Pengatom bygger kino i kjelleren! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 111
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må si at 6.1 høres veldig bra ut. Du får jo såpass mye plass mellom sitteposisjon og bakhøytaler at jeg klarer ikke å se for meg at det skulle bli et problem. Det problemet er verst dersom du sitter inntil bakveggen. Da det er sagt, så er BEF blandt de mest hjelpsomme karene her på forumet, så du kan nok ta det rådet for god fisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Flott prosjekt du er igang med!!

Jeg er helt enig i uttalelsen til Resonans. Med den plasseringen du har av dine bakkanaler vil du slite. Dropp 7.1 og velg heller 6.1, i ditt tilfelle vil du få et mye bedre surround bilde med den løsningen. Da må du henge bakkanalen helt i senter i forhold til H/V-sidekanal.

Lykke til videre med prosjektet, jeg fortsetter å følge med
    Takker for tilbakemeldingen, alltid kjekt med flere argumenter for ulike løsninger
    Siden jeg vil ha mest mulig skjult, så kommer jeg nok til å legge opp for 7.1, men aldri vert 100% overbevist om at jeg kommer til å gå for denne løsningen til slutt. 6.1 byr også på litt utfordringer, da jeg ikke klarer å få bakkanalen helt i senter. Bakveggen blir ca 150 bred ferdig gipset, rommet er 330, mulig jeg kan sette på en brakett eller noe å flytte høyttaleren lenger ut i rommet...

Edit: Skråveggen er 45* på bakveggen, litt kjapp hoderegning tilsier at høyttaleren må flyttes 45cm ut fra veggen for å få den i senter, ikke akkurat en idèel løsning...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg så en ting til, er dette til en ute kran? Isåfall bør den isoleres bedre slik at du unngår kondens i veggen din.

Pengatom bygger kino i kjelleren!-111-jpg
    Dette er en utekran ja, måten den er isolert på nå er at jeg har lagt en 98mm rockwool plate utenpå den, altså mellom stenderene. Mener du at det burde vert mer isolasjon bak/rundt kranen i tillegg til den "vanlige" platen?

Frister ikke å ta ned igjen de gipsplatene som er skrudd opp, men det er jo nå jeg må gjøre det, frister mindre å ta det opp igjen om et år eller to...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Dette magnetsystemet? Funket det bra?

Er det slik at du setter magnet på ene siden og disse "koblingsboksreplikaen" på andre siden av gipsen? Eller hvordan funker dette?

Meget interessant!
    Fungerte som sagt veldig bra! Du har flere enheter som du trykker på plass i boksen, så er det en rund magnet som du plasserer uten på platen etter at den er satt opp, så sentrer magnetene seg selv og utformingen på magneten i boksen gjør at senterborren på hullsagen treffer akkurat midt i boksen.

Fant ut at det er lurt å ikke bruke en alt for tung batteridrill/boremaskin når du holder på med dette, magnetene er ikke så sterke at de klarer å holde igjen en tung boremaskin når du driver å sikter deg inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Jeg er bare en amatør, men jeg tror du må unngå høyttaler rett bak. Pga hvordan hodet vårt fungerer, kan vi noen ganger oppfatte lyd rett bak oss som om det kommer forfra. Kanal 6, bakkanalen, er mono på 6.1, men det bør være 2 høyttalere som ikke står rett bak. Lærte dette på en side om plassering av høyttalere iht Dolby. Eller misoppfattet jeg og du sa at bakhøyttalerene skal stå likt med frontene?
    7.1 kan settes opp på forskjellige måter:

Pengatom bygger kino i kjelleren!-7-1-speaker-setup-400x300-jpg
    THX 7.1 Surround Sound Speaker System Set Up

Pengatom bygger kino i kjelleren!-dolby-truehd-dts-hd-speaker-setup-400x300-jpg
    Dolby® TrueHD or DTS-HD Master Audio™ Set Up

Slik oppsettet mitt er nå er bakhøyttalerene satt opp parallellt med frontene, skal jeg gå for 6.1, så kommer som sagt bakhøyttaleren ca en halvmeter ut i rommet, da kan jeg likegodt flytte høyre bakhøyttaler slik at den kommer like langt frem som den venstre...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort litt i går også, går ikke fort når en kommer sent hjem fra jobb, men 5 plater er 5 plater, så alt hjelper jo på
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9667-jpg

Fikk tak i litt isolasjon til rør og gjorde et forsøk på å isolere det. Må skaffe meg noe lim for å få det sammen før jeg lukker veggen igjen, gjerne dytte litt ekstra isolasjon rundt på baksiden...
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9668-jpg
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9669-jpg

Skruing av gipsplater går forresten som en drøm med denne på laget!
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9670-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra med bilder! Er forøvrig veldig kjent denne tidsklemma... Den Makita'n likte jeg godt, men misstenker at den koster flesk...?

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå syntes jeg jaggu du bør roe deg ned litt! du setter oss andre her i veldig dårlig lys!!

Spretter jo bare opp det rommet dit! jeg får skylde på skråtaket mitt.. hehe :-D

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Den Makita'n likte jeg godt, men misstenker at den koster flesk...?
    Den var ikke gratis i innkjøp nei, men den begynner jo å dra på årene. Har jo snart pussa opp et helt hus, så det har vert en lønnsom investering

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Nå syntes jeg jaggu du bør roe deg ned litt! du setter oss andre her i veldig dårlig lys!!

Spretter jo bare opp det rommet dit! jeg får skylde på skråtaket mitt.. hehe :-D

Stian
    Takker for det, tror ikke kona er heeelt enig at jeg må roe ned, forventer jo tross alt ferdig kino til jul!
    Leste forresten gjennom tråden din tidligere idag, må nå si du har lagt ned mye godt arbeid i garasjen din! Hadde forresten lett bytta min garasje mot din, og det uten kino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det manglet bare 4 gipsvegger for å gjøre ferdig denne delen av veggen, men siden jeg ikke ville være noe dårligere enn i går, så kappet jeg likegodt 10cm for mye av en plate slik at det ble 5 totalt idag også!
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9671-jpg

Etter å ha byttet den ut med en med riktige mål, ble resultatet slik:
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9672-jpg

Satte opp en stender, og fuget litt rundt, slik at det er klar til å begynne å plate på den andre langveggen i morgen, men da må jeg komme meg på monter å få fatt i litt mer rockwool!
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9674-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I farten glemte jeg å ta bilde av den eminente rørisoleringen min, så jeg var nede en kjapp tur og tok et bilde av denne også. Den vinner ingen priser for liming/sammenføyningen, men det gjør jobben! (Håper jeg)

Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9678-jpg

Isoleringen er forresten limt med et godstoff som heter PL 400, det er utrolig sterkt og garanterer 30kg/cm2 når det er gjennomherdet. Noen som tar utfordringen og tørr å henge opp prosjektoren uten skruer?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pengatom
    I farten glemte jeg å ta bilde av den eminente rørisoleringen min, så jeg var nede en kjapp tur og tok et bilde av denne også. Den vinner ingen priser for liming/sammenføyningen, men det gjør jobben! (Håper jeg)

Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9678-jpg

Isoleringen er forresten limt med et godstoff som heter PL 400, det er utrolig sterkt og garanterer 30kg/cm2 når det er gjennomherdet. Noen som tar utfordringen og tørr å henge opp prosjektoren uten skruer?

Meget smart av deg å gjør det der, ellers ville du kunne fått et problem med kondens på røret. Resultatet ville vært at over tid ville isolasjonen trekt til seg vann.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel heller si at det var meget smart av deg å påpeke det, slik at jeg fikk det med meg! Takker å bukker for det hvertfall! Har egentlig hatt litt bekymringer rundt det tidligere, men akkurat når det stod på så glemte jeg det helt ut.

Var heldig å fikk låne bilen til madammen idag, slik at jeg handla meg to pakker rockwool på vei hjem fra jobb!

Blir litt sosialisering ikveld, men håper på å få gjort litt likevel!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk isolert ferdig veggen på venstre side i går før jeg var hos en kamerat å spillte Bezzerwizzer (morsomt kunnskapsspill som absolutt kan anbefalles)
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9683-jpg

Etter å ha isolert på nytt rundt vannrøret ut til garasjen, skrudde jeg opp igjen platene jeg tok ned tidligere i uken. Fordelen med å henge opp igjen plater som er tatt ned for å fikse noe inni veggen, er at alle hullene til bokser passer perfekt! 8)
    Pengatom bygger kino i kjelleren!-img_9684-jpg

Må komme meg en tur til Obs Bygg før de stenger å handlet litt 48x48 slik at jeg kan begynne på taket i løpet av helga. Liker ikke å måtte skjøte lektene som henger i lydbøylene, men er jo ingen som selger 48x48 på 6 meters lengder

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo brillefint ut

Men det er vel ikke noe problem å skjøte lektene? De vil jo holdes sammen av platene når du skrur opp gipsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt gjort litt idag også! I dag ble det bare 4 plater i motsetning til de standard 5 de andre dagene. Jeg venter lengst mulig med å tette den siste langveggen, da alle platene og isolasjonen må inn den veien. Alt ligger jo i naborommet.

Jeg fikk trukket alt av ledninger til lys og stikk på front og sideveggene, samt begynt litt på 48x48 som skal henge i lydbøylene. Samtidig har jeg begynt å feste alle rørene som henger i taket slik at det er klart til å begynne å isolere og plate her også!

Prøvde å legge inn noen bilder, men av en eller annen grunn så får jeg ikke til å laste opp bilder idag, så det får bli en annen gang. Stay tuned

I morgen er det mandag, og kun 3 uker igjen til ny jobb

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, fortsatt problemer med å laste opp bilder

Feil ved opplasting
    IMG_9691.jpg:
    Upload of file failed.
    Noen som har peiling? Skjer med alle bilder jeg prøver å laste opp, har aldri hatt dette problemet før i går. Bildene er ca 70kb

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd, holder på med akkurat det samme selv, men i ett langt tregere tempo og ikke minst ikke halvparten av handyman skillsa dine. 8)
    Men skal klare det til slutt jeg også. skal følge denne tråden videre:-D
    Får jeg spørre hvor du kjøpte røret til Hdmi kabelen? Har kjøpt rør til kablene selv, men har ikke funnet ett slikt som du har hdmi kabelen i.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Driver x
    Spennende tråd, holder på med akkurat det samme selv, men i ett langt tregere tempo og ikke minst ikke halvparten av handyman skillsa dine. 8)
    Men skal klare det til slutt jeg også. skal følge denne tråden videre:-D
    Får jeg spørre hvor du kjøpte røret til Hdmi kabelen? Har kjøpt rør til kablene selv, men har ikke funnet ett slikt som du har hdmi kabelen i.
    Takker for tilbakemeldingen! Ang røret så er det kjøpt hos elektrogrossist, dvs du kan ikke handle der som privatperson med mindre firmaet du jobber for har avtale med de. Men tror elhandel.no har 32mm rør til salgs...

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •