Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 4 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 412
  1. #61
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Annen fordel med alle koblinger bak, er muligheten for å ha receiver stående i rommet mens alt blir satt opp og testet. Korrigering med mikrofon blir også enklere.

    Kan hende jeg skal ha strømuttak oppe inne i bassfellene, for spotter/LED lysene jeg skal ha der. Tenker å bruke Elko Wireless på både lys og ovn.

  2. #62
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende å følge med på denne tråden..

    Blir nok bra, da du virker som en nøye person..

    "Målene for rommet hvor vi skal bygge kinoen er nå 4,397 x 4,581 x 2,382. Det blir 20,143 kvm og 47,980 kubikk."

    Aldri sett noen med så nøyaktige mål..:-D

  3. #63
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen av oss regner alltid i mm bare å flytte komme 3 plasser for å få meter

  4. #64
    Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende prosjekt! Gleder meg til å følge med videre.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

  5. #65
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker som alltid for positive tilbakemeldinger :-)

    paalab: Takk for innspill, men jeg vurderer det som så mange fordeler å kun ha en boks/panel for alle ledninger som så stor at jeg ikke kan unnlate å gjøre det slik jeg har tenkt nå. En mulighet kunne vært å laget to panel, foran og bak. Da kunne ledninger vært dratt i rør under i krypkjeller. Men, da mister jeg fordelen med å kunne koble receiver i rommet midlertidig.

    Nå starter jeg med å kutte hull i veggen, kan fortsatt forandre på planene etterhvert... Bestemte idag å skru alt reisverket fremfor å spikre. Finnes det torx-gipsskruer? Bilder av kuttingen kommer ikveld!

  6. #66
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Første "problem"

    Etter jeg målte opp ca. hvor luftehullet i kjelleren er ifht etasjen over, begynte jeg å borre hull i veggen. Først kom jeg til en asfalt plate rett under tapeten men deretter kom det trespon med en gang jeg var igjennom. Lagde flere hull for å se om kanskje jeg traff en stender eller spikerslag. Samme overalt.

    -p1080294-jpg

    -p1080296-jpg

    Tenkte jeg måtte ta ut listene på døren for å se hvordan det ser ut bak her, målte også opp veggens tykkelse og den var nok litt tynnere enn jeg hadde trodd. Ble litt visuelt lurt av noen hyller som er bygd ut av veggen på innsiden.

    -p1080304-jpg

    Se her ja, halve veggen er dekket med to doble treplanker/trepanel oppover. Fra litt over midten, er den gamle kledningen under asfaltplaten! Ugh, jeg trodde og håpte at det var en full isolert vegg mellom huset og påbygget, men så heldig var jeg ikke.

    Men, da er det bare å fjerne hele asfalt platen og kanskje er jeg så heldig at jeg kommer på innsiden av grunnmuren? Jeg tviler litt, sannsynligvis vil jeg borre rett ned i grunnmuren... dvs at jeg kanskje må borre hull i parketten likevel.

  7. #67
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Attack from below!

    Bestemte meg for å angripe problemstillingen nedenfra. Begynte så smått å rive ut litt i taket, fant ut at problemet med borebillene i treverket kanskje er større enn først antatt. Det var litt mye pulver som kom ut av treverket som holder plankene for isolasjonen oppe.

    Etter litt graving og banking med brekkjern, fikk jeg ut to plater. Da oppdaget jeg at det er noen relativt nye plater og spiker som er lagt i gulvet. Dette er sannsynligvis gjort når gulvet i stuen har blitt byttet.

    Noen bilder:

    Her er utgangspunktet:

    -p1080307-jpg

    Begynte å fjerne festene for plankene:

    -p1080309-jpg

    Slik så det ut når det kom av...

    -p1080311-jpg

    Enda et bilde:

    -p1080315-jpg

    Første planke er borte:

    -p1080321-jpg

    Andre planke på vei ned:

    -p1080322-jpg

    Andre planke borte, dessverre henger plankene over fast pga. oppgraderinger i gulvet ovenfra:

    -p1080323-jpg

    Her er spikerene som viser at gulvet har vært igjennom en oppgradering:

    -p1080324-jpg

    Det jeg tror, er at i gamle dager (1951) ble slike gulv bygget med å legge slike planker i bunnen av bjelken og det ble fylt igjen med spon (vanlig på 50-tallet). Ettersom det nå er plater her og kun resten igjen av spon, regner jeg nesten med at isolasjon ligger over disse platene jeg nå har kommet frem til.

    Neste skritt blir nok å fjerne asfalt platen og se hvordan veggen og gulvet ser ut ovenfra og hvorvidt jeg kan klare å lage hull ned til kjelleren uten å gå ut til krypkjelleren. Det hadde vært det beste =)

  8. #68
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Har kun moderne hus isolasjon?

    Spørsmålet er til dere som tror dere har peiling, er det kun moderne hus som har isolasjon? Tenke, tenke, tenke... Tada!!! Yes, det er kun nyere hus som har isolerte vegger... ta en titt her:

    -p1080340-jpg

    Viktig tips til dere som liker å gjøre litt arbeid på huset selv. Husk at stikkontakter noen ganger har ledninger som går gjennom veggen, som i bildet mitt her. Noen ganger kan du bli forledet til å tro at du har koblet ut strømkilden på ledningsnettet, men så har du plutselig ikke det likevel... Jeg fikk lære dette selv tidligere i livet, heldigvis uten noe uhell!

    -p1080328-jpg

    Jeg gikk berserk på listen i taket... planen var opprinnelig å beholde dette rommet i tilnærmet uberørt tilstand, slik at vi eller andre fremtidige eiere, kunne rive kinoen og gjøre om til en stue igjen. Men... sånn går det aldri. Når man først begynner å pirke borti noe, blir det fort mer arbeid enn man hadde planlagt...

    -p1080329-jpg

    Veggplaten begynner å slippe...

    -p1080330-jpg

    Taket er skeivt, så platen gikk opp i taket når jeg forsøkte å bende den utover..måtte derfor avlive platen delvis.

    -p1080334-jpg

    Ferdig! Hullet dere ser hvor det sikkert tidligere har vært luftekanal, det er der jeg har tatt bilde hvor det mangler isolasjon. Det kan selvsagt hende at det har vært isolasjon der tidligere og at den ble fjernet når påbygget ble gjort - men er ikke det litt rart at de skulle fjernet isolasjonen?

    -p1080337-jpg

    Jeg brukte begrepet "asfalt plate" for den veggplaten med tapet på tidligere. Det er nok feil, hva slags plate er den ytterste her? MDF? Huntonit?

    Lagene blir vel slik da: Tapet, huntonit, kledning, asfaltplate, stendere?

    -p1080344-jpg

    Nå er spørsmålet: Hva gjør jeg?

    Alternativene er å ikke gjøre noe med veggen, eller rive alt og isolere denne veggen som går inn mot stuen. Jeg tror det blir å rive hele sulamitten fordi jeg er noe skeptisk til å bygge rom-i-rom for lydisolering og så viser det seg at det kun er ett lag med isolasjon mellom høyttalerene og stuen...

  9. #69
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Iom. at huset ditt er bygd i 1951 har du nok det som kalles "luftisolering". Dvs at stenderverket er kledd med asfaltpapp og kledning på begge sider. Vårt forrige hus fra 1953 var bygd på samme måte. Jeg mener å huske at det var i 1956 det ble standard med mineralull i veggene. Har du lyst og mulighet bør du isolere veggene fra innsiden.

  10. #70
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Iom. at huset ditt er bygd i 1951 har du nok det som kalles "luftisolering". Dvs at stenderverket er kledd med asfaltpapp og kledning på begge sider. Vårt forrige hus fra 1953 var bygd på samme måte. Jeg mener å huske at det var i 1956 det ble standard med mineralull i veggene. Har du lyst og mulighet bør du isolere veggene fra innsiden.
    Det er bare innsider her :-) Jeg river ned huntonit-platene og kledningen, slenger inn isolasjon og noen nye huntonit-plater. Eller bør jeg gjøre noe mer mtp lydisolering? Gips fremfor huntonit? Unødvendig?

  11. #71
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DEt er mulig det er billigere med gips... Huntonittplatene takler kanskje bedre ujevnheter (noe det muligens er). Det gjør ikke så mye om denne indre veggen blir ujevn siden du skal ha rom i rom.
    Du trenger egentlig ikke å tette den gamle veggen i det hele tatt, bare fylle isolasjon, og bygge den nye rom i rom løsningen på innsiden.

  12. #72
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg ville gått for rør!
    RuneW lagde bokser bak for å få det tett.

    Disse kan selvsagt være noe mindre.

    Ubrukte hull fuges igjen med silikon. Bokser som ikke er i bruk i første omgang kan du fylle med isolasjon og sette på blende-lokk.
    Selv har jeg rør til side, bak, PJ og SUB.
    Front og Senter ligger med løse kabler siden jeg har utstyret framme.
    Dersom du kjøper bokser fra elko, skal dette strengt tatt ikke være nødvendig, hentet fra elko.no, så mulig de skryter litt ekstra av for egen vinning...
    I følge en rapport fra Sveriges prøvnings- og forskningsinstitut har montering av ELKO veggbokser "Flexi 20" en ikke merkbar effekt på veggens
    lysisolerende egenskaper. Forutsetningende er at ELKO veggbokser er korrekt montert og at det isoleres bak veggboksen.
    Isolasjon er vel også strengt tatt bedre til lydisolering enn tre/gips? Eller er jeg helt ute på jordet nå?

  13. #73
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    DEt er mulig det er billigere med gips... Huntonittplatene takler kanskje bedre ujevnheter (noe det muligens er). Det gjør ikke så mye om denne indre veggen blir ujevn siden du skal ha rom i rom.
    Du trenger egentlig ikke å tette den gamle veggen i det hele tatt, bare fylle isolasjon, og bygge den nye rom i rom løsningen på innsiden.
    Ikke tette, da mener du ikke kle veggen med noen plater? Kan hende jeg gjør det, hiver på asfaltpapp slik at alt henger på plass. Da kan jeg eller ny eier fikse opp i den veggen hvis det skjer en gang. Plater koster jo gjerne 100-200,- stk.

    Kanskje handle hos den lokale Montér idag, da slipper jeg å dra med hele biltransporteren.

  14. #74
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja. den gamle "ytterveggen" trenger du ikke tette igjen,


    Det kan være at du må gjøre en liten tette-jobb rundt kanten (mot gulv og tak og yttervegger) mens selve flaten kan være åpen med isolasjon inni.
    Du kan kanskje få et par cm lengre rom også :-)

  15. #75
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pengatom
    Isolasjon er vel også strengt tatt bedre til lydisolering enn tre/gips? Eller er jeg helt ute på jordet nå?
    Litt uti grøfta i alle fall... ;-)

    Du kan jo teste selv hva lyden går lettest i gjennom - 2 cm treverk eller 2 cm glava.

  16. #76
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal du ha 2 dører, en vanlig + en lyddør?
    I så fall bør du snu retningen på den eksisterende døren...

    EDIT: Ser du skal ha 2 dører når jeg blar tilbake på 1. post ops:

  17. #77
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    En oppdatering og masse bilder!

    I dag har jeg vært på Montér og brukt noen tusenlapper. Tror jeg kommer til å handle det meste der fremover, da jeg kutter reisetiden med ca. 90% i forhold til Byggmax/Byggmakker.

    Alltid spennende å se hva som skjule seg bak gamle vegger bygget på -50 og 80-tallet! Påbygget er fra 1983, huset fra 1951. Derfor ble jeg ikke helt overrasket da jeg fant litt isolasjon på den ene siden av døren.

    Derimot ble jeg litt overrasket, eller egentlig ikke, når jeg ser at påbygget mer eller mindre ikke er særlig tett inntil den gamle veggen. Det lekker lys ut langs veggen på utsiden. Det eneste som går tett inntil den gamle veggen, er stående kledning på utsiden som har blitt kuttet til å passe "fint" inntil kledningen (vet ikke om det var forklart slik at noen forstår det?).

    Derfor var faktisk isolasjonen og huntonit-platen nærmest veggen litt skadet av fukt. Hva anbefales å gjøre med veggen? Bare fylle sprekken så godt jeg kan med akryl?

    Jeg handlet forresten en maskin for fuging, jippi! 499,- ... den er nok verdt hver eneste krone! Handlet litt småting på Clas Ohlson tidligere idag, både stenderfinner og fuktmåler (tre og mur):

    -p1080348-jpg

    Ville samtidig vise frem et sett med borr jeg har handlet hos Byggmax. Bildet viser bare halvparten av alle borrene og mange av borrene kommer det flere av pr. dimensjon. Tipp hva dette settet koster? 99,-!

    -p1080349-jpg

    Handlet litt Glava, veggen er ca. 10 kvm så trengte egentlig bare to bunter da disse er 6kvm+ hver. Men, da har jeg litt ekstra til å tette vinduene med. Har fortsatt planer om å bruke Rockwool for rom-i-rommet...

    -p1080350-jpg

    Her har jeg begynt å fjerne litt av kledningen:

    -p1080352-jpg

    Bak asfaltpappen er det en asfaltplate:

    -p1080353-jpg

    Her er huntonit-platen til venstre for døren. Den har tydelige fuktskader:

    -p1080357-jpg

    Jeg har ingen ide hva som er mye eller lite fukt, men her var det 13-14% hvor det så mest vått ut og nede på 8% der hvor det ikke var fuktmerker:

    -p1080370-jpg

    Her til venstre for døren er den platen tatt fra. Bak den var det faktisk litt isolasjon, men den var veldig skitten:

    -p1080360-jpg

    Bak isolasjonen fant jeg plast! Jeg fikk sjokk, ble bekymret og trodde at stuen var blitt oppgradert med fuktsperre... noe man ikke bør gjøre på eldre bygning, om man ikke vet hva man gjør og ikke om man også ordne mekanisk lufting. Anyhow, det var bare litt plast som var puffet inn der for å unngå støv fra isolasjonen tror jeg:

    -p1080361-jpg

    Fjernet mer av kledningen...

    -p1080373-jpg

    Tatt av litt asfaltpapp. Fant ut at denne går ned under gulvnivået og derfor kuttet jeg en fin kant og lar den være:

    -p1080375-jpg

    Begynt å rive ut asfaltplaten. Vurderte om jeg skulle forsøke å holde den i relativ brukbar stand og sette den opp igjen etter jeg har fylt isolasjon, men tror bare jeg kutter den ca. 30-40 centimeter over gulvet da den går ned under gulvnivået:

    -p1080382-jpg

    Her er jeg inne i veggen, var en papp innerst mot kledningsbordene på innsiden. På utsiden av disse igjen er det huntonit-plater tror jeg, vi pusset opp denne veggen med ny tapet da vi flyttet inn:

    -p1080383-jpg

    Et lite spørsmål, bør jeg handle inn nok bunnfyllingslist for når jeg skal begynne å fuge gipsplatene? Jeg er fortsatt litt usikker på hvor jeg skal bruke akryl og hvor jeg bør bruke silikon ;-)

    En oppfølging på det jeg spurte om tidligere i denne oppdatering, kan jeg bruke en vanlig akryl fuge langst kledningen eller bør jeg ha noe som er beregnet på utendørs bruk da det blir litt kaldt og fuktig akkurat hvor veggene til påbygget treffer den gamle kledningen?

  18. #78
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bruk utendørs akryltetting eller overmalbar silikon.
    Ville laget en 3-5 cm luftlomme bak kledningen i hjørnet slik at du får lufting mellom ytterpanel og isolasjon. Du kan tette med asfaltplate eller gips og fuge denne innvendig også slik at det er tett mot asfaltplaten, men luften får sirkulere mellom asfaltplata og kledningen.

    Mye tyder på at det har vært en ufaglært hobbysnekker som har fikset dette tilbygget... Som du også har nevnt tidligere så var det masse skrot under gulvet i krypkjelleren også.

    Når det gjelder gipsplatene kan du bruke akrylmasse på biter som "henger sammen". Fuger mot flytende gulv bør være silikon. Akrylmssen tørker etterhvert ut og blir stiv. Silikonen forblir myk.

  19. #79
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det du skriver om kledning og lufting gjelder vel kun for kledning mot utsiden? Jeg fjerner bare midten av kledningen som er inne i påbygget. Her isolerer jeg mellom stendere og tar på en asfaltpapp. Helt ute i hjørnene hvor det er åpent ut, fyller jeg akrylmasse så godt jeg klarer.

    Huset har byttet kledning på to sider, hvor jeg tror det er etterisolert riktig.

    Idag må jeg forsøke å borre hull ned i kjelleren :-)

  20. #80
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Klart for borring

    Nå har jeg fjernet platen hvor alt sponet lå. Selvsagt var ikke sponet fjernet og oppgradert med isolasjon, forrige eier har bare slengt på en stykk laminat oppå det vakre tregulvet som er over hele huset (og vanlig på 50-tallet).

    -p1080398-jpg

    -p1080400-jpg

    Dette er så langt jeg har fjernet veggen på kinoen. Planen er å ikke fjerne mer, men å presse isolasjon ned og opp langs hullene her. Ingen av disse stenderene er 60 cm cc. Tror noen har blitt etterinstallert når påbygget kom på plass, kledningen jeg har tatt av har vært av tidligere når de bygget påbygget, dvs at jeg ikke har kappet noe som helst, bare revet ut bordene som var der.

    -p1080396-jpg

    Nå må jeg finne ut hvorvidt reisverket står på tregulvet eller på bjelken... hva tror dere? Jeg tror det er løsning nr. 1... hadde vært fint å funnet ut før jeg begynte å drille, men tror bare jeg må forsøke meg frem og se hvor hullet kommer ut...

    -gulvskisse-png

Side 4 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •