Jeromes Nye Hjemmekino - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 291
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldig bra ut. Ser godt hvor du henter ryddeinspirasjon fra ja

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser veldig bra ut. Ser godt hvor du henter ryddeinspirasjon fra ja
    Takk for det. Rydde inspirasjon har jeg fått i "morsmelka", jeg mente mer hvilke løsninger jeg har valgt for rommet

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her fant jeg frem til de ventilasjonsrørene jeg nevnte og som jeg vurderer å bruke selv: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...rt-duke-3.html

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Her fant jeg frem til de ventilasjonsrørene jeg nevnte og som jeg vurderer å bruke selv: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...rt-duke-3.html
    Se her ja... Det eneste jeg vil gjort hvis det var meg er og bytte ut røra til spiro( stive spiral) rør er mye bedre flow i de

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planlegging

Ikke mye har blitt gjort de siste dagene, bare skrud de vegene sammen og startet å lekte ut sidene for å kunne skru gipsplatene på taket.

Ellers går en del tid til videre planlegging:
    1) Finish for veggene: malt gipsplater vs tappet vs panelplater. Mye jobb med gipsplater og en del problemer hver gang noe skal henges på veggen.
    Frontveggen blir svart, taket blir mørkt. Andre farger er ikke satt enda. Jeg liker veldig godt denne (hrro sin kino):
    Jeromes Nye Hjemmekino-clipboard01-jpg
    Noen som vet hvordan gulvet og veggene blir når lyset er slått av og PJ er på (lys refleksjoner)?

2) Belysning: her er jeg i tvil. Jeg vurderer 3 muligheter: spotter på taket, spotter innfelt i etterbygd bokser og vanlige lys på vegger.
    - Spotter i taket betyr lyskasser og redusert lyd demping. Noen som vet om spotter som ikke trenger 10cm høye lyskasser?
    - Spotter innfelt i etterbygd bokser hadde vært en bra løsning hvis jeg hadde med å gå på i høyden. Dessverre har jeg for lite (2m) så jeg dropper det.
    - Vanlige lys på vegger har jeg brukt før og det ble ikke nok lys til slutt. Jeg hadde 12 x 50w ala dette:

Har du noe tips eller erfaring du ønsker å dele så skriv her i tråden eller send meg en PM

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jerome, jeg er i samme situasjon Hadde egentlig tenkt "sparkel på rull" oppå gipsen. Da er det raskt og enkelt å få fin overflate, men som du sier, det er ikke bare-bare å henge opp ting.

Jeg misliker litt de ferdige panel-platene... har slike på soverommene, fine der, men jeg synes ikke det passer seg på kinoen. Hva med tynne sponplater?

Disse kan vel være et alternativ? Arbor kilfals - Arbor.no

Er vel egentlig ikke noe å tenke over... jeg går for disse :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei .. dette ser jo knakende. ut.. men jeg sitter igjen med noen spørsmål..

Du jobber i mot kjeller vegger? Hvordan blir dette med kondensering og slikt evntuelt opp mot din gips plate som står rett mot yttervegg?

Snodig metode for å sette opp veggene. lage dem på gulvet og så sette dem opp aldri sett før. men fungerte det å ser jeg.

Jeg selv har tenkt mye på dette med spotter. Jeg konkluderte for med at spotter er fint helt til du ser hvor mange du egentlig trenger og mye det koster med elektrikker på dette. Det koster alt fra 1000-1500 per spott var den prisen jeg kom over. og i ett rom slik jeg holder på med som er litt mindre enn ditt så måtte jeg hatt.alt fra 8 til 16 stykk og da blir ikke dette billig og du ender jo da med ca 14000 i bare lamper. tragedie. Da satt meg fast på vegglamper. (om en ikke er elektrikker selv selvfølgelig)

jeg bruekr denne type spottlampene du har bildet av her(ikke 100 % like) . som gir lys opp og ned. helt ok.
    Begynner du og tenke lamper. legg da også inn i planen din at du skal kanskje ha dempe matter eller noe. Passer seg jo dårlig med lamper der mattene skal stå noe jeg ikke tenkte på. hehe.

Du bruker nå dobbel gips på veggene og hva skal du ha i taket? Tror ikke det stod noe her om det ennå.

Ser knakende fint ut dette .. morro og få med seg da du er nesten på samme sti her.

mye må en gi for gips plata der?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Se her ja... Det eneste jeg vil gjort hvis det var meg er og bytte ut røra til spiro( stive spiral) rør er mye bedre flow i de
    Jeg fikk anbefalt "myke" rør til lydfellene, disse skulle svinges og bendes så mye som mulig for å få bort mest mulig lyd.

Til de vanlige rørene så er spiro førstevalget.

Jerome: Meget bra arbeid så lagt, dette blir nok et meget bra rom.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg fikk anbefalt "myke" rør til lydfellene, disse skulle svinges og bendes så mye som mulig for å få bort mest mulig lyd.

Til de vanlige rørene så er spiro førstevalget.

Jerome: Meget bra arbeid så lagt, dette blir nok et meget bra rom.
    Ok jeg fikk beskjed om og bruke lydbaffel( et rør med isolasjon inne i) og de skulle monteres etter vifte.
    Men her er det sikkert mange måter og gjør det på, jeg fikk to stykk lydfiler på 1.6 meter av en vetilatør som jeg kommer til og bruke....:-D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Ellers går en del tid til videre planlegging:
    1) Finish for veggene: malt gipsplater vs tappet vs panelplater. Mye jobb med gipsplater og en del problemer hver gang noe skal henges på veggen.
    Frontveggen blir svart, taket blir mørkt. Andre farger er ikke satt enda. Jeg liker veldig godt denne (hrro sin kino):
    Noen som vet hvordan gulvet og veggene blir når lyset er slått av og PJ er på (lys refleksjoner)?

I kinoen til hrro er det et felt på 1 meter i front som er dekket med Scenemolton både på vegger og tak. Dette gjør at man får ingen refleksjon rett ved lerretet, Veggene har å relativt stor tetthet med akustikk plater som er trekt med Scenemolton, taket har i tillegg to store felter med akustiske tiltak som er dekket med Scenemolton. Så man opplever minimalt med refleksjoner i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    I kinoen til hrro er det et felt på 1 meter i front som er dekket med Scenemolton både på vegger og tak. Dette gjør at man får ingen refleksjon rett ved lerretet, Veggene har å relativt stor tetthet med akustikk plater som er trekt med Scenemolton, taket har i tillegg to store felter med akustiske tiltak som er dekket med Scenemolton. Så man opplever minimalt med refleksjoner i rommet.
    Takk for svaret ditt. Det hjelper å få flere erfaringer

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Jerome, jeg er i samme situasjon Hadde egentlig tenkt "sparkel på rull" oppå gipsen. Da er det raskt og enkelt å få fin overflate, men som du sier, det er ikke bare-bare å henge opp ting.

Jeg misliker litt de ferdige panel-platene... har slike på soverommene, fine der, men jeg synes ikke det passer seg på kinoen. Hva med tynne sponplater?

Disse kan vel være et alternativ? Arbor kilfals - Arbor.no
    Takk for linken. Men jeg tror ikke at jeg ønsker å gå for denne løsningen. Siden spikrene blir synlige så må de sparkles. Da blir gipsplater en nesten like bra løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobsroadkill
    Du jobber i mot kjeller vegger? Hvordan blir dette med kondensering og slikt evntuelt opp mot din gips plate som står rett mot yttervegg?
    Det er noen cm mellom ytterveggen og veggen til rommet slik at det er plass til luftsirkulasjon mellom. Selv om det kommer kondens på vinduene så burde de tørke ut, akkurat som i et vanlig rom (kanskje litt saktere siden det er ikke så mye luftsirkulasjon som i et vanlig rom).
    På sidene har jeg naboer (med oppvarmet kjeller) så blir ikke veggene kalde.

Snodig metode for å sette opp veggene. lage dem på gulvet og så sette dem opp aldri sett før. men fungerte det å ser jeg.
    Hvordan hadde du gjort det? Jeg tror ikke at det finnes noe enklere metode for å kle utsiden med gips. De veggene veier fort over 100-150kg og da er det enklest å ha dem på gulvet. Det går fortere også

Jeg selv har tenkt mye på dette med spotter. Jeg konkluderte for med at spotter er fint helt til du ser hvor mange du egentlig trenger og mye det koster med elektrikker på dette. Det koster alt fra 1000-1500 per spott var den prisen jeg kom over. og i ett rom slik jeg holder på med som er litt mindre enn ditt så måtte jeg hatt.alt fra 8 til 16 stykk og da blir ikke dette billig og du ender jo da med ca 14000 i bare lamper. tragedie. Da satt meg fast på vegglamper. (om en ikke er elektrikker selv selvfølgelig)
    Ja, det kan hende at du har rett. Må regne litt på det. Priser av downlight spotter varierer VELDIG mye avhengig av hva du skal ha og hvor fine de blir.

Du bruker nå dobbel gips på veggene og hva skal du ha i taket? Tror ikke det stod noe her om det ennå.
    Jeg skal også ha 2 lag med gips der. Det blir Scenemolton eller mørk maling som finish. Og akustikk plater mellom lerret og sofa for lyd demping av refleksjoner.

Ser knakende fint ut dette .. morro og få med seg da du er nesten på samme sti her.
    Takk for det

mye må en gi for gips plata der?
    Du får kjøpt gipsplater for 69kr på Byggmax og Baus. Maxbo og andre har selger Norgips for 100kr/plate. Dette er for standard 240cmx120cmx1.3cm plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sån å forstå ja. Da er det jo ikke stress med kondensering da. Ser jo brått den ja.. Flott.

Hmm har egentlig ikke tenkt så mye på akkurat denne måten og sette opp veggen. Tenkte det var lette og ha den stående og bare vri den om det hadde vært noe mulighet jeg. Men for all del, eneste stresset var som du sier vekten når en skulle løfte den ja. Du kom jo i mål og jaggu fint også..

Jepp er jo noe med spotter. mye flott der . Prisen jeg tenkte på var jo på montering og slikt som elektrikern skal ha for jobben. Er i hvertfall syke priser her på østlandet.

Dobbel gips ja. Det er jo supern. Demping ja, da kommer du sikkert til og gjøre noe av det samme som jeg har tenkt og forsøke på.

gips koster . en skal jo brått ha mange plater også da. fant noen her som hadde til 79 på bygg maks når jeg kjøpte. andre skulle ha 120 dette var byggmaker om jeg ikke husker feil. merkelig stor forskjell.

Morro lesing. Jeg følger med.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en uke med veldig lite aktivitet ned i kjelleren så har jeg klart å få en bra økt i kveld.

Jeg mangler forsatt noen el-bokser (surround høyttaler + subwoofer bak) og jeg har valgt feil størrelse på de jeg har installert nå (singel, burde være 1,5 for 2 strøm uttak).

Tok noen raske bilder:
    Jeromes Nye Hjemmekino-003-jpg

Hele veggen - har lagt til 6 rør til front (2-veis front høyttaler) og 2 til subwoofer (opp til 4 stk hvis serie koblet):
    Jeromes Nye Hjemmekino-004-jpg

Høyre side bak:
    Jeromes Nye Hjemmekino-005-jpg

Venstre side bak - mangler el-bokser for høyttalerne og HMDI custom boks:
    Jeromes Nye Hjemmekino-006-jpg

Der må jeg lage en koblingsboks:
    Jeromes Nye Hjemmekino-007-jpg

Utgang til fremtidig teknisk rom:
    Jeromes Nye Hjemmekino-001-jpg

Håper å bli ferdig i morgen når alt som mangler er kjøpt inn

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig bra ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rask tegning for meg selv og min elektriker 'konsulent'

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slip
    Ser jo veldig bra ut!
    Jo, takk for det

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du målsette tegningen Jerome?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Kan du målsette tegningen Jerome?
    Ja, det skal jeg gjøre når jeg kommer hjem i dag.

Side 4 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •