Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 5 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 412
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Houston, we got light!

Stor milepæl, nå er jeg igjennom gulvet! AV-rommet og ytre skall til kinoen er nå koblet sammen med en stråle av lys.

Konstruksjonen var ikke som noen av alternativene jeg kom med, men som dette:

-gulvskisse-riktig-png

Første forsøket traff en av stenderene oppe på bunnsvillen (tror jeg). Andre forsøk gikk i en spiker. Tredje forsøk i midten kom igjennom:

-p1080411-jpg

Det som er litt morsomt, er at jeg målte opp med målband fra kjelleren hvor lufteslusen er... opp trappen, opp i stuen og ut på kinoen... for å finne ut ca. hvor slusen var - og målet mitt var mer eller mindre perfekt! :-D

-p1080412-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Terminalpanel

Jeg har så smått begynt å planlegge terminalpanelet jeg skal lage i aluminium og trolig gips eller spon (på baksiden). Leter etter terminaler jeg kan bruke, fant disse som jeg trolig kjøper inn en 9 stk av: DYNABEL PL7770 TILKOBLINGSKONTAKT GULLBELAGT

Subwoofer skal vel ha andre type terminaler? F.eks. disse: DYNABEL PL7770 TILKOBLINGSKONTAKT GULLBELAGT

En mulig HDMI terminal: HQ HDMI ADAPTER ANGLED

-terminalpanel-20111106-png

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips til ei sag du kommer til og bli glad i, hvis du da ikke allerede har investert i ei.
    Vedlegg 84236Fein MultiMasters - YouTube
    "alle vibrasjonssagers far, den klarer jobber som du rett og slett ikke får til med annet verktøy."

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Et lite tips til ei sag du kommer til og bli glad i, hvis du da ikke allerede har investert i ei.
    Vedlegg 84236Fein MultiMasters - YouTube
    "alle vibrasjonssagers far, den klarer jobber som du rett og slett ikke får til med annet verktøy."
    Faktisk lyst på en slik... Skulle egentlig lånt fatterens, da han har kjøpt slik en. Takk for tipset, kan hende jeg handler en selv.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Verktøy

Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Faktisk lyst på en slik... Skulle egentlig lånt fatterens, da han har kjøpt slik en. Takk for tipset, kan hende jeg handler en selv.
    Lite tips...dette er plassen for og skaffe seg billig kvalitets verktøy
    Power Tools & Cordless Drills from Bosch, Makita, Dewalt, Metabo, Ridgid

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Lite tips...dette er plassen for og skaffe seg billig kvalitets verktøy
    Power Tools & Cordless Drills from Bosch, Makita, Dewalt, Metabo, Ridgid
    Takk for tipset! Mye toll på verktøy? Prisen blir vel + frakt og moms? Makita 13 piece pakka hadde vært noe! Men, har mye fra før av, jeg liker co/tech. Aldri har et verktøy fra Clas Ohlson gått i stykker for meg og fungerer helt utmerket ;-)

Den dagen noe ryker, handler jeg her på nettet.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kan spare noen kroner ved å kjøpe direkte på DynaBel
    10kr per par av sub kontaktene, 20kr per par på høyttalerterminalene.
    = 200kr :-)

Edit: Dette er prisforskjellen på de sidene du henviste til over...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Tror du kan spare noen kroner ved å kjøpe direkte på DynaBel
    10kr per par av sub kontaktene, 20kr per par på høyttalerterminalene.
    = 200kr :-)
    De samme som ovenfor koster 49,- på DynaBel. Fant andre til 210,- stk. ... Hvordan fant du noen så billige?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De samme som ovenfor koster 49,- på DynaBel. Fant andre til 210,- stk. ... Hvordan fant du noen så billige?
    Søkte på produktnummeret :-)

PL7770 og PL1522
    Synes DynaBel sine sider er litt uoversiktlige dessverre :-( Tror jeg fant mine i en katalog først...

Var kanskje litt uklar i innlegget ser jeg nå. De tallene jeg oppgir er forskjellen i pris ops:

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk også ut : HDMI Cable, Home Theater Accessories, HDMI Products, Cables, Adapters, Video/Audio Switch, Networking, USB, Firewire, Printer Toner, and more!

Her har de mye spennende, og ikke så vært pris med såpass gunstig dollars.

Spennende prosjekt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Sjekk også ut : HDMI Cable, Home Theater Accessories, HDMI Products, Cables, Adapters, Video/Audio Switch, Networking, USB, Firewire, Printer Toner, and more!

Her har de mye spennende, og ikke så vært pris med såpass gunstig dollars.

Spennende prosjekt.
    Tusen takk! Latterlig billig, jeg bestiller en 8.2 surround plate og en ramme for den: 3-Gang 8.2 Surround Sound Distribution Wall Plate

$58.80 i shipping for noe som koster $19 ... ;-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gjort mye idag, har vært fint vær og da har vi vært ute å malt videre med grunning på garasjen. Håper vi snart er ferdig med det før vinteren virkelig sitter inn!

Fikk gjort litt, litt hindret av en jenteunge som ikke liker at pappa bråker så fælt og litt hindret av spiker som stod i trevirket...

Første hull, borret med 20mm. Røret passet akkurat, men skulle nok hatt et 21mm bor. Vært rundt i butikker, ingen har 21 ;-)

-p1080443-jpg

Da blir det 22mm hull, her har jeg 5 hull hvor 4 av den er helt åpne:

-p1080447-jpg

Planen var å få 10 hull, men det blir i meste laget tror jeg. Er det veldig farlig om jeg lar front left+right gå i samme rør? Kanskje jeg kan kjøpe noen skjermet høyttalerkabler? Det er ikke lange kablene jeg trenger fra receiver i AV-rommet til koblingspanelet på bakeveggen - kan derfor bruke litt penger på gode kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gjort mye idag, har vært fint vær og da har vi vært ute å malt videre med grunning på garasjen. Håper vi snart er ferdig med det før vinteren virkelig sitter inn!

Fikk gjort litt, litt hindret av en jenteunge som ikke liker at pappa bråker så fælt og litt hindret av spiker som stod i trevirket...

Første hull, borret med 20mm. Røret passet akkurat, men skulle nok hatt et 21mm bor. Vært rundt i butikker, ingen har 21 ;-)

Da blir det 22mm hull, her har jeg 5 hull hvor 4 av den er helt åpne:

Planen var å få 10 hull, men det blir i meste laget tror jeg. Er det veldig farlig om jeg lar front left+right gå i samme rør? Kanskje jeg kan kjøpe noen skjermet høyttalerkabler? Det er ikke lange kablene jeg trenger fra receiver i AV-rommet til koblingspanelet på bakeveggen - kan derfor bruke litt penger på gode kabler.
    Jeg har brukt van der hul d352 hybrid kabler til frontene. Disse har jeg trukket i 32mm rør, på det meste 4-5m langt.. og jeg må si at det var vanskelig nok! Kablene er super klebrige så lube er et must. Jeg vil anbefale deg å teste ut litt før du legger 20mm rør for å trekke høyttalerkabler i.

Ellers er dette et interessant prosjekt! Veldig gøy å følge med, spesielt siden du dokumenterer så mye! Ser frem til fortsettelsen og lykke til!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lavvann
    Jeg har brukt van der hul d352 hybrid kabler til frontene. Disse har jeg trukket i 32mm rør, på det meste 4-5m langt.. og jeg må si at det var vanskelig nok! Kablene er super klebrige så lube er et must. Jeg vil anbefale deg å teste ut litt før du legger 20mm rør for å trekke høyttalerkabler i.

Ellers er dette et interessant prosjekt! Veldig gøy å følge med, spesielt siden du dokumenterer så mye! Ser frem til fortsettelsen og lykke til!
    Jeg skal trekke kablene gjennom et rør som ikke engang er 1 meter og det er nesten helt rett... Bør vel går bra? :-) Rørene er også allerede fylt med ståltråd for å dra igjennom kablene. Takk for kommentar og følg med videre =)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggpaneler

Da har jeg bestilt veggpaneler fra Monoprice.com. Bestilte også høyttaler-paneler for stereo output i stuen. Da dette er på samme vegg som jeg nå skal tett med rom-i-rom løsningen og som skal drives av samme receiver, var det viktig å få på plass de også. Har kjøpt:

- 8.2 surround panelet + feste.
    - Panel med 12 hull og innhold til dette + feste.

Innholdet er:

2 stk HDMI
    3 stk LAN
    4 stk USB 3.0
    2 stk USB 2.0
    1 stk Jack 3.5mm

Det burde holde en stund når det angår ledninger og tilkoblinger... Litt kjipt at alt er i hvitt, men det går nok bra.

LAN skal brukes til IR-overføring. Jeg håper HDMI portene støtter Ethernet, men jeg tviler litt.

Vurderte å bruke et slikt panel for HDMI i taket, men det tror jeg at jeg drar kabler hele veien og ikke bruker noen koblinger for å være sikker på optimalt signal. Skal dra 2 HDMI kabler for å være sikker på at ingenting galt skjer, samt litt fleksibilitet ifht å bytte kilde.

Tar gjerne noen tips på HDMI-kabler som passer fint i 32mm rør.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal trekke kablene gjennom et rør som ikke engang er 1 meter og det er nesten helt rett... Bør vel går bra? :-) Rørene er også allerede fylt med ståltråd for å dra igjennom kablene. Takk for kommentar og følg med videre =)
    Jepp, det hørtes jo veldig greit ut!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt veggpaneler fra Monoprice.com. Bestilte også høyttaler-paneler for stereo output i stuen. Da dette er på samme vegg som jeg nå skal tett med rom-i-rom løsningen og som skal drives av samme receiver, var det viktig å få på plass de også. Har kjøpt:

- 8.2 surround panelet + feste.
    - Panel med 12 hull og innhold til dette + feste.

Innholdet er:

2 stk HDMI
    3 stk LAN
    4 stk USB 3.0
    2 stk USB 2.0
    1 stk Jack 3.5mm

Det burde holde en stund når det angår ledninger og tilkoblinger... Litt kjipt at alt er i hvitt, men det går nok bra.

LAN skal brukes til IR-overføring. Jeg håper HDMI portene støtter Ethernet, men jeg tviler litt.

Vurderte å bruke et slikt panel for HDMI i taket, men det tror jeg at jeg drar kabler hele veien og ikke bruker noen koblinger for å være sikker på optimalt signal. Skal dra 2 HDMI kabler for å være sikker på at ingenting galt skjer, samt litt fleksibilitet ifht å bytte kilde.

Tar gjerne noen tips på HDMI-kabler som passer fint i 32mm rør.
    Ang HDMI så trakk jeg Dreamscreen stealth hdmi 12m sammen med 2 ethernet kabler i 32mm rør uten problem.. veldig grei kabel å ha med å gjøre. Den har også 1.4 kompatibilitetsgaranti som kan være greit på lange strekk.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentar og tips! Skal måle opp hvor lang HDMI kabel jeg trenger.

Nå har jeg handlet enda mer... Kjøpte meg masse hyller til rack skapene mine, samt en ekstern Blu-ray brenner slik at jeg kan begynne å ta backup av alle filmene. Men, den er utstyr og skal ikke diskuteres på denne tråden ;-) Rack hyllene derimot, viktig del av byggingen!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor borer du ikke bare 1-2 større hull med et sagbor/hullsag?
    Du trenger uansett noe slik for å trekke 32mm rør...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvorfor borer du ikke bare 1-2 større hull med et sagbor/hullsag?
    Du trenger uansett noe slik for å trekke 32mm rør...
    Jeg skal ha 4 HDMI kabler... 8.2 høyttalerkabler... 3 LAN, 6 USB og en jack... Kan like gjerne gå amok med en motorsag på bjelken :-P

Skal finne på en smart løsning for isolering ved veggpanelet, hadde vært veldig bra å kunne tre nye ledninger i fremtiden ved behov.

Tipper jeg må dra flere kabler pr. rør. Det går nok bra, spørsmålet er bare om jeg får 2xHDMI på 32mm?

Side 5 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •