Hjelp til demping av bakvegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til demping av bakvegg

Hei,
    her er et kornete bilde av bakveggen min.
    Jeg var litt uvitende om hvor mye den reflekterte til jeg skrudde opp volumet litt og satte meg på sidedelen av sofaen, slik at høyre øre er rettet mot høyttalerne og venstre mot bakveggen. Det er jo masse refleksjon. Så, jeg vil spørre dere om hjelp til demping.

Jeg bor ennå alene, så det må ikke være høy waf, selv om det ikke er en ulempe.

Langs langveggen (til venstre på bildet) er det lameller som dekker vinduene.
    Bakveggen er delt i:
    - utgangsdør
    - gipsvegg (masse bassresonans)
    - pipe med ruglete overflate (ingen merkbar bassrespons, men det er en hard overflate - sikkert masse høyfrekvent reflektering?)

Det jeg tenker:
    Alt 1: Fortsette lamellene langs utgangsdør og gipsvegg i høyden det er nå
    Alt 2: Heven lamellene langs langveggene slik at de går fra taket og ned til sofaen, og fortsette dette langs bakveggen som i alt. 1.
    Alt 3: Diffusor/bassfelle på gipsveggen
    Alt 4: Diffusor på pipa

Siden det er mest hørbar refleksjon i bassregisteret er det alternativ 3 jeg tenker er mest aktuell. Hva tenker dere?

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden bakveggen spiller med, masse bevegelse der (gipsplate med antakeligvis ingen eller lite isolering bak, mest sannsyneligvis et hulerom) vurderer jeg å bygge en absorber/bassfelle som dekker hele bakveggen. Nederst blir den ca 25 cm dyp, opp til sofahøyde hvor den begynner å skrå inn mot veggen slik at den er helt tynn øverst mot taket.

Da vil det være mye masse i den nederst, men lite mindre oppover. Noen spørsmål:
    - Vil en slik absorber kunne ta mye bassresonans?
    - Har lest at for best asorbering bør det være 10 cm avstand til veggen fra absorberen. Gjelder dette også i dette tilfellet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •