Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 3 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 412
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Sitter her og regner litt mens jeg venter på at The Walking Dead skal starte på TVen. Er dette riktige tall? Jeg tror en høyde på 212,85 cm er et respektabelt tall og brukbar høyde?

Gulv:
    Papp: 1 mm
    Trinnlyd: 20 mm
    Gips: 12,5 mm
    Spon: 22 mm
    Totalt: 5,55 cm + teppe/laminat

Tak:
    Luft: 20 mm
    Bjelke: 148 mm
    Gips: 13 mm + GG 2 mm + 13 mm
    Totalt: 19,6 cm

Indre høyde på indre rom: 212,85 cm
    Da ender du kanskje opp med ca. 210cm da. Underlagspapp / Skum (2-3mm) + parkett (10-14mm) el. l bygger fort noen milimeter.

210cm kan man fint leve med i en kino :-)

Det sikringsskapet så for øvrig ikke bra ut. :-(
    Dersom det er plass skal det ikke være noe i veien for å bruke det gamle skapet. Det som kan være lurt å tenke på er at du bør ha plass til å legge inn noen kurser til om nødvendig.
    Det er dyrt å bytte igjen senere...

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Da ender du kanskje opp med ca. 210cm da. Underlagspapp / Skum (2-3mm) + parkett (10-14mm) el. l bygger fort noen milimeter.

210cm kan man fint leve med i en kino :-)

Det sikringsskapet så for øvrig ikke bra ut. :-(
    Dersom det er plass skal det ikke være noe i veien for å bruke det gamle skapet. Det som kan være lurt å tenke på er at du bør ha plass til å legge inn noen kurser til om nødvendig.
    Det er dyrt å bytte igjen senere...
    Avslørt! Jeg ville ikke tenke på det... derfor tok jeg det ikke med ;-) Uansett blir dette en høyde som kommer på innsiden av bunnsvillen.

Jeg er veldig usikker på hva slags gulv vi skal ha, noen anbefalinger? Vi ønsker maksimalt kino-preg på det hele, så laminat/parkett er ikke helt i riktig stil. Jeg tenker sånne 2-3mm plater og teppe oppå der?

Da har jeg vært å bært inn materialene fra dagens handletur. Dette gjorde jeg i full Halloween-kostume ;-) Planen var å handle litt på Byggmakker og litt på Byggmax, endte opp med å kjøpe alt på Byggmakker. Tips til andre som vil bygge, er å opprette en konto hos Byggmakker. Da får du mange prosenter i avslag på mange varer (15-20%). Neste oppdatering kommer med noen bilder av dagens fangst!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens fangst!

Glava trinnlydplater 20 mm, 4 pakker. Hver pakker dekker litt over 6 kvm:

-p1080206-jpg

Byggmakker hadde hardgips på 1200mm bredde, gulvgipsplatene hos Byggmax var bare på 600mm. Da var egentlig valget litt lett. Dette er 12,5mm tykke plater, 1200mm bredde og 2500mm lange. Kjøpte 8 slike plater.

Kjøpte også gulvsponplater og lim til disse, starter med 5 tuber så får vi se om det holder. Platene er 60mm brede, 2400mm lange og 22mm tykke. Kjøpte 14 slike plater:

-p1080204-jpg

Det eneste jeg glemte var en papp å ha helt under mot den eksisterende parketten. Må ut å handle det imorgen før jeg kan begynne å legge gulvet.

Dette veier litt... ser ikke frem til å bære inn 2 lag med gips for vegger og tak :-(

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i sånne tilfeller kompiser er kjekt å ha. Pizza og løfte om kinokveld = goodwill

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Det er i sånne tilfeller kompiser er kjekt å ha. Pizza og løfte om kinokveld = goodwill
    +1 stemmer det:-D

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen kompiser som har fri på dagtid... de jobber ;-) Heldigvis hjalp kona litt idag og fatteren hjalp med gips og trespon.

Igår kveld når familien hadde lagt seg, jobbet jeg videre med A/V-rommet. Resultatet er at to rack-skap er ferdige og på plass. Dette ble knallbra, gleder meg til å dra ledninger og fylle skapene. Må handle plater som alt utstyret skal stå på.

-p1080210-jpg

-p1080211-jpg

Dagens fangst var papp til gulvet og papp til veggene som skal holde isolasjonen på plass. Handlet 2x4 (48x98) på Byggmax, alle med lengde 4,5m. Sparte litt penger på det og det er mindre folk på Byggmax så vi fikk i ro og fred leitet frem de beste materialene. Deretter for jeg ned på Byggmakker, fordi Byggmax hadde bare himlingsbjelker som var 3,6m, jeg trenger et spenn på ca 4,4m. Kjøpte 10 bord på over 4,4, med dimensjonen 36x148. For å regne ut himlingsbjelker, tar du lengden / 60 + 1. Dette er fordi du treffer aldri perfekt med 60 cm cc (center til center) slik at på slutten må du ha ett ekstra bord som ikke følger 66 cm cc. Jeg kjøpte en ekstra, fordi jeg ønsker å stive av litt mellom noen av himlingsbjelkene.

Tips til alle som skal bygge selv:

• Gå nøye gjennom materialene og finn de beste (mest rette)!
    • Alltid kjøp hele lengder, du har ikke lyst til å skjøyte himlingsbjelker!

-p1080214-jpg

-p1080216-jpg

Handlet i tillegg litt småting, som spiker som er 6 cm... disse skal jeg bruke til å skru bunnsvillen som er 48mm tykk fast i tresponplatene som er 22mm. Det er viktig at spikeren ikke går igjennom til gipsplaten under. Kjøpte trelim på Byggmax, vet ikke hvordan kvaliteten er på det, men det går nok bra.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp til rørlegging

Jeg begynte så smått å legge gulvet idag, men fant ut at jeg nesten først må legge rørene gjennom gulvet.

Rørene vil gå ut et luftehull i kjelleren, ut til krypkjelleren og deretter opp gjennom gulvet. Bør jeg isolere k-rørene på noen måte? Det er ikke lett å komme til under krypkjelleren... Tette hullene igjen med akryl eller silikon?

Laget en rask skisse som viser hvordan jeg har tenkt å legge rørene:

-skisse_kjeller-png

Det neste spørsmålet er hvor mange rør og hvilken tykkelse jeg bør kjøpe inn? Jeg har følgende planer:

• 2 HDMI i hver retning (totalt 4)
    • 7.2 høyttaler kabler
    • 1 infrarød overføringskabel
    • 1 nettverkskabel

Bør jeg kanskje legge ett stort rør fremfor mange små? Det skal ikke gå strømkabel og dermed ikke for mye forstyrrelse fra de?

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell flere måter og løse dette på, jeg har brukt 32mm rør til HDMI kabelen, den var fin og trekke i.. Til resten har jeg brukt 20mm k-rør..

Ett annet alternativ er og legge "sentral støvsuger rør".. Da kan du jo ha mange kabler i ett rør.. Kommer vell litt ann på hvor langt strekket er..

Jeg vil vell tippe at du kan få kondens problemer med varm-kald- varm sone, om det har noen betydning veit jeg ikke..

Stian

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Er vell flere måter og løse dette på, jeg har brukt 32mm rør til HDMI kabelen, den var fin og trekke i.. Til resten har jeg brukt 20mm k-rør..

Ett annet alternativ er og legge "sentral støvsuger rør".. Da kan du jo ha mange kabler i ett rør.. Kommer vell litt ann på hvor langt strekket er..

Jeg vil vell tippe at du kan få kondens problemer med varm-kald- varm sone, om det har noen betydning veit jeg ikke..

Stian
    Takk for tipset! Da bestiller jeg endel 20mm k-rør på nettet, satser på at kvaliteten der er bedre enn hva jeg får hos Clas Ohlson/Europris.

Estimat av lengder:

center 14m
    sub 12m
    sub 12m
    front 11m
    front 11m
    front høy 12m
    front høy 12m
    surround 8m
    surround 8m
    surround back 5m
    surround back 5m
    nettverk 8m
    Totalt: 118 meter rør

Da skal jeg bestille følgende:

25m 40mm
    150m 20mm

Priser:
    planhandel.no: 1 923,75 (ukjent merke)
    stikkontakten.no: 2 136 (ukjent merke)
    elhandel.no 3 202,50 (NORSK WAVIN)
    elektroimportoren.no: 3 450 (Pipelife)
    elektrotema.no: 4 250 (Pipelife)

Noen som har erfaring med stikkontakten.no eller planhandel.no? Er det kvalitet på k-rørene?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør isolerere rundt rørene siden dette er en krypkjeller.
    Lag en god kasse med litt plass rundt rørene som du isolerer.
    Fug rundt rørene.
    Selv har jeg brukt K-rør fra CO, og syntes disse fungerte bra.
    De er for øvrig svarte så det er lett å holde oversikt på hva som er AV-rør og hva som er strøm-rør.
    Et lite bilde fra min byggeprosess:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville anbefalt deg 20mm på høyttaler kabel og 32mm på hdmi, husk at det bygger ganske mye når du skal trekke 40mm rør runt hjørner! Uansett ikke enkelt å borre 40mm hull i en stender som er 48mm tjukk, enda verre dersom du bruker 36mm stender

Til sub, nettverk og muligens overføringskabelen (spørs om det er plugger i enden på denne) trenger du ikke mer enn 16mm rør. Dersom du har planer om å trekke rør til strøm så trenger du ikke mer enn 16mm her heller...

Lykke til videre med spennende kino- og ikke minst husprosjekt!!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for gode svar! Hva er CO? Ser du har andre koblingsbokser på lyden, hvilke er det? Er tross alt unødvendig med 4-porters Elko når man kun skal ha 1 ledning. Jeg kjøper noen kabler, borrer hull gjennom gulvet og bygger på en boks rundt. Håper jeg klarer å krype inn under der...

Da kjøper jeg noen lengder med 16, 20 og 32.

Annet spørsmål: Er det like greit å bruke Glava isolasjon i veggene? Eller bør jeg gå for Rockwool? Slik jeg har forstått dette, har ikke isolasjonen i vegg og tak så mye å si, den skal ikke være for kompakt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for gode svar! Hva er CO?
    Clas Ohlson ;-)

Ser du har andre koblingsbokser på lyden, hvilke er det? Er tross alt unødvendig med 4-porters Elko når man kun skal ha 1 ledning.

Har også kjøpt noen like På Biltema. Grønne bokser for enkel gips, Gule for dobbel. Låsen mot K-rør er ikke så veldig god på disse så jeg har lagt en larve med limpistol lim rundt røret før jeg satte de sammen.
    Ref min egen byggetråd:

Ser at biltema har kommet med en ny type som erstatter den jeg har brukt, denne ser det ut som har bedre lås.

Annet spørsmål: Er det like greit å bruke Glava isolasjon i veggene? Eller bør jeg gå for Rockwool? Slik jeg har forstått dette, har ikke isolasjonen i vegg og tak så mye å si, den skal ikke være for kompakt.
    Ja, jeg mener du kan bruke det.
    Selv har jeg brukt isolasjonen fra Byggmax

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde CO kunne være Coop Obs! jeg ;-)

Disse boksene er for 16mm, ikke 20mm.

Driver å vurdere om jeg skal rive ned den ene veggplaten slik at jeg kan ta ledningene opp i det gamle reisverket og dermed ikke ødelegge den fine parketten som er der idag.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool...

Støydempende :: Forskjeller som teller :: Råd og veiledning :: AS Rockwool

http://guiden.rockwool.no/media/1004...2010%20lav.pdf

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flexi A-plate da? 1200 x 575 x 98
    Da handler jeg Rockwool hos Byggmakker på fredag :-)

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kjøper biltema bokser så kan du bruke de til 20mm rør ved å tre en 20mm skjøtemuffe på stussen på biltema boksen. Men igjen, det skal ikke mye plaging til før det lønner seg å kjøpe skikkelige bokser, Clas Ohlson selger elko bokser, du kan også høre med den lokale elektrikeren om du skal handle en del, kan få en god pris på materiellet du trenger

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Få hull

Er for øyeblikket på et fint hotell med spa og slapper av :-) Kona hadde fødselsdag igår, måtte finne på noe fint med familien.

Mens jeg ligger her har jeg lest endel byggetråder og bestemt at det kanskje er dumt å trekke k-rør og lage koblingshull for 7.2/9.2 rundt i rommet. Litt dumt å lage masse hull når man bygger et helt tett rom. Derfor skal jeg kun ha hull i bakkant, pluss kanskje noen til strøm og kanskje et hull i forkant til alle høyttalerene der. Så legges ledningene i kabelgater langs gulv eller tak (skal ha bassfeller i taler). God ide?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for rør!
    RuneW lagde bokser bak for å få det tett.

Disse kan selvsagt være noe mindre.

Ubrukte hull fuges igjen med silikon. Bokser som ikke er i bruk i første omgang kan du fylle med isolasjon og sette på blende-lokk.
    Selv har jeg rør til side, bak, PJ og SUB.
    Front og Senter ligger med løse kabler siden jeg har utstyret framme.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror faktisk jeg går for et stort panel bak i rommet, som jeg bygger selv i aluminium. Da blir det kort å dra ledninger i rør, handlet sorte rør hos Clas Ohlson idag som skal brukes til høyttalerkabler.

Kjøpte 5 Elko-bokser som skal brukes til strøm, en til hver vegg + taket for projektor. Legger sannsynligvis bare ledninger fra dagens ledningsnett som går til rommet.

Sparer meg mye arbeid å ikke dra kabler og bokser rundt til alle høyttalerne. Estetisk vil det bli minimal forskjell, kablene vil ikke bli synlig. Da kan jeg også ha større fleksibilitet med oppgraderinger i fremtiden.

Planer er to panelovner på sidene, vurderte først å ta inn varm luft fra stuen, men vil ikke ødelegge lyddempingen.

Handlet justerbart trebor som går fra 22mm og opp. Regner med det passer bra for 20mm rør. Har funnet ut at jeg kapper hull i veggen og borer ned i gulvet gjennom bunnsvillen i eksisterende vegg. Da ødelegges ikke parketten.

Side 3 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •