Jeromes Nye Hjemmekino - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 15 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 291
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ingen tips vedrørende det du spør om, men jeg har gjort meg noen tanker selv. Jeg kommer til å legge teppet rett oppå betongen. Det teppet jeg har valgt puster lett og det vil ikke bli fuktansamling så lenge teppet puster. Da skal det i så fall være ganske mye fukt. Og det ville du kan hende lagt merke til det tidligere.

Gratulerer også med nye høyttalere

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Har ingen tips vedrørende det du spør om, men jeg har gjort meg noen tanker selv. Jeg kommer til å legge teppet rett oppå betongen. Det teppet jeg har valgt puster lett og det vil ikke bli fuktansamling så lenge teppet puster. Da skal det i så fall være ganske mye fukt. Og det ville du kan hende lagt merke til det tidligere.

Gratulerer også med nye høyttalere
    Er dette en spesiell type teppe, eller gjelder det generelt alle tepper ?
    Hvilke alternativer har man under teppet ?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan denne kilden er for det finnes litt reklame for et bestemt produkt midt i artikkelen, men hvis dette stemmer så har vi svaret her:

Kan teppe legges rett på betongen?

Et utdrag:
    "Hvis noe skal legges på et fuktig underlag, er tepper faktisk det "beste" du kan legge. I motsetning til mange andre materialer, vil et teppe alltid puste og fukt vil ikke stenges mellom materialene der de kan gjøre stor skade.
    Det er lurt å skaffe seg en fuktmåler (disse kan ofte leies hos store byggvarehus), og sjekke hvor høy fuktigheten egentlig er. Hvis den relative fuktigheten er under 87-88%, skal det gå helt fint å legge teppe direkte oppå gulvet. Men hvis den er høyere, er dette ikke anbefalt. Da kan det lønne seg å påføre gulvet en fukt- og alkaliesperre før teppet legges."

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt info angående teppe rett på betong gulv:

Kan teppe legges rett på betongen?

Står litt nyttig tips der

edit: ser aktor allerede har linket der :P
    (sånn går det når ein åpner tråder og ikkje opdaterer før svar)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! Jeg klarer virkelig ikke bestemme meg ass...
    Varmekabler med laminat blir kanskje dobbelt så dyrt som teppe, men...

Dobbelt så høy komfort også kanskje... :-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller varmekabler OG teppe Da snakker vi komfort!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Finnes det varmematter eller liknende for bruk under tepper ? Altså uten å støpe nytt lag med varmekabler..

2. Hvordan er "varmedistribusjonen" til rommet ved bruk av tepper kontra laminat ? Jeg tenker at laminat "slipper" varmen lettere... :-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Vet ikke, kanskje noen andre vet. Tepper blir litt spesielt på en måte.

2. Har kun akademisk betydning så lenge teppet er designet for å tåle varmekabler. Er gulvet isolert mot grunnen skal ikke teppet kunne isolere varmen vekk. Du får ikke samme varmeoverføring mot bare føtter som ved et materiale med større tetthet, men du vil få varmeoverføringen til luft på en god måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en leverandør som heter elektroplast.no. Jeg brukte de sist jeg bygde kino. Varmer fint, er lavtbyggende, men krever trafo-omformer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor er denne omformeren ?

Og hva er prisen på det sånn ca ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremdrift!

Etter en veldig rolig Påske med barna så har jeg ENDELIG (!!!) fått gjort noe bra i kinoen

Først har jeg lagd teppe også fikk jeg god bærehjelp for å ta ned de 3 bass kassene. Etter det var det bare å koble alt sammen og prøve rett etter jobben i dag!

Som dere kan se på bildene så er alt satt opp midlertidig. Når jeg er fornøyd med lyden så skal alt elektronikken ut av kinoen. Bedre akustiske tiltak vil også bli vurdert seinere.

Fra lytteposisjon:
    Jeromes Nye Hjemmekino-img_0488-jpg

Fra inngangen:
    Jeromes Nye Hjemmekino-img_0486-jpg
    NB: Beklager dårlige bilder, jeg skal lære å ta fine bilder en dag...

Lytteinntrykket mitt etter et par timer med grov justering er litt blandet. Det er stor potensiale men de høyttalerne er kresne: demo materiale låter stort sett veldig bra mens det låter fort middelmådig eller rett og slett dårlig på mye annet. Lydbildet er ikke så verst, 3D overraskende bra etter så få justeringer (men det er **mye** å gå på enda).
    Støy fra forsterkerne er også ett problem, der må jeg finne en løsning. Crown iTech, miniDSP, DigModa, etc skal vurderes.

På en annen side så elsker høyttalerne å spille høyt. Da våkner virkelig de 15"! :-D

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var flotte saker jerome! Grattis

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt og se at du har litt mer fremdrift enn meg

Når jeg ser på alle ekstra utfordringene/kostnadene asom kommer med 3-vegs oppsettet jeg kjøpte er det nesten så jeg anegrer på at jeg solgte de, for jeg synes ihvertfall absolutt de viste potensiale det lille jeg spillte på de.

Kan være at XTI blir for "tøft" for horna og at en med fordel kunne brukt mindre (og annen type) forsterkere på de. Når den type horn blir brukt til hifi er det mye klasse A forsterkere på ett par watt som blir brukt.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir kult! Likte også fargen på teppet. Med litt tid og fikling så har jeg stor tro på at du klarer å få ut mye morro av disse beistene, Jerome!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Dette var flotte saker jerome! Grattis
    Takk takk

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Godt og se at du har litt mer fremdrift enn meg
    Vel, du har kommet MYE lengre enn meg!

Når jeg ser på alle ekstra utfordringene/kostnadene som kommer med 3-vegs oppsettet jeg kjøpte er det nesten så jeg angrer på at jeg solgte de, for jeg synes ihvertfall absolutt de viste potensiale det lille jeg spillte på de.
    Ja, det er sant. Selv om turen var spennende og hyggelig så skal det MYE før jeg kjører dem tilbake!
    Men det lille oppsettet ditt spiller også vanvittig bra! Blir det ikke nok for deg?

Når det gjelder oppsettet ditt så ser 3 stk miniDSP som en spennende alternativ. Eller må du kjøpe 2 stk 5-kanal forsterkere og en DSP med nok utganger. Men det kan bli dyrt og alt for lite effekt til bass kassene.

Kan være at XTI blir for "tøft" for horna og at en med fordel kunne brukt mindre (og annen type) forsterkere på de. Når den type horn blir brukt til hifi er det mye klasse A forsterkere på ett par watt som blir brukt.
    Ja, det er mulig at jeg må finne en 2-del løsning men jeg har aldri vært glad i rør (for mye knoting) eller klasse A forsterkere (gammel og utdatert teknologi). Det er ingen ting som sier at en klasse D eller I forsterker ikke kan låte like bra som en klasse A ovn.
    Her må jeg søke litt og høre med folk som har mer erfaring enn meg. Prøv&feil metoden blir rett og slett for dyrt. I utgangspunktet så trenger jeg bare en forster som har mye lavere støynivå og bra lyd :roll:

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dette blir kult! Likte også fargen på teppet. Med litt tid og fikling så har jeg stor tro på at du klarer å få ut mye morro av disse beistene, Jerome!
    Takk! Farget på teppe kommer dårlig ut på begge bildene (det er bare Atle som klare å ta fine bilder av teppe...). Det er mørkt rødt. Jeg hadde egentlig lyst på noe ekte kino rød teppe men det kostet 10k ekstra. Da vil jeg helst bruker disse pengene på forsterkere

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kastet ut ene sofaen etter du var her og dratt sweetspot en meter lenger bak nå og det er nesten som natt og dag med tanke på punch nå iforhold til når du var innom så begynner det å bli artig og enda artigere skal det bli

Har solgt unna ett par forsterkere idag så nå står jeg egentlig ganske "fritt" til å velge og da tror jeg kanskje jeg går for det jeg har mest troa på, MiniDSP plateampene. De leverer visst noe helt SINNSYKT med effekt, spiller veldig bra og har selvsagt den vanlige MiniDSPen funksjonen innebygd.

Vet dog ikke hvordan det er med de når det gjelder støy som jo kan være en utfordring med horna våre... men sannsynligvis er de ihvertfall ikke noe værre enn alterantiva!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Hypex så bruker de samme DSP chip som MiniDSP, og jeg hadde ganske store støyproblemer på Miles....

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kommet utrolig langt!! Gøy at du har fått inn høyttalerne nå i kinoen.

Vet ikke om du har fått med deg denne annonsen, NY PRIS: JBL 2245H 18" subbass/bass med 4645 kasser. Musikalsk dypbass. , men det er subber som hadde passet godt for deg. De gir ikke jordskjelv bass, men spiller pent med god punch.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baldrick, Atle: jeg fant en lang tråd om støy for miniDSP (Link). Det er modulen uten plate amp men det høres ikke bra ut. Som jeg kunne se så de som har problemer ikke bruker høyttaler med høy sensitivitet som oss. Det gjør bare problemet enda større for oss. Effekt er fint men det hjelper lite hvis støy nivået er for høyt.
    I tillegg finner jeg ikke noe signal-to-noise info for plate-ampene til miniDSP, noe som ikke lukter veldig godt (prøver de å skjule noe?). Det er en kjempe viktig parameter for å vurdere en forsterker og det er ikke logisk at de ikke få den frem.

Så er det ITech ampene. De gamle ITech ampene har ikke veldig lav signal-to-noise ratio eller (-105bD vs -100bD for DSi) mens de nye ITech HD har -112dB. 12dB er mye og det kan forklare hvorfor BEF sine er muse stille (det og at han bruke balanserte inngangene). HD ampene er vel mye dyrere....

Så da er det spørsmålet: vet dere om det er mulig å prøve ampene før man kjøper eller om det er mulig å kjøpe med retur/bytte rett?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du har kommet utrolig langt!! Gøy at du har fått inn høyttalerne nå i kinoen.

Vet ikke om du har fått med deg denne annonsen, NY PRIS: JBL 2245H 18" subbass/bass med 4645 kasser. Musikalsk dypbass. , men det er subber som hadde passet godt for deg. De gir ikke jordskjelv bass, men spiller pent med god punch.
    Takk for det

Jeg så på dem siste gang vi snakket sammen men jeg hadde helt glemt dem. Alt fokus gikk mot front rekka. 'Problemet', hvis det kan kalles et problem, er at de er utstyrt med 2245H og ikke 2242H (som går mye dypere). Hvis jeg husker rett så er de tunet rundt 30-35Hz med 2245H. Men jeg skal tenke på dette en gang til, mulig at det kan holde for meg... Takk for tipset!

Side 11 av 15 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •