Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 13 av 21 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 412
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fiffi! Ja, jeg syns også det er en av fordelene med forumet, at man har folk som følger med. Men det begynner jo virkelig å ta form nå, CareBear! Kult prosjekt å følge med på.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk :-) Da har jeg bestilt to stk Flexit Lydfelle med 50mm isolering i 100mm diameter. Tar dessverre en uke... Da blir jeg kanskje arbeidsløs noen få dager, men jeg kan bruke tiden på å tre ledninger og bygge boks for rørene som kommer ut i A/V-rommet. På tide å kanskje handle julegaver snart... I dag blir veggene rettet og festet, himlingsbjelkene festet og begynner på den ene døren håper jeg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hang faktisk opp store lapper skrevet med rød sprittusj der hvor det var ting som måtte fjernes før noe skulle monteres. Ellers hadde jeg garantert glemt å f.eks. fjerne kiler mellom reisverket og Lecamuren...

Ser veldig bra ut dette CareBear

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfeller

Jeg trenger litt hjelp til bassfellene. Hvordan ville dere konstruert og hengt de opp? Dette er utgangspunktet:

-skisse-bassfeller-png

Skulle egentlig begynt på Elko-boksene idag, men jeg må først finne ut hvor i høyden jeg kan plassere disse, da de skal komme på innsiden av bassfellene.

Dette er slik jeg kunne tenkt meg å bygge bassefellene. Denne varianten henger på veggen i en bøyle. Bør jeg gjøre den mer permanent? Kanskje med luker inn i boksen? Jeg må nesten finne ut av dette, for det vil påvirke hvordan jeg lager spikerslag på reisverket.

-skisse-bassfeller-2-png

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde skrud bassfelene direkte inni reisverket. Bruker skruer som er lange nok så burde det være enkelt.

Hvis du synes at å skru hver 60cm blir for lite så kan du skru noe ekstra 2"x2" i mellom før du skru gipsplatene.

Se på RuneW sin tråd. Hvis jeg husker riktig så har han gått for samme løsning som deg.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Jeg hadde skrud bassfelene direkte inni reisverket. Bruker skruer som er lange nok så burde det være enkelt.

Hvis du synes at å skru hver 60cm blir for lite så kan du skru noe ekstra 2"x2" i mellom før du skru gipsplatene.

Se på RuneW sin tråd. Hvis jeg husker riktig så har han gått for samme løsning som deg.
    Først vurderte jeg noe treverk hver 60cm, men himlingsbjelkene ligger bare 60cm cc på den ene siden, ikke den andre. Skal lese litt på RuneWs tråd igjen og se hans løsning.

Angående ventilasjon, hva gjør jeg med viften? Den blir skjult bak gipsen og fullstendig umulig å bytte eller reparere... Noen tips? Hva med pakken som Clas Ohlson selger til kun 1000,-? Det settet kombinert med lydfellen fra Flexit bør vel holde? Eller bør jeg gå for Flexit viften? Vurderer å lage en luke e.l. i taket eller veggen for inspeksjon/reparasjon.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Himlingsbjelker på plass!

Da var himlingsbjelkene på plass! :-D Har ikke festet de enda, men aller er kappet og plassert på plass.

Vinkelene jeg har kjøpt inn til formålet. Jeg så at RuneW brukte lignende, men at han også på et tidspunkt, eller på en annen plass, har brukt slike vanlige "såler" til dette formålet. Jeg fant ingen som var 4" bredde, og disse er ganske så solide.

-p1090206-jpg

Her er en smart ting vi fant ut av, lage noen spikerslag ("skrueslag") på toppen av toppsvillen som går parallelt med himlingsbjelken. Da kan vi feste bjelken med toppsvillen, slik at det blir mindre bevegelse i toppen av reisverket. Når da himlingsbjelkene blir styrket med spikerslag mellom hverandre og gips, blir alt veldig bra og solid.

-p1090219-jpg

Slik ble resultatet:

-p1090220-jpg

Første himlingsbjelke, en viktig milepæl:

-p1090221-jpg

Dette er patenten for den siste himlingsbjelken. Den siste ble litt korter enn de andre, slik at den kan taes av med å sku den helt inn til den ene siden.

-p1090225-jpg

Slik ble slutten:

-p1090226-jpg

Se her! Da er det bare å lage masse spikerslag mellom bjelkene, både helt inne ved toppsvillen og litt utover på midten.

-p1090228-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elektriske installasjoner

Jeg trenger litt tips og råd fra noen som kan elektro... Mine kunnskaper er noe begrenset til elektro valgfag på ungdomskolen (+ litt livserfaring) ;-)

Jeg skal bygge alt basert på Z-Wave og har tenkt meg følgende utstyr:

Aeon Labs Z-Wave USB Interface - AL-USB Series 2 (Automatisering av lysene, vil styres fra PC som også er ansvarlig for avspilling av filmer... Dermed vet PCen når filmen starter, osv.)

Z-Wave Trådløs Kontroller - Minimote from Aeon Labs (Fjernkontroll for manuell lysstyring inne på kinoen, greit når man må raskt avslutte eller når noen i fremtiden kjøper huset)

Z-Wave 2-Veis Apparat Modul - FGS221 (Denne trenger jeg litt hjelp til... holder det med 4 stk slike for å drive de 4 kretsene jeg har i rommet? 4 spotter over dørene, 4-5 spotter på hver side og 4 spotter over lerret)

Z-Wave 2-veis Sender Modul - System M (Anthracite) (Batteridrevet, festes rett på veggen og slipper dermed hull i gipsen, skal brukes til å dimme lys over dørene og lysene ved lerret og sidene (hvis den klarer å styre flere enheter på samme kanal))

LED5F-ZWK for Z-Wave boligautomatisering og styring (Tenkt å kjøpe denne pakken med LED-lys og apparat modul, må se om disse skal brukes på kinoen, hvis ikke, blir de brukt på garasjen)

.... dermed har vi kommet til selve lampene, da kunne jeg tenkt meg følgende produkter.. hvis det er riktig av meg å anta at dimmerene ovenfor vil fungere med utstyret nedenfor? Jeg forstår det slik at 12V er det beste alternativet med tanke på å unngå "støy" fra lampene?

SOL FOKUS 3209815 - Lampetorget.no - Lamper - Lysekroner - Belysning - Pærer - Spotlight - Lykter (Vil ha noen permanente downlights over dørene, ikke disse)

ELP Himlingsbox Stor - Lampetorget.no - Lamper - Lysekroner - Belysning - Pærer - Spotlight - Lykter

LKL 6721020 210W - Lampetorget.no - Lamper - Lysekroner - Belysning - Pærer - Spotlight - Lykter

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får du isolert bak denne bjelken?

Kommer du til fra utsiden? Dette er jo et meget viktig punkt å isolere..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bore hull til spotter i eit rom-i-rom??

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Skal du bore hull til spotter i eit rom-i-rom??
    Hull i bass-feller, ikke i taket :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Hull i bass-feller, ikke i taket :-D
    Ahhh...selfølgelig

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvordan får du isolert bak denne bjelken?

Kommer du til fra utsiden? Dette er jo et meget viktig punkt å isolere..
    Hvorfor må jeg isolere der? I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt det, men det er kanskje noe jeg bør gjøre?

Hvordan ordner jeg det da? Setter jeg opp to himlingsbjelker til på hver sin side av reisverket? Helt ytterst mot den eksisterende veggen?

Problemet da, er at jeg har skrudd på plass noen 2"x4" som spikerslag for bjelken, men disse kan jeg selvsagt fjerne. Alternativet blir da å legge inn spikerslag på de nye bjelkene som plasseres ytterst.

Slik er det nå:

-hj-rne-png

Dette er alternativet:

-hj-rne-2-png

Da må jeg i tilfelle kjøpe 2 stk bjelker til... jeg hadde en til overs, men den ble spikerslag.

Likevel føles det litt rar å isolere oppe på himlingsbjelken? Da burde jeg nesten isolert hele bjelken, også på baksiden av den?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger jo ikke å ha noe bak, du kan bare legge isolasjonen helt ut til eksisterende vegg. Isolasjonen er så myk at den ikke vil overføre mekaniske krefter inn i eksisterende vegg.
    -hj-rne_a-png

Du vil uten isolasjonen bare ha 2 lag gips mot det eksisterende.
    Isolasjonen kan du jo evt. lime fast med litt akrylmasse el.l. på toppsvillen.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Trenger jo ikke å ha noe bak, du kan bare legge isolasjonen helt ut til eksisterende vegg. Isolasjonen er så myk at den ikke vil overføre mekaniske krefter inn i eksisterende vegg.
    -hj-rne_a-png

Du vil uten isolasjonen bare ha 2 lag gips mot det eksisterende.
    Isolasjonen kan du jo evt. lime fast med litt akrylmasse el.l. på toppsvillen.
    Takk for tipset! Jeg skal gå over konstruksjonen og se hvor jeg eventuelt kan og bør legge noe isolasjon. Bruker bare litt ståltråd for å holde isolasjonen på plass oppe på bjelken.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vurderte jeg noe treverk hver 60cm, men himlingsbjelkene ligger bare 60cm cc på den ene siden, ikke den andre. Skal lese litt på RuneWs tråd igjen og se hans løsning.

Angående ventilasjon, hva gjør jeg med viften? Den blir skjult bak gipsen og fullstendig umulig å bytte eller reparere... Noen tips? Hva med pakken som Clas Ohlson selger til kun 1000,-? Det settet kombinert med lydfellen fra Flexit bør vel holde? Eller bør jeg gå for Flexit viften? Vurderer å lage en luke e.l. i taket eller veggen for inspeksjon/reparasjon.
    Etter litt gjennomtanke, tror jeg det beste er å plassere noen vifter på utsiden, slik som RuneW gjorde. Jeg vet ikke om RuneW kun har én vifte og bare manuelt innsug/utsug gjennom den andre? Men, jeg tror ikke det er noen smart idé å installere rørvifte inne i en konstruksjon jeg aldri kan komme til? Eller er det greit?

Oppdatering: Jeg fant en utvendig vifte: http://www.mamut.net/controls/shop/s...vifter&gid=151
    Står kun at den kan brukes til avtrekke, trenger også noe som blåser luft inn...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilgang til vifta er et stort pluss, for det kan hende du trenger å rense eller skifte den ut en gang. Dumt å ikke bruke kinoen på sommeren fordi det blir for dårlig luft når du har lagt ned så mye godt arbeid!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Tilgang til vifta er et stort pluss, for det kan hende du trenger å rense eller skifte den ut en gang. Dumt å ikke bruke kinoen på sommeren fordi det blir for dårlig luft når du har lagt ned så mye godt arbeid!
    Jeg skal se om jeg ikke kanskje kan plassere viften oppe i det eksisterende taket. Taket er et skråtak med en veldig svak vinkel, kan hende jeg kan lage en luke der oppe som kan gi meg tilgang.

Jeg går forresten igang med å bestille det elektriske utstyret, da jeg ikke har fått noen tilbakemeldinger håper jeg alt er greit :-D ... Fikk en venn (som kan litt elektronikk) til å se igjennom listen og mente at det så greit ut. Samtidig fikk jeg lære at det kreves mer enn 2.5mm ledninger hvis man skal ha 16A i rør! ... Det holder med 2.5mm ledninger når den henger på veggen e.l., men ikke inne i rør. Heldigvis har jeg planlagt med 2 kretser i rommet, disse blir da bare vanlige 10A kretser som idag - da slipper jeg faktisk litt oppgradering som egentlig var planlagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig fikk jeg lære at det kreves mer enn 2.5mm ledninger hvis man skal ha 16A i rør! ... Det holder med 2.5mm ledninger når den henger på veggen e.l., men ikke inne i rør. Heldigvis har jeg planlagt med 2 kretser i rommet, disse blir da bare vanlige 10A kretser som idag - da slipper jeg faktisk litt oppgradering som egentlig var planlagt.
    Det som er vanlig er å bruke 15A sikringer og 2,5mm ledninger. Vil egentlig ikkje anbefale 10A da dette fort kan bli forlite.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Det som er vanlig er å bruke 15A sikringer og 2,5mm ledninger. Vil egentlig ikkje anbefale 10A da dette fort kan bli forlite.
    2,5mm ledninger på 15A i rør? Hvor kan man finne informasjon om slike "regler"?

Jeg fant forresten ut at mikromodulen jeg har spesifisert ovenfor selvsagt er feil, jeg skal ha en dimmer, ikke bare on/off switch.

Side 13 av 21 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •