Jeromes Nye Hjemmekino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 291
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jerome, denne tråden har jeg ikke fått med meg. Jøss som du står på! Og trenger du hjelp så må du bare ringe meg og høre om det passer, du har et par tjenester til gode herifra

For å få ting rett og i vinkel så kan du jo kryssmåle diagonalt fra hjørne til motstående hjørne. Når disse målene er like er vinklene også like. Så lodder du veggene og skrur det sammen.

Nå kan det se ut som du har en vegg som går ut:

... hvis så er tilfelle nytter det ikke å måle diagonalen, da blir det Pytagoras som gjelder. Snekkeren her hjemme lærte meg en rask metode for å sjekke om ting var i vinkel: Hvis du måler opp fire meter på den ene veggen og tre meter på den veggen som skal være vinkelrett på den første skal du få nøyaktig fem meter mellom disse skjæringene i trekanten. Jeg er helt ræva til å forklare hva jeg mener, men det er jo ordinær Pytagoras og enkel matematikk så det bør være en simpel match for deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    ... hvis så er tilfelle nytter det ikke å måle diagonalen, da blir det Pytagoras som gjelder. Snekkeren her hjemme lærte meg en rask metode for å sjekke om ting var i vinkel: Hvis du måler opp fire meter på den ene veggen og tre meter på den veggen som skal være vinkelrett på den første skal du få nøyaktig fem meter mellom disse skjæringene i trekanten. Jeg er helt ræva til å forklare hva jeg mener, men det er jo ordinær Pytagoras og enkel matematikk så det bør være en simpel match for deg.
    Eller du tar det ned til 80cm ene veien, 60cm andre veien. Da skal det vær 1m mellom punkta.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men jo lengre avstand jo mindre feilmargin

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jerome, denne tråden har jeg ikke fått med meg. Jøss som du står på! Og trenger du hjelp så må du bare ringe meg og høre om det passer, du har et par tjenester til gode herifra
    Meget trivelig at du tar deg en tur innom denne tråden! Jeg var aldri flink til å skrive om min forrige kino så jeg prøver en gang til med denne Du som er så flink til å ta bilder får lukke øyene, fotografering kan jeg ikke.

Ja, jeg prøver å få gjort ting hjemme. Selv synes jeg at jeg er ufattelig treg
    Det går frem og jeg lærer av mine feil. Så er det håp likevel

Problemet ned i kjelleren min er at verken gulvet eller veggene er rette. De som har bygd huset har gjort en elendig jobb. Visuelt sett blir det veldig forstyrrende. Veggene blir feil hvis bygd med 90 grader vinkler...
    Bjelkelaget over er rett så jeg må bygge alt ift det. Men det tar tid!

Målemetoden som du beskriver er jeg kjent med. Kanskje jeg skrev det litt utydelig men det er i høyden at jeg ser problemer (z axis). Jeg får prøve meg frem, det går nok bra til slutt etter noen frustrerende timer...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det forsatt ikke er mulig å laste opp bilder så venter jeg med det.

I kveld har jeg brukt et par timer å rette opp vegene. Det gikk faktisk mye bedre enn fryktet. Morsomt med slike overaskelser :-D Noen vegger har mindre enn 2mm feil (z axis) mens den lengste har rundt 5mm på noen steder, men det får gå.

Da er det bare frontveggen å kle med gipsplater før jeg kan skru alle veggene sammen og starte med taket.

Komme tilbake med flere bilder når tjenesten fungerer igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Først, noen bilder som viser det jeg gjorde ferdig tidligere denne uka:
    Jeromes Nye Hjemmekino-002-jpg

Jeromes Nye Hjemmekino-003-jpg

Jeromes Nye Hjemmekino-004-jpg

De bildene ble tatt FØR jeg justerte alle vegene. Derfor er det så stor avvik en del steder (veldig enkel å se på det første bildet).

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se her ja... Dette blir jo kjempe bra, lite spørsmål! Hvordan tenker du og legge opp til alle høyttalerne?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også dagens økt:

Ikke mye ble gjort, fikk bare lov å holde på 1t før barna mine fikk nok av å være nede. Det er bare å skru noen gipsplater før jeg kan ENDELIG skru alle vegene sammen.

Dette er hva min yngste gutt på 2.5 år drev med ganske lenge mens jeg holdt på:
    Jeromes Nye Hjemmekino-005-jpg
    4 skruer, en treplanke og noen skrutrekker. Ikke noe vits å kjøpe dyre leker, det enkleste er ofte det beste Noe å vurdere, det er snart Jul ...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette har jeg ikke fått meg.

Dette var virkelig en blog jeg ikke har fått med meg.
    Denne gleder jeg meg til å følge videre! Nyedelig arbeid sålangt. Gleder meg til fortsettelsen.

Blir det kinostoler og kinofeeling til slutt eller mer en kino med sofa etc.?

nugstarr

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra dette, Jerome

Skal du bytte vinduene når du først er i gang, eller lar du dem være?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Se her ja... Dette blir jo kjempe bra, lite spørsmål! Hvordan tenker du og legge opp til alle høyttalerne?
    Takk for det

De front høyttalerne skal være plassert bak en falsk vegg. Det blir 3stk Klipsh 650 i starten men jeg har noe håp å få noe bedre etterhvert.

Det blir Klipsh surround også (2stk RS52 + 2stk RS42), de blir hengt på veggene.

Når det gjelder subene har jeg ikke tenkt så mye om dem. Det blir flere, det blir ikke SVS (jeg har hatt det flere ganger før) og det blir mest sannsynlig noe hjemmelaget. 2 eller 4 stk 18" hadde vært noe tror jeg.
    Plassering bli bak lerret og langt bakvegen (hvis jeg går for 4). Jeg har ikke nok plass på sidene for å ha noe der.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Dette var virkelig en blog jeg ikke har fått med meg.
    Denne gleder jeg meg til å følge videre! Nyedelig arbeid sålangt. Gleder meg til fortsettelsen.

Blir det kinostoler og kinofeeling til slutt eller mer en kino med sofa etc.?

nugstarr
    Takk for det Veldig hyggelig! Målet mitt er å bygge noe som jeg blir fornøyd med.

Sofa får jeg ikke ned trappa. En hel 2/3-ster sofa mener jeg. I tillegg blir jeg alene mesteparten av tiden.
    Da har jeg tenkt å kjøpe 2/3 komfortable kino stoler. Disse kan være aktuelle:

Men jeg har ikke bestemt noe enda. Det ligger langt frem i tid. For å si det slik: det blir meg STOR glede at jeg kommer til å bestille noe stoler en vakker dag. Da betyr det at jeg er i mål

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slip
    Blir bra dette, Jerome

Skal du bytte vinduene når du først er i gang, eller lar du dem være?
    Hei! Takk takk.

Vinduene ble satt fra utsiden så jeg gjør ikke noe med dem akkurat nå. Ønsker jeg å bytte dem seinere så kan jeg alltid gjøre det.

Hvorfor spør du? Har du to bra kjellervinduer som du ikke har noe bruk for?

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hei! Takk takk.

Vinduene ble satt fra utsiden så jeg gjør ikke noe med dem akkurat nå. Ønsker jeg å bytte dem seinere så kan jeg alltid gjøre det.

Hvorfor spør du? Har du to bra kjellervinduer som du ikke har noe bruk for?
    Bare lurte Har 2 vinduer liggende ute ja. Må gjerne ta dem, men mistenker at det er de samme (eller eldre) som dine. Dessuten har de ligget under åpen himmel i et par uker nå..

Forresten, hvordan har du tenkt å gjøre det med ventilasjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurte Har 2 vinduer liggende ute ja. Må gjerne ta dem, men mistenker at det er de samme (eller eldre) som dine. Dessuten har de ligget under åpen himmel i et par uker nå..
    Ok, jeg får tenke på det.

Forresten, hvordan har du tenkt å gjøre det med ventilasjon?
    Jeg har tenkt en del på dette. Jeg ønsker ikke å bruke mye tid og penger for å bygge et rom-i-rom løsning for å så lage et 10-15cm hul midt i en vegg for å sette en standard lydventil. Lydmessig blir det ikke bra :?
    Det finnes løsninger for å unngå det men det blir ikke enkelt. Jeg så på systemet RuneW (eller andre) har brukt og det blir for mye styr for lite til slutt.

Siden nesten all elektronikk blir utafor (bortsett fra projektoren) så burde det ikke bli alt for varmt alt for fort inni rommet. Kjelleren min er ikke oppvarmet og ha 2 ventiler på andre side så det blir god tilgang til frisk luft rundt. Blir det varmt i rommet så får jeg la døra åpen når filmen er ferdig. Denne løsningen har jeg brukt før og det gikk fint.

Improvisasjon er plan B

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Ok, jeg får tenke på det.

Jeg har tenkt en del på dette. Jeg ønsker ikke å bruke mye tid og penger for å bygge et rom-i-rom løsning for å så lage et 10-15cm hul midt i en vegg for å sette en standard lydventil. Lydmessig blir det ikke bra :?
    Det finnes løsninger for å unngå det men det blir ikke enkelt. Jeg så på systemet RuneW (eller andre) har brukt og det blir for mye styr for lite til slutt.

Siden nesten all elektronikk blir utafor (bortsett fra projektoren) så burde det ikke bli alt for varmt alt for fort inni rommet. Kjelleren min er ikke oppvarmet og ha 2 ventiler på andre side så det blir god tilgang til frisk luft rundt. Blir det varmt i rommet så får jeg la døra åpen når filmen er ferdig. Denne løsningen har jeg brukt før og det gikk fint.

Improvisasjon er plan B
    Min plan er å bruke noen fleksible lydisoleringsrør til ventilasjonen, legge disse som en slange som kråler seg fremover hele lengden av himlingsbjelkene. Leste om noen slike rør her på forumet og de isolerer ganske greit. Hvis jeg drar slik ca. 4 meter tror jeg det er nok isolering av lyden. Skal ha innsug og utsug.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Min plan er å bruke noen fleksible lydisoleringsrør til ventilasjonen, legge disse som en slange som kråler seg fremover hele lengden av himlingsbjelkene. Leste om noen slike rør her på forumet og de isolerer ganske greit. Hvis jeg drar slik ca. 4 meter tror jeg det er nok isolering av lyden. Skal ha innsug og utsug.
    Har du noe link?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk tid til en liten økt på ettermiddagen.

Dette er resultatet i kveld:
    Jeromes Nye Hjemmekino-001-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo utrolig bra ut, ekstremt tempo på deg. Holder du dette tempoet er du jo ferdig til jul

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dette ser jo utrolig bra ut, ekstremt tempo på deg. Holder du dette tempoet er du jo ferdig til jul
    Tusen takk for det. Det er ikke vanskelig å se hvor jeg henter inspirasjon fra

Jeg håper å få gipset ferdig rommet før Jul. Helt ferdig blir det ikke før neste år en gang fordi jeg har en stor jobb med akustikk tiltak å gjøre (spesielt i bassområdet).

Ønsker du å bidra med kommentarer eller anbefalinger så er du gjerne velkommen når som helst!

Side 3 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •