Størrelse vs. riktig forhold mellom høyde, bredde og lengde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse vs. riktig forhold mellom høyde, bredde og lengde

Heisann godtfolk!

Er i planleggingsfasen av ny enebolig og i den forbindelse skal det settes av plass til hjemmekino. Har dog råket på et lite dilemma som jeg kunne tenkt meg noen synspunkter på.

Jeg kan, med nåværende planløsning, lage et hjemmekinorom på ca 4,10 x 6,10 meter (lengden kan økes noe mer dersom det er fordelaktig). Takhøyden vil være 2,40 meter. Planen er å lage en rom-i-rom-løsning, så de indre dimensjonene på hjemmekinoen vil bli mindre enn dette.

Etter hva jeg har kunnet lese meg opp på, så bør man dimensjonere bredde og lengde på rommet ut ifra høyden. Det finnes flere formler på dette, og tar jeg utgangspunkt i de forholdstallene som er oppgitt i denne tråden (og antar 2,25m høyde etter støyisolerende tiltak), så kan jeg lage et rom som er maksimalt 3,8 x 5,44 (disse målende inkludere ekstra sett med vegger på 10cm).

Så da er spørsmålet; Bør jeg bygge størst mulig og legge mindre vekt på forholdene mellom høyde, bredde og lengde, eller bør jeg krympe lengden og bredden slik at de passer inn med de forholdstallene som er gitt?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi har kombinert loftstue og kino med målene 3,5 x6,5. du bør nok ikke gå under denne bredden men kan nok fint gå ned til 5 meter om du ikke skal ha mange sitterader ;-)

Flere og flere projektorer får korte kastelengder og med høyere oppløsning så betyr sitteavstanden ikke så mye lengre. Når det gjelder formler så er de til for rett lydbilde (antar), jeg er nok mere opptatt av bilde så om disse formler betyr mye får andre svare på

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •