Hei alle sammen,

lurte på om noen kunne gi en tilbakemelding på oppsettet (se vedlagte tegning). Tegningen er ikke noe mesterverk for å si det litt forsiktig, så ikke se på proposjenene. De viktigste målene står på.

Jeg har altså em kjellerstue som er 4,4 m bred, 8,6 meter lang og med en takhøyde på 2,15 meter. Veggen til venstre på bildet er gips, veggen til høyre er en tykk murvegg. Det er parkett på golv, og gips i tak. Bakveggen er stort sett en diger skyvedør ut til hagen. Ellers er det en peisestue til høyre med åpning inn til kjellerstua, slik at hele rommet former en L.

Jeg synes lyden er ikke helt bra, spesielt på høyre øre når du sitter i sofaen er det skarp, ubehagelig lys lyd. Jeg mistenker derfor at murveggen har en uheldig innvirkning her. Tenkte dersom på å sette opp to Rockfon industrial 50mm på murveggen, og det samme på gipsveggen for å få symmetri. Hva tror dere om dette? Disse er merket av med en tjukk linje på tegningen.

Brukte vedlagte beregningsopplegg for å finne 1.- og 2.refleksjoner. Ser dette ok ut?

Hvordan er ellers plassering av høytalere og lytteposisjon? Virker dette fornuftig?

Bak sofaen er det et bordtennisbord, så det er noen restriksjoner. Dette er også et fellesrom for hele familien (3 unger) så jeg har ikke full frihet til å gjøre alt mulig...

Prøvde meg også på denne kalkulatoren til Huneche:
Test: Stereoplay, Englisch

Er det noen som kan ta seg bryet med å forklare hva det er den viser for meg? Har lagt ved et bilde av kalkulatoren med mine verdier inne. Jeg sitter ca 3,4 meter fra frontveggen, altså ca 2,75 fra front av høytalerne.
På dempetiltak har jeg puttet inn det som jeg mest sannsynlig kommer til å gå for, eller iallefall det som er mest likt.

Jeg har merket spesielt der hvor man legger inn dempeplatene. Hva sier egentlig denne, og hvilket antall legger man inn. Tenkte to på hver sidevegg.

Hva betyr grafene?

Takknemlig for all hjelp, og forslag til dempe/diffusjonstiltak. samt plassering av anlegg.