Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 21 av 21 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21
Viser resultater 401 til 412 av 412
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått fingeren ut og faktisk gjort litt arbeid på kinoen idag! Har bygget rammen for to av 5 spot-kasser! Blir knall

Satser på å lage to deler i bakkant slik at det passer inn med en fremtidig PJ med lens shift som da kan henge nærmere taket. Da kommer også den ene stikk-kontakten ut fint oppe.

Har installert en sort panelovn som fungerer utmerket, holder bra temp på kinoen hele tiden. Nå som kulden er på vei, var det perfekt. Husker godt hvordan vi måtte varme opp kinoen hver gang vi skulle se film ifjor.

Måtte handle materialer nå, for har solgt Volvo V70en (hentes mandag) og handlet oss Nissan Leaf.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprettet en annonse for kinostolene ettersom jeg ikke fikk noe respons på forumet her: http://avforum.no/avmarket-product-details.php?AdId=840

Oppdatering siden sist: Har kuttet platene jeg kjøpte inn for de trekantede bassfelle/downlights-kassene. Fatteren har nylig kjøpt inn 230V LED downlights som ikke produserer varme, fikk lyst til å bytte ut mine 12V downlights som krever boks på baksiden, men, men... Håper å få ordne noe lys i løpet av uken.

Jobber med å bygge en stor film-hylle, legger ut bilde når denne er ferdig (ferdig senere idag).

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen med byggteknisk-kompetanse som vet om det holder å bygge sidevegger i gips for downlights? Jeg har bygget firkantet og trekantede kasser, hvor altså taket er i gips. Må jeg likevel kjøpe inn slike spot-kasser og bruke det? Jeg har kjøpt inn i både metall og plast, men ingen av disse passer (ca. 1-3 cm for breie) inn i selve konstruksjonen min.

Kan jeg bygge sidevegger oppe i kassen i gips, hvor jeg da plasserer mine downlights? Er det akseptabelt med "hjemmesnekra" kasser i gips?

Edit: Jeg fant noe mer info her, kan se ut som det kanskje er greit å bare bygge sidevegger, så blir det sikkert at isolasjonen jeg også skal ha inn imellom for bassfeller, ikke kommer borti: http://www.trainor.no/servlet/nettst...d=5977&start=0
    Sist endret av CareBear; 02-13-2014 kl 21:08

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg løsninger med dekkboks i taket i Tvrom og Gipsbokser i vindus-spottene.
    På kjøkkenet (som jeg gjorde for mange år siden) har jeg fjernet Isolasjon i hele bjelkelags-feltet mot 2. etasje. Dvs. et hulrom på ca. 50x60x25cm.
    Her tettet jeg ikke med noen form for plater mot isolasjon (anbefales ikke), med de følger at mus har forvillet seg inn i taket (gammelt hus) og spist på ledningene...
    Klok av skade har jeg brukt bokser på alle installasjoner siden

Du finner litt info om løsninger i vedlagt PDF fra Byggforsk.
    Vedlagte filer Vedlagte filer

Newcomer chriztr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes noen serier med LED-downlights som kan monteres rett inn som de er. SG Armaturen har en del av disse. (www.sg-as.no)
    Ellers så kan du montere de fleste andre så sant du tilfredstiller avstanden rundt trafo og downlighten mot brennbart isolasjon (se FDV-dok og bruksanvisning).
    Si hvis du bruker vanlig LED-downlights så holder det strengt tatt at du graver ut isolasjonen rundt etter de målene som er oppgitt, slik at den har fri tilgang til luft rundt seg.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene! Hadde jeg hatt muligheten nå, ville jeg kjøpte nye LED-230V amaturer, men 12V halogen har vært innkjøpt i lang tid. Byggforsk-arket var flott! =)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som tror det vil ha noen merkbar effekt på lydkvaliteten hvis jeg lager hull i disse bass-fellene/down lights kassene? Planen var å bruke fres til å lage ulike lengder og bredder med streker på platene, deretter ha høyttaler-stoff på innsiden og fylle kassene med isolasjon. Vil det virkelig ha noe å si, eller bør jeg bare ha kassene hele slik som avbildet?

-downlight-jpg

Har bestilt 5 stk. 1200x600x80 Rockfon Industrial Black, så da blir det demping på sidevegger og tak til helga =)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter bygging av plater for demping av første-refleksjon, har jeg lært å lytte litt bedre etter problemer med klang og lyd. Har derfor funnet ut at jeg blir nødt til å lage hull i de skråstilte bass-fellene på sidene.

Her er bilde fra konstruksjon av en av rammene til Rockfon platene:

-img_20140731_192012-jpg

Det ferdige resultatet:

-img_20140801_162108-jpg

Jeg har også plassert en ramme med 3 slike 60x120 plater i taket.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg så langt ordnet foringer mellom alle dørene og jobber nå med spotkasser og oppheng for den andre senterhøyttaler :-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oyyy, det skjer ting her også, så morsomt

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering 13. juli 2015

Takk BEF! Her følger litt bilder fra idag:

Da ble det til at jeg lagde hull i de skråstilte platene :-) Jeg kjøpte tross alt en fres kun for dette, så da måtte jeg gjøre som opprinnelig planlagt. Jeg må finne en bra måte å lage en luke i midten av denne for trafo og tilgang på det elektriske...

-20150713_213017-jpg

Videre så gikk jeg over noen detaljer med sort sprittusj idag, blant annet ble det veldig bra på panelovnen som før hadde en hvit kanten på enden.

-20150713_161025-jpg
    -20150713_161044-jpg

Beste av alt i dag, er at jeg endelig har fått gjort foringene på begge inngangene. Her er bildene fra inngangen fra utsiden, litt trangt i toppen men sånn blir det noen ganger.

-20150713_140636-jpg
    -20150713_140632-jpg
    -20150713_140624-jpg

Her er bildene fra inngangen fra stuen, ble veldig lekkert og litt mer oppløftende å gå inn på kinoen uten å først bli møtt av hull med isolasjon ;-) Må bare få lagd en fin gulvplate. Har kjøpt en ny type fuge jeg skal prøve på alle disse foringene, ikke fuget noe i bildene.

-20150713_140547-jpg
    -20150713_140542-jpg
    -20150713_140526-jpg

Har i tillegg kjøpt inn litt sponplater og lekter i dag, og begynt å kutte på sponplatene og begynt planlegging av den siste spotkassen som skal være i front. Har bestemt at jeg kjører på med 2x senterhøyttallere, så da blir det 2 spotkasser på hver side av fronten med høyttalleren i midten, da blir det helt symetrisk med bak hvor projektor står. Da blir det 4 x lys som skinner opp lerretet som blir litt skråstilte, blir fint det.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hatt litt fremgang, "ferdig" med kasser over dørene og venstre side fremover. Må få malt stativet med center og henger snart opp lyddemperen som står inntil veggen. Lyset er styrt med Z-Wave, 12V halogen-pærer. Noe irriterende med trafo-lyd, ville gått for 230V hvis jeg skulle kjøpt utstyr nå, men dette ble kjøpt inn for flere år siden nå.

-kino2-jpg

-kino1-jpg

Opphøyningen for bakre rad er "ferdig", noe finish igjen på sidene er alt. Skal bygge noen små kasser til beina om vi har gjester bak, så slipper beina å dingle i luften hele tiden.

-rad-bak-jpg

13. Liker monqo_B har likt denne posten
Side 21 av 21 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •