Jeromes Nye Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 291
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeromes Nye Hjemmekino

Da er det på tide med en ny hjemmekino. Jeg har eid hus før og bygget et kombinert hifi/hjemmekino rom som ble bygget om seinere til ren hjemmekino.

Tidligere i år kjøpte jeg et nytt hus. Denne gangen også ønsker jeg å bygge et rent hjemmekino rom med full lys kontroll, bra lydisolering (rom-i-rom), 2.35 lyd-transparent lerret og fokus på pris/ytelse. For min del blir hifi for dyrt og for tidskrevende.

Utgangspunktet for denne gangen:
    Jeromes Nye Hjemmekino-003_-jpg

Kjelleren min er på 10m(L) x 4.2m(B) x 2.3m(H). Rommet jeg har tenkt å bygge blir rundt 5.4m(L) x 3.9m(B) x 2m(H).

Mitt mål er å gjøre det beste ut av det jeg har nå og komme så nær som mulig noen opplevelser jeg har hatt både på kino og oss andre kino referanser.

Lydisolering kommer til å være en stor utfordring, ikke at jeg spiller veldig høyt men jeg har to naboer og ønsker å kunne se på film når som helst på dagen uten å få noe klager.

Fra den gamle kino har jeg fått med meg litt utstyr:
    - 3 Crown DSI1000 forsterkere
    - 3 Klipsch KL-650-THX (LRC)
    - 2 Klipsch RS52 (Surround)
    - 2 Klipsch RS42 (Surround)
    - Yamaha 1067 (som skal sikkert bruke i stua fremover)
    - Cabler, etc
    I startfasen blir dette utstyret brukt men jeg har planer i lengden å oppgradere til bedre hjemmekino/PA forsterkere og høyttaler (DIY).

Ja, da er det bare å sette i gang

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jerome! Denne tråden gleder jeg meg til å følge! Dette utgangspunktet er jo knallbra!!! Lykke til.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette må jo bli helt supert! Gleder meg til og se fremdriften!

Ta gjerne mye bilder!

Hvor mye tenker du og legge i lydisoleringen? tenker du og ta det fullt ut med "rom i rom" løsning og dobbel gips?

Stian

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende å følge med på!

Håper på mange bilder er underveis 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger! Jeg skal prøve å være flink til å ta masse bilder.

Når vi er inne på bilder, hva bruker dere til å arbeide bildene før de kan viser. Photoshop har jeg ikke. Finnes det noe freeware som gjør jobben?

Ja, jeg har tenkt å bygge ett rom-i-rom med 2 lag gips inne og 1 eller 2 ute. Jeg er nødt til å gjøre det hvis jeg skal ha så mye demping som jeg ønsker mot naboene. Målet mitt er å gjøre det like bra som BEF (det blir vanskelig men det er lov å drømme...).

Forrige uka brukte jeg et par kvelder for å sette på noe ekstra plater mellom bjelkelagene:
    Jeromes Nye Hjemmekino-042-jpg

Jeg hadde egentlig startet å henge 5cm med isolasjon mellom disse platene og gulvet over men så kom jeg over noe som kalles "dobble/tripple leaf effect":
    Jeromes Nye Hjemmekino-clipboard01-jpg
    Se her for hele siden: Understanding Triple Leaf Effect eller der SoundProofingCompany: Triple Leaf Effect for en veldig god forklaring.
    Da var det bare å ta alt ned og starte på nytt :neutral:

Uansett, jeg håper at disse platene kan hjelpe litt med å øke vekten til gulvet og derfor senke resonans frekvensen (til gulvet). Hvor mye det kommer til å hjelpe i praksis vet jeg ikke men da blir jeg i det minste kvitt disse platene!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder bildeprogram er Picasa et populært program som er gratis, og lett å bruke.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Når det gjelder bildeprogram er Picasa et populært program som er gratis, og lett å bruke.
    +1

picnik.com er også helt 'OK' til gratis å være.

Spennende å følge med fremover, og som allerede nevnt; ser ut som et bra utgangspunkt. Lykke til
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har potensiale til å bli en meget interessant og spennende tråd!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Dette har potensiale til å bli en meget interessant og spennende tråd!
    Takk for det. Jeg skal prøve å gjøre det beste jeg kan :wink:

Jeg holder på å tegne rommet. Jeg har ikke fått gjort mye i kveld men her er det en rask tegning av kjelleren:
    Jeromes Nye Hjemmekino-clipboard02-jpg
    Teknisk bod blir vel området hvor jeg har tenkt å ha elektronikken.
    Neste steg blir å tegne hjemmekino "rommet".

Forresten: vet dere hvor det er mulig å kjøpe gipsplater som er 90x2400cm og ikke 120x2400cm? Det viser seg at det kan blir litt trangt å få disse store gipsplatene ned trappa. Og vinduene er for små... :???:

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja... Dette kan bli spennende og følge med på... Samme rom dimensjon som det jeg har til over i mitt kommende prosjekt.
    Ang plate bredde er ikke 90 bredde ugunstig med tanke på stenderene da?
    Hvis bredde er problem ville jeg heller delt standar plate så det passer ut med reisverket.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye nytt siden forrige uke...

Men litt har det blitt: jeg har fått handlet noe materiale på lørdag så jeg kan starte å bygge et par vegger.
    Jeromes Nye Hjemmekino-010-jpg

Hadde mine to små barn med meg og de satt sååå rolig ved siden av bilen så lenge jeg klarte å holde dem opptatt med pølse og skolebrød. Jeg trodde at jeg var supersmart da men de ble fort spist! Så ble det plutselig ikke noe gøy når pappa skulle først velge en del treverk også bære det opp på bilen. Det tar sin tid! Å gå inn i butikken og få lov å se på verktøy og skruer blir VELDIG spennende når man er bare en 2.5 år gammel gutt

Tilbake til hjemmekino: for å få mest mulig bredde så bestemte jeg meg for å fjerne isolasjonen som satt på veggene. Jeg har naboer på begge sidene (med oppvarmet rom) så ikke noe behov for isolasjon der tror jeg. Bonusen er 10cm ekstra i bredden. Egentlig ikke all verden men det betyr en del når jeg får bare 380cm til slutt.
    Jeg kunne ha fått 10cm i tillegg ved å bruke bare 10cm tykke vegger men jeg går for 15cm isolasjon. Da blir det bedre lyd demping.

Så var det disse j€#%&€la spikrene som sitter noe utrolig fast:
    Jeromes Nye Hjemmekino-014-jpg

Umulig å få dem ut!!! :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Se her ja... Dette kan bli spennende og følge med på... Samme rom dimensjon som det jeg har til over i mitt kommende prosjekt.
    Ang plate bredde er ikke 90 bredde ugunstig med tanke på stenderene da?
    Hvis bredde er problem ville jeg heller delt standar plate så det passer ut med reisverket.
    Du velger selv når du bygger hvor mye du vil ha mellom hver stender. Det er vanlig å bruke 60cm men det er lov å bruke 45cm hvis du ønsker å sette på 90cm gipsplater.
    Det blir bare mere jobb men det går fint

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Humm, jeg har ikke vært så flink til å oppdatere denne tråden som jeg burde. Allerede en uke siden jeg skrev noe, tiden flyr!

Forrige uke fikk jeg litt tid til å bygge en vegg:
    Jeromes Nye Hjemmekino-004-jpg
    På søndag fant jeg ut at den var bygd feil så jeg demonterte den og bygde den på nytt. Et par timer seinere, fornøyd som jeg var å ha rettet opp feilen så fikk jeg den opp og fant ut at den var egentlig bygd riktig første gang :?

Jeg orket ikke å gjøre det om en gang til så jeg hoppet til å bygge en ny vegg. Etter noen timer ble resultatet dette:
    Jeromes Nye Hjemmekino-001-jpg
    Gulvet er ikke helt rett så for å få takket mest mulig rett er jeg nødt til å måle hver eneste del. Og det tar tid!

Nå holder jeg på å ta ned den siste del av det gamle rommet slik at jeg kan få bygd ferdig disse to veggene.

Jeg gleder meg til jeg kan starte med å sette på gipsplatene og får følelse at rommet tar form :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg jobbe litt på kvelden i går også. Nemlig tar ned en del gammel Rockwool isolasjon fra taket. Jeg burde ha gjort det for leeenge siden men som dere forstår så er det ikke noe som man gleder seg til å gjøre :-?

Uansett, nå måtte dette ned for å kunne bygge veggene videre:
    Jeromes Nye Hjemmekino-001-jpg

Akkurat denne delen av jobben gikk smertefritt. Morsomt å ødelegge ting!

Det blir noe annet en 1/2 time seinere:
    Jeromes Nye Hjemmekino-005-jpg
    Jeg finner det helt umulig å begrenset hvor fort alt kommer ned. Det er mye av alt betong/grus, isolasjon, støv, rester av plastposer, etc. Det virker som om de som bygde huset bare kastet ned mye rart før de la isolasjon oppå. Selv med mye klær, caps og støvmaske er det ubehagelig.

Etter å ha ryddet opp det hele så var det bare å forsette med vegene. Fikk nesten bygge ferdig resten av veggen. Det er bare å skru alt sammen i kveld:
    Jeromes Nye Hjemmekino-007-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut Jerome.
    Du skal ha nye takbjelker liggende oppå den nye veggen mellom de gamle gulvbjelkene?

For øvrig: rette opp en feil for så å finne ut at det egentlig var riktig allikevel slik at man må rette opp igjen høres veldig kjent ut :|

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du skruer til alt, eller spiker også? Jeg har en spikerpistol jeg gjerne skulle brukt for å gjøre jobben enklere, men skruer holder bedre og man kan justere når man gjør feil...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette ser veldig bra ut Jerome.
    Du skal ha nye takbjelker liggende oppå den nye veggen mellom de gamle gulvbjelkene?
    Takk skal du ha. Hyggelig å få tilbakemeldinger!

Ja, jeg har tenkt å legge på nye takbjelker liggende oppå den nye veggen mellom de gamle gulvbjelkene. Jeg vurderte også lydbøyler (hadde brukt dem i min forrige kino) men det blir ikke så mye mer arbeid å sette på takbjelker og det blir bedre isolert til slutt.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    For øvrig: rette opp en feil for så å finne ut at det egentlig var riktig allikevel slik at man må rette opp igjen høres veldig kjent ut :|
    Enig. For min del er det viktigste at resultatet blir bra til slutt. Da blir de hundre timene hvor man har rottet bort med dumme løsninger fort glemt :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Bruker du skruer til alt, eller spiker også? Jeg har en spikerpistol jeg gjerne skulle brukt for å gjøre jobben enklere, men skruer holder bedre og man kan justere når man gjør feil...
    Hei CareBear,

Ja, jeg bruker bare skruer til alt treverk. Nå bruker jeg 80mm skruer for 2"x6".
    Jeg har funnet ut at skruer blir mye enklere å jobbe med når jeg gjør feil og må ta dem av (og på og av og på...) enn spiker. Gjør du alt riktig første gang så kan du helt sikkert bruke spiker.

Skruer sitter også litt fastere over tid enn spiker (hvis treverket beveger seg pga temperatur for eks).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bytting av vinduer?

Siden jeg kommer til å bygge en vegg foran vinduene mine blir det ikke noe tilgang til disse i fremtide.

Da vurderer jeg å bytte dem. Den eneste datokode jeg på dem (mellom de to glassene) var 02-89. Jeg regner med at det betyr at de ble produsert i Februar 1989. Da er de gamle og bør byttes, ikke sant?

Jeg ser ikke noe skader på dem men de ser litt godt brukt for å si det sånn. Hva synes dere: bør jeg bytte dem for å få bedre termisk isolasjon?

Over til hjemmekino bygging. Jeg er ingen snekker og et problem jeg alltid har hatt er å bygge et rom med 90 graders vinkler mellom veggene. Lengde klarer jeg men vinkler over lange avstander er ikke lett. Jeg har spurt BEF om råd men har dere noe tips ang dette?

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget lovende ut Jerome
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •