Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 17 av 21 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 412
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du er suveren på dokumentering, kamerat! vedrørende saging av gips så kan du selvølgelig velge å gjøre det sånn, men et lite tips er å kjøpe deg en gipsraspe til 50 spenn på Byggmaker dersom du må ha det 100% mot taket. Da får du helt glatt kant helt slik du ønsker det, og da slipper du å bevege deg ut for å kutte plata. Ellers er det moro å se at du er så aktiv igjen!

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset med gipsraspe, skal sjekke om de har på Montér i bygda.

Da var det på tide å fjerne ALLE bøylene jeg har hatt midlertidig for å stive av konstruksjonen litt:

-wp_003214-jpg

To av disse var skrudd fast bak elko-bokser med rammer, så hadde ingen mulighet til å skru de av. Da var det en lett løsning med den nye batteridrevet bajonettsagen Som å kutte smør!

-wp_003215-jpg

Etter en stund... begynte jeg å tenke litt... er vi sikre at vi har fjernet alle nå? Jeg kikket litt med lommelykt..hm.. fatteren kikket litt. "Hva er det helt der inne?" ... "HVA?!" ... Tok en titt gjennom bildene på mobiltelefonen... Visst pokker, der var det jo én til! ... Måtte bare bite i det sure eplet og gjør et snitt i gipsplaten:

-wp_003222-jpg

-wp_003223-jpg

-wp_003225-jpg

På lørdag skal vi kle taket med første lag:

-wp_003219-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdaterte skisser

Satt meg ned og lagde noen nye skisser av kinoen. Her mangler subwoofers, vinkelboks oppe i taket og bassfeller i hjørnene fremme. Spørsmålet er selvsagt om jeg får plass til de tingene ...

-home-2030-cinema-1-jpg

-home-2030-cinema-2-jpg

-home-2030-cinema-3-jpg

-home-2030-cinema-4-jpg

Det er 2 ting jeg er litt bekymret for, den ene er døren uten på siden og den andre er surround høyttalere på sidene. Kanskje jeg må lage en konstruksjon som gjør det mulig å skyve den ene høyttaleren forran døren når kinoen er i bruk og tilbake når døren skal brukes? Sofaen må også ha nok rom til at døren kan åpnes.

Jeg tenker å sette 4-seteren litt til den ene siden, sannsynligvis blir det høyre siden og ikke venstre som i skissen. Da sikrer jeg at døren kan åpnes, og jeg får sweetspot i det ene setet og ikke midt mellom to seter.

Alle målene på konstruksjonen er helt korrekt, bortsett fra at jeg selvsagt ikke har en riktig 3D modell av sofaen eller rekken bak. Det er RF-83 høyttalere og litt større surround høyttalere (RS-62?) enn det jeg har kjøpt inn, som er RF-82 og RS-42. Frontene er RC-3, det jeg har kjøpt er to stk RC-62.

Over dørene har jeg egentlig planlagt å ha en liten skråboks med spotter, det spørs om det blir plass... Hva tror dere? Blir dette en koselig kino eller veldig trangt? Bør jeg vurdere å droppe 8 sitteplasser i første omgang? Bør kanskje få inn sofaen før jeg bygger opphøyningen i bakkant... Vi får se :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min input er at ved å plassere sofa midt i rommet så kommer du til å slitte mye med stående bølger (i lengde). Sofa må mere bak, spesielt i et så lite rom.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Min input er at ved å plassere sofa midt i rommet så kommer du til å slitte mye med stående bølger (i lengde). Sofa må mere bak, spesielt i et så lite rom.
    Da må jeg nesten ta opp noen nøyaktige mål senere idag og se hva som er mulig med 4-seteren i rommet. Tror muligens det går bra å få den bakover. Surroundhøyttalerene på sidene, passer de mon tro ca. 50 cm fra bakvegg?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråkasse eller firkantet i taket? Ser at "alle" har firkantet bokser til spotter. Mange har de firkantet pga lufterør. Jeg har heldigvis lagt luftingen i himlingen og har derfor full fleksibilitet.

Vil skråkasser ha bedre effekt mot stående bassbølger? Jeg er redd rommet blir endel "mindre", ihvertfall føles mindre, med skrå fremfor firkantet. Noen andre som har tanker om akkurat dette?

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg hadde gått for skrå kasser... ser TomRon har også den løsningen og etter det jeg husker bruker han deler av skrå kassen til/som bass feller også

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    tror jeg hadde gått for skrå kasser... ser TomRon har også den løsningen og etter det jeg husker bruker han deler av skrå kassen til/som bass feller også
    TomRon har ikke slike skråkasser i taket? :-)

Edit: Åh, nå så jeg det :-) Hadde lest ganske mye på tråden, fant til slutt. Ikke helt likt men, jau... Jeg må jo ikke gjøre sånn som alle andre ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo ikke noe i veien for å bruke firkantede kasser til bassabsorbenter heller? Bare å fylle de opp med Rockwool i seksjoner mellom spottene og lage innkassingen akustisk transparent. Effektivt absorberende volum blir da større enn med skråkasser.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss så spiller det ikke noe rolle hvilken form du bruker. Det som er viktig er hvor mye materiale du bruker og hvor du bruker det.

Jeg har hatt skrå kasser og synes at det var fint. Det blir opp til deg å finne hva du liker best

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg eventuelt gjør firkantet bokser, vil det være enklere å lage "rammer" i taket hvor jeg også har plater. Planen opprinnelig var bare å ha plater "hengende" utenpå veggen på sidene og i taket, men jeg ser at mange bygger disse "inn" i taket.

-home-2030-cinema-5-jpg

Hvis jeg har firkantet bokser, vil lysene muligens gå litt mer rett ned enn inn mot midten av rommet. De spottene jeg har kan stilles litt, så kan hende det går bra.

Har fått på lerretet, 254x108cm (108" 2.35:1). Lagt til noen spotter. Byttet litt farger. Flyttet sofaen helt til høyre og surround på sidene litt lengre bak. Det betyr at den ene høyttaleren må festes i døren, eventuelt må jeg lage en rigg som gjør at jeg kan skyve høyttaleren forran døren.

-home-2030-cinema-6-jpg

-home-2030-cinema-7-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette opp side høyttalerne så lavt er ikke noe god ide synes jeg. Du får prøve selv men de bør henge høyere.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Å sette opp side høyttalerne så lavt er ikke noe god ide synes jeg. Du får prøve selv men de bør henge høyere.
    Jeg er enig med Jerome. Vi satte opp slike i vår referansekino på Økern da jeg jobbet i Hjemmekino (nå Watt), og bakerst på tredje rad ble man sittende med dem nesten i ørehøyde. Det ble absolutt ikke særlig bra, de bør heves minst 40 cm over ørehøyde. Da blir de til gjengjeld veldig bra!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest hele tråden men er det noen grunn til at du vil ha fire seter foran i stedet for tre? Kanskje du allerede har et møbel du ønsker å bruke? Uansett ville jeg sørget for å ha en fast sweetspot i front slik at du slapp å flytte rundt på dette møbelet.

Storveis tråd, tipper dette blir veldig bra!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg belysningen blir penest når spottene lyser rett ned og ikke ut i rommet. Men har man spotter som kan vinkles tilsvarende er det jo ikke noe problem med skrå kasser. Men, som kjent smaken er forskjellig

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg er enig med Jerome. Vi satte opp slike i vår referansekino på Økern da jeg jobbet i Hjemmekino (nå Watt), og bakerst på tredje rad ble man sittende med dem nesten i ørehøyde. Det ble absolutt ikke særlig bra, de bør heves minst 40 cm over ørehøyde. Da blir de til gjengjeld veldig bra!
    Takk for tipsene, husket å ha lest at sidene skulle være 90 til 110 grader i lytte-høyde ;-) Skal få de opp litt på illustrasjonen. Uansett har jeg ikke skjult anlegg for høyttalerkabler for å få litt mer fleksibilitet (og færre hull i gipsen).

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg har ikke lest hele tråden men er det noen grunn til at du vil ha fire seter foran i stedet for tre? Kanskje du allerede har et møbel du ønsker å bruke? Uansett ville jeg sørget for å ha en fast sweetspot i front slik at du slapp å flytte rundt på dette møbelet.

Storveis tråd, tipper dette blir veldig bra!
    Primært er det for å få 8 seter i kinoen. Jeg har tenkt å ha sofaen til den ene siden permanent, slik at sweetspot kommer i ett av setene i midten.

Har et møbel i tankene, skal avgårde å se på den til uka.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Personlig synes jeg belysningen blir penest når spottene lyser rett ned og ikke ut i rommet. Men har man spotter som kan vinkles tilsvarende er det jo ikke noe problem med skrå kasser. Men, som kjent smaken er forskjellig
    Ble vanskelig dette... Jeg får prøve meg frem når andre laget med gips er på plass. Har sparklet første omgang på lag 1 nå, skal sparke en gang til over sparkelremsen og da er alt klart for gips nummer 2 som skal smøres inn med Swedac.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Ble vanskelig dette...
    Hehe, mange vanskelige avgjørelser som skal tas. Det ser ganske fint ut på skissene i hvert fall.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvor store/mengde jeg trenger for effektive bassfeller i taket?

Side 17 av 21 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •