Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 16 av 21 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 412
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diverse

Vifteregulator
    Begynte såvidt å tenke over strømtilførsel og regulator for den utvendige viften. Har kommet frem til at vi ønsker å ha regulatoren inne i kinoen, da det er mest hensiktsmessig. Den aktuelle viften drar jo ikke særlig mye strøm, så jeg kan nok bare ta strøm fra resten av kinorommet (som har to kurser/kretser). Er det noe mer finurlig enn en vanlig strømledning som går inn i regulator på den ene plassen og videre ut til viften på den andre?

Koblingspanel
    Mens jeg venter på svar fra Vifter & Miljø AS, skal jeg begynne på koblingspanelet. Er ikke 100% sikker på om jeg har nok rør som går inn i kinoen enda, men får nesten satse på at det jeg har, holder... Da kommer jeg til å lage en plate/boks i kraftig sponplate nede i det tekniske rommet, hvor rørene kommer ut ca. 1 cm hver. Fester disse fast med akrylfuge tenker jeg.

Oppe i selve kinoen, må jeg tenke litt hvordan dette skal bli... derfor jeg skriver dette innlegget. Har laget følgende skisse i Visio:

-kino-png

De grå rørene, er altså rørene hvor ledningene ligger. Den mørkebrune firkanten er 2x4en i reisverket på det indre rommet. Grå platene er to lag med gips. Lysebrune er sponplater. Den hvite platen, er panelet mitt.

Ideen her er altså en frontplate i tjukk sponplate, hvor jeg har skrudd permanent fast frontpanelet jeg har kjøpt fra Monoprice. Dette panelet må ha et eller to små håndtak, slik at det kan løftes bort i fremtiden ved behov. Jeg skal skru dette panelet fast, slik at det blir semi-permanent.

Bør dette rommet dekkes med noe brennhemmende?

Bør jeg få til noe isolasjon inne i rommet? Eventuelt kan jeg få inn litt isolasjon bak reiseverket og rundt selve rørene. Vil det ha noe effekt?

Blir dette en ålreit patent som ikke vil lekke for mye lyd?

Noe som ikke kommer frem i skissen, er at dette "rommet" kommer til å være nede i opphøyningen for den bakre raden i kinoen.

Strømpunkter
    Alle strømpunktene er nå ferdige! Ferdig med bokser av spikerslag og gips slik som andre har gjort på forumet. Føles godt å bli ferdig, selv om jeg sannsynligvis må gjøre én til for vifteregulatoren. Forhåpentligvis har jeg lagt opp nok til det behovet jeg har.

Spikerslag
    Jeg skal snart til med spikerslag på veggene, tror jeg gjør disse etter jeg har isolert, tror det blir enklere å gjøre det i den rekkefølgen? Jeg lurer litt på hvordan dere andre har gjort det med spikerslag. Har dere i flere høyder? Hva er det som skal henge på veggen?

Jeg har tenkt å ha ett spikerslag oppe, ca. 30 cm ned fra taket (k-rørene går 40 cm ned). Dette spikerslaget skal brukes av bassfellene/lyskasser oppe i taket. Er det noe vits med spikerslag lengre nede? Jeg har tenkt å installere en panelovn, men den kan jeg nok feste i enn av stenderene. Kanskje jeg slår inn noen ekstra spikerslag for sikkerhetsskyld. Spikerslag i taket til projektor får jeg på plass, samt spikerslag for bassefellene i taket 30 cm ut fra veggen.

På veggene skal jeg ha plater for absorbering og høyttalere, stort sett ikke noe annet tror jeg?

Nå babler jeg her...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Statusoppdatering

Først et bilde av den siste koblingsboksen. Det blir litt trangt inne i hjørnet her når det kommer to lag med gips, men det skal ikke være noe strømuttak i denne eller den andre boksen som også er så nærme kanten, så jeg håper det går bra.

Her har jeg satt igang med planene jeg skrev ovenfor når det gjelder rørene med ledninger til høyttalere, m.m..:

-wp_003056-jpg

Her skal jeg lage boksen:

-wp_003061-jpg

Fuget og skrudd litt 2x4. Skulle vel egentlig heller brukt trelim, men jaja:

-wp_003062-jpg

Prøver om konstruksjonen passer bra, og det gjør den nesten. Jeg lot den bakre sponplaten gå utenfor, slik at det blir mest mulig tett og jeg kan få festet den godt med lim og skruer (hvis jeg kommer til bak der...):

-wp_003063-jpg

Ferdig drillet hull og tredd igjennom. Jeg er veldig skeptisk til at disse rørene er veldig stive og avstanden mellom boksen og bunnsvillen på huset blir veldig, veldig kort... Tror en god del vibrasjoner vil kunne overføres til huset her, spesielt om jeg bruker akrylfuger. Kanskje jeg får dempet det litt med silikon her, men tviler det er nok:

-wp_003064-jpg

Slik ser det ut inne i boksen akkurat nå:

-wp_003065-jpg

Hva tror dere angående disse rørene og kobling til resten av huset? Vil det går bra, vil jeg få problemer?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rørboks i teknisk rom

Da var det på tide å begynne med rørboksen til det tekniske rommet.

Slik så det ut før jeg begynte:
    -wp_003076-jpg

Laget en liten boks ut av litt rester fra spongulvet:
    -wp_003078-jpg

Her har jeg begynt å tre på boksen... Var litt slitsomt:
    -wp_003080-jpg

Nesten ferdig tredd på:
    -wp_003081-jpg

Tada! "Ferdig" ... det har blitt litt spenn mellom boksen opp i kinoen og her nede i kjelleren nå. Lurer også litt på hvordan jeg skal feste denne. Tenker kanskje jeg gjør det med noe kraftig fugelim:
    -wp_003083-jpg

Under boksen kommer det inn frisk og kjølig luft fra krypkjelleren under kinoen.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se du har tid til å drive litt med kinoen deres igjen! Har du blitt ferdig med resten av huset? Ikke bare sportsbaren? Orden i kablene får du i allefall!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Godt å se du har tid til å drive litt med kinoen deres igjen! Har du blitt ferdig med resten av huset? Ikke bare sportsbaren? Orden i kablene får du i allefall!
    Måtte gjøre ferdig jenterommet før jeg kunne jobbe videre på kinoen ;-) Nå er det nok ikke lenge til hun flytter inn på eget rom, og da måtte det nesten være ferdig oppusset. Har igjen noen vinduer som må kjøpes inn og byttes ut.

Begynte såvidt å rigge litt i rack-skapet igår, så snart jeg er ferdig med rørene til ledningene, kan jeg rydde opp nede i det tekniske rommet, tre alle ledningene og koble alt opp inne på kinoen.

Gjorde et forsøk for noen dager siden å lukke døren inn til kinoen. Helt mørkt ble det, kunne ikke se hånden min uansett avstand. Ganske stille også, selv om jeg ikke engang har satt opp lyddørene.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolert ferdig vegger

Da har jeg isolert ferdig veggene i det indre rommet :-) På postkontoret ligger den utvendige veggviften og utstyr og venter. Henter imorgen og installerer.

Rør for HDMI-kabel til projektor. Dessverre har jenteungen ødelagt mine megatjukke og fine HDMI kabler, må kjøpe en ny en:
    -wp_003099-jpg

Ferdig isolert:
    -wp_003105-jpg

Jeg må IKKE glemme å fjerne disse. Fjerner disse etter jeg har feste første lag med liggende gips på veggen, slik at alt blir avstivet:
    -wp_003108-jpg

Regner med å få kledd veggene i løpet av uken, må nok handle litt mer gipsplater da jeg kun har en palle (1,1 tonn) foreløpig. Må ut å handle litt mer rockwool til taket.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått inn alt utstyret for luft. Det inkluderer en utvendig veggvifte fra vifter.no. Innsuget utedørs og innesug/utsug innvendig, samt de fleksible rørene, har jeg handlet hos vifter.no. Den trinnløse regulatoren er også fra vifter.no.

Lydfellene og koblingene er av merke Flexit, handlet hos Montér.

-utstyr-jpg

Prøvekoblet rørene :-) Jeg kan nesten ikke tro det er nødvendig med de låseklemmene jeg har kjøpt inn til ca. 60,- stk. Holder det ikke med litt gaffateip?

-jpg

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja...:-) dette blir spennende og høre om eventuelt støy nivå og effekt.
    Eller strøket arbeid som vanlig, ordentlig gøy og følge med og notere mange gode løsninger

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Da har jeg fått inn alt utstyret for luft. Det inkluderer en utvendig veggvifte fra vifter.no. Innsuget utedørs og innesug/utsug innvendig, samt de fleksible rørene, har jeg handlet hos vifter.no. Den trinnløse regulatoren er også fra vifter.no.

-utstyr-jpg

Prøvekoblet rørene :-) Jeg kan nesten ikke tro det er nødvendig med de låseklemmene jeg har kjøpt inn til ca. 60,- stk. Holder det ikke med litt gaffateip?

-jpg
    Hei, måtte innom her å kikke litt ;-) joda gaffateip brukte jeg istedet for de store rørklemmene. Gikk kjempefint, stå på videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-utstyr-jpg

-jpg
    Ser bra ut 8)
    Jeg holder også på med å planlegge ventilasjonen nå. Har fått en "befaring", men har ikke helt landet på hvilket utstyr jeg trenger. Kan du legge ut hva du har bestillt? Er det vifter på både inn og utsuget ditt?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorvald30
    Ser bra ut 8)
    Jeg holder også på med å planlegge ventilasjonen nå. Har fått en "befaring", men har ikke helt landet på hvilket utstyr jeg trenger. Kan du legge ut hva du har bestillt? Er det vifter på både inn og utsuget ditt?
    Opprinnelig hadde jeg tenkt vifte begge veier, men jeg tror trekket inn bør (og skal) være "naturlig". Det jeg altså gjør er å suge ut luften ved hjelp av viften på utsiden (koster 2500,-) som vil skape undertrykke i rommet og det vil da bli et trekk av luft innover i den andre kanalen.

På innsiden må du ha to ulike enderstykker, de er forskjellig for innsug og utsug.

Jeg har valgt å kjøpe lydfeller for begge kanalene, for å dempe støy inn og ut. Ellers har jeg en vanlig utvendig luftekanal hvor det er innsug, som passer på at ikke rotter og mus kommer inn ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig hadde jeg tenkt vifte begge veier, men jeg tror trekket inn bør (og skal) være "naturlig". Det jeg altså gjør er å suge ut luften ved hjelp av viften på utsiden (koster 2500,-) som vil skape undertrykke i rommet og det vil da bli et trekk av luft innover i den andre kanalen.

På innsiden må du ha to ulike enderstykker, de er forskjellig for innsug og utsug.

Jeg har valgt å kjøpe lydfeller for begge kanalene, for å dempe støy inn og ut. Ellers har jeg en vanlig utvendig luftekanal hvor det er innsug, som passer på at ikke rotter og mus kommer inn ;-)
    TAkker og bukker

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rask fremgang

Det går fort fremover nå, skjedd mye de siste dagene. Har ikke tid til å skrive kommentar på bildene, legger bare inn bilder fra de siste dagene. Enjoy!

-wp_003113-jpg

-wp_003115-jpg

-wp_003118-jpg

-wp_003119-jpg

-wp_003121-jpg

-wp_003126-jpg

-wp_003127-jpg

-wp_003133-jpg

-wp_003135-jpg

-wp_003141-jpg

Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra jobba :-D Vet du hvor mye de flexit røra demper? kunne trenkt slike selv igrunn. Gi gjerne tilbakemelding på om vifta fungerer etter forventningene. Stå på :-D

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnymhz
    Veldig bra jobba :-D Vet du hvor mye de flexit røra demper? kunne trenkt slike selv igrunn. Gi gjerne tilbakemelding på om vifta fungerer etter forventningene. Stå på :-D
    Vi gjorde en test med mobiltelefon inntil røret med musikk på. Det har veldig mye effekt faktisk :-) Hjelper mye når man får bøyd rørene.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg sliter litt med mangel på rør for ledningene jeg kunne tenkt meg... Har nå 5 x 20mm rør og ett stort rør. Det går 2 stk høyttalerkabler pr. 20 mm rør. Jeg får bare redusere litt på antallet tilkoblinger jeg har i rommet, tror nok det går bra. Hadde liksom tenkt hele 6 stk USB porter, 2 LAN, 2 jack og 2 HDMI, blir nok kortet ned til 2 stk USB, 1 LAN, 2 jack (IR-extender og jack-plug for kilde) og 1 HDMI. Var ikke ekstremt mye mer å gå på når det gjalt hullene jeg lagde. Kunne selvsagt brukt mer av det store røret, men, men.

Har i tillegg ett stort rør som går opp til projektoren, hvor jeg eventuelt kan dra inn noe ekstra ledninger ved behov.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips!

Da var jeg i gang med gipsen! Den har stått på hengeren ute i hele vinter... jeg var ganske bekymret for at den kunne være ødelagt, men heldigvis var den i relativt god form.

Jeg har ett spørsmål: Hvor tett skrur dere platene fast? Jeg tenkte å skru første laget med 40 cm mellom hver skruer, og neste lag ca. 15 cm mellom hver.

-wp_003190-jpg

Batteridrevet sirkelsag er fantastisk verktøy!

-wp_003193-jpg

Tenkte det var viktig å fuge rundt boksene, ellers vil jo mye av arbeidet være forgjeves:

-wp_003197-jpg

Snart ferdig med første rad oppe:

-wp_003201-jpg

-wp_003203-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo brillefint ut dette Men hvorfor bruker du sag på gipsplatene? Det må da støve noe infernalsk?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser jo brillefint ut dette Men hvorfor bruker du sag på gipsplatene? Det må da støve noe infernalsk?
    Blir penere enn å kutte og brekke :-) Gjør det selvsagt utendørs! ... Hehe. Gjorde det fordi platene skal bli helt perfekte mot taket i toppen. Jeg gjør leggingen av gipsplatene etter "boka", slik det er beskrevet av BYGGFORSK.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det blir jo renere kutt, men fy for en støvete jobb. Jeg har brukt kutt-brekk-metoden, og dratt over kanten med en rasp.

Side 16 av 21 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •