Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 2 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 412
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bør jeg ikke ha noen tynne plater ytterst på reisverket for å holde isolasjonen på plass?

Stream: Skal handle litt ekstra, trenger som du nevner flere stendere i hjørnene. Satser på ca 130m.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trinnlydplatene skal ikke festes sammen, de skal legges kant mot kant. Det samme med gipsen, og de tre lagene med trinnlyd,gips og spon skal ikke festes mot hverandre på noen måte, bare ligge løst oppå hverandre.
    Sponlaget skal limes med sponplatelim.
    Ikke fall for fristelsen til å kjøpe veggips-plater til gulvet, de vil sprekke og smuldre opp etterhvert. Bruk gulvgips som er laget for formålet.

For å holde på plass isolasjonen på baksiden av stenderverket brukte jeg barkduk, det var en forholdsvis enkel løsning. Om du vil gjøre det enda enklere kan du bruke ståltråd e.l bak stenderne. Jeg brukte barkduk for å ikke få isolasjonsstøv i slusen mellom dørene osv.

Godt mulig du får noen tips i tråden min, i første posten er det innholdsfortegnelse som hjelper deg å finne fram.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Trinnlydplatene skal ikke festes sammen, de skal legges kant mot kant. Det samme med gipsen, og de tre lagene med trinnlyd,gips og spon skal ikke festes mot hverandre på noen måte, bare ligge løst oppå hverandre.
    Sponlaget skal limes med sponplatelim.
    Ikke fall for fristelsen til å kjøpe veggips-plater til gulvet, de vil sprekke og smuldre opp etterhvert. Bruk gulvgips som er laget for formålet.

For å holde på plass isolasjonen på baksiden av stenderverket brukte jeg barkduk, det var en forholdsvis enkel løsning. Om du vil gjøre det enda enklere kan du bruke ståltråd e.l bak stenderne. Jeg brukte barkduk for å ikke få isolasjonsstøv i slusen mellom dørene osv.

Godt mulig du får noen tips i tråden min, i første posten er det innholdsfortegnelse som hjelper deg å finne fram.
    Takk for tipsene! Vil du anbefale Silencio fra Huntonit? Det var et alternativ de hadde på Monter. Den produseres jo også rett hvor vi bor ;-)

Ble ikke noe handel idag, måtte ut å handle med kone og barn - da ble resultatet ny lyskrone og nye setetrekk til stolene til spisebordet. Der hvor jeg skulle handle frostfilm var det stengt på lørdager.

Men, jeg var innom 3 stk Monter og ingen hadde Rockwools trinnlydplater, kun Glava. Jeg regner med det er like greit å bruke?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første rackskap plassert på A/V-rommet!

Da var første rackskap på plass. Det skal ikke stå her, men har bare prøveplassert det litt. Forsøkte med en gammel DVD-brenner i hyllen, som passer hvis jeg ikke har noen ledninger tilkoblet ;-)

Dette er 64U skap, altså plass til ganske så mye utstyr!

-p1080142-jpg
    -p1080144-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ryddet litt på kinorommet

Vi fortsatte med ryddingen av kinorommet. Dette rommet har blitt brukt som lagringsrom mens vi har flyttet alt ut av bokser (vi flyttet inn for en mnd siden).

-p1080145-jpg
    -p1080148-jpg

Denne to-seteren skal brukes som kinoseter bakerst i rommet, blir to rader med stoler og sannsynligvis en rekke med 4 reclinere forran. Noen gamle Eltax-høyttalere bak der fra vårt første surroundanlegg.

-p1080149-jpg

Her kan jeg stå å kutte materialer under tak, rett utenfor kinoen. Perfekt!

-p1080153-jpg

Vurderer om jeg skal kutte hull i taket for alle ledningene og la dem gå opp under her i bildet og deretter hull i veggen inn mot kinoen, eller om jeg skal la rørene går ut under med krypkjelleren og opp i gulvet? Bør jeg kanskje isolere k-rørene som går på utsiden?

-p1080157-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Video av A/V-rommet

[youtube]cmZ8wyj1L8E[/youtube]

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette prosjektet har sinnsykt bra potensiale! Jeg liker veldig godt at du er så flink til å oppdatere oss med masse bilder og snacks. Håper du fortsetter i denne tralten, kompis! Godt arbeid så langt, og så har dere jo fått dere et kjempefint hus.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dette prosjektet har sinnsykt bra potensiale! Jeg liker veldig godt at du er så flink til å oppdatere oss med masse bilder og snacks. Håper du fortsetter i denne tralten, kompis! Godt arbeid så langt, og så har dere jo fått dere et kjempefint hus.
    +1

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for positive kommentarer folkens!

I går da vi skulle legge oss, oppdaget vi at en lukt fra sikringsskapet hadde blitt forsterket... jeg tok en tur ned og der kom det en tynn stripe med røyk ut av sikringsskapet... Ikke veldig hyggelig. Koblet ut hovedsikringen og deretter alle sikringene, forsøkte meg litt frem med å kun sette på kjøleskapet... det var nesten det eneste vi var nødt til å ha på over natten, men da sprutet det gnister ut bak sokkelen til sikringen... Litt senere da jeg skulle sjekke pulverapparatet, var det helt nede på bunnen av det røde og datoen som står på apparatet er 1990... Vi glemte å sjekke det da vi overtok huset.

Fikk sovet noen timer og heldigvis fikk jeg en lokal elektrikker til å komme hit idag tidlig og vi fikk fikset problemet inntil videre. En elendig dårlig kobling av ledninger som har blitt varm, smeltet og løsnet. Skal få oppgradert hele skapet til nye sikringer, det er pr. idag delvis oppgradert med nye sikringer. Slik så det ut bak der...

-p1080159-jpg

Samtidig skal jeg da også få lagt inn en 16A krets til A/V-rommet slik at alt utstyret der kommer på egen dedikert krets. Skal også handle en UPS etterhvert, da jeg skal ha noen PCer og servere stående i samme rommet. Bør jeg kjøre receiver og forsterker på egen krets, eller går det greit å dele med PCer?

Samtidig må jeg også få lagt ledning ut til garasjen, slik at jeg kan fortsette å bygge den ferdig innvendig. Skal ha gipsplater på veggene, fliser på gulvet og in-wall høyttalere :-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Takk for positive kommentarer folkens!

I går da vi skulle legge oss, oppdaget vi at en lukt fra sikringsskapet hadde blitt forsterket... jeg tok en tur ned og der kom det en tynn stripe med røyk ut av sikringsskapet... Ikke veldig hyggelig. Koblet ut hovedsikringen og deretter alle sikringene, forsøkte meg litt frem med å kun sette på kjøleskapet... det var nesten det eneste vi var nødt til å ha på over natten, men da sprutet det gnister ut bak sokkelen til sikringen... Litt senere da jeg skulle sjekke pulverapparatet, var det helt nede på bunnen av det røde og datoen som står på apparatet er 1990... Vi glemte å sjekke det da vi overtok huset.

Fikk sovet noen timer og heldigvis fikk jeg en lokal elektrikker til å komme hit idag tidlig og vi fikk fikset problemet inntil videre. En elendig dårlig kobling av ledninger som har blitt varm, smeltet og løsnet. Skal få oppgradert hele skapet til nye sikringer, det er pr. idag delvis oppgradert med nye sikringer. Slik så det ut bak der...

-p1080159-jpg

Samtidig skal jeg da også få lagt inn en 16A krets til A/V-rommet slik at alt utstyret der kommer på egen dedikert krets. Skal også handle en UPS etterhvert, da jeg skal ha noen PCer og servere stående i samme rommet. Bør jeg kjøre receiver og forsterker på egen krets, eller går det greit å dele med PCer?

Samtidig må jeg også få lagt ledning ut til garasjen, slik at jeg kan fortsette å bygge den ferdig innvendig. Skal ha gipsplater på veggene, fliser på gulvet og in-wall høyttalere :-)
    Flere potensielle brannfeller der, og det ser ut til at det er mye hjemmemekk i det skapet. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å få ordnet dette asap.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen dum idè å bytte hele skapet og montere automatsikringer. Kan sikkert få en god fastpris på det, ligger på 12-15.000,- for det meste.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Det er ingen dum idè å bytte hele skapet og montere automatsikringer. Kan sikkert få en god fastpris på det, ligger på 12-15.000,- for det meste.
    Hovedsikringen og noen få til, samt jordingsfeil, er montert med nye sikringer. Trenger jeg helt nytt skap? Elektrikkeren som var her idag kommer til uka og oppgraderer hele greia. Noen som har en ide om dette er noe som dekkes av eierskifteforsikring eller vanlig forsikring (Hus Pluss)?

Newcomer Nimkazo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedsikringen og noen få til, samt jordingsfeil, er montert med nye sikringer. Trenger jeg helt nytt skap? Elektrikkeren som var her idag kommer til uka og oppgraderer hele greia. Noen som har en ide om dette er noe som dekkes av eierskifteforsikring eller vanlig forsikring (Hus Pluss)?

Hvis det ikke var nevnt i ovetagelse papirene om at det er noe hjem mekk der så er det godt mulig

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en ide om dette er noe som dekkes av eierskifteforsikring eller vanlig forsikring (Hus Pluss)?
    Når det gjelder eierskifte forsikringen så tar de utgangspunkt i salgssummen for boligen din, skaden må minst være på 20% av kjøpesum for at de skal vurdere erstatning. Det er etter en dom fra Høyesterett. En annen ting med eierskifte forsikring er som regel en lang vei å gå med masse advokat timer. Jeg ville uansett tatt kontakt med forsikringsselskapet og meldt ifra om skaden, da får du fort høre om det er noe de vil gå inn å dekke.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv akurat kranglet med eierskifteforsikringa og det er ikke bare bare, det kan jeg love deg.
    Hvis det på noen måte er nevnt i takst eller egenerklæring at det er utført arbeid av ufaglærte eller egeninnsats så har du ikke noe krav. Og hvis det ikke er nevnt noe om dette men alder på huset vil tilsi at det kan være på tide med en oppgradering har du også lite å stille med. Det samme hvis det var slik det så ut i sikringsskapet da dere var på visning.

Som kjøper har du plikt til å inspisere eiendommen skikkelig før du handler, spesielt dersom det kan fremkomme itakst/egenerklæring at det kan være mangler noe sted.
    Så det jeg erfarte av å kontakte eierskifteforsikring, er at som kjøper så stiller du ekstremt dårlig uten å skaffe en advokat til å fremme krav for deg. Og da prater vi jo fort større summer...

Og det heter seg også at skaden må utgjøre minst så og så mange prosent av kjøpesummen. Lurer på om det var 10-15% før de i det hele tatt vurderer kravet ditt. Så jeg anbefaler deg:betal det selv og drit i det så lenge det ikke koster haugevis med penger...det er faktisk ikke verdt all frustrasjonen og irritasjonen du opparbeider deg med en slik sak....Men lykke til med kinoen, det ser vledig lovende ut! Og du er kjempeflink til å oppdatere med bilder(i motsetning til undertegnede i sin kino tråd....)
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar. Tar kontakt med mitt forsikringsselskap og hører.

Forsøker å handle varer imorgen! Da blir det gulvgipsplater, Glava lydtrinnplater og tresponplater, ++ det jeg har på handlelisten.

Gulvgipsplate - Utgående, 12,5x600x2400mm - BYGGmax

Jeg vurderer sterkt å gå for 2 lag med gips på gulvet... Eventuelt 2 lag med isolasjon. Noen som har meninger her?

Byggmax har fått inn nye gipsplater i den minste dimensjonen, var tomt sist jeg sjekket: Gipsplate - 13x1200x2400mm - BYGGmax

Konstruksjonen skal bygges 4 cm fra eksisterende vegg, jeg tenker at gulvet blir 1-2 cm fra gulvlistene og 2-3 fra vegg. For lite?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg handle underlagspapp som jeg legger oppå parketten: Underlagspapp - Under gulv, 1x15m - BYGGmax

Gulvsponplatene har de selvsagt ikke på lager...grrr.. Gulvsponplate - 22X600X2400mm - BYGGmax

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utregninger: Høyde

Sitter her og regner litt mens jeg venter på at The Walking Dead skal starte på TVen. Er dette riktige tall? Jeg tror en høyde på 212,85 cm er et respektabelt tall og brukbar høyde?

Gulv:
    Papp: 1 mm
    Trinnlyd: 20 mm
    Gips: 12,5 mm
    Spon: 22 mm
    Totalt: 5,55 cm + teppe/laminat

Tak:
    Luft: 20 mm
    Bjelke: 148 mm
    Gips: 13 mm + GG 2 mm + 13 mm
    Totalt: 19,6 cm

Indre høyde på indre rom: 212,85 cm

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende prosjekt! Kommer til å følge hvert spikerslag fremover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inspirerende tråd!
    Ekstra kjekt å kunne følge detaljarbeidet, materialberegninger og priser etc såpass nøye, for oss som går og ruger på et liknende prosjekt.

Skal følge med her, keep us posted!

Side 2 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •