Pengatom bygger kino i kjelleren!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 111
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pengatom bygger kino i kjelleren!

Da var det endelig tid for å komme igang med kinoen! Har vel drømt om dette de siste 4 årene siden jeg kjøpte huset, men det har (som vanlig) tatt mye lenger tid enn planlagt da det har vert mye arbeid i resten av huset først!

Rommet er ca 3,5 x 6m, med en skråvegg med dør i bakkant. Ser for meg å plassere elektronikken på kortsiden ved siden av døren, og lerret på motsatt kortvegg.

Anlegget er tenkt som et 7.1 anlegg, med tv på vegg og nedtrekkbart lerret i forkant.

Det er lagt ned varmekabler forrige helg, denne helgen har stenderene kommet opp, regner med å få til noe ventilasjon i løpet av uka, noe som kan gi litt utfordringer med vinkelsliperen da eksisterende utsparinger ikke akkurat har standard mål (varierende fra 14-18cm).

Utfordringen fremover blir vel egentlig å få spikret plassering av høyttalere, siden jeg vil ha mest mulig skjult, kommer jeg til å trekke 20mm rør til disse.

Jeg har lovet kona rommet ferdig til jul, så her er det vel bare å komme igang

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sketchup

Prøvde meg forresten med noe basic greier i sketchup, men føler ikke dimensjonene er helt riktig, rommet er da ikke SÅ lite?
    Vedlegg 83747

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    zoom inn, så blir rommet større =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Prøvde å endre forrige post og legge inn bilder, men det gikk dårlig...
    Får hive inn en post til med noen bilder av fremdriften da

Kinorommet er plassert direkte under kjøkkenet, fordelen er at det er ingen som sover der, minuset er vannrør og avløpsrør må innom... Vannrørene skal festes GODT så snart fester for lydbøyler er avklart. Ytterveggen er også fôret ut litt ekstra for å kunne isolere godt rundt avløpsrøret. Noen som har erfaringer rundt dette med lydisolering av vann/avløpsrør?

Vedlegg 83752Vedlegg 83753Vedlegg 83754Vedlegg 83755

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med å få ferdig ventilasjon inn til rommet idag, hvertfall den utvendige delen. Legger ved litt bilder fra prosessen så langt

Pengatom bygger kino i kjelleren!-2011-10-29-10-24-11-jpg
    Jeg tettet utsparingen i veggen tidligere med byggskum, så dette var utgangspunktet før jeg gikk igang idag tidlig

Pengatom bygger kino i kjelleren!-2011-10-29-10-43-48-jpg
    Den "gamle" ventilen

Pengatom bygger kino i kjelleren!-2011-10-29-10-41-23-jpg
    Fra utsiden før fuging og festing av utvendig ventil

Pengatom bygger kino i kjelleren!-2011-10-29-11-48-36-jpg
    Fra innsiden var hullet veldig lite, etter å ha fjernet vintil og byggskum, var det heldigvis ikke så lite likevel! Greit å få litt positive overraskelser innimellom

Pengatom bygger kino i kjelleren!-2011-10-29-12-36-24-jpg
    Dette var faktisk murt helt igjen på utsiden.

Pengatom bygger kino i kjelleren!-2011-10-29-12-36-34-jpg
    Det gikk heldigvis greit å dunke det ut igjen

Pengatom bygger kino i kjelleren!-2011-10-29-12-43-22-jpg
    En ferdig, en fylt med byggskum og den nærmeste klar til å mures opp igjen (slo selvfølgelig litt for stort hull...)

Pengatom bygger kino i kjelleren!-2011-10-29-13-27-16-jpg
    Ventilene sett fra innsiden.

Samtidig har jeg endret litt på oppsettet, fikk et tips om plassering av bakhøyttalere, kommentarer rundt plasseringen av disse mottas med takk. Er litt usikker på hva det vil bety at den ene er plassert så mye lenger bak en den andre...
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-sketchup1-png

Pengatom bygger kino i kjelleren!-sketchup2-png
    Skulle gjerne hatt bildene i tråden litt større, noen gode tips for det?

Edit: oppdaterte innlegget med bildene etter tips fra tols1, takk for hjelpen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli skikkelig bra!

Bilder: jeg bruker denne fremgansmåten, godt beskrevet av RuneW
    http://avforum.no/forum/834386-post2.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg klart å bruke opp ukens matbudsjett på noe mer fornuftig:
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-p1030174-816-612-jpg

Satser på å få brukt opp mesteparten i løpet av uka
    Gikk tom for fugeskum på lørdag, så fikk ikke gjort ferdig den siste ventilen, regner med å komme hjem litt tidligere i morgen og fullføre dette. Blir jo altfor tidlig mørkt nå etter at vi stillte klokka

Ser nå at det kanskje ikke alltid er like lurt å legge ut bilder når du sitter foran en 24" skjerm, og så senere leser tråden på en 10"...

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser virkelig bra ut! Stort potensiale!!

Men må meg vell si meg mest imponert over mat budsjettet ditt!!

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, gledet meg lenge til å komme igang nå, men det kom litt som julekvelden på kjerringa, at jeg faktisk får lov å gjøre noe i dette rommet!
    Så har vert litt i startgropa med tanke på å få litt detaljer på plass, men satser på det går seg til nå

Hehe, ja, var vel kanskje i overkant mye å bruke på mat det der, eneste som er sikkert er at det kommer ikke til å gå mye penger til mat denne uka da kona reiser bort i morgen tidlig

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk montert den siste ventilen i går og skummet fra utsiden før regnet kom.
    Rør til hdmi for tv ble også trukket, dette var utrolig stivt og krøllete, så jeg måtte feste boksen litt ekstra for at den ikke skulle løsne. Vurderer fortsatt om jeg må legge inn en avstivning i bakkant i tillegg for at det ikke skal sprette av...

I frontveggen mangler nå kun å trekke kabel for nettverk til tv, samt strøm til tv/subber. Lurer på om jeg skal ha forsterkere, subber, tv og prosjektor på samme kurs, eller om jeg bør ha en egen til forsterkere, og hive resten på samme kurs som lys/varmekabler... Noen tips/forslag her?

Før jeg kan trekke strøm til frontveggen, må jeg uansett finne ut hvor jeg skal ha stikk for motorisert lerret, håper på å finne utav dette i løpet av dagen, tips til plassering av dette mottas også selvfølgelig med stor takk

Ellers blir det en liten roadtrip for å hente fronthøyttalere, fikk tilslag på et par Dali Mentor 6, så da blir det gjerne skikkelig lyd i kinoen også

Her er frontveggen slik det ser ut nå:
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-p1030175-jpg

Begynner å bli endel kabler i "kontrollsenteret" også:
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-p1030176-jpg

Laget en liste over hvilke rør som må trekkes før veggene kles igjen, kommer ikke særlig godt frem av bildet ser jeg... Får ta et nytt bilde å legge ut, i tilfelle noen ser noe jeg har glemt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gårsdagen ble brukt til roadtrip og henting av fronthøyttalere til kinoen, er jo julekveld på forskudd dette her

Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9650-jpg
    (I bakgrunnen skimtes døra inn til kinoen)

Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9651-jpg

Det er ikke til å stikke under en stol at var på høy tid å gjøre en oppgradering, som bildet under viser:
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9653-jpg

Før og etter bilder av fronten:
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9649-jpg

Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9654-jpg

Skal bli godt å få på plass resten, og komme seg inn i kinoen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort ferdig alt utvendig arbeid med ventilasjonen. Fuget/limte rammen til veggen med PL400, samtidig som den er skrudd med 4 skruer. Satser på at det holder seg tett slik at jeg unngår smådyr og insekter.

Har nå trukket alt av rør (håper jeg) bortsett fra tilførselfor strøm og nettverk/tv, så nå bør det være klart til å begynne å isolere litt.

Frem til nå er alt av rør bare festet i front og sidevegger, for å kunne feste de i taket også, monterte jeg mesteparten av lydbøylene idag, slik at jeg kan begynne å tilpasse rørene i forhold til hverandre og lydbøylene. Det blir litt trangt der vannrør og 32mm rør til hdmi kablene krysser hverandre. Mulig jeg må fjerne mesteparten av 2"x2"en som er festet i lydbøylene.

Var også å kjøpte en 10m hdmi kabel som skal gå til tv, turte ikke vente med å trekke denne til etter at veggen er ferdig gipset. Har egentlig lyst å gjøre det samme med høyttalerkablene, men må vente litt før får de, så kommer nok til å begynne på gipsen så snart jeg er ferdig med isoleringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørsalaten i taket, lydbøyler på plass
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9655-jpg

Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9656-jpg

Isolert ferdig bak stendere på frontveggen
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9657-jpg
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9659-jpg
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9660-jpg
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9661-jpg

HDMI kabel trukket til TV
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9658-jpg

Frontveggen isolert og Brann ligger under 2-1
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9662-jpg

Sideveggene isolert og det er påtide med litt middag
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9663-jpg
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9664-jpg
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9665-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kaster ikke bort tiden, kamerat! Glad jeg fant denne tråden før du er helti mål! Fantastisk prosjekt! Har du fått noe bra svar på dette med plassering av bakhøytalere eller? Må si jeg er litt skeptisk til så stor forskjell i plassering, men jeg er absolutt ingen ekspert på omerådet. Kanskje romkorreksjonen vil fikse det? Uansett så digger jego innsatsen du har lagt ned!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk satt opp to lag med gips på frontveggen før jeg tok kveld. Platene er bare punktet, må innom å kjøpe mer skruer til makitaen i morgen.
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9666-816-544-jpg

Var innom Clas Ohlson på lørdag å kjøpte magnethulltakingssystem for koblingsbokser

Hadde egentlig ikke så enormt stor tro på det, men det fungerte jo perfekt! Sparte MASSE tid på å måle opp hver eneste boks!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Du kaster ikke bort tiden, kamerat! Glad jeg fant denne tråden før du er helti mål! Fantastisk prosjekt! Har du fått noe bra svar på dette med plassering av bakhøytalere eller? Må si jeg er litt skeptisk til så stor forskjell i plassering, men jeg er absolutt ingen ekspert på omerådet. Kanskje romkorreksjonen vil fikse det? Uansett så digger jego innsatsen du har lagt ned!
    Takk for tilbakemeldingen! Kjekt noen kikker innom
    Har ikke fått noe bra svar her på forumet ang plasseringen av bakhøyttalerene nei, var innom et par hifiklubben butikker, og begge plasser mente de at romkorreksjon skulle kunne fikse dette uten problemer. Var innom en plass som heter resonans i stavanger, de mente det var bare å skrinlegge hele 7.1 planene å gå for maks 6.1, helst 5.1...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pengatom
    Takk for tilbakemeldingen! Kjekt noen kikker innom
    Har ikke fått noe bra svar her på forumet ang plasseringen av bakhøyttalerene nei, var innom et par hifiklubben butikker, og begge plasser mente de at romkorreksjon skulle kunne fikse dette uten problemer. Var innom en plass som heter resonans i stavanger, de mente det var bare å skrinlegge hele 7.1 planene å gå for maks 6.1, helst 5.1...
    Flott prosjekt du er igang med!!

Jeg er helt enig i uttalelsen til Resonans. Med den plasseringen du har av dine bakkanaler vil du slite. Dropp 7.1 og velg heller 6.1, i ditt tilfelle vil du få et mye bedre surround bilde med den løsningen. Da må du henge bakkanalen helt i senter i forhold til H/V-sidekanal.

Lykke til videre med prosjektet, jeg fortsetter å følge med

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så en ting til, er dette til en ute kran? Isåfall bør den isoleres bedre slik at du unngår kondens i veggen din.

Pengatom bygger kino i kjelleren!-111-jpg

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Flott prosjekt du er igang med!!

Jeg er helt enig i uttalelsen til Resonans. Med den plasseringen du har av dine bakkanaler vil du slite. Dropp 7.1 og velg heller 6.1, i ditt tilfelle vil du få et mye bedre surround bilde med den løsningen. Da må du henge bakkanalen helt i senter i forhold til H/V-sidekanal.

Lykke til videre med prosjektet, jeg fortsetter å følge med
    Jeg er bare en amatør, men jeg tror du må unngå høyttaler rett bak. Pga hvordan hodet vårt fungerer, kan vi noen ganger oppfatte lyd rett bak oss som om det kommer forfra. Kanal 6, bakkanalen, er mono på 6.1, men det bør være 2 høyttalere som ikke står rett bak. Lærte dette på en side om plassering av høyttalere iht Dolby. Eller misoppfattet jeg og du sa at bakhøyttalerene skal stå likt med frontene?

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette magnetsystemet? Funket det bra?

Er det slik at du setter magnet på ene siden og disse "koblingsboksreplikaen" på andre siden av gipsen? Eller hvordan funker dette?

Meget interessant!

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •