Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 6 av 21 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 412
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Tusen takk! Latterlig billig, jeg bestiller en 8.2 surround plate og en ramme for den: 3-Gang 8.2 Surround Sound Distribution Wall Plate

$58.80 i shipping for noe som koster $19 ... ;-)
    ja du må nok bestille mye for at shippingkostnaden ikke tar overhånd. Jeg bestilte mye internett kabler og annet stikk etc til resten av huset iom at jeg bygget nytt hus. Da ble det ble prisen meget god.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt veggpaneler fra Monoprice.com. Bestilte også høyttaler-paneler for stereo output i stuen. Da dette er på samme vegg som jeg nå skal tett med rom-i-rom løsningen og som skal drives av samme receiver, var det viktig å få på plass de også. Har kjøpt:

- 8.2 surround panelet + feste.
    - Panel med 12 hull og innhold til dette + feste.
    Hvordan har du tenkt å løse utfordringen med festing av rør her? Det blir jo endel rør mtp 8.2 + HDMI. De rammene som selges hos monoprice.com etc er jo ikke særlig gode å feste noenting i, ei heller er de særlig gode på lydisolering...

Tar gjerne noen tips på HDMI-kabler som passer fint i 32mm rør.
    Jeg var innom på lørdag å fikk meg en 10m kabel fra eagle cable. (Fikk den forresten 200kr billigere enn listepris siden selger sa feil til meg når jeg spurte om pris) Den var iallefall veldig enkel å trekke i et 32mm rør! Har ikke testet den, så kan ikke anbefalle kvaliteten, men ser ut til å være godt skjermet hvertfall!

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pengatom: Hvordan jeg skal få festet panelene, godt spørsmål :-) Jeg må se hvordan anfestningene er, hvis de er altfor skrøpelig har jeg i det minste bruke de for å lage min egen anfestning, gjerne i metall.

Lydisolering skal jeg nok få til på en måte, som nevnt har jeg lyst til å ha en løsning hvor jeg kan forandre på koblingene ved fremtidig behov.

Takk for kommentar! :-D

Edit: Fant ut at forhandler av eagle-cable er Soundgarden, lå på hjemmesiden til eagle-cable.com =)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fuget gamle vegger

Da har jeg fuget de gamle veggene. Her var det faktisk en god del trekk, tror dette vil forbedre hvordan rommet holder på varmen dramatisk (blir fort kaldt idag). Imorgen skal jeg fuge den ene siden fra utsiden. Den andre er ikke synlig, den er bak en list og en vegg.

Fugene vinner ingen skjønnhetskonkurranse, men fugemaskinen fungerte utmerket!

-p1080450-jpg

-p1080451-jpg

-p1080453-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har bra med arbeidslyst! Gøy at du holder oss oppdatert på løpende bånd.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det alkar! Nå bærer det ut på IKEA for å handle AMORFT FROST vindusdekorasjon (frostfilm): AMORF FROST Vindusdekorasjon - IKEA

Trenger 10 slike tenker jeg... da får jeg sannsynligvis skjult og dekket til vinduene i løpet av dagen, må kanskje en tur for å handle kryssfinér på Montér etterpå. Kjøpte meg en kartong silikon igår, fant ut at jeg hadde handlet dobbelt opp med akryl.. men det brukes nok alt opp!

Tror dere det er på tide å bestille Green Glue? Jeg har ikke regnet ut hvor mye jeg trenger enda, men for å unngå ventetid bør jeg nok bestille snart? Er det noen alternativer som anbefales?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at det finnes et rimeligere alternatv en GG, og mener å huske at BEF brukte det i sin kino. Mulig du finner svaret i tråden hans et sted.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frostfilm

Da er jeg ferdig med å legge frostfilm på vinduene som skal dekkes. Føles rart å være i rommet nå, kan ikke se over til naboen eller ut gjennom det store vinduet.

Frostfilm fra IKEA, 39,- pr. rull, og en duk som kostet 15,- meteren. Den skal henges opp i vinduene:

-p1080472-jpg

Handlet tre tresponplater for å dekke vinduene - men er usikker på om jeg skal bruke disse eller benytte meg av noen av de gamle og brukte huntonit-platene. Føles litt idiotisk å bruke plater til flere hundre kroner hvor de ikke har veldig mye funksjon... men kan hende det må til, for å være sikker på god lydtetting ut av vinduet:

-p1080467-jpg

Kommet igang med å legge filmen på det største vinduet. Gleder meg til sommeren nå! Da skal jeg ta fronthøyttalerene ut på den lille verandaen på siden av kinoen når vi har grillfest :-D

-p1080473-jpg

Ferdig! Samtidig har jeg også fjernet listene rundt vinduene:

-p1080487-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyddører

Jeg må ta en avgjørelse på lyddører og bestille imorgen. AVShop selger Dalco til en grei pris, 3799,-: Lyddører

Hos Montér kommer lyddørene på over 6000,-. Kan hende de også fører andre merker som er billigere.

Forsøkte å måle dagens dør og ble ikke veldig mye smartere... den er 90 cm bred på karmen, men ca. 206 cm høy på karmen, mens døren er 200 cm. Ettersom taket blir endel kortere (angrer at jeg ikke kjøpte 123 himslingbjelker fremfor 148 ) og døren ut til verandaen er 2m, bestiller jeg to dører som er 90x200.

Swedor forhandlere i Kristiansand.

Tar kontakt med Montér i Vennesla imorgen og eventuelt Kristiansand hvis de ikke leverer Swedor i Vennesla.

Spørsmålet er bare hvor og hvilket merke? ... tar gjerne tips!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GG eller Swedac

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Vet at det finnes et rimeligere alternatv en GG, og mener å huske at BEF brukte det i sin kino. Mulig du finner svaret i tråden hans et sted.
    Du får kjøpt Swedac DG-A2 gjennom Desibelprodukter. De selger 2 og 10 kilos spann. Du må betale frakt, mva og toll fra sverige.

Jeg regnet på 100 liter levert Kristiansund og da kom det seg på 11800,-

De tar 98,60/kg med 2 kg spann
    og 70,-/kg for 10 kg.
    I tillegg kommer frakt, mva og toll fra Sverige.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt en epost, takk for tipset! Så at BEF brukte det samme.

Nå har jeg finregnet på gipsplater og funnet ut at jeg trenger 4 plater pr vegg og 8 plater for taket.

Vegger: 4 x 4 = 16
    Tak: 8

24 plater pr lag. BEF mente han brukte 3 liter av stoffet pr gipsplate. Da trenger jeg 72 liter. 80 liter x 70,- = 5800,- ++ moms, frakt, toll.

Green Glue kommer på 2 pails á 2499,- (5k totalt) hvis jeg bruker to tuber pr. plate. Altså billigere enn Swedac...

Totalt må jeg kjøpe 48 plater med gips :-)

69,95 hos Byggmax, ingen kommer i nærheten av den prisen for gips! Totalt ca 3400,- for gipsplater.

Brukte kvelden igår til å rydde rommet, første gang det er nesten tomt siden vi flyttet inn! Bilder kommer senere, håper å begynne på gulvet idag.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål: Fuging av flytende gulv

Noen som vet hvordan man bør fuge et flytende gulv hvor man ikke bruker kantavstiver og bruker ett ekstra lag med gips under tresponen?

Dette er instruksjonene til Glava: http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...Dok_1201_1.pdf

Jeg lurer på om følgende skisse er noe som kan fungere. Her har jeg papp (ikke med i skissen), glava, gips og til slutt spon. Da er planen at jeg legger en bunnfyllingslist rundt kanten mellom gulvlisten og gipsplaten. Fuger opp til ca. kanten. Legger deretter på sponplater og en ny bunnfyllinglist og fuger opp til ca. kanten av platen. Jeg tenker å bruke silikon for fuging av gulvet. Høres dette riktig og bra ut? Jeg tar gjerne svar så fort som mulig, da jeg skal igang med dette NÅ...

-gulv-png

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fjerning av døren

Den eksisterende døren gikk innover mot kinoen, den skulle opprinnelig brukes, bare flyttes, men... Vil kun ha det beste... så da blir det helt ny dør ut mot stuen også! :-)

Det blir en ny vanlig innedør, men som kommer med ferdige gummilister. Vil nok være mye bedre lydisolerende enn den gamle døren vi hadde.

Samtidig har jeg også bestilt 2 stk lyddører på 35db. Kommer til uka!

-p1080488-jpg

Ull?! Seriøst?! ;-)

-p1080489-jpg

Måtte ut å handle verktøy for å få løs døren... måtte ha en baufil hvor det kun er bladet som stikker ut, for å kutte spikerne som døren var festet med. Føler jeg kjøper verktøy hver dag...

-p1080495-jpg

Newcomer oddis-poddis sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan man bør fuge et flytende gulv hvor man ikke bruker kantavstiver og bruker ett ekstra lag med gips under tresponen?

Dette er instruksjonene til Glava: http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...Dok_1201_1.pdf

Jeg lurer på om følgende skisse er noe som kan fungere. Her har jeg papp (ikke med i skissen), glava, gips og til slutt spon. Da er planen at jeg legger en bunnfyllingslist rundt kanten mellom gulvlisten og gipsplaten. Fuger opp til ca. kanten. Legger deretter på sponplater og en ny bunnfyllinglist og fuger opp til ca. kanten av platen. Jeg tenker å bruke silikon for fuging av gulvet. Høres dette riktig og bra ut? Jeg tar gjerne svar så fort som mulig, da jeg skal igang med dette NÅ...

-gulv-png
    hvorfor droppe kantavstiving?
    har brukt samme oppbygging som skissen til glava men med gips mellom glava og spongulv hjemme hos meg.
    har sett gulv der de har brukt glava å ikke kantavstiving der gulvet rett og slett har seget litt! :shock:
    hvis du ikke vil bruke kantavstiving har du vel heller skulla gått for silensio som har mere fasthet..

når det gjelder fugingen bruk bygg silicon eller lignende med god flexibilitet. viktigste er jo at det er luft tett og forblir slik.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lufttett mot den gamle veggen er ikke så farlig, men ja må bli tett når jeg begynner på den indre konstruksjonen.

Grunnen til at jeg ikke har brukt kantavstivere er for å unngå mekanisk kontakt mellom det gamle rommet og det nye. Jeg er selvsagt litt bekymret for hvorvidt gulvet vil takle vekten... Men å bruke kantavstivere vil for meg være som å ikke legge dette gulvet i hele tatt? Da kunne jeg like gjerne bygget gulvet kun inne i den nye konstruksjonen?

Hvordan jeg har gjort det er basert på bladet til BYGGFORSK om rom-i-rom, der er det ett alternativ med kantavstivere, men står ikke at det kreves.

Veldig kjedelig om jeg tar feil, takk for kommentar... Usikker på hva jeg bør gjøre... Kan fortsatt rettes opp på, men snart er det for seint..

Fant derimot ut at jeg har lagt trinnlydplatene litt feil, ikke forskyvet de annenhver som i instruksjonen.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger du flytende gulv under rom i rom? Trodde dette burde ligge i rom i rom og ikke under reisverket også...
    Edit: Etter å ha sjekket litt i byggforsk ser jeg de har beskrevet med det flytende gulvet under reisverket også ref. figur 33 og 51 her.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tenker du ventilasjon/lufting? Bare verandadøra?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Legger du flytende gulv under rom i rom? Trodde dette burde ligge i rom i rom og ikke under reisverket også...
    Edit: Etter å ha sjekket litt i byggforsk ser jeg de har beskrevet med det flytende gulvet under reisverket også ref. figur 33 og 51 her.
    Det er akkurat dette jeg har bygget ut ifra... Men blir noe usikker nå. Vil være utrolig kjedelig å bygge hele konstruksjonen og så synker det på kantene. At det synker litt er ikke livsfarlig, konstruksjonen er jo løs fra vegger og tak.

Angående lufting vil jeg ha panelovner på begge sider av rommet for oppvarming og jeg vil ha 2 stk luftekanaler med vifter som skal trekke luft inn og ut. Tar varm luft ut ved front og slipper kald luft inn bak. Oppe ved taket skal disse plasseres. Planlegger at luften skal gå igjennom en boks for lydisolering. Kan hende jeg lar den ene veggen mot gammel vegg ha ekstra klarering til dette formålet.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra BYGGFORSK bladet: "For å få minst mulig mekanisk forbindelse til eksisterende golv bør man ikke legge kantforsterkning av tre i randsonen for dempesjiktet slik som for vanlige flytende golv."

Da var den saken avklart :-) - Dette er nok mulig pga ekstra trykkfordelende lag.

Når det angår å legge platene av isolasjon og gips - bør vel disse være forbandt? Er det krise om de ikke er det? Har lagt halve gulvet til nå... Fatteren kommer om en time for å fortsette leggingen. Fredag var "fridag" hvor jeg måtte bruke tid på barn og familie :-D

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra BYGGFORSK bladet: "For å få minst mulig mekanisk forbindelse til eksisterende golv bør man ikke legge kantforsterkning av tre i randsonen for dempesjiktet slik som for vanlige flytende golv."

Da var den saken avklart :-) - Dette er nok mulig pga ekstra trykkfordelende lag.

Når det angår å legge platene av isolasjon og gips - bør vel disse være forbandt? Er det krise om de ikke er det? Har lagt halve gulvet til nå... Fatteren kommer om en time for å fortsette leggingen. Fredag var "fridag" hvor jeg måtte bruke tid på barn og familie :-D
    Dette ser veldig bra ut. Viktig å legge ned mye tid i denne fasen. Du vil ikke angre i ettertid. Viktig at man kan sette seg ned å se en film uten å holde resten av huset våkent.
    Hvordan gjør du det mtp ventilasjon i rommet? Har eventuell ventilasjon videre forplantning i resten av huset. Liten vists å bruke mye tid og penger på rom i rom om lyden forplanter seg i ventilasjonen. Jeg har selv balansert ventilasjon, men hører ingenting i resten av huset.

Side 6 av 21 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •