Byggetråd: Home 2030 Cinema - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 10 av 21 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 412
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Ser ut som du har brukt aaaltfor mye skum på det vinduet
    Det er bare 1/3 som skal fylles, ekspanderingen tar seg av resten.

Edit: har du tenkt å sette opp ny tett isolert innervegg foran vinduet?
    Det er i tilfelle å be om kondensproblemer når vinduene er så gamle...
    65% skal fylles, tuben fungerte dårlig også... og det er ikke så dypt inni, var planlagt at det skulle tyte ut endel.

Hadde tenkt å kle vinduet med isolasjon og deretter en sponplate. Droppe plata? Litt redd for lydisoleringen hvis det kun er 2 plater med gips innerst + vinduet ut der. Men... Tar gjerne imot tips :-)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    65% skal fylles, tuben fungerte dårlig også... og det er ikke så dypt inni, var planlagt at det skulle tyte ut endel.

Hadde tenkt å kle vinduet med isolasjon og deretter en sponplate. Droppe plata? Litt redd for lydisoleringen hvis det kun er 2 plater med gips innerst + vinduet ut der. Men... Tar gjerne imot tips :-)

Poenget er at når du kler igjen/fyller med isolasjon blir det null luftsirkulasjon på innsiden av glasset. Glasset kommer til å kondensere på innsiden...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at du har brukt rikelig med skum.
    Dette skummet trenger man bare en liten tynn stripe av i sprekken siden det utvider seg 5-10x...
    Vil tro at du sliter med å åpne dette vinduet om du hadde prøvd ;-)
    Heldigvis skal du ikke bruke det :-)
    Hvis du velger å skjære vekk det overflødige skummet bør du fuge igjen snittet etterpå slik at skummet ikke trekker til seg fuktighet.

Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Om nom nom nom

Det var gode muffins da i det minste

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakbokser

De bakboksene rundt Elko-boksene...mer det ett fett om jeg bruker gips eller spon? Er ikke 22mm trespon minst like bra som 13mm gips? Noe usikker på om jeg skal lage en hel boks i gips, eller trevirke+gips (eller spon). Tror jeg skal gjøre et forsøk på kun gips og se hvordan det blir!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feste rør til boks

Skal rørene festes til Elko-boksen med limpistol eller bare bruke Marin & Teknik fuge (limer)?

Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ang rør til hdmi kabel..

Hmm ser du har gått for samme rør som meg til HDMI kabel.. type blått rør fra C. Ohlson.. (se forøvrig min byggelenke eller min hjemmeside okasin.net )
    Disse rørene er IKKE særlig egnet.. Jeg jobbet i flere dager med å få trukket kabel i mellom, fikk faktisk aldri trukket den mellom sukk.. Det kan skyldes flere ting, men jeg prøvde å legge røret slik at det ikke var noen skarpe knekker, så tror ikke dette var problemet.. Men problemet var at jeg ikke fikk trukket trekkesnor igjennom røret, så det endte med at jeg blåste med trykkluft en snor/tau i mellom dette røret som var ca 15m langt.. og dette gikk helt fint.. men i det jeg skulle prøve å trekke snoren tilbake så skar den seg fast i rillene i røret (pga plasten eller gummi i røret er for mykt og for høy friksjon) så jeg fikk ikke rikket tråden noen vei.. sukk Derfor prøvde jeg med ny og tykkere tråd som jeg i tillegg "behandlet" med et silikon basert stoff for at det skulle gå glatt (nei, det var ikke noe jeg hadde liggende i nattbords skuffen he he).. Men til og med dette gikk helt galt.. Men fikk etter mye om og men trukket cat5 kabel i mellom og kjører hdmi signalet over dobbelt sett med cat 5 cabel.. Men skal gjøre nye forsøk når jeg er hjemme igjen fra Thailand.. Håper ikke du har lange strekk med dette røret for det VIL gi deg problemer !!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okasin: Tusen takk for erfaringsdeling! Da kan andre også vurdere ut ifra det. For meg er det ikke noe problem, blir maks 4 meter rør.

Røret ditt var helt glatt innvendig?

Nå har jeg trukket rør til stua (stereo) og begge 32mm rørene :-)

PS: Hvor kjøpte du k-rørene som var ferdig tred med strømledninger?

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I-rør med strøm kabel

okasin: Tusen takk for erfaringsdeling! Da kan andre også vurdere ut ifra det. For meg er det ikke noe problem, blir maks 4 meter rør.

Røret ditt var helt glatt innvendig?

Nå har jeg trukket rør til stua (stereo) og begge 32mm rørene :-)

PS: Hvor kjøpte du k-rørene som var ferdig tred med strømledninger?
    Vil anbefale og bruke MegaFlis butikk hvis du har det i nærheten de har og til veldig go pris

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabeldimensjoner og kretser

Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Vil anbefale og bruke MegaFlis butikk hvis du har det i nærheten de har og til veldig go pris
    Godt tips, OK priser på websiden ser jeg. Spørsmålet nå er: 1.5mm eller 2.5? Egen krets til kinoen, eller ikke? Planen er faktisk å kjøre på med 2 stk 10A kretser, da det allerede var hull i veggen to plasser med strøm fra to ulike kretser. Liten panelovn, projektor, spotter/LED, avtreksvifte og innsugsvifte... Blir kanskje noen watt det?

Mens vi snakker strøm, hvor mye trenger jeg til AV-rommet? Alt utstyret bortsett fra projektor står der. Kommer også til å ha minst 3 stk servere på der nede. 20A? 16A? Flere kretser?

Kjøper 2.5 til kinorommet, ikke noe å spare penger på dårlige kabler... ;-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens oppdatering

Det er nå 4 fulle dager igjen til jeg har jobbet i én måned på dette prosjektet. Mye av tiden har gått bort til å handle alt som trengs av utstyr og materialer, men aller mest er det planleggingen og alle spørsmålene man sitter med.

Jeg er forresten tilgjengelig på Facebook, om noen ønsker å spørre meg om råd eller tips i ettertid - eventuelt gi meg noen tips mens jeg selv bygger ;-)

https://www.facebook.com/sondre.bjellas

Først ett spørsmål: Kan disse kablene brukes til noe fornuftig? Jeg husker ikke hvor jeg har kjøpt de, er ca. 7 år gamle.

-p1080765-jpg

I dag hentet jeg de to lyddørene jeg har bestilt. Tunge dører, det virker lovende. Her er resten av resultatet fra shopping hos Montér, vinklene skal brukes som ekstra forsterkning til himlingsbjelkene:

-p1080767-jpg

Tips: Ikke sett asfaltpapp inntil lys tapet! ... Heldigvis er det nærme hvor døren kommer, hvor jeg uansett må legge litt ny tapet... Dette legger seg inn i listen av tabber jeg har prestert å gjøre de siste ukene... Heldigvis er det ingen større tabber, foreløpig.

-p1080769-jpg

Ved hjelp av et 38mm bor, har jeg klart å få plass til disse "32mm" vannrørene hvor jeg skal ha HDMI + m.m. kabler. Røret til stue-stereo er også blitt trukket.

-p1080770-jpg

Gips er et fantastisk morsomt materiale å jobbe med :-)

-p1080773-jpg

En bit gips på plass på veggen og røret til høyttalerene i stuen har blitt festet med patentbånd.

-p1080774-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de kablene kan vel være greit å ha til rack'et? når du skal patche? og må ha noen du skal kutte til? alltid smart å ha når man skal bygge rack vertfall :-D

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheKing
    de kablene kan vel være greit å ha til rack'et? når du skal patche? og må ha noen du skal kutte til? alltid smart å ha når man skal bygge rack vertfall :-D
    Tenkte du da fra koblingspanelet bak i rommet og ned til rack? Er kvaliteten god nok?

Uansett må jeg handle endel høyttalerledninger for strekket fra panelet til høyttalerene. Vurderer å handle kabel på Monoprice.com, sammen med jack 3.5mm kabel og HDMI. De selger relativt tykke kabler.

Nå kommer en stor oppdatering fra igår og idag...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering 22.11.2011

Begge vinduene ferdig tettet med byggskum:

-p1080777-jpg

Denne bærebjelken var hugget litt med øks... lurer på hvorfor:

-p1080779-jpg

Men, noe måtte jeg gjøre med det... fuge? Nææi! Byggskum! Yes!

-p1080781-jpg

Litt senere så det slik ut...

-p1080785-jpg

Gipser ferdig veggen... Ville bare vise at jeg har ryddet TV-kroken og koblet opp TVen igjen. Da er det mulig å se litt film og barne-TV igjen... =)

-p1080782-jpg

Fiks ferdig gipset!

-p1080783-jpg

paalab: Er du fornøyd med dette? Her har jeg fuget byggskummet... og alle sprekker og hull i vinduet.

-p1080789-jpg

Fuge, fuge, fuge!!

-p1080790-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering 23.11.2011

Skum....mmmm .. deilig!

-p1080794-jpg

Kreeem!! Dobbelt mmm!! Fantastisk!

-p1080806-jpg

Første 2"4 jeg har kappet på mange år! Denne må til for å bygge opp den gamle karmen slik at den kommer i høyde med det nye flytende gulvet. En 2"4 passet faktisk perfekt!

-p1080798-jpg

Prøver litt med dørkarmen for å se hvordan det blir:

-p1080799-jpg

Først KZ...

-p1080801-jpg

...deretter litt akryl fuge!

-p1080808-jpg

På plass, med tre skruer. Bør forhåpentligvis holdes på plass greit:

-p1080810-jpg

Jeg delte en 2"4 på midten og brukte den for å fylle resten av hullet. Nå er det plass til en tjukk og fin fuge imellom:

-p1080812-jpg

Viser hvordan de ferdig installerte gummilistene er foret inn i listen.

-p1080815-jpg

Marin og Teknikk fuge ble brukt for å feste karmen sammen. Denne både fuger og limer. Jeg for-borret hull i toppen for å unngå at det sprakk, gikk utmerket.

-p1080821-jpg

Rent, rett og pent :-D

-p1080822-jpg

Karmen ligger og tørker litt mens jeg fuger...

-p1080823-jpg

For fuging er viktig... overalt ... har brukt mange, mange liter med fuge allerede, og mer skal det bli! Forarbeidet på ytterskallet er viktig, nå begynner rommet å bli ganske så luft (og lyd) tett. Tidligere trakk det veldig, ble fort kaldt i rommet. Nå blir det bra =)

-p1080829-jpg

Der var døren ferdig installert, noen småjusteringer måtte til. Nå står døren stille når den er åpnet mer enn rett ut, men ellers glir den sakte og sikkert igjen. Alt er ganske så i vater nå, men må justere litt til. Døren går ikke helt inntil nede på venstre side...

-p1080841-jpg

Bilde fra innsiden, her kan dere se hvordan jeg har gått amok med fuging...

-p1080844-jpg

Har fuget byggskummet på det siste vinduet. Nå er vinduene klare for å bli kledd igjen.

-p1080845-jpg

Slik er lyset som slipper igjennom døren når den er lukket vanlig. Her er døren inntil gummilisten.

-p1080842-jpg

Slik blir det med litt trykk. Jeg tror jeg skal flytte beslaget til døren inn 1-2mm slik at døren er i mer spenn når den er lukket.

-p1080843-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte du da fra koblingspanelet bak i rommet og ned til rack? Er kvaliteten god nok?

Uansett må jeg handle endel høyttalerledninger for strekket fra panelet til høyttalerene. Vurderer å handle kabel på Monoprice.com, sammen med jack 3.5mm kabel og HDMI. De selger relativt tykke kabler.

Nå kommer en stor oppdatering fra igår og idag...
    Tenkte egentlig hvis du skulle ha muligheten til å patche om i racket men kvaliteten på de vet vi vel ikke...
    foresten! skikklig kult prosjekt du holder på med!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagen igår gikk med til å hjelpe fatteren med oppussing av badet...

Dagen idag gikk bort til å fikse bla. takrenna på huset. Huset er fra 50-tallet, har ikke drenering, og ett av rørene går rett i bakken nær grunnmuren... Nå har jeg ført vannet bort litt ;-)

Kvelden gikk bort til å se Captain America på Blu-ray, mens jeg samtidig skrudde og fiklet litt med denne saken her!

Valget var å bruke 249/299,- for en plate med 4-keystone hull for Elko-boksen, eller kjøpe en plate til 7,5 og ordne hull selv... Lett valg :-D (takk til monqo_B for tipset!)

Delene er klare, har skrudd ut terminalene fra keystonene. Disse har jeg kjøpt fra Monoprice.com:

-p1080863-jpg

Borret noen enkle hull, målte opp litt for å få det perfekt.

-p1080866-jpg

Fiks ferdig og skrudd på en Elko-boks, ble fint eller hva? Denne boksen skal gå ut til stuen, hvor vi skal ha stereo-høyttalere.

-p1080868-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag handlet jeg arbeidsbukser og t-skjorte hos Jula. Så sant skal sies, gode klær får en mann til å se ekstra bra ut! Når man føler seg bra, gjør man bra arbeid ;-) - Følte nesten alt jeg gjorde idag var dobbelt så bra som ellers, bortsett fra ei fuge som ikke var heilt på topp...

Slitesterk arbeidsbukse
    Langermet t-skjorte

Nå er jeg helt ferdig med silikon-fuging langs gulvet. Til sammen gikk det 19 tuber silikon rundt gulvet, i to lag, langs gips og langs spon. Det er nesten 6 liter med silikon det!

Litt akryl-fuge som gipsbiten kan svømme i...

-p1080878-jpg

Første plate på plass, neste plate får litt konstruksjonslim på seg.

-p1080882-jpg

Fiks ferdig! Laget denne opphøyningen slik at silikonfugen får noe å støtte seg mot.

-p1080885-jpg

Første lag med fuge i dørkarmen...

-p1080888-jpg

Nesten ferdig, har ikke bilde av den ferdige fugen.. den ble ikke noe pen, men her ser det greit ut ;-)

-p1080889-jpg

Her må jeg gjøre noe... jeg hadde håpet å få kjøpt strømledning som er 3x2,5, men fant ikke på Jula... de hadde mye annet, men ikke vanlig strømledning (med hvit plastdekke) som var jordet og dimensjon på 2,5. Uansett må jeg koble fra ledningen her og kutte røret, jeg tørr ikke la det stikke ut slik over sponplaten.

-p1080890-jpg

Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvelden gikk bort til å se Captain America på Blu-ray, mens jeg samtidig skrudde og fiklet litt med denne saken her!

Valget var å bruke 249/299,- for en plate med 4-keystone hull for Elko-boksen, eller kjøpe en plate til 7,5 og ordne hull selv... Lett valg :-D (takk til monqo_B for tipset!)

Delene er klare, har skrudd ut terminalene fra keystonene. Disse har jeg kjøpt fra Monoprice.com

Fiks ferdig og skrudd på en Elko-boks, ble fint eller hva? Denne boksen skal gå ut til stuen, hvor vi skal ha stereo-høyttalere.

-p1080868-jpg
    Ja disse ble jo bra!
    Godt jeg kan være til inspirasjon av og til jeg også, hehe

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lille gjenværende delen av gamle kledningsveggen har bekymret meg lenge. Nå orket jeg ikke tenker over det noe mer, og jeg bare kuttet hull for å se hvordan det så ut bak der. Fant ut at det så helt greit ut, og tok sjansen... var noe redd for at kledningen skulle "falle" innover, men den holder seg fint på plass. Glad jeg gjorde dette, slik at jeg fikk gipset veggen og får inn isolasjon.

Først et lite kikkehull...

-p1080907-jpg

Her ser det jo greit ut :-)

-p1080909-jpg

Første del med gips er på! Bredden inn her er faktisk 50 cm.

-p1080916-jpg

Andre del på plass, ferdig!

-p1080917-jpg

Forferdelig uvær idag... blåser noe fælt! Gjett hva? Det trekker mellom asfaltplaten og kledningen! ... Her må jeg til med litt fuging!

-p1080915-jpg

Laget en boks/ramme for Elko-boksen som henger på veggen. Baksiden av denne vil bli kledd med gips.

-p1080912-jpg

Har dere noen gang sett gipsplater som er bøyde? ;-)

-p1080914-jpg

Side 10 av 21 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •