Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 412
    Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Nei nå må dere slutte å klage på den fukten! ;-) Dette går helt sikkert bra, vinduene er relativt godt skjermet mot solen. Blir det noe problem, kutter jeg luftehull rett i glasset. Blir det virkelig ille, fjerner jeg glasset.

Ellers takk for positiv kommentar, alltid hyggelig å få feedback - også den man noen ganger vil ignorere...
    Får vel bare tie da...:-| Men æg kommer til å følge nøye med...:twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den ja :-) Jeg likte disse pluggene, skulle hatt flere til fremtidige prosjekter.. Men jeg får nok bare selge unna denne hvis noen har lyst på den. Er 250,- en grei pris?
    Tar den jeg da visst den fortsatt er til salgs. Den er vell såpass liten at den kan sendes i en boblekonvolutt?

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Tar den jeg da visst den fortsatt er til salgs. Den er vell såpass liten at den kan sendes i en boblekonvolutt?
    Send meg adresse på en PM, så får du kontonummer og jeg sender deg panelet =)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare hatt litt fremgang i det siste. Har fått meg jobb, så blir ikke like mye tid til kinoen lengre. Samtidig har jeg brukt mye tid på kveldene på å lese igjennom spesifikasjoner og handle det nødvendige utstyret.

Fikk på nytt besøk av monqo_B i helgen som kom med den gode ideen å plassere en pressening forran verandaen utenfor kinoen. Genial idé, nå kan jeg jobbe på en lun og rolig plass hele vinteren.

-p1090022-jpg

Her kapper jeg litt materialer...

-p1090031-jpg

Starten på noe bra...

-p1090032-jpg

Disse har blitt kuttet med en feilmargin på 0,2mm (ikke 0,2cm, men milimeter)!

-p1090036-jpg

Prøvelegging av 60cm cc av stendere. Denne veggen er nå helt ferdig og står oppreist i rommet. Det har seg slik at jeg ikke finner kabelen til fotoapparatet og dermed må ta ut minnekortet hver gang jeg skal overføre bilder. Og det er kun fruens bærbar som har minnekortleser. Når bildene er lagt inn hos henne, må jeg vente noen sekunder for synkroniseringen mellom maskinene skal fullføres... før jeg kan redigere bildene ned i størrelse for forumet ;-) SÅ, derfor har jeg ikke bilde av den ferdige veggen, men det kommer senere.

-p1090040-jpg

Mat er utrolig viktig når man jobber! Her varmer jeg den legendariske kakemannen fra Liebermann bakeri og konditori her i bygda.

-p1090033-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse har blitt kuttet med en feilmargin på 0,2mm (ikke 0,2cm, men milimeter)!
    Litt nysgjerrig: hvordan klarer du dette?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Litt nysgjerrig: hvordan klarer du dette?
    Hehe, var kanskje noen kapp som var opptil 0,5mm feil, men jeg brukte en mer nøyaktig penn enn den vanlige tømrerblyanten og var ekstremt nøye med måling og sagen. Jeg liker å være nøye med slikt, alt blir mye greiere og bedre til slutt. Alt smått munner tilsammen opp i noe bra.

Jeg brukte også god tid på å velge ut disse materialene, slik at alt er ganske rett og pent.

MEN, jeg forsøkte selvsagt å være litt morsom i min egen seriøsitet også ;-), men med en god sag kan man få kapp veldig bra - så lenge man måler bra med å legge bladet helt inntil merket før man kapper.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål: Bør jeg ha et dempende materiale under bunnsvillen på reisverket? Jeg har Swedac som kan brukes. Vil vel kunne ha litt effekt? Mindre vibrasjoner ned i gulvet? Skal jo skrues fast, men vil bli mindre fast friksjon?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ta avgjørelse på MDF-panel eller ikke i dag... fordi reisverket må plasseres slik at vegg-til-vegg teppet passer perfekt på 4m.

Det blir uansett 2 lag med gips, men spørsmålet er om jeg skal bruke panelplater jeg har liggende i kjelleren (altså gratis), eller kjøpe slette og grunnet veggplater... eller om jeg skal kle gipsen med "sparkel på rull" og male.

Tror det blir utenpåliggende lamper på veggene, derfor har jeg litt lyst på plater på veggen for å ha noe å henge disse på. Samt at ledninger blir ikke skjult og trenger noe å festes i.

Vinduene fungerer jo fullstendig utmerket, har allerede nå begynt å få fukt! :-( ... skal jeg kutte hull i glasset for å få litt lufting? Bare la det være til våren?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir uansett 2 lag med gips, men spørsmålet er om jeg skal bruke panelplater jeg har liggende i kjelleren (altså gratis), eller kjøpe slette og grunnet veggplater... eller om jeg skal kle gipsen med "sparkel på rull" og male.
    Hva synes du/dere er penest? Til slutt er det bare det som teller. Arbeid og litt ekstra penger betyr lite når du blir fornøyd med resultatet til slutt

Tror det blir utenpåliggende lamper på veggene, derfor har jeg litt lyst på plater på veggen for å ha noe å henge disse på. Samt at ledninger blir ikke skjult og trenger noe å festes i.
    Du kan like godt henge lamper på veggene på gipsplater. De tåler litt vekt, jeg klarte uten problemer å henge noe Klipsch RS52 høyttaler med bare 1 gipsskrue.
    En mer elegant måtte å gjøre dette er å sette opp ELKO bokser langs reisverket og lage hull. Så skru du bare de lampene og det blir fint.

Vinduene fungerer jo fullstendig utmerket, har allerede nå begynt å få fukt! :-( ... skal jeg kutte hull i glasset for å få litt lufting? Bare la det være til våren?
    Du ble advart av flere her
    Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare fjernet dem og isolert veggen som den skal.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentar!

Angående vinduene, er det som nevnt noe som relativt lett kan ordnes fra utsiden når den tiden (sommeren) kommer.

Utseendemessig blir flate plater og gips helt likt, men jeg vil få litt mer arbeid med Elko-boksene (må kjøpe foringer) og det blir selvsagt mer saging, etc..

Nå har jeg begynt å tenke litt mer over automasjon av lys og strøm i huset. X-Comfort og noen av de nyere teknologiene virker uhensiktsmessig dyre for min smak. Jeg har tidligere vært veldig interessert i X10, som har blitt enda eldre siden sist jeg sjekket det. ZWave virker for meg som tingen å gå for, hvis man ønsker å programmere all styring selv via en PC?

Det finnes en rekke av alternativer, noen som har anbefaler å komme med?

SmartHus og Custom Install produkter fra Tronika. Kontrollere/Interface

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål: Bør jeg ha et dempende materiale under bunnsvillen på reisverket? Jeg har Swedac som kan brukes. Vil vel kunne ha litt effekt? Mindre vibrasjoner ned i gulvet? Skal jo skrues fast, men vil bli mindre fast friksjon?
    Hei.

Det finst en svillelist i gummi,som vil ta bort en del av vibrasjonen
    mellom gulv og vegg.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei.

Det finst en svillelist i gummi,som vil ta bort en del av vibrasjonen
    mellom gulv og vegg.
    Takk for tipset! Får jeg denne hos Montér eller Byggmakker?

I kveld ble vi "ferdige" med alle veggene. Det eneste jeg skal gjøre nå er først å sette på k-rør med strøm helt bak på stenderene. Da slipper jeg å borre masse hull. Det blir nøyaktig 2" (tommer) avstand mellom ny vegg og gammel vegg. Dermed får jeg altså strømrørene på utsiden, perfekt :-D

Da har jeg avgjort lysene i kinoen. Det blir ikke utenpåliggende lamper likevel, jeg bygger lysene inn i bassfeller i taket. Det blir som illustrert i diagrammet her:

-lys-png

Fargene indikerer styringskretsene, jeg må nesten finne ut om jeg skal bruke samme styringsenhet på begge sidene eller dra ledning mellom dørene og begge sidene.

De rød og grønne blir langs kinoen og i bassfeller som er i større vinkel enn de som blir med dørene.

Hvis jeg får plass, blir det bassfeller over dørene som vil ha to spotter i hver boks, indikert med blå farge.

De gule blir spotter fremme over lerretet.

Den grå stripen indikerer RGB-LED striper jeg skal ha rundt hele lerretet.

Nå må jeg bare finne noen brukbare Z-Wave enheter til dette...

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja regner med de aller fleste byggevarehusene forhandler svillelist.
    Brukes under lydskillevegger på flermannsboliger.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte med Montér idag, den de har er mye breiere enn 2x4"en. Jeg kjører ut til Byggmakker og ser hva de har for noe av gummilister.

Noen bilder fra fremgangen:

-p1090066-jpg

Ca. slik blir avstanden til veggen og plassering på spongulvet. Avstanden blir nøyaktig en 2" overalt, slik at det bare er å slenge inn noen 2"x4" overalt:

-p1090068-jpg

Handlet litt Rockwool til veggene:

-p1090088-jpg

-p1090093-jpg

-p1090164-jpg

Slik ser det ut nå, jeg la ned tre av veggene for å fullføre for dørene. Må ut å handle litt mer 2x4 imorgen for litt ekstra spikerslag, men alle veggene er mer eller mindre ferdige. Starter med å feste k-rørene og Elko-bokser imorgen.

-p1090168-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering: Ikke gjør som jeg har gjort her, K-rørene skal plasseres nærmest mulig den varme delen av rommet. Dette ble jeg gjort oppmerksom på senere av min elektrikker, så det er bare å finne frem drillen og borre hull til alle rørene dine...

---

Da har jeg begynt med k-rørene. Fester disse som nevnt på baksiden av reisverket. Det blir 1 dimmer-bryter i rommet, den vil styre lyset over dørene. Ellers vil alle kretsene bli styrt av radio, nærmere bestemt Z-Wave. Samtidig blir det to regulatorer for viftene, som jeg plasserer bak døren tror jeg.

Fikk handlet en gummilist på Optimera, selges kun i hele lengder på 30m... Kostet litt over tusen lappen, men jeg fikk 25% rabatt. Denne legger jeg dobbelt under alle bunnsvillene:

-p1090175-jpg

-p1090176-jpg

Her kan dere se k-rørene på baksiden av den ene veggen:

-p1090180-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe fremgang jo! Begynner du å glede deg litt til å bruke herligheten??? God jul, kamerat! Håper arbeidslysten er like sterk over nyttår!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det dobbel gummi under to bunnsviller, og enkel under de to andre. Jeg trodde det var 50m liste, men det viste seg å kun være 30m.

K-rørene fant jeg ut at jeg bruker litt Marin & Teknikk fug/lim på som litt ekstra festing, da slipper rørene å rasle noe.

-p1090195-jpg

Vinklene jeg kjøpte til himlingsbjelkene var perfekte for å feste veggene etter vi målte opp med vater og laser.

-p1090197-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Kjempe fremgang jo! Begynner du å glede deg litt til å bruke herligheten??? God jul, kamerat! Håper arbeidslysten er like sterk over nyttår!
    Vi gleder oss hele familien :-D Jeg har et lite håp om å kunne se Askepott her på julaften, men det spørs...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinklene jeg kjøpte til himlingsbjelkene var perfekte for å feste veggene etter vi målte opp med vater og laser.

-p1090197-jpg
    Du er klar over at når du bruker rom-i-rom løsning så skal ikke de rommene har noe mekanisk kobling, ikke sant?

Jeg regner med at du vet hva gjør men tenkte bare å si ifra

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Du er klar over at når du bruker rom-i-rom løsning så skal ikke de rommene har noe mekanisk kobling, ikke sant?

Jeg regner med at du vet hva gjør men tenkte bare å si ifra
    Takk for at dere passer på :-) Ja, vi spøkte her igår: "Tenk når vi ser gjennom bildene, ser vinkelene, og tenker: Fjernet vi de?".

Det er midlertidig til jeg får første lag nede med gips, greit nå for å få hele buret i perfekt vater før jeg skrur de sammen.

Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •