Jeromes Nye Hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 291
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Siden jeg kommer til å bygge en vegg foran vinduene mine blir det ikke noe tilgang til disse i fremtide.

Da vurderer jeg å bytte dem. Den eneste datokode jeg på dem (mellom de to glassene) var 02-89. Jeg regner med at det betyr at de ble produsert i Februar 1989. Da er de gamle og bør byttes, ikke sant?

Jeg ser ikke noe skader på dem men de ser litt godt brukt for å si det sånn. Hva synes dere: bør jeg bytte dem for å få bedre termisk isolasjon?

Over til hjemmekino bygging. Jeg er ingen snekker og et problem jeg alltid har hatt er å bygge et rom med 90 graders vinkler mellom veggene. Lengde klarer jeg men vinkler over lange avstander er ikke lett. Jeg har spurt BEF om råd men har dere noe tips ang dette?
    02-89 er som du sier produksjonsdato februar 1989. 22 år gamle vindu kan nok holde en del år til, men jeg ville byttet de når jeg først holdt på.

90 grader måler du enkelt ved bruk av tømrertrekanten! (også kjent som pythagoras for de som husker skole matten )

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    Ser meget lovende ut Jerome
    Takk for det

Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    02-89 er som du sier produksjonsdato februar 1989. 22 år gamle vindu kan nok holde en del år til, men jeg ville byttet de når jeg først holdt på.

90 grader måler du enkelt ved bruk av tømrertrekanten! (også kjent som pythagoras for de som husker skole matten )
    Ja, jeg kjenner denne metoden men jeg tenkte at det finnes kanskje noe enklere når et rom skal bygges. De sidevegene skal være parallelle (selv om veggene til 'ytterrommet' ikke er det hos meg) og det er der jeg sliter litt. Alle vegene skal være helt vertikale i tillegg. Det er mye som skal stemme samtidig.
    Mulig at jeg prøve å finne noe som ikke finnes. Jeg bygger de vegene på motsatte sider slik at de har samme lengde (+-1mm) så det løser seg kanskje på en enkel måte når alt skal settes sammen...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips!

Etter en helg bruk med ungene er det tid til hjemmekino igjen!

Har fått lån en bil hele uka så jeg har noe håp å få handlet en del materiale og få noe fremgang de neste dagene.

I dag ble mye tid brukt for å handle litt gips (10 plater), bæret dem inni huset. De platene må kjæres oppe i stua fordi det er ikke mulig å få dem ned gjennom trappa. Det blir fint... :-?

Etter 1.5t fikk jeg gjort en vegg nesten ferdig:

Jeromes Nye Hjemmekino-002-jpg

Det mangler bare en liten del på enden men det blir gjort i morgen.

Utrolig for mye tyngre veggen blir. Den er litt over 4m men jeg er plutselig ikke så sikker at jeg klarer å løfte den på plass alene. Noen som har ekstra steroider? :-D

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å si ifra så kan jeg komme bort og hjelpe deg å løfte den på plass

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Styrketrening!

Da har jeg fått gipset og rettet opp to vegger.

Den første gjorde jeg ferdig i går. Her på plass:
    Jeromes Nye Hjemmekino-001-jpg
    Det blir ikke mye plass igjen...

Platene må kuttes opp i stua og bæres ned gjennom en trang trapp med en 180grader vinkel til slutt. Ikke vanskelig men det må gjøres rolig og kontrollert for å ikke skade gipsplatene. God styrketrening for hele kroppen!

Veggen over er bare litt over 4m lang men jeg slett lenge før jeg fikk den opp. Jeg viste at det skulle være tung men ikke så vanskelig å få opp. Jeg brukte først klosser på gulvet også arbeidsbenken min som "mellomsteg" for å kunne klare det.
    Jeg ga nesten opp men jeg skulle få det opp! Alene!!! Det tok sin tid men jeg klarte det til slutt! Fornøyd og litt stolt etterpå 8)

I dag skrudde jeg ferdig den andre veggen. Denne er over 5m lang og jeg har ikke sjans å få den opp selv. Noen bilder av veggen:
    Jeromes Nye Hjemmekino-003-jpg
    Jeromes Nye Hjemmekino-004-jpg

Jeg hadde egentlig tenkt å starte med noe annet i dag men snekring tar gjerne mye mer tid enn det jeg regner med. Tiden går mye raskere når jeg er ned i kjelleren enn når jeg er på jobben om dagen og vil hjem. Burde være omvendt.... :-D

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha yttervegg > gips > stendere med isolasjon > gips > gips?

Pent arbeid! :-) Gleder meg til å komme like langt, begynte å legge gulvet idag og det blir ferdig neste gang jeg jobber på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Skal du ha yttervegg > gips > stendere med isolasjon > gips > gips?
    Ja, det skal jeg ha. Stendere jeg bruker er 2"x6" så det burde være plass til 15cm isolasjon.

Pent arbeid! :-) Gleder meg til å komme like langt, begynte å legge gulvet idag og det blir ferdig neste gang jeg jobber på det.
    Takk for det. Det er gøy å se at ting tar form men det kunne gjerne gå mye fortere

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ha mye effekt med 3 lag gips på denne måten? Jeg hadde selv tenkt å kun ha asfaltpapp på utsiden for å holde isolasjon og støv på plass. Vurderer slik som du har gjort, men jeg får bare 10 cm isolasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ha mye effekt med 3 lag gips på denne måten? Jeg hadde selv tenkt å kun ha asfaltpapp på utsiden for å holde isolasjon og støv på plass. Vurderer slik som du har gjort, men jeg får bare 10 cm isolasjon.
    Det vil bli bedre demping med et ekstra lag på utsiden ja. I tillegg blir veggene stivere, tyngre og egen resonansfrekvens bør være lavere.

Se her for litt mer info om lyd demping:
    Rockwool guide

Det finnes mange andre nettsider som handler om dette men jeg har ikke linkene på jobben.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, tror jeg skal vurdere dette. Mister noen centimeter og koster litt penger, men hva gjør man ikke for absolutt stillhet ;-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Triple Leaf Effect

Vent nå litt, du vil ikke få problemer med Triple Leaf Effekten her? Tror ikke jeg skal legge plater utenfor likevel, da får jeg mindre luftrom mellom gips og eksisterende konstruksjon.

The Significance of Air Cavity Depth & the Triple Leaf EffectSoundproofing Company

Understanding the Triple Leaf Effect – Green Glue Company

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent nå litt, du vil ikke få problemer med Triple Leaf Effekten her? Tror ikke jeg skal legge plater utenfor likevel, da får jeg mindre luftrom mellom gips og eksisterende konstruksjon.

The Significance of Air Cavity Depth & the Triple Leaf EffectSoundproofing Company

Understanding the Triple Leaf Effect – Green Glue Company
    Det er avhengig av hvordan ytterrommet ditt ser ut. Jeg har betong vegger rundt og da er det ikke et problem. Men hvis du har stenderverk så kan det være like greit (eller bedre) å ikke bruke denne løsningen ja.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar :-) Kan hende jeg faktisk kler veggen mot stuen med gips mellom stenderne i veggen der. Det kan vel ikke skade, selv om effekten ikke blir allverdens. En ting jeg lurer på, hvis du vet, vil en asfaltpapp bli for tett å bruke på samme måte som du har brukt gips? Bør jeg lage noen hull i pappen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar :-) Kan hende jeg faktisk kler veggen mot stuen med gips mellom stenderne i veggen der. Det kan vel ikke skade, selv om effekten ikke blir allverdens. En ting jeg lurer på, hvis du vet, vil en asfaltpapp bli for tett å bruke på samme måte som du har brukt gips? Bør jeg lage noen hull i pappen?
    Hvis du har to uavhengige stendere så bør du ikke ha gips mellom. Dokumentasjon fra Glava, Rockwool og andre viser at det er best å ha luft i mellom. Mellom isolasjon også, det blir bedre isolasjon med luft i mellom enn med bare isolasjon hele veien. Som jeg vet er dette den beste løsningen.

Asfaltpapp er lufttett tror jeg så den kommer til å dempe litt men ikke noe som helst bass og kan ikke erstatte gipsplater. Fordi asfaltpapp veier mye mindre enn gips (du må ha masse for å stoppe lydbølgene).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går fikk jeg god hjelp av Slip for å løfte den lengste veggen. Det gikk fort og enkelt. Takk for hjelpen
    Her er veggen på plass:

Jeromes Nye Hjemmekino-001-jpg

Etterpå kjørte jeg til Byggmax for å kjøpe 10gipsplater til. Når jeg skulle kjøre ut så var det ett par som ventet i bilen sin for porten til å bli åpnet. Problemet er at de ikke hadde betalt alt de hadde hentet på lager. De startet plutselig å krangle høyt med de ansatte mens alle vi andre så på. En av de ansatte mente at det er nesten hver dag at noen prøve seg på dette. Helt utrolig at folk er så frekke! :shock:
    Etter 15-20min fikk vi andre lov å kjøre ut mens de var forsatt der og snakket...

I dag tidlig fikk jeg opp denne:

Jeromes Nye Hjemmekino-003-jpg

Jeromes Nye Hjemmekino-005-jpg

Gipsplater er skjært opp og lagt på side. Jeg venter med å skru dem på plass, mulig at jeg må justere litt lengden av denne veggen når alle de andre veggene kommer på plass.

Her der det hvordan rommet ser ut i kveld. Lagring på andre siden av rommet mens jeg gjør ferdig den tredje veggen. Front veggen er kappet ferdig, delene ligger/står mot frontveggen.
    Jeromes Nye Hjemmekino-007-jpg

De bildene under viser den veggen jeg jobber med nå. Er nesten ferdig, bare gjøre ferdig åpningen til døra. Jeg har tenkt å gå for en 100x200 lyd-dør, kanskje 2 dører.

Jeromes Nye Hjemmekino-008-jpg

Jeromes Nye Hjemmekino-012-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kaster ikke bort tiden, Jerome! Det var jo veldig hyggelig av Slip å komme å hjelpe til litt. Hvorfor vil du egentlig ha to lyddører??? Er det så massive ting som skal inn i kinoen din?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut Jerome,gleder meg til å følge denne tråden fremover.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Alltid hyggelig å lese positive tilbakemeldinger

Det jeg skrev var misvisende: jeg har tenkt å ha 1 lyd dør eller 2 vanlige dører. Ulempen med lyd dører er vekt. Denne jeg har sett på veier 60kg og det er ikke lite...

Men nå er det tid for litt snekring igjen!

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig å hjelpe! Spennende prosjekt, gleder meg til å se resultatet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten oppdatering

Jeg får ikke laste opp bilder men jeg kan skrive litt om det som har blitt gjort de siste 2 dagene.

4 av 5 vegger er nå oppe og gipset på utsiden. Den siste veggen er nesten ferdig bygd. Alle bjelkelagene er nå kjøpt og flyttet ned i kjelleren så jeg håper å gjøre veggene ferdige i morgen.

Så er det å rette opp alt rundt og skru de veggene sammen slik at rommet holde selv og hver eneste vegg er loddrett. Akkurat det har jeg aldri gjort før og jeg tar imot tips med stor takk. Jeg har noen ideer om hvordan jeg skal gjøre det men de veggene er så tunge at det blir ikke lett å justere dem... :-?

Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •