

Gulv: Mørkt teppe
    Vegger: Strier med mørk matt farge, scenemolten hengende som et sceneteppe rundt veggene. Akustikkplater på vegge og tak, usikker på om disse skal være forran eller bak teppet?
    Lys: Montert i skråstilt bassfelle rundt taket. Bassfellene skal bygges med akustikkplater med anfestning for lys hver 50 cm og 10 cm feste for lys. Har vært usikker på om bassfellene burde vært konstruert i gips eller spon, men tror det er mer optimalt å konstruere de av absorberende materiale.

(Denne posten vil oppdateres når jeg finner produkter)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Vegger: Strier med mørk matt farge, scenemolten hengende som et sceneteppe rundt veggene. Akustikkplater på vegge og tak, usikker på om disse skal være forran eller bak teppet?
    Scenemolton hengende rundt veggene kan være vanskelig å få fint tror jeg. Har du tenkt å bruke Scenemolton som gardiner som du dra når du ser på film for å dempe lys refleksjoner? Som lyd demping er den ikke verdt mye.

Akustikk platene kan du plassere både foran og bak Scenemolton (du mente Scenemolton og ikke teppet ikke sant?), det spiller ikke noe rolle lydmessig. Det blir opp til dere å se hva som er penest

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så noen bilder av en hjemmekino hvor det var brukt scenemolten som "gardiner" på veggen. Så pent ut syntes jeg. Har sett scenemolten brukt med strekk, det så ikke pent ut.

Det er for lyden sin skyld først og fremst, er det unødvendig? Bør jeg bruke høyttalerstoff eller scenemolten til å kle akustikkplater? Takk for godt innspill!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så noen bilder av en hjemmekino hvor det var brukt scenemolten som "gardiner" på veggen. Så pent ut syntes jeg. Har sett scenemolten brukt med strekk, det så ikke pent ut.
    Det blir en smakssak. Noen liker det, andre ikke. jeg har brukt Scenemolton på frontveggen rundt et 2.35 lerret og det ble fint. Jeg har også sett det brukt hos andre (Hjemmekino og AvShop sine kinoer for eks) hvor jobben var godt gjort og det ble veldig fint. Jeg tror at det har mye med finishen å gjøre.

Det er for lyden sin skyld først og fremst, er det unødvendig?
    De fleste som bruker Scenemolton privat ikke forstår ikke hva det brukes til. Som jeg har forstått så er den brukt av proffer til lys demping, ikke lyd demping.
    Den kan brukes til å dempe lyd refleksjoner men den demper bare høyfrekvenser (for tynn og lett til å dempe mellom og bass frekvenser). Ulempen med å kle vegger med den er av rommet ditt blir veldig 'dødt' men skal forsatt ha ukontrollert bass.

Bør jeg bruke høyttalerstoff eller scenemolten til å kle akustikkplater? Takk for godt innspill!
    Akustikkplater trenger du ikke å kle hvis du kjøper de svarte. Du kan lage rammer (enkelt og fungerer bra) eller lime dem direkte på vegger/tak.

De kan kles med alt mulig stoff på en veldig fin måte. For eks:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scenemolten ville bli brukt for lysdemping også så klart ;-)

Men, kanskje vi skal se bort ifra det inntil videre...

Har vært en tur innom Fargerike og fått med noen prøver for teppe og maling. Tror det blir til at vi limer på "sparkel på rull"/fibertapet som det kalles og maler den.

-p1080629-jpg

Smart med en tur innom der, da fant jeg ut at tepper kommer i lengder på 4 meter. Da gjør jeg veggene 4m fremfor 4,1m ;-)

Er de akustikk-platene hjemmelagde?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne akustikk paneler er enkelt å få til. Det er mange tråder her inne om det! Finn et høyoppløst motiv du ønsker deg, og send det til et trykkeri som trykker det på pustende stoff.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon.

Hei. Vil det ikke være smartere med frisk luft inn foran, og gammel ut bak?? Det kan bli kaldt nedover nakken med en liten kald bris fra oven.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne akustikk paneler er enkelt å få til. Det er mange tråder her inne om det! Finn et høyoppløst motiv du ønsker deg, og send det til et trykkeri som trykker det på pustende stoff.
    De bildene i innlegget mitt over er ikke fra kinoen min. De to siste bildene viser hvor fint du kan få det men det er ikke billig, langt fra det ...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    De bildene i innlegget mitt over er ikke fra kinoen min. De to siste bildene viser hvor fint du kan få det men det er ikke billig, langt fra det ...
    Billig er det vel ikke, men fant et sted der de trykket på et spesielt stoff for rundt 600,-. Da blir det ca 750-800 kr pr. Panel. Dyreste måte er jo å ta deg gjennom fotobutikken...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig er det vel ikke, men fant et sted der de trykket på et spesielt stoff for rundt 600,-. Da blir det ca 750-800 kr pr. Panel. Dyreste måte er jo å ta deg gjennom fotobutikken...
    Det var ikke så mye. Jeg mener å ha lest før at det kostet han mye mer enn det å få laget de rammene.

Da er det noe å huske til egen kino

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bussulf
    Hei. Vil det ikke være smartere med frisk luft inn foran, og gammel ut bak?? Det kan bli kaldt nedover nakken med en liten kald bris fra oven.
    Mulig, jeg tror jeg har funnet ut at jeg legger rør til innsug og utsug langs himlingsbjelker som er 15 cm i høyden.

Nå kan det hende jeg tar 10 ekstra cm fra den ene veggen og kunne lagt lufterør der også.

Dessverre hadde jeg 2 sponplater for lite til gulvet, argh! Da ble ikke det helt ferdig idag heller. Men, jeg fikk litt fra Posten idag. Hyller til rack-skapene mine og Blu-ray brenner for å ta backup av filmer.

Hentet den nye døren ut til stuen idag, ser bra ut. Fint med gummilister, bør bok hjelpe litt. Lyddørene kommer imorgen.

Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •