Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 412
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Liten oppdatering fra mobilen, så ingen bilder idag: Første lag med gips er ferdig sparklet og fuget med silikon. Alle overflater med gips er frittstående fra hverandre og gulvet.

Har begynt på det inder gipslaget. Dette skal gå helt i kant, oppe, nede og i hjørnene. Blir ikke dønn perfekt, så det blir kanskje litt akrylfuge til slutt.

Mellom gipsplatene bruker jeg som nevnt produktet fra Swedac som jeg har kjøpt 70 kg av. Det er ca 21 hele gipsplater som skal limes, så da har jeg 3,3L pr gipsplate med guffe.

Har bare ferdig en halv plate av det indre laget, men så snart jeg får hjelp igjen av fatteren, vil vi få fortgang.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt fremgang siden sist, har fullført nesten 3 vegger med dobbel gips. 4L swedac guffe pr. plate er for mye føler jeg, spesielt hvis man kutter lengden på platene. I mitt tilfelle er platene ca. 2,14m.

Veldig mye å gjøre på jobb de siste månedene, men bedre nå og tar litt ferie i sommer for å jobbe på kinoen.

Et spørsmål: akrylfuge på kanter o.l. på andre lag gips? Blir jo da litt stivere kontakt mellom gipslagene enkelte plasser, men går vel bra?

Har koblet opp laptop i server-racken og bruker Remoteless til iPad for å spille musikk i stuen :-)

Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Litt fremgang siden sist, har fullført nesten 3 vegger med dobbel gips. 4L swedac guffe pr. plate er for mye føler jeg, spesielt hvis man kutter lengden på platene. I mitt tilfelle er platene ca. 2,14m.

Veldig mye å gjøre på jobb de siste månedene, men bedre nå og tar litt ferie i sommer for å jobbe på kinoen.

Et spørsmål: akrylfuge på kanter o.l. på andre lag gips? Blir jo da litt stivere kontakt mellom gipslagene enkelte plasser, men går vel bra?

Har koblet opp laptop i server-racken og bruker Remoteless til iPad for å spille musikk i stuen :-)
    Siste gipslaget la ihvertfall jeg tett i tett, målte med laser på veggen og målebånd på platene. Da ble det ca 2mm klaring i topp, som ble sparklet med papir rebbe i. Hvis du skal bruke akryl, burde du ihvertfall bruke en type brannakrylfugemasse, holder mye lengre :-D

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvet er ikke helt rett, siger litt på midten pga vekten på trinnlydplatene. Derfor blir det litt gliper her og der. Tetter de med billig akryl jeg ;-) Så kommer sparkel utenpå igjen. Skal bare male rett på gipsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Gulvet er ikke helt rett, siger litt på midten pga vekten på trinnlydplatene. Derfor blir det litt gliper her og der. Tetter de med billig akryl jeg ;-) Så kommer sparkel utenpå igjen. Skal bare male rett på gipsen.
    Jeg har brukt denne hos meg og angrer ikke. Billigere enn bra silikon/akryl, MYE enklere å jobbe med. Jobben går litt raskere også. Hvis jeg husker riktig så har jeg brukt 3 eller 4 tuber.

Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Jeg har brukt denne hos meg og angrer ikke. Billigere enn bra silikon/akryl, MYE enklere å jobbe med. Jobben går litt raskere også. Hvis jeg husker riktig så har jeg brukt 3 eller 4 tuber.
    Denne brukte jeg også, men på første gips laget. Veldig lett å påføre, men krymper langt mere enn brannhemmende akryl. Etter en ukes tid hadde mine fuger krympet så mye at jeg måtte fuge igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnymhz
    Denne brukte jeg også, men på første gips laget. Veldig lett å påføre, men krymper langt mere enn brannhemmende akryl. Etter en ukes tid hadde mine fuger krympet så mye at jeg måtte fuge igjen
    Ja, det stemmer. Men jeg har ikke hatt problemer i de normale sprekemne, bare i de få 5-10mm mellomrom fordi jeg hadde beregnet feil. Da er det bare å sette på ett først lag dag 1 og gjøre seg ferdig dagen etter når det har tørket.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Optiform fuge fra Monter, krymper lite og misfarger lite. Kjøper kartonger og den har en grei pris tror jeg. Biltema ville jeg aldri kjøpt noe hos til kinoen ;-)

Nesten ferdig med veggene!! Noen småting igjen som jeg klarer alene. Har 3 plater igjen til taket, så må ut å handle litt til uka. Har bært inn lyddørene, veier ekstremt mye. Blir gøy å feste dørene og få begynt på sparklingen.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdige vegger!

Nå er alle veggene ferdig med to lag gips! Det eneste som gjenstår, er taket. Det bør gå relativt fort, men må kjøpe inn noen få nye gipsplater for å dekke hele.

-p1090976-jpg

-p1090971-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er sånn ca. hvordan jeg skal lage bassfeller i hjørnet og i taket. Jeg lurer på hvilken type isolasjon jeg bør bruke. Det ser ut som de bruker trinnlydeplater her? Hva er best med tanke på tetthet?

-upgrades2008-066_s-jpg

Jeg har en pakke med Glava (10cm) igjen og en med Rockwool (15cm), men denne isolasjonen er ikke veldig kompakt (brukt i vegger og himlingen). Bør jeg bare levere disse tilbake og kjøpe meg trinnlydplater, eventuelt noe annet?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig rockwool duger bra til slike hjørnetraps sålenge det blir litt størrelse på de.
    Markplater eller trinnlydplater mener jeg å huske ikke egner seg like godt til slikt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig med gips!! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder! gleder meg til og se hvordan du får det!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Video etter dørinstallasjon

Jeg har noe bedre enn bilder, jeg har film! Filmet et lite klipp med mobilen rett etter jeg hadde installert den andre, av to lyddører (er to innganger til kinoen).

[YOUTUBE]aifd_D2ReHk[/YOUTUBE]

Første runde med sparkel er nesten helt ferdig, jeg har igjen 3 av hjørnene. Jeg dropper å sparkle med sånn papirstrimmel i taket, da dette uansett skal bli skjult av bassfellene/spotkasser.

Har begynt å tette igjen rundt dørene, men er for øyeblikket tom for silikon.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjett hva? I dag måtte vi bare prøve ut rommet :-D

Koblet opp frontene (Klipsch RF-82 II) og projektoren (Epson EH-TW6000) sammen med Yamaha RX-A2010 og spilte litt musikk samt så film-trailere. Fy steike å deilig det er å kjenne bassen og vibrasjonene i gulvet :-D

-417425_10151761475435110_1658777754_n-jpg

Noe av lyden ender opp i stuen, delvis pga. døren hvor det ikke er tettet med låsen, og delvis på grunn av vibrasjoner som går gjennom hele konstruksjonen, ned i gulvet og inn i stua. Men lyddempingen er fenomenal! :-)

For en syk deilig opplevelse å se film-trailere på! Fremfor å se på en liten TV, PC eller nettbrett.

Rommet er dermed helt ryddet og klart for pussing etter første lag med sparkel. Noen tips på hva jeg bør eller kan gjøre med dørene? Er det noe vits å beholde låsen? Bare tett den igjen og beholde dørhåndtakene?

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er utrolig deilig den følelsen det er å se / føle rommet for første gang!!

Jeg hadde droppet låsen, men klart du må bestemme selv om du har behov for den.. Klart hvor mye det egentlig har og si veit jeg ikke.. Er nok mange andre steder som slipper igjennom mer lyd enn den.. Men jeg mener så klart at man skal tette alle "smutthull" som er!

Stian

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å se virkelig bra ut. Artig tråd å følge. Gleder meg til slutt resultatet!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut.
    Skal lydisolere et rom selv (dog ikkes å ekstremt) men plukker opp masse tips her på hvordan gjøre det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett spm.

Ser du (og andre) når man isolerer koblingspunkter (strøm, ledningsuttak i vegg) bygger det inn i "bokser" av tre.

Tenkte jeg kunne gjøre det av gips. Enklere å kutte, bare lime det fast.

Noen grunn til å ikke bruke gips?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chamror
    Ett spm.

Ser du (og andre) når man isolerer koblingspunkter (strøm, ledningsuttak i vegg) bygger det inn i "bokser" av tre.

Tenkte jeg kunne gjøre det av gips. Enklere å kutte, bare lime det fast.

Noen grunn til å ikke bruke gips?
    Mye enklere og mer solid om du bruker tre som skrues fast i reiseverket, med en gipsplate på baksiden av treverket som er fuget og skrudd fast. Det ville vært et veldig knot å lime sammen gipsplater, ikke ville det blitt særlig solid. Faktisk vil det være komplett umulig å få til. Slik jeg gjør det, kan du altså skru fast gipsplatene til selve konstruksjonen ("boksen"), noe du ikke kan få til hvis boksen er laget fullstendig av gips.

Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •