Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 412
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Første veggen har fått ett strøk med grå matt maling :-) Hadde bare en 0,8L boks for å teste.

-297891_10151820731845110_128564243_n-jpg

Nå skal jeg handle inn materialer for å bygge bassfeller/spotfeller i taket og i hjørnet fremme. Har funnet ut at jeg vil bygge dem 30cm ned fra taket og 50cm inn mot midten fra veggene. Mulig det blir litt lavere forran og bak, samt over dørene har jeg mindre rom til rådighet.

Det blir altså en kombinert bassfelle og spotkasse, annehvert bortover.

Kommer til å kjøpe eller få lånt en fres slik at jeg kan lage plater som ligner på disse "wave wood"-platene:

-dual-foam-wood-sound-absorption-panel-61478-1605889-jpg

På baksiden av disse blir det høytalerstoff/scenemolten og deretter Glava som vil gå helt inn til veggen.

Da blir det ca. som dette:

-basstrap_1000-png

Det samme i hjørnene av rommet, men da uten lys. Tenkte først at det skulle være permanente, men så begynte jeg å tenke på muligheten for å kanskje ha noen litt mer løse konstruksjoner, både for oppe i taket og i hjørnene. Må finne en god måte å konstruere dette på.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser uansett ut som det kan bli en meget pen løsning!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfeller og downlights

Det blir 3 spotter på hver side på lengdene, fremfor hva jeg hadde planlagt tidligere med 3 på den ene og 4 på den andre. Har laget noen skisser som illustrerer litt hvordan jeg har tenkt dette.

Jeg sliter veldig med å finne en god løsningen på hvordan dette skal konstrueres...

Tror kanskje at boksene oppe fremme blir firkantet og ikke trekanter, for jeg lurer på om det blir lite plass med luft for downlights i forkanten.

-fra_siden-png

Her er skisse ovenfra, på langsidene blir det 30cm høyde og 50cm bredde på boksene. Ved dørene blir det 15 i høyden, men bør nok kanskje gjøre disse boksene firkantet og ikke trekantet, ellers blir det veldig lite volum.

-ovenfra-png

Hvis jeg konstruere boksene på langsidene med 30cm i høyden og 50cm i bredden, får jeg følgende kappmal for Glava-platene. Det passer jo veldig bra:

-kuttmal_glava-png

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg i gang med bassfelle/downlightbokser. Jeg sliter litt med de firkanta boksene over dørene... Jeg mangler litt reiseverk å feste den ene konstruksjonen på... Må høre med elektrikkeren angående om høyden som kreves for downlightene jeg har kjøpt inn, må kanskje bytte til noe LED.

-wp_004955-jpg

Handlet inn noe viktig, dørstoppere :-) Ville vært kjedelig om døren knuser gipsveggen ;-) - disse får dere på Clas Ohlson.

-wp_004942-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens! Jeg trenger litt hjelp... spotkassen over dørene, jeg sliter litt med den ene døren. Jeg hadde tenkt at bredden på kassen skulle være ca. 30 cm, men der har jeg ingen spikerslag i hjørnet på kassen. Det betyr at jeg kun får festet den oppe og nede på veggen. Holder dette? Bør jeg ha noe lim i tillegg og lime fast konstruksjonen til gipsen?

Jeg begynner å konstruere selve rammen etterpå og så ser jeg hvordan det går. Dessverre litt trangt på mange måter, og jeg må skru den fast i dørrammen.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektorfeste

Hvor anbefaler dere at jeg handler projektorfeste? Jeg skal feste min fra taket og ned. Jeg kjøpte en fra monoprice.com, men den var for liten for min projektor. Får ikke festet den i den anretningen som fulgte med.

Projektoren jeg har er en Epson TW-6000. Tenkte jeg skulle få opp dette festet allerede nå, slik at jeg lettere kan konstruere den skråstilte bakveggen og spotkassene i fin passform rundt projektoren.

Edit: Kanskje kjøpe denne offisielle? Komplett.no - Epson Projektoroppheng ELPMB22 ... virker jo veldig solid, men koster litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Hvor anbefaler dere at jeg handler projektorfeste? Jeg skal feste min fra taket og ned. Jeg kjøpte en fra monoprice.com, men den var for liten for min projektor. Får ikke festet den i den anretningen som fulgte med.

Projektoren jeg har er en Epson TW-6000. Tenkte jeg skulle få opp dette festet allerede nå, slik at jeg lettere kan konstruere den skråstilte bakveggen og spotkassene i fin passform rundt projektoren.

Edit: Kanskje kjøpe denne offisielle? Komplett.no - Epson Projektoroppheng ELPMB22 ... virker jo veldig solid, men koster litt.
    Jeg kjøpte mitt feste fra avshop, cheif, også til epson pj. Godt fornøyd med det så langt, enkelt og greit å montere samt en del justeringsmuligheter. koster vel ca 1200 med frakt. Men skal sies at jeg har bare hatt mitt i 2 uker enda og er ikke ferdig med å fin tune hverken lyd eller bilde. så har ikke skrudd all verden på det etter det ble hengt opp enda.
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forandring i planene

Takk for tipset Driver x, jeg forsøkte å skru sammen festet fra Monoprice og kobler det på, får festet projektoren i 3 av 5 punkter... Skal forsøke å få lagd to nye armer, slik at jeg får festet på 4 av 5 punkter. Dessverre er armen for lang, må kasse litt med vinkelsliper ;-)

Stor nyhet: Jeg har tatt en viktig avgjørelse angående kinoen, overordnet er den at vi kommer til å kjøre på uten å konstruere mer bokser for downlights. Kommer til å fullføre rommet nå slik at det kan ferdigstilles til bruk. Dette vil jeg gjør for å komme igang med å bruke rommet og lære hva som fungerer og hva som ikke fungerer. F.eks. høyden på lerretet: Her må jeg først forsøke en høyde med stolene i rommet, må finne ut hvilken høyde som passer best og deretter permanent feste det. Når jeg har festet lerretet, vet jeg også hvor stor jeg kan konstruere downlightsboksene i forkant.

Videre er det vanskelig å vite hvordan behovet for en forhøyning for stolene bak vil bli, derfor vil vi først få alt på plass slik at ting kan fintunes uten at det blir gjort permanente installasjoner som ikke kan endres.

Da blir det maling de neste 2-3 dagene, og så må jeg se om jeg fullfører konstruksjonen av bassfellene før eller etter vi legger teppe og installeres stolene. Når malingen er på plass, får jeg elektrikken til å komme å installere. Planen er da at jeg bare får opp vanlige stikk oppe hvor det er hull idag og som i fremtiden vil forsvinne inn i boksen for downlights.

Har også funnet frem til at jeg lager downlightskassene i samme dimensjon og utførelse rundt hele rommet i bakkant. Tror det blir finest, men for å vite om det går bra, må jeg altså få på plass seterekken bak for å vite om høyden passer.

Venter med lister langs teppet, legger dermed bare ledningene løst på gulvet.

Tar dette interativt fremover, en iterasjon av gangen frem til "perfeksjon" ;-) Da kan vi bruke kinoen litt, føle oss frem lydmessig, stilmessig, m.m.. Wish me luck!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut det ja carebear, i tok meg en fridag for og bygge min scene, skal sies at jeg ikke er noe snekker og holdt på hele dagen, snekkret den ferdig malte ett strøk på siden og foran,samt trekte den med høytaler stoff, og var meget godt fornøyd. Helt til noen dager senere da jeg skulle plassere ut noen stoler foran og sofaen som ska skal stå på scenen. den var selvfølgelig for lav og står nå ubrukt, mistet motet til og bygge en til eller bygge på den. Samme med lerrett, ble flyttet to ganger før jeg ble fornøyd:evil:
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver X: Takk for kommentaren :-)

Nå er vi ferdige med den sorte malingen på front og tak. Side- og bakvegg har fått ett strøk av Pure Color 8500 (mørkeste grå). Det er ingen tvil om at dette blir mørkt... Det var en surrealistisk opplevelse å være i rommet når det begynte å bli malt. Alt lyset ble sugd opp av malingen!

Bestilte MDF hos Monter for de første bassfellene - blir skikkelig materiale som kosta dyrt, men da håper jeg stripene blir bra. Handlet håndfres på Jula til oppgaven med å lage striper i platene. Dørhåndtak er på plass, bare 69,- på Jula.

Idag handlet jeg teppe! Skikkelig tjukt og godt, fikk det til en knallbra pris på den nærmeste Fargerike her i bygda (vi har to). Teppet har en litt brun farge, ganske mørkt.

Maler ferdig dørene og veggene imorgen, da blir det teppelegging på lørdag og oppsett av 4-seteren :-) Når den er på plass, kan jeg begynne å plassere surroundhøyttalerene. Lerretet kommer også opp rett etter stolene, blir spennende å se det.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppet er lagt ut :-) Nesten helt ute, må bare vente på at siste strøket med maling på dørene tørker. Utrolig deilig teppe, selv om fargen ikke er helt optimal. Tjukt og godt, jeg sovnet nesten da jeg lå på det for litt siden.

Ikveld blir det lerret og stoler som skal pakkes ut og installeres :-D

Skal forsøke å få tatt noen bilder med et fotoapparat, mobilbildene av kinoen etter vi malte, er ikke spesielt gode.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende!
    Får du lagt ut noen bilder?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret

Nå er lerret på plass i rommet. Har ikke hengt det opp enda, må finne på en måte hvordan jeg skal få festet med tanke på at skruhullene bak er 265cm fra hverandre, det deles dårlig på 60cm ;-)

Må få på plass sofaen, noe vi skal gjøre nå idag, før vi tester litt og finner optimal høyde. Størrelsen på lerret er ganske bra, hadde ikke passet med veldig mye større enn det vi har nå. 108" 2.35:1 hvitt lerret.

-wp_005092-jpg

Gikk veldig greit å skru sammen lerretet, meget fornøyd =)

Merker veldig godt hvordan "scenemolten" på rammen er SORT mens den matt-sorte veggen nå har blitt "grå" :-P ... Må ha scenemolten på frontvegg og tak når vi kommer videre.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av surround rear

Hei! Jeg lurer på hvilken høyde jeg skal plassere surround rear? Surround på sidene har jeg tenkt å plassere ca. 60 cm over ørene. Skal de bak ha samme høydeplassering?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Hei! Jeg lurer på hvilken høyde jeg skal plassere surround rear? Surround på sidene har jeg tenkt å plassere ca. 60 cm over ørene. Skal de bak ha samme høydeplassering?
    Ha dem i samme høyde, det gir det mest sømløse lydbilde bak.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott hus du har! Er akkurat sånn hus jeg ønsker meg i framtiden når jeg er litt eldre. Misunner deg litt.. særlig med kino roms prosjektet i kjellern.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ha dem i samme høyde, det gir det mest sømløse lydbilde bak.
    Tusen takk! Side-surround blir noen veldig få grader fremover, altså mindre enn 90. Tror dere det går greit? Vi snakker om kun en håndflates lengde. Jeg kan eventuelt flytte stolene noen cm frem, eventuelt kan jeg henge høytaleren på døren.

Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Flott hus du har! Er akkurat sånn hus jeg ønsker meg i framtiden når jeg er litt eldre. Misunner deg litt.. særlig med kino roms prosjektet i kjellern.
    Takk for det! Jeg har lært endel om hus etter vi flyttet inn her, alltid noe å gjøre når man har et eldre hus - men jeg er glad huset er fra 50-tallet og ikke senere. Kinoen er i et påbygg fra tidlig 80-tallet, altså ikke i kjelleren. Påbygget er konstruksjonsmessig elendig ifht huset som er fra -51. Nå ble det ikke isolert på 50-tallet, men det har blitt ordnet på deler av huset her.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder tatt med et kompakt kamera:

Stolene fra fnky.no er på plass. Ekstremt fornøyd nå 4 elektriske reclinere! Stolene er satt opp slik at sete nummer to fra venstre står på sweetspot. Det er faktisk mer enn nok av plass til en ekstra gjestestol på venstre side, slik at vi får plass til 5 personer i bredden på frontrekken.

-p1100254-jpg

Dørstopperen og litt bedre bilde av teppet vi har lagt. Fargen på veggen her er Pure Color 8500, den mørkeste gråfargen. Bildet lyver selvsagt litt med tanke på lyset.

-p1100249-jpg

Jeg har en liten hjelper på 18 måneder som har bidratt masse :-)

-p1100261-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går koblet jeg ferdig høyttalerkablene fra kinoen og ned mot teknisk rom. I dag har jeg trukket HDMI kabler (og kjøpt inn en ny 10m kabel på Jula) og mikrofon-kabelen for Yamaha receiveren. Har sett den første blu-ray filmen på kinoen, fornøyd med det! Var litt rart at direct mode sender stemme-tracket ut på front-høytalerene? Måtte sette til "Standard Mode" for å få riktig lyd fra en 5.1 Blu-ray disc.

For et par dager siden gikk jeg amok med vinkelsliperen i kjelleren, og resultatet ble dette :-) Jeg fikk laget denne platen som er synlig i bildet her. Har hengt opp projektoren, men ikke festet den 100% enda. Må først få opp lerretet på veggen. Fant ut at jeg kunne droppe "armen" på projektorfestet og dermed kunne ta det i bruk likevel. Må nok bygges ned litt for at bildet skal bli helt perfekt, men tror ikke det er så farlig med litt skråstilt projektor?

-wp_005115-jpg

The Hobbit trailer:

-wp_005116-jpg

Ikveld har vi sett Wolverine og ganske fornøyd med lyden, men nå mangler det masse bass. Tror nok den endret innstillingene når jeg kjørte kalibrering på receiveren. Har ikke koblet opp noen av subbene enda.

Lerretet blir nok plassert litt over subbene, føltes ganske bra idag.

Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •