Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 14 av 21 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 412
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det står i NEK 2010 NEK 400:2010 - www.standard.no

Elektroens bibel

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Det står i NEK 2010 NEK 400:2010 - www.standard.no

Elektroens bibel
    Takk, men tror ikke jeg punger ut med tusen kroner for den der når jeg ikke engang har lov til å gjøre noe elektrisk selv ;-)

Som nevnt, det blir to kretser inn til rommet, som også brukes til noen andre småting, blant annet TV-kroken. Skal lage et nøyaktig skjema for alt av utstyret senere, så får vi se hva som trengs. Takk for infoen!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe vits med to vifter? Det bør vel holde med uttrekk bakerst i rommet og la det sive naturlig luft inn gjennom en kanal forran i rommet? Hvis ikke vil det kanskje gå bananas med trykk i rommet?

Det blir Flexit lydfelle på begge kanaler, 100mm rør. Det bør være greit nok for dette rommet på ca. 4x4,2x2,12m?

Etter det jeg leser hos RuneW, har han samme løsning bare en ekstra kanal for ny luft inn.

... tar tid å finne ut av alle spørsmålene man sitter inne med... Noen som vil bli venner på Facebook, Google Talk eller Windows Live Messenger?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også bare ha vifte til å trekke ut luften, mens den andre blir en lydventil fra fresh.no. Det var forventet levering på fredag som var, men har ikke sett noe til den enda. Ser i flere tråder at dette er vanlig. Rekner med at litt undertrykk er bedre enn overtrykk?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Romstørrelse

Da har jeg tall på endelig romstørrelse, innvendig på innsiden av reisverket FØR gips, er rommet nøyaktig målt med laser:

Før gips: 4,054 x 4,334 x 2,159m

4,054 i bredden fordi det passer nøyaktig med 2 lag gips på hver side & Swedac mellom hver gipsplate (1mm ekstra hver) og resulterer i nøyaktig 4m bredde, perfekt for vegg til vegg teppe.

Med gips: 4 x 4,28 x 2,105m

Noen som kan forklare meg disse grafene fra ModeCalc? :-D

-modecalc_1-png

-modecalc_2-png

Resultatet fra denne andre kalkulatoren var litt bedre å forstå, jeg fikk kun 1 gul og resten var grønt. Noen lysegrønne, mest mørke grønt: http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

-roommode-png

Kan se ut som det er noe jeg bør jobbe med spesielt her... Men jeg har ingen ide hva det er for noe eller hva jeg skal gjøre... tar gjerne imot råd og tips!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med rommet ditt er at du har lengder som er like eller multiple av hverandre. Og det betyr ar rom modene/resonansene blir samlet (det er akkurat det du ser i ModeCalc). Det verste rom en kan bygge er en kube (4x4x4m for eksempel). Etter det er 4x4x2 eller noe lignende.
    Løsningen er å bygge et rom med så ulik mål som mulig - dette gjøres i planleggings fasen.

I praksis betyr det at du kommer til å få dårligere frekvens respons og at du kommer til å trenge en god del akustiske tiltak for å rette opp lyden. 80-90Hz og 120-130Hz er noe eksempler på disse.

Beklager for dårlige nyheter. Med god hjelp seinere får du vel noe bra til slutt

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Problemet med rommet ditt er at du har lengder som er like eller multiple av hverandre. Og det betyr ar rom modene/resonansene blir samlet (det er akkurat det du ser i ModeCalc). Det verste rom en kan bygge er en kube (4x4x4m for eksempel). Etter det er 4x4x2 eller noe lignende.
    Løsningen er å bygge et rom med så ulik mål som mulig - dette gjøres i planleggings fasen.

I praksis betyr det at du kommer til å få dårligere frekvens respons og at du kommer til å trenge en god del akustiske tiltak for å rette opp lyden. 80-90Hz og 120-130Hz er noe eksempler på disse.

Beklager for dårlige nyheter. Med god hjelp seinere får du vel noe bra til slutt
    Jeg visste forsåvidt at rommets form ikke ville bli optimal, men lengden kunne jeg ikke gjøre noe med dessverre. Bredden ønsker jeg å ha såpass bred, litt på grunn av teppe men mest pga. mer plass i rommet til sitteplasser. Høyden ble hva den ble den også, lite som kan gjøres.

Vurderte mens vi jobbet med reisverket om jeg skulle vinkle veggene på sidene, det er fortsatt en mulighet da det bare er å skru løs veggene og tilte de litt i midten. Vil noen sterkt anbefale at jeg tilter veggene på sidene, og i tilfelle, hvor mange grader? Likt eller ulik tilt?

Du vet ikke tilfeldigvis hvilke tiltak som gjøres for 80-90Hz og 120-130Hz? Kommer til å ha bassfeller rundt hele taket, i hjørnene forran og ett hjørne bak. Disse blir nok i form av fast konstruksjon og ikke delte slik jeg hadde tenkt tidligere... Hvis ingen vil anbefale noe annet? Planen var å kjøre litt gips og litt akustikkplater langs skråkassene oppe, men vet ikke om det var noe vits.

Taket blir kledd med akustikkplater og det samme gjelder veggene for første refleksjon. Bak på midten blir det også plater for å ta første refleksjon. Bak på sidene, både sidene og bakveggen, vil jeg ikke behandle med noe da jeg tror det er best å ha litt refleksjoner her for mer diffus surroundlyd?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel anbefale deg å dempe bakveggen. Lyden fra frontrekka slår jo tilbake og treffer øret ditt flere ganger, og gir rotete lyd. Det påvirker ikke surroundeffekten, men det rensker opp i øyeren forfra!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Vil vel anbefale deg å dempe bakveggen. Lyden fra frontrekka slår jo tilbake og treffer øret ditt flere ganger, og gir rotete lyd. Det påvirker ikke surroundeffekten, men det rensker opp i øyeren forfra!
    Midten bak hadde jeg tenkt å dempe, altså refleksjonen fra frontene. Jeg kommer til å prøve meg litt frem og se hva som fungerer, men jeg gjør selvsagt de mest grunnleggende dempingene med en gang, som tak, vegg og bak. Er det noen andre tips? Hva er den mest optimale bassfellen i taket? Hvor mange grader? Fylles med Rockwool?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på å ikke overdrive med demping. Det blir ikke bedre hvis du kler mesteparten av rommet med akustiske plater. De toppene i (midt)bass området blir forsatt der mens du kommer til å få få lite i diskant området. Og resultatet blir bare enda dårligere enn å ikke gjøre noe.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget et diagram som viser hvordan jeg har tenkt å konstruere bassfellene. Jeg tenker at jeg lager de i rett vinkel og 30 cm fra hjørnet. Da fester jeg spikerslag mellom stenderne slik at jeg har nok å skru fast på. I taket fester jeg kun på himlingsbjelkene... Kanskje det er litt risikabelt? Ikke så veldig lett å treffe der... og litt ekstra spikerslag i taket vil vel bare gjøre godt? Da blir det 2x4" mellom himlingsbjelkene også!

PS: Det var ikke meningen at dette skulle ligne på "Hang-Man"...

-skisse-bassfeller-3-png

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har elektrikkeren vært innom en tur... Resultatet var at jeg må legge om alle K-rørene. Rørene skal være nærmest mulig den varme delen av veggen, så alle rørene må flyttes frem. Det synes jeg er litt kjipt med de rørene som går vertikalt, da er det mye enklere å borre feil når man fester gipsen.

Så tips for andre: Strømrørene bør (skal) ligge nærmest rommet ditt og ikke bak, slik jeg gjorde først.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørene dine ligger da vell ikke på kaldsiden? Dvs. inntil asfaltplaten i yttervegg, før isolasjon. Du har vell først isolert vegg, så rør, så ny isolert vegg. Visst du har det så trenger du absolutt ikke trekke om rørene. Grunnen til at dei ikke skal ligge på den kalde siden er for å unngå kondens.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Jul!!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Rørene dine ligger da vell ikke på kaldsiden? Dvs. inntil asfaltplaten i yttervegg, før isolasjon. Du har vell først isolert vegg, så rør, så ny isolert vegg. Visst du har det så trenger du absolutt ikke trekke om rørene. Grunnen til at dei ikke skal ligge på den kalde siden er for å unngå kondens.
    Jeg vet... Forsøkte å forklare... Men det er ikke meg som bestemmer..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    God Jul!!
    God jul til deg også! Og alle andre på forumet!

Hentet den siste julegaven til meg selv, Z-Wave utstyret for lysstyring til kinoen hadde kommet.

Nå koser jeg meg med fantastisk lyd fra receiver, fonter og en subwoofer som vi har plassert i stuen for julen :-D Nå må jeg jobbe videre med middagen... God jul og husk at signet juleøl er en viktig tradisjon i julen!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Z-Wave utstyret for lysstyring:

-p1090270-jpg

"Masseproduksjon" av bokser:

-p1090336-jpg

Prøvetesting av en boks...

-p1090335-jpg

Litt trelim og fuge...

-p1090338-jpg

Frontveggen ferdig utført:

-p1090340-jpg

... kvelden idag brukes til å nyte noen filmer! Ringenes Herre kommer på om noen minutter...

Home 2030-p1090357-jpg

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du Z-Wave utstyret ?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tunlid
    Hvor kjøpte du Z-Wave utstyret ?
    SmartHus og Custom Install produkter fra Tronika. - får snart downlights i posten og da skal jeg prøve det ut!

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært kunde hos Tronika i mange år (bor i Bergen), og det finnes ingen over ingen ved siden...

Side 14 av 21 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •