Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 11 av 21 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 412
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Forferdelig uvær idag... blåser noe fælt! Gjett hva? Det trekker mellom asfaltplaten og kledningen! ... Her må jeg til med litt fuging!
    Selvfølgelig trekker det bak kledningen. Det skal være ett luftesjikt mellom asfalt og kledning.
    Det ser dog ut som om den er tilnærmet fraværende på det bildet du har lagt ut. Mulig det er pga asfalt buler utover eller kledning er presset inn, men kledning skal være foret ut fra asfalt med lekter. Idag brukes 23mm lekter eller større, på 60/70 tallet ble det brukt fra 10mm og oppover.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Selvfølgelig trekker det bak kledningen. Det skal være ett luftesjikt mellom asfalt og kledning.
    Det ser dog ut som om den er tilnærmet fraværende på det bildet du har lagt ut. Mulig det er pga asfalt buler utover eller kledning er presset inn, men kledning skal være foret ut fra asfalt med lekter. Idag brukes 23mm lekter eller større, på 60/70 tallet ble det brukt fra 10mm og oppover.
    ... og på 50-tallet ble det ikke lektet ;-)

Skulle ønske at påbygget var gjort skikkelig når det ble bygget på 80-tallet... Det burde vært skjært inn i kledningen, ikke bli satt rett utpå slik som her. Men, det er kanskje én fordel med dette, påbygget er ikke så ekstremt mye festet i det gamle huset og dermed vil kanskje bassen bevege seg litt mindre innover.

PS: Bygget har ny kledning om øst og sør, hvor det er etterisolert og gjort riktig :-D

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og på 50-tallet ble det ikke lektet ;-)

Skulle ønske at påbygget var gjort skikkelig når det ble bygget på 80-tallet... Det burde vært skjært inn i kledningen, ikke bli satt rett utpå slik som her. Men, det er kanskje én fordel med dette, påbygget er ikke så ekstremt mye festet i det gamle huset og dermed vil kanskje bassen bevege seg litt mindre innover.

PS: Bygget har ny kledning om øst og sør, hvor det er etterisolert og gjort riktig :-D
    Heh, skjønner! Fug ivei :-D

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Installasjon av dører

Har et spørsmål angående dører. Hvordan bør de festes for minst mulig lekasje? Mineralull presset hardt, sammen med kiler og skruer, samt en silikonfuge på hver side? Byggskum? Med byggskum kan ingenting justeres i ettertid, hva gjorde dere? Gjerne si ifra hvis man bør gjøre annerledes for lyddør og vanlig dør.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål angående dører. Hvordan bør de festes for minst mulig lekasje? Mineralull presset hardt, sammen med kiler og skruer, samt en silikonfuge på hver side? Byggskum? Med byggskum kan ingenting justeres i ettertid, hva gjorde dere? Gjerne si ifra hvis man bør gjøre annerledes for lyddør og vanlig dør.

Fester karm med justerbare skruer, dyttes med glava dytteremse, trykker inn en bunnfyllingslist (som du har brukt på gulvet) og fuger.
    Bunnfylling og fuge fra begge sider.

Slike skruer avhengig av om hull i karm er senkhull eller borret helt gjennom:

Karmskrue

Justerskrue

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Fester karm med justerbare skruer, dyttes med glava dytteremse, trykker inn en bunnfyllingslist (som du har brukt på gulvet) og fuger.
    Bunnfylling og fuge fra begge sider.

Slike skruer avhengig av om hull i karm er senkhull eller borret helt gjennom:

Karmskrue

Justerskrue
    Enig med Mindwaste for lyd dører. Jeg verken bruker bunnfyllinglist eller fuger for vanlige dører.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var dessverre tomme for dyttestrimpler da jeg var innom tidligere i uken. Regner med de har fått inn til imorgen. Jeg kommer definitivt til å bruke dobbelt opp med fuger på både lyddøren og den vanlige døren.

Har begynt å isolere veggen mot stuen, snart ferdig med det. Rørene til kjelleren er tredd, må bare fuges litt og så kan jeg fullføre isoleringen.

Festet duk i vinduene, nå trengs bare isolasjon og litt hjelp til å holde sponplaten oppe mens jeg skrur den fast.

Jeg fikk akkurat 70 kg med Swedac DG-A2 levert på døra, jippi! Her er et bilde tatt fra BEF sin tråd:

Samtidig vil jeg si at DesibelProdukter leverer bra service og rask levering. Anbefales :-) ... (men jeg vet ikke om produktet er bra enda..)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye betalte du for Swedac DG-A2? (Send meg en PM hvis du ikke vil skrive det her).

Grunnen til mitt spm er at jeg må bestille den eller Greenglue veldig snart (neste uke egentlig).

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd du har og ikke minst ett bra rom du bygger deg

Men kan jeg spørre hva som er vitsen med green glue eller denne guffa du har bilde av her? *(ikke for å starte en diskusjon eller noe)
    Er det for å dempe lyden?Bassen?

Når jeg bygde rommet mitt så byttet je gut gammel isolasjon med 15cm rockwool, lydbøyler,lekter og 2 lag gips. Imellom gipslagene har jeg ingenting.
    Har brukt byggmax akrylfugemasse i alle skjøter og ender mot vegger. Og ved film og musikk på godt volum høres kun bassen opp. Ikke diskant og mellomtone.
    Og bassen har jeg vondt for å tro forsvinner ved bruk av litt "magisk" guffe mellom gipsplatene. Så siden det høres ekstremt lite/ingenting av diskant/mellomtone opp igjennom taket med den løsningen jeg har gjort så kan jeg ikke helt se for meg hva green glue skal gjøre bedre. Forklar meg gjerne hva fordelen med Green glue og Swedac er siden jeg ikke helt kan skjønne det. Og dette er ikke for å disse noen som har brukt GG eller andre remedier, men kan man slippe å bruke grønn fugemasse for flere høvdinger så må jo det være svært?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fuger på Handy Manny

Akkurat nå var Handy Manny å kjøpte fuge, som han brukte på en lufteluke i en kjeller. Det er mye bra å lære av barne-TV på Disney Junior! Han lager perfekte fuger... (stå opp kl 6 på søndager er jo perfekt ;-))

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hvor mye betalte du for Swedac DG-A2? (Send meg en PM hvis du ikke vil skrive det her).

Grunnen til mitt spm er at jeg må bestille den eller Greenglue veldig snart (neste uke egentlig).
    Swedac ble for meg billigere enn 2 GC pr. plate, og det beste er jo 3 GC tuber pr. plate.

Bestilte ca. 70 kg/liter og det kom på 8510,- inkl moms og frakt. Rask levering!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Flott tråd du har og ikke minst ett bra rom du bygger deg

Men kan jeg spørre hva som er vitsen med green glue eller denne guffa du har bilde av her? *(ikke for å starte en diskusjon eller noe)
    Er det for å dempe lyden?Bassen?

Når jeg bygde rommet mitt så byttet je gut gammel isolasjon med 15cm rockwool, lydbøyler,lekter og 2 lag gips. Imellom gipslagene har jeg ingenting.
    Har brukt byggmax akrylfugemasse i alle skjøter og ender mot vegger. Og ved film og musikk på godt volum høres kun bassen opp. Ikke diskant og mellomtone.
    Og bassen har jeg vondt for å tro forsvinner ved bruk av litt "magisk" guffe mellom gipsplatene. Så siden det høres ekstremt lite/ingenting av diskant/mellomtone opp igjennom taket med den løsningen jeg har gjort så kan jeg ikke helt se for meg hva green glue skal gjøre bedre. Forklar meg gjerne hva fordelen med Green glue og Swedac er siden jeg ikke helt kan skjønne det. Og dette er ikke for å disse noen som har brukt GG eller andre remedier, men kan man slippe å bruke grønn fugemasse for flere høvdinger så må jo det være svært?
    Hei og takk :-)

Jeg er ganske sikker på at både Swedac og GreenGlue har noe for seg, hvor mye er alltid et godt spørsmål. Disse hadde ikke vært i produksjon over lang tid hvis produktene ikke hadde hatt noen effekt.

Selv ønsker jeg ikke å risikere noe når jeg først skal bruke mye penger og krefter på å bygge, da ønsker jeg å gjøre alt riktig.

Det handler vel om å dempe litt vibrasjoner i konstruksjonen, men... jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i det lyd-tekniske konsekvensene ved bruken.

Active Noise Reduction | Impact on structure-borne sound – Green Glue Company

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig har jeg begynt å tett igjen vinduene :-) Fikk følelsen allerede nå av hvordan kommet kommer til å bli etterhvert...

-p1080958-jpg

-p1080962-jpg

Ferdig med begge vinduene:

-p1080968-jpg

Boksen jeg lagde rundt Elko-boksen for stereo-output i stuen.

-p1080966-jpg

Startet litt på isolering av veggen på kvelden når jenteungen hadde lagt seg... Litt kjipt å være begrenset til bruk av verktøy, men nå er straks døren helt ferdig og da blir det nok bra!

-p1080971-jpg

Fått hjelp av en kompis til å tett igjen vinduene, dette gjorde vi igår:

-p1080993-jpg

-p1080999-jpg

Har kjøpt nye skruer til dørkarmen, som var litt bedre for å justere med. Samtidig fikk jeg vatret opp karmen på nytt, med laservateret, og alt ble bedre enn det var etter første oppsetting.

Dyttestrimmel har jeg fått tak i, og det går inn dyttestrimmel på begge sidene av karmen, deretter en bunnfyllingslist og topper det hele av med silikonfuge på vegge sidene. Jeg tenkte det beste var silikon, ettersom karmen vil være litt i bevegelse når døren brukes.

-p1090007-jpg

-p1090009-jpg

Her står jeg å fuger... i dag får vi forhåpentligvis på lister og bunnsvillen i døren. Da begynner rommet å bli helt tett :-)

-p1090012-jpg

Ferdig isolert, mangler bare der hvor rørene kommer opp. Driver å tenker ut noe smart vi kan gjøre der...

-p1090016-jpg

Håper vi kan begynne på første vegg i dag, det hadde vært gøy! Veggene vil bli konstruert først på kortsiden og deretter langsidene. Da vil jeg flytte og justere de på langsidene slik at det blir nøyaktig 4 meter på tvers etter jeg har kledd med gips. Dette er fordi vegg-til-vegg tepper kommer på 4 meters bredde =)

Ett spørsmål til dere som har lagt to lag gips og MDF: Har dere brukt ferdige 3-gips Elko-bokser? Må bytte ut mine, hvis jeg velger å gå for MDF-plate i tillegg til gipsen...

Jeg har fått én ekstra Home Theater wall-plate med 8.2 kanaler, fra Monoprice. Noen som er interessert i å kjøpe?

14. Liker monqo_B har likt denne posten
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk :-)

Jeg er ganske sikker på at både Swedac og GreenGlue har noe for seg, hvor mye er alltid et godt spørsmål. Disse hadde ikke vært i produksjon over lang tid hvis produktene ikke hadde hatt noen effekt.

Selv ønsker jeg ikke å risikere noe når jeg først skal bruke mye penger og krefter på å bygge, da ønsker jeg å gjøre alt riktig.

Det handler vel om å dempe litt vibrasjoner i konstruksjonen, men... jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i det lyd-tekniske konsekvensene ved bruken.

Active Noise Reduction | Impact on structure-borne sound – Green Glue Company
    Vibrasjonsdemping kan jeg være med på at det hjelper på ja. Tenkte ikke på det når jeg skrev innlegget mitt. Heller ikke når jeg bygde rommet mitt Men nå ble lyddempingen der veldig rba uten GG eller annen remedie syns jeg så da får det duge

Du går iallefall skikkelig til verks i byggingen din ser jeg på bildene Også er du ikke noe særlig glad i fugemasse Hehe
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å tette vinduene på den måten kan ikke være bra... kommer nok mer eller nok av fuktighet inne i den veggen og det kommer til å slå seg, om igjen og om igjen... Så starter rotne prosessen også å komme, sopp og dritt er bare et spørsmål om tid...

Eller er du heldig å slipper alt dette... :???:

Ellers er det bare å stå på! Mye bra ellers...8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen byggmester, så jeg skal ikke si noe om vinduet, men heller gi en velfortjent klapp på skulderen for bra fremgang og dokumentering. Det liker jeg!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomse
    Det å tette vinduene på den måten kan ikke være bra... kommer nok mer eller nok av fuktighet inne i den veggen og det kommer til å slå seg, om igjen og om igjen... Så starter rotne prosessen også å komme, sopp og dritt er bare et spørsmål om tid...

Eller er du heldig å slipper alt dette... :???:

Ellers er det bare å stå på! Mye bra ellers...8)
    Nei nå må dere slutte å klage på den fukten! ;-) Dette går helt sikkert bra, vinduene er relativt godt skjermet mot solen. Blir det noe problem, kutter jeg luftehull rett i glasset. Blir det virkelig ille, fjerner jeg glasset.

Ellers takk for positiv kommentar, alltid hyggelig å få feedback - også den man noen ganger vil ignorere...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den ja :-) Jeg likte disse pluggene, skulle hatt flere til fremtidige prosjekter.. Men jeg får nok bare selge unna denne hvis noen har lyst på den. Er 250,- en grei pris?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Nå er ikke jeg noen byggmester, så jeg skal ikke si noe om vinduet, men heller gi en velfortjent klapp på skulderen for bra fremgang og dokumentering. Det liker jeg!
    Takker for det! I dag ble vi nesten ferdig med første vegg! Tar litt lengre tid å skru sammen reisverket enn å bruke spikerpistol :-/

Har ordnet skikkelig bra arbeidsplass på verandaen utenfor, festet presenning forran hele åpningen. Da har jeg et lunt sted å stå hele vinteren. Bilder kommer ikke før imorgen, god natt!

Side 11 av 21 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •